تبیان، دستیار زندگی
درحالیکه بیش از دو سال از بازنشستگی سرالکس فرگوسن میگذرد، پرسشهای زیادی از این چهره فوتبال بریتانیا مطرح است. «هدایت»، کتاب جدید سرمربی پیشین منچستریونایتد است که در آن به بسیاری از سوالهایی که پس از بازنشستگی او مطرح شده، پاسخ داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیروش می توانست جانشینم باشد

درحالیکه بیش از دو سال از بازنشستگی سرالکس فرگوسن می گذرد، پرسشهای زیادی از این چهره فوتبال بریتانیا مطرح است. «هدایت»، کتاب جدید سرمربی پیشین منچستریونایتد است که در آن به بسیاری از سوالهایی که پس از بازنشستگی او مطرح شده، پاسخ داده است.

بخش ورزشی تبیان

فرگوسن و کی روش

این کتاب درواقع اثری قابل توجه برای افرادی است که میخواهند با فوتبال مدرن اروپا همراه باشند و به ویژه فوتبال بریتانیا را بشناسند. این کتاب که کتابی خشک و در چارچوبهای معمول نیست، تلاش دارد تا الهام بخش مربیان بزرگ باشد و شگفت آور اینکه به آنها یادآوری کند، چطور باید با شکستها کنار بیایند. به گفته منتقد ایندیپندنت، بدیهی است که افراد موفق به گذشته شان نگاهی بیندازند و سعی کنند تا از احساساتی که در لحظات تعیین کننده داشتند با دیگران حرف بزنند و بگویند چطور به این موفقیتها دست یافتند. سرالکس فرگوسن هم یکی از همین افراد است. این کتاب با همکاری رئیس یک کمپانی خصوصی سرمایه گذاری در سیلیکون ولی که در زمینه استارت- آپ فعالیت میکند، نوشته شده و قصد دارد تا از ایده های فرگوسن برای رسیدن به تئوری های جدید در زمینه همکاریهای موفقیت آمیز استفاده کند. در این کتاب او وقتی از نوه هایش حرف میزند، مسایل ارتباطی مثل اسنپ چت و اینستاگرام را از قلم میاندازد، اما جایگاه خودش را در توییتر اصلاح کرده و یادآوری میکند که ارتباط با مخاطبان و طرفداران در توییتر چقدر میتواند به مربیان جوان کمک کند. پیرمرد اسکاتلندی در کتابش نیازی ندارد به تئوری درست کردن درباره روشهای موفقیت بپردازد، بلکه خود زندگی او و مسیر حرفهای کارش و جزییات آن می تواند کافی باشد. کتاب «هدایت» در۴۱۶ صفحه به قیمت ۱۲ پوند روز گذشته منتشر شد. در ادامه به چند سر فصل جالب از این کتاب اشاره می کنیم.


4 بازیکن موردعلاقه سرالکس
سرمربی پیشین تیم فوتبال منچستریونایتد گفته در طول دوران مربیگری خود در این تیم فقط 4 بازیکن در حد کلاس جهانی داشته است: «اگر روزنامه ها را بخوانید و یا به صحبتهای گزارشگران در تلویزیون گوش دهید به نظر میرسد که بازیکنان کلاس جهانی را سیل برده است. در حال حاضر فقط دو بازیکن کلاس جهانی در فوتبال حضور دارند که آنها هم رونالدو و لیونل مسی هستند. من قصد ندارم از بازیکنی در طول دوران ۲۶ ساله حضور در منیونایتد انتقاد کنم اما فقط 4 بازیکن به نامهای اریک کانتونا، رایان گیگز، کریستیانو رونالدو و پل اسکولز از کلاس جهانی برخوردار بودند و از میان آنها رونالدو بازیکن ویژه تری بود.» او همچنین از برایان رابسون و روی کین به عنوان بازیکنان تاثیرگذار باشگاه یاد کرد: «روی کین، برایان رابسون و استیو بروس تاثیرگذار بودند. آنها هیچ خودخواهی نداشتند و اگرچه بهترین نبودند اما عزم راسخی داشتند.» نکته جالب توجه این است که فرگی از وین رونی و دیوید بکام نامی نبرده است.


جانشین فرگی گواردیولا بود نه مویس!

فرگی در این کتاب همانند کتاب شرح حال خود بار دیگر به تمجید از کارلوس کیروش، دستیار سابقش و سرمربی فعلی تیم ملی ایران پرداخته است. روزنامه گاردین در این خصوص نوشته: «بازیکنانی که به تمرینات سخت کیروش معترض بودند و اعتقاد داشتند این تمرینات باید سبک تر شود، اعتبار و نمایش خود در دیدار مقابل بارسلونا در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا 2008 را مدیون تمرینات مشقت بار این مربی پرتغالی بودند

سرمربی پیشین منچستریونایتد در کتابش نوشته که با گواردیولا ملاقات و در خصوص سپردن سکان هدایت منیونایتد با وی صحبت کرده اما در آن مقطع گواردیولا به استراحت روی آورده و در نتیجه پاسخ منفی داده بود: «من در سال۲۰۱۲ در نیویورک با گواردیولا شام خوردم اما نتوانستم به طور مستقیم در خصوص هدایت منیونایتد با این مربی صحبت کنم چون کناره گیری از مربیگری در دستور کارم نبود. او قبلا با بارسلونا موفقیت های بسیاری کسب کرده بود و من همواره او را ستوده ام. من از پپ خواستم قبل از اینکه پیشنهادی را بپذیرد به من زنگ بزند اما او زنگ نزد و در سال ۲۰۱۳ به بایرنمونیخ پیوست.»

رونالدو همیشه جلوی آینه بود
سرمربی سابق منچستریونایتد میگوید مشکلی با این موضوع نداشت که کریستیانو رونالدو اغلب در جلوی آینه به خود می رسید چراکه او به پیشرفت فوتبالی خودش هم فکر می کرد: «وقتی رونالدو در منچستر بود اغلب او را جلوی آینده می دیدم. او علاقه زیادی داشت تا به خودش توجه و وقت زیادی را جلوی آینه سپری کند. البته من از این رفتار او ناراحت نمیشدم چراکه او به خوبی انتظارات مرا در زمین مسابقه برآورده می کرد و به خوبی کار خودش را انجام می داد. قبول دارم که او کمی مغرور است. همه بازیکنان دوست دارند که پیروز شوند. رونالدو دوست دارد که پیروز شود و در عین حال بهترین باشد.»


کیروش می توانست جانشینم باشد
فرگی در این کتاب همانند کتاب شرح حال خود بار دیگر به تمجید از کارلوس کیروش، دستیار سابقش و سرمربی فعلی تیم ملی ایران پرداخته است. روزنامه گاردین در این خصوص نوشته: «بازیکنانی که به تمرینات سخت کیروش معترض بودند و اعتقاد داشتند این تمرینات باید سبکتر شود، اعتبار و نمایش خود در دیدار مقابل بارسلونا در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا 2008 را مدیون تمرینات مشقت بار این مربی پرتغالی بودند، مربی ای که فرگوسن میخواست کاندیدای جانشینی او باشد.» سرالکس در دو قسمت مجزای کتاب گفته: «کیروش میتوانست جانشینم در منچستریونایتد باشد ولی کارلوس تصمیم گرفت به رئال مادرید برود و پس از آن هم هدایت تیم ملی فوتبال پرتغال را برعهده گرفت.»


منبع: خراسان