تبیان، دستیار زندگی
زمانی که در نوزدهم می سال 2014 لوییز انریکه به عنوان سرمربی جدید بارسلونا انتخاب شد خیلی ها از این انتخاب به عنوان تکرار یک اشتباه یاد کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انریکه، مرد رکوردها

زمانی که در نوزدهم می سال 2014 لوییز انریکه به عنوان سرمربی جدید بارسلونا انتخاب شد خیلی ها از این انتخاب به عنوان تکرار یک اشتباه یاد کردند.

بخش ورزشی تبیان
انریکه

حضور انریکه در نوکمپ با انتقادهای زیادی همراه شد و حرف اول منتقدان این بود که انریکه برای حضور در تیم بزرگی مثل بارسا تجربه لازم را ندارد و سرنوشتی همچون ویلانووا و مارتینو در انتظار این مربی جوان خواهد بود. حالا 645 روز از زمان انتصاب انریکه به عنوان سرمربی بارسا می گذرد و دیگر خبری از انتقاد نیست.
آمار بی نظیر انریکه در نوکمپ پاسخ محکمی بود به تمام انتقادها و تردیدها. در حالی که هنوز عمر مربیگری انریکه در بارسا به 2 سال نرسیده 5 جام قهرمانی در کلکسیون افتخارات این مربی 45 ساله خودنمایی می کند. شروع رویایی انریکه در نوکمپ با تکرار سه گانه تاریخی این تیم تکمیل شد و مربی بی ادعای آبی اناری ها در شروع کار توانست قهرمانی در لالیگا، کوپا دل ری و از همه مهمتر لیگ قهرمانان را تجربه کند تا بارسا اولین تیمی باشد که توانسته به دومین سه گانه خود در فوتبال اروپا دست یابد.
 بعد از این سه گانه تاریخی قهرمانی در سوپرکاپ اروپا و جام باشگاه های جهان به کارنامه درخشان لوچو و تیمش اضافه شد. حالا در کنار فتح جام های مختلف سرمربی موفق آبی اناری ها رکوردهای جدیدی را نشانه گرفته است؛ رکوردهایی که شاید کمتر کسی فکر می کرد به این زودی ها شکسته شود. هفته گذشته بارسلونای تحت هدایت انریکه با تساوی مقابل والنسیا 29 بازی متوالی را بدون شکست پشت سر گذاشت تا رکورد بارسای گواردیولا شکسته شود.
 آبی اناری های نوکمپ در دوران حضور پپ 28 بازی متوالی را بدون شکست پشت سر گذاشته بودند و با تساوی که بارسا در جام حذفی مقابل والنسیا به دست آورد این رکورد شکسته شد تا رکورد شکست ناپذیری قهرمان اروپا به 29 بازی افزایش یابد. آخرین شکست بارسلونا مربوط به روز سوم ماه اکتبر سال پیش می شود؛ جایی که این تیم در سانچس پیسخوان مقابل سویا شکست خورد.
بارسا از آن پس 23 برد و 6 تساوی کسب کرده است. بارسلونا 101 بازی است که با هدایت انریکه پا به میدان می گذارد و در طول این مدت این تیم توانسته است 80 بار به عنوان تیم برنده زمین مسابقه را ترک کند.
80 برد، 12 تساوی و فقط 9 شکست بهترین عملکرد یک مربی در تاریخ باشگاه بارسلونا به حساب می آید. از لحاظ تعداد گل زده نیز تیم لوچو در بین رتبه های برتر قرار می گیرد. بارسای کنونی که با مثلث MSN مخوفش شناخته می شود، توانسته در 101 بازی، 283 گل به ثمر برساند که از این تعداد، ٢٠٢ گل آن را 3 مهاجم فوق العاده این تیم یعنی مسی، نیمار و سوارز زده اند. از این لحاظ تیم انریکه در رتبه سوم بهترین های تاریخ بارسا قرار می گیرد. بارسای هررا با ٣٠٢ و تیم داوشیک با ٣٠٠ گل در رتبه های اول و دوم قرار دارند. ضمن این که پپ گواردیولا در ١٠٠ بازی توانست آمار ٢٣٨ گل را بر جای بگذارد.
انریکه اما یک رکورد دیگر هم دارد. کمترین گل خورده در 101 بازی در تاریخ کاتالان ها. تیم او در این تعداد بازی تنها 73 گل دریافت کرده و بالاتر از بارسلونای پپ گواردیولا با ٧۶، رینوس میشل با ٧٩ و یوهان کرایوف با ٨٢ گل خورده، در رده اول بهترین خط دفاعی تاریخ بارسا قرار می گیرد. حالا باید منتظر ماند و دید تلفیق بازی زیبا و امتیازگیری فوق العاده بارسا تحت هدایت انریکه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و انریکه موفق خواهد شد سیر صعودی بارسا را حفظ کند و کماکان باعث فخر و مباهات بارسلونا و هوادارانش گردد یا خیر که البته باید قبول داشت امضای لوییس انریکه پای موفقیت های این روزهای بارسا به خوبی دیده می شود.


منبع: خراسان