تبیان، دستیار زندگی
تورین، هواداران بیانکونری و یک تابستان کابوس وار. با این سه کلمه، می توان اوضاع این روزهای هواداران یوونتوس را تشریح کرد، هوادارانی که تیمشان را چند ماه قبل در فینال لیگ قهرمانان می دیدند، با باز شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی، شاهد خروج کارلوس توز، آن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب آرام بانوی پیر


تورین، هواداران بیانکونری و یک تابستان کابوس‌وار. با این سه کلمه، می‌توان اوضاع این روزهای هواداران یوونتوس را تشریح کرد، هوادارانی که تیمشان را چند ماه قبل در فینال لیگ قهرمانان می‌دیدند، با باز شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی، شاهد خروج کارلوس توز، آندره پیرلو و آرتورو ویدال از بانوی پیر بودند تا به این ترتیب، نایب‌قهرمان اروپا، مهره‌های کلیدی خود را از دست رفته ببیند؛ مهره‌هایی که تاکنون جانشینی برای آنها نیامده و همین باعث اعتراض هواداران به عملکرد باشگاه در فصل نقل و انتقالات شده است.
یوونتوس

اگرچه از سویی کاپیتان بوفون می‌گوید، یووه چندین بازیکن مانند ستاره‌های جدا شده دارد و از سوی دیگر، هواداران دوآتشه در دنیای مجازی با عصبانیت از رفتن بازیکنان بی‌تعصبی چون ویدال و توز استقبال می‌کنند.
پوست‌اندازی
دو هفته قبل، ماکس آلگری در اولین مصاحبه پیش‌فصل عنوان کرد، یوونتوس در حال پوست‌اندازی است. این جمله نشان داد، به نظر می‌رسد سرمربی تیم تورینی برای این فصل هدف‌های دیگری دارد. یوونتوس در این تابستان، تغییرات زیادی در خود به وجود آورد اما آنچه واضح است این که تورینی‌ها می‌دانند از این تغییرات چه می‌خواهند و باید چه برنامه‌ای را دنبال کنند. آنها نمی‌خواهند اشتباهی مرتکب شوند تا مانع تکرار قهرمانی‌هایشان شوند. بیانکونری در حالی خود را برای فصل جدید سری A آماده می‌کند که هشت بازیکن خود از جمله چند چهره تاثیرگذار فصل گذشته را از دست داده و در تمرینات پیش‌فصل این تیم، شش چهره جدید دیده می‌شود. این در حالی است که تا بسته شدن بازار نقل و انتقالات تابستانی، مدت زمان زیادی باقی نمانده است. به نظر می‌رسد انقلابی برای یوونتوس در راه است؛ یک انقلاب آرام.
توز و یک خروج برنامه‌ریزی شده
روزی که به یوونتوس آمد، گوشه و کنار گفته بود بزودی به باشگاه محبوبش یعنی بوکاجونیورز بازمی‌گردد. او وعده خود به هواداران بوکا را قطعی نگه‌داشت تا در چنین روزهایی خرجش کند. بانوی پیر اگرچه یکی از بهترین بازیکنان خود را پس از فینال لیگ قهرمانان اروپا از دست داد، اما نباید فراموش کنیم توز، طی دوفصل گذشته یکی از اثرگذارترین بازیکنان یووه بود و علاوه بر این، برخلاف تیم‌هایی که پیشتر در آنها حضور داشت، از نظر اخلاقی برای تورینی‌ها مشکل‌ساز نشد. با جدا شدن توز، یوونتوس به عنوان بازیکنان جانشین، نام‌هایی چون پائولو دیبالا و زارا را به خدمت گرفته و مانژوکیچ باتجربه هم از مادرید به تورین آمده است. از تحولات در خط هجومی یووه می‌توان متوجه شد یکی از خطوطی که به تغییر نیاز داشت، خط حمله بود که با رفتن توز این دگرگونی تا حدی صورت گرفت، ضمن این‌که یورنته هم چمدان خود را برای ترک تورین بسته و منتظر نهایی شدن قراردادش با یکی از تیم‌های اسپانیایی است که مهم‌ترین‌شان سویاست. تنها مهاجمی که از فصل قبل در تیم می‌ماند، آلوارو موراتاست که امتیازات زیادی در فصل گذشته برای تیمش کسب کرد و اکنون باید خودش را با مانژوکیچ کروات تطبیق دهد.
پیرلو و یک جدایی انکارناپذیر
بدون شک، بالا رفتن سن تنها دلیل جدایی پیرلو از یوونتوس بود. استاد اگرچه در 36 سالگی قرار داشت و این سن برای یک هافبک بازیساز اوج دوران بازیگری است، اما او که دنیایی از احساسات بود، ترجیح داد دوران پیش از بازنشستگی را در MLS سپری کند. باید به انتخاب پیرلو احترام گذاشت و برایش آرزو کرد در آخرین سال زندگی فوتبالی‌اش، افتخارات دیگری را در فوتبالی متفاوت شاهد باشد.

اکنون در یووه، بهترین جایگزین پیرلو، کلودیو مارکیزیو است که در این سال‌ها از بازی در کنار هافبک‌های بزرگ بانوی پیر، تجربه زیادی به‌دست آورده و بخوبی می‌تواند به‌عنوان یک هافبک جلوی مدافعان ایفای نقش کند. البته او باید نسبت به گذشته موثرتر و سخت‌تر باشد.
سامی خدیرا هم به یووه آمده تا جای هافبک‌های پرتعدادی را که این تیم از دست داده، پر کند. با این حال به نظر می‌رسد، از نظر فیزیکی در خط میانی یوونتوس با مشکلاتی مواجه باشد و نتواند با دو هافبک کلاسیک، این مشکلات را برطرف کند.

یکی از بازیکنانی که پیش‌بینی می‌شد بهترین روزهای اوج فوتبال خود را در یوونتوس سپری کند، آرتورو ویدال بود که باوجود سوءرفتارهایش، بازهم بیانکونری او را پذیرفت، اما او تنها در ازای دریافت 40 میلیون یورو حاضر شد به هواداران یووه پشت کند و راهی بایرن‌مونیخ شود؛ تیمی که به گفته خودش آرزوی پوشیدن پیراهنش را داشت و پس از این انتقال، تنها به دنبال قهرمانی اروپاست. اتفاقی که به اعتقاد او در بایرن و به همراه گواردیولا انجام‌پذیر است


نیاز به تحولات
اگرچه یووه سه بازیکن کلیدی خود را از دست داد، اما فینال سوپرجام ایتالیا در چین مقابل لاتزیو که با برتری شاگردان آلگری همراه بود، نشان داد این تیم در فوتبال ایتالیا همچنان با رقبای جدی خود فاصله زیادی دارد. از سوی دیگر به نظر می‌رسید پس از ناکامی در فینال لیگ قهرمانان اروپا، این تیم نیاز به چند تغییر و تحول دارد. تورینی‌ها علاوه بر سه بازیکن مهم فصل گذشته خود، درون دروازه نتو برزیلی را جایگزین استوراری کهنه‌کار کردند. این دروازه‌بان با 11 میلیون یورو از وستهام به یووه آمد. از طرفی ماتری را به میلان سپردند تا در خط حمله به زارا امید زیادی داشته باشند. با این حال کارشناسان فوتبال ایتالیا معتقدند تیم متحول شده یووه تنها قدرت مقابله با رقیب‌هایش در کالچو را دارد و با این نفرات نمی‌تواند در اروپا حداقل مسیر فصل گذشته خود را تکرار کند.
ستاره آینده
آلگری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی RAI ایتالیا گفته است، تیمش در تابستان خریدهای خوبی انجام داده اما هواداران باید برای منطبق شدن تیمشان کمی صبر داشته باشند. ما به دنبال ساختن یوونتوسی هستیم که بتواند برای چهار یا پنج سال آینده کارآیی داشته باشد. او با خوشحالی از پیوستن مانژوکیچ و دیبالا به تیمش از پوگبا به عنوان بزرگ‌ترین بازیکن یووه یاد می‌کند؛ بازیکنی که بی‌شک ستاره آینده یوونتوس است و باید نقش اساسی‌تری در تیمش اجرا کند. پوگبا در این فصل پیراهن شماره 10 را بر تن می‌کند؛ پیراهنی که فصل قبل بر تن توز بود و آلگری به خواسته خودش، آن را به این بازیکن فرانسوی سپرد. از سوی دیگر، دیبالا با قراردادی 50 میلیون یورویی که هشت میلیون یورو به‌صورت مشروط به وی پرداخت می‌شود، از پالرمو راهی یوونتوس شد و در همین رقابت‌های پیش فصل چندین بار گلزنی کرد تا نشان دهد تورینی‌ها در پیدا کردن استعداد‌ها در ایتالیا سرآمد هستند. تورینی‌ها امیدوارند این بازیکن 21 ساله بتواند 13 گل و 10 پاس گل خود در فصل گذشته را تکرار کند و در کنار موراتا و مانژوکیچ، نیازهای خط حمله بیانکونری را تضمین کند.

ویدال و یک کار غیرقابل پیش‌بینی
یکی از بازیکنانی که پیش‌بینی می‌شد بهترین روزهای اوج فوتبال خود را در یوونتوس سپری کند، آرتورو ویدال بود که باوجود سوءرفتارهایش، بازهم بیانکونری او را پذیرفت، اما او تنها در ازای دریافت 40 میلیون یورو حاضر شد به هواداران یووه پشت کند و راهی بایرن‌مونیخ شود؛ تیمی که به گفته خودش آرزوی پوشیدن پیراهنش را داشت و پس از این انتقال، تنها به دنبال قهرمانی اروپاست. اتفاقی که به اعتقاد او در بایرن و به همراه گواردیولا انجام‌پذیر است.
حالا از پریرا به‌عنوان جایگزین ویدال یاد می‌شود؛ بازیکنی که یار دوازدهم تیمش در فصل گذشته بود و حالا می‌تواند در ترکیب اصلی جای بگیرد، اگرچه بازیکنی چون پل پوگبا اکنون به‌عنوان یکی از مهره‌های کلیدی یووه شناخته می‌شود، البته چنانچه تورینی‌ها او را به فروش نرسانند.

بخش ورزشی تبیان


جام جم