تبیان، دستیار زندگی
13 روز بعد از اتمام رقابت های یورو 2016 اعداد و ارقام دقیقی در خصوص درآمد و هزینه های دولت فرانسه منتشر شده است. این رقابت ها به مدت یک ماه و به میزبانی کشور فرانسه کلید خورد و پرتغال قهرمان آن لقب گرفت. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به اعداد و ارقامی که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سود یک میلیارد یورویی فرانسه از یورو

13 روز بعد از اتمام رقابت های یورو 2016 اعداد و ارقام دقیقی در خصوص درآمد و هزینه های دولت فرانسه منتشر شده است. این رقابت ها به مدت یک ماه و به میزبانی کشور فرانسه کلید خورد و پرتغال قهرمان آن لقب گرفت. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به اعداد و ارقامی که موسسات معتبر کشور فرانسه بعد از اتمام رقابت های یورو منتشر کرده اند.

بخش ورزشی تبیان
فرانسه

رشد 40 درصدی هزینه ها

آمار منتشر شده از سوی وب سایت رسمی موسسه بلومبرگ خبر از رشد هزینه های میزبانی از جام ملت های اروپا تا مرز 40 درصد نسبت به یورو 2012 دارد. طبق این آمار دولت فرانسه برای برگزاری رقابت های یورو یک میلیارد و 400 میلیون یورو هزینه کرده تا در 3 بعد امنیتی، بهداشتی و فرهنگی دچار هیچ کمبودی نباشد و ویترین حرفه ای اش برابر تماشای جهانیان آبرومندانه چیده شود.
 کمک های اجباری
دولت فرانسه برای تامین بخشی از بودجه یک میلیارد و 400 میلیونی خود از 600 کارخانه بزرگ و کوچک کمک های نقدی اجباری دریافت کرده است. طبق قانون اساسی فرانسه، دولت وقت می تواند در شرایط خاص از صاحبان صنایع درخواست کمک بلاعوض کند در مقابل با توجه به میزان کمک کارخانجات، تسهیلاتی از قبیل معافیت های مالیاتی و یا تخفیفات گمرکی در نظر گرفته می شود. به گفته منابع دولتی از محل بخش جذب کمک های مالی و مردمی در فرانسه معادل 450 میلیون یورو جمع آوری شده که دولت فرانسه نیمی از آن را برای بازسازی و نوسازی استادیوم های خود هزینه کرده و 14 درصد نیز به مقامات یوفا تقدیم کرده تا برای نیروی انسانی در بخش های اداری و امنیتی استفاده شود.

درآمدهای حاصله از یورو

طبق قوانین و هماهنگی های قبلی بخش عمده ای از درآمد حاصل از فروش بازی های یورو به حساب اصلی اتحادیه فوتبال اروپا واریز شد و فرانسه از محل فروش بلیت تنها معادل 600 هزار یورو به دست آورد که این مبلغ هم به فدراسیون فوتبال فرانسه پرداخت شد. درآمد اصلی دولت فرانسه در طول برگزاری رقابت های یورو از طریق صنعت توریسم تامین شد. فرانسه در بخش گمرکات نیز سود سرشاری داشته است، نیمی از گردشگرانی که به خاطر یورو 2016 به فرانسه آمده بودند،  بار خود را به صورت جداگانه با پست های ملی فرانسه به محل اقامت خود ارسال کرده بودند و کاروان 24 تیم ملی تجهیزات خود را از طریق بیش از 6 بندر مهم فرانسه وارد خاک این کشور کردند. گفته می شود درآمد گمرگ فرانسه در طول برگزاری رقابت های یورو افزایش 500 درصدی داشته.

شاخص GDP

تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاس های اندازه  گیری در اقتصاد است. این فاکتور مهم در بر گیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک دوران معین، معمولا یک سال، در یک کشور تولید می شود. فرانسه در بازه زمانی 8 ماه مانده تا رقابت های یورو 2016 تا یک هفته پس از اتمام این رقابت ها شاهد رشد ضریب و شاخص GDP تا حدود 7 درصد بوده و این موضوع بی نظیر است. به بهانه یورو 2016 حداقل 5 کارخانه بزرگ تولید پوشاک فرانسه با فروش سهام خود در بازار بورس و افزایش تولید پوشاک رشدی غیر قابل تصور داشته اند.

دولت فرانسه، برنده یورو

کشور فرانسه البته در ابعاد مختلف مجبور به هزینه نجومی شد اما در نهایت می توان پذیرفت که برگزاری این رقابت ها در دوران رکورد اقتصادی کاملا به سود دولت فرانسه بوده. درآمد دولت فرانسه در طول برگزاری رقابت های یورو به 2 میلیارد و 100 میلیون یورو رسید تا در نهایت فرانسوی ها با طراز مالی مثبت پروژه برگزاری جام ملت های اروپا را به اتمام برسانند.


منبع : اسپرت