تبیان، دستیار زندگی
طرفداران فوتبال این روزها چشم به شروع بازی های لیگ کشورهای اروپایی دوخته اند و برای شروع تماشای 90 دقیقه عاشقی و هیجان با توپ لحظه شماری می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی لیگ های انگلیس و ایتالیا


طرفداران فوتبال این روزها چشم به شروع بازی های لیگ کشورهای اروپایی دوخته اند و برای شروع تماشای 90 دقیقه عاشقی و هیجان با توپ لحظه شماری می کنند.
لیگ انگلیس و ایتالیا

قرار است تا کمتر از یک ماه دیگر باز هم نبض بازی ها در شریان سبز چمن های استادیوم های قاره سبز به جریان درآید. انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و آلمان چهار کشوری هستند که تب فوتبال بیشتر از سایر کشورها در آنها داغ است. این لیگ ها جزو معروف ترین و حرفه ای ترین لیگ های دنیا هستند و تقریباً ردپای جنون هر تیفوسی فوتبال دوستی را که بگیرید به یکی از آنها می رسد. با هم به بررسی وضعیت این چهار لیگ در فصل گذشته و همچنین در مورد شرایط فصل آینده آنها می پردازیم. در این قسمت لیگ انگلیس و ایتالیا را بررسی می کنیم
لیگ انگلیس؛ آینده روشن
این لیگ سال گذشته با قراردادی 42/5 میلیارد پوندی، رکورد حق پخش تلویزیونی را شکست. این قرارداد، درآمد باشگاه های انگلیسی را به شکلی چشمگیر تا 20 درصد افزایش داد. این افزایش درآمد، باعث می شود ستارگان بزرگ دنیای فوتبال و استعدادهای برتر راهی این لیگ شوند. توان خرید باشگاه های انگلیسی بالا رفته و حتی تیم های متوسط هم می توانند بازیکنانی با کیفیت تر جذب کنند. لیگ برتر جزیره اما سال گذشته وضعیت خوبی نداشت. قهرمانی چلسی خیلی زود مسجل شد. لیگ برتر مانند سال های گذشته آن رقابت جذاب و نزدیک همیشگی نبود. تیم های مدعی سهمیه وضعیت شان چند هفته مانده به پایان لیگ مشخص بود و فاصله صدرنشین با سایر تیم ها زیاد.
وضعیت تیم های جزیره در لیگ قهرمانان هم اصلاً تعریفی نداشت. در جمع هشت تیم برتر اروپا، حتی یک تیم از لیگ برتر نبود. آرسنال، منچسترسیتی و چلسی تیم هایی بودند که جواز حضور در جمع 16 تیم برتر را کسب کرده بودند و لیورپول در گروهی که پازل سوییس، لودوگورتس و رئال مادرید بودند بالاتر از تیم بلغارستانی توانست راهی یورولیگ شود و از دور رقابت های لیگ قهرمانان حذف شد. در لیگ اروپا هم این تیم با شکست برابر بشیکتاش از راهیابی به مراحل پایانی آن بازماند. آرسنال برابر موناکو، شگفتی آفرینی کرد و تیم فرانسوی را پس از سال ها به جمع هشت تیم برتر راهنمایی کرد! منچسترسیتی، با درخشش جوهارت از تحقیر برابر بارسلونا گریخت. چلسی، قهرمان زودهنگام فصل پیش، در یک نبرد دراماتیک، در لندن برابر پاری سن ژرمن حذف شد. شکست چلسی پایانی بر حضور تیم های انگلیسی بین مدعیان اروپایی بود. در رقابت های درجه دو اروپایی (یورولیگ) هم هیچ کدام از تیم های حاضر در لیگ برتر موفق نشدند به جمع تیم های برتر راه پیدا کنند. در رقابت داخلی، منچستر یونایتد تیمی بود که انتظار می رفت بعد از نتایج اسف بار مویس بافن خال و خریدهای جدید باشگاه دوباره به اوج بازگردد اما این تیم در کورس قهرمانی جایی نداشت و تنها توانست برای گرفتن سهمیه اروپائی بجنگد؛ اتفاقی که در هفته های پایانی محقق شد و تیم فن خال جواز حضور در سمت پلی اف لیگ قهرمانان را دریافت کرد. دیگر تیم شهر منچستر، نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و پیگیرینی نزدیک بود به درهای خروج باشگاه هدایت شود. آرسنال وضعیت خوبی داشت با حضور اوزیل و الکسیس سانچز، این تیم در قامت یک مدعی ظاهر شد. توپ چی های لندن پس از سال ها بی خیال مقام چهارم شدند و رتبه ای بالاتر کسب کردند. آرسن ونگر یکی از سال های خوب خود را پشت سر گذاشت. تاتنهام هم مانند تمام سال های اخیر، یک ستاره فوق العاده معرفی کرد. پس از درخشش گرت بیل در این تیم، امسال نوبت هری کین بود که نشان دهد این تیم استعداد شگرفی در پرورش بازیکن های گران قیمت دارد. لیورپول تیمی بود که نتوانست با خروج لوییز سوارس کنار بیاید. بالوتلی در حد و اندازه های جانشینی لوییزینو نبود و این تیم با بحران گلزنی مواجه بود. راجرز در دیکته کردن وظایف دفاعی هم مشکل داشت و تیمش یکی از فصول بد خود را بعد از یک فصل درخشان پشت سر گذاشت. تیم هایی مانند سوانسی و ساوتهمپتون هم فوق العاده ظاهر شدند و رتبه ای فراتر از انتظار به دست آوردند.

وضعیت تیم های جزیره در لیگ قهرمانان هم اصلاً تعریفی نداشت. در جمع هشت تیم برتر اروپا، حتی یک تیم از لیگ برتر نبود. آرسنال، منچسترسیتی و چلسی تیم هایی بودند که جواز حضور در جمع 16 تیم برتر را کسب کرده بودند و لیورپول در گروهی که پازل سوییس، لودوگورتس و رئال مادرید بودند بالاتر از تیم بلغارستانی توانست راهی یورولیگ شود و از دور رقابت های لیگ قهرمانان حذف شد

با این همه این لیگ در سال آینده و فصل پیش رو، وضعیتی به مراتب بهتر خواهد داشت. درآمدهای حق پخش واریز شده و تیم ها به خوبی در حال ولخرجی هستند. چلسی ساختار خود را به خوبی حفظ کرده و به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خود است. آرسنال در پست هایی که مشکل بازیکن داشت، دست به کار شده و استعدادهای بزرگ را دنبال می کند. منچسترسیتی استرلینگ را از لیورپول به خدمت گرفته تا گره گشای دفاع اتوبوسی از سوی تیم های رقیب شود. لیورپول هفت بازیکن جذب کرده و امید است بتواند به رده های بالا باز گردد. منچستر یونایتد، پرکارتر از همیشه ظاهر شده و بهترین بازیکنان نقل و انتقالات را از آن خود کرده است. شوان شتایگر، به عنوان یک وزنه سنگین از بایرن به منچستر آمده و مشکل این تیم در خط هافبک و بازی سازی را رفع خواهد کرد. یونایتد باید در پلی اف لیگ قهرمانان شرکت کند و یکی از مدعیان اصلی این رقابت ها در فصل آینده خواهد بود.

نقل و انتقالات
باشگاه های جزیره، مطابق انتظار در بازار نقل و انتقالات طوفانی کار کردند. آنها که با توجه به قراردادهای سنگین حق پخش تلویزیونی، از پولدارترین باشگاه های جهان هستند مشکل مالی چندانی برای جذب بازیکنان با کیفیت ندارند اما بزرگ ترین خبر این تابستان ورود کسی به این لیگ نبود. بلکه خروج دو بازیکن افسانه ای فوتبال انگلیس بود که اذهان را معطوف به این لیگ کرد. استیون جرارد و فرانک لمپارد، از سال آینده در لیگ ام ال اس توپ خواهند زد و تماشاچیان از دیدن روی شان محروم!
برای مهم ترین انتقال درون لیگ انگلیس، می توان به معامله بین لیورپول و منچسترسیتی اشاره کرد. معامله ای 60 میلیون یورویی که طی آن رحیم استرلینگ از لک لک های آنفیلد به سمت عقاب های اتحاد پرواز کرد و بازیکن تیم منچسترسیتی شد. مهم ترین ورود به لیگ هم برای 2015، بدون شک حضور شواینی در منچستر یونایتد است. اسطوره تیم بایرن مونیخ که نتوانست با پپ گواردیولا کنار بیاید و عطای بایرن را بعد از 17 سال به لقایش بخشید. در جذب بازیکنان جوان هم این لیگ امسال عالی کار کرد و تیم های لیورپول و منچستر یونایتد با قدرت در زمینه جذب استعدادهای جوان فعال بودند. پیشنهاد 100 میلیونی منچستری ها برای مولر، می تواند بزرگ ترین بمب نقل وانتقالات این تابستان در بین تمام لیگ ها باشد.

سری A ایتالیا ؛ بی رنگ شدن غول های رنگارنگ
یوونتوس بار دیگر ایتالیا را پس از سال ها، صاحب یک نماینده در فینال لیگ قهرمانان اروپا کرد. وضعیت اقتصادی لیگ ایتالیا هنوز هم تعریف چندانی ندارد. غول های سابق این کشور، وضعیتی نه چندان مساعد را پشت سر می گذرانند. از اینترمیلان و آث میلان تنها یک آوازه باقی مانده و آ.اس رم هم در میان تیم های اروپایی حرفی برای گفتن نداشته است.
لیگ ایتالیا در فصلی که گذشت، پیشرفتی چشمگیر داشت. ناپولی و لاتزیو انتظارات را برآورده کردند.
رم نه در سطح یووه اما تیمی خوب ظاهر شد. تیم های شهر میلان اما باز هم فصل کابوس وار داشتند. فیورنتینا، جنوا و سامیدوریا فوق العاده بودند.
اما در اروپا هنوز هم که هنوز است ایتالیایی ها یارای رقابت با غول های کشورهای دیگر را ندارند. ناپولی در پلی اف مغلوب تیم آتلتیک بیلبائو شد و نتوانست جواز حضور در دور گروهی را پیدا کند. آ.اس رم در گروهی سخت نتوانست منچسترسیتی و بایرن را پشت سر بگذارد و از رقابت ها حذف شد. بیانکونری ها و جالو روسی ها، به عنوان تنها نمایندگان ایتالیا در لیگ قهرمانان بودند و در نهایت این بیانکونری ها بودند که از حیثیت ایتالیا در اروپا دفاع کردند اما در نهایت در فینالی سخت مغلوب بارسلونا شدند. آلگری تیمی به غایت خوب جمع و جور کرده و باید دید آیا سال آینده هم این وضعیت تکرارپذیر است یا نه؟

ساکنان سرزمین چکمه ای به شدت تلاش می کنند تا شکوه و اقتدار دوران گذشته را به دست آورند. بیانکونری ها پس از آن که به فینال لیگ قهرمانان رسیدند


آینده کالچو، آینده ای روشن به نظر می رسد. دو تیم اول شهر میلان، شروع به جذب ستاره های بزرگ کرده اند. یوونتوس تیم خود را حفظ کرده و خریدهای خوبی هم انجام داده است. بعید است لاتزیو سال آینده حرفی برای گفتن در اروپا داشته باشد اما در چند سال آینده، تیم های قدرتمند ایتالیایی می توانند به روزهای خوب گذشته بازگردند.
نقل و انتقالات
ساکنان سرزمین چکمه ای به شدت تلاش می کنند تا شکوه و اقتدار دوران گذشته را به دست آورند. بیانکونری ها پس از آن که به فینال لیگ قهرمانان رسیدند. مهندس و استاد میانه میدان خود را از دست دادند. آندرا پیرلو افسانه ای، پس از سال ها بازی در سطح اول فوتبالی این کشور، راهی فوتبال آمریکا شد. یوونتوس برای جانشینی او چندین بازیکن خوب و جوان را جذب کرده است. پائولو دیبالا که از پالرمو راهی این تیم شده، یکی از گران ترین خریدهای تابستانی لیگ ایتالیا بوده است. دو تیم شهر میلان هم بیکار ننشسته اند و بالاخره بعد از چند سال تکانی به خود دادند تا از این فلاکتی که به آن دچار شده اند، خارج شوند. کوندوگیبا شکار خوب اینتری ها بود که مذاکرات زیادی هم با آث میلانی ها کرده بود. آ. اس رم، ناپولی و لاتزیو نیز در این تابستان به طور معقول، بازیکنانی با کیفیت جذب کرده اند.

بخش ورزشی تبیان

منبع: گل