تبیان، دستیار زندگی
بحران در فیفا با وجود انتخاب مجدد بلاتر به عنوان ریاست این فدراسیون بین المللی سه شنبه گذشته با اعترافات جروم والکه، دست راست بلاتر وارد فاز جدیدی شد و منابع انگلیسی از جمله روزنامه گاردین خبر از استعفای او دادند. پیرمرد سوئیسی پس از استعفا از سمتش و ترک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه هرج و مرج در فیفا


بحران در فیفا با وجود انتخاب مجدد بلاتر به عنوان ریاست این فدراسیون بین‌المللی سه‌شنبه گذشته با اعترافات جروم والکه، دست راست بلاتر وارد فاز جدیدی شد و منابع انگلیسی از جمله روزنامه گاردین خبر از استعفای او دادند.
بلاتر

در ساعت ابتدایی کسی نمی‌دانست داستان چیست؟ برخی خود بلاتر را سر منشأ ماجرا می‌دانستند و معتقد بودند او برای رفع اتهام از خود، معاونانش را در معرض دستگیری قرار داده تا برای ادامه ریاست مشکلی نداشته باشد، برخی دیگر شاهزاده بن حسین اردنی، تنها رقیب بلاتر را عامل اصلی می‌دانستند و می‌گفتند او و جریان حامی‌اش در آستانه انتخابات، برای تضعیف بلاتر دست به این اقدام زده‌اند.

اما با فاصله اندکی مشخص شد وزارت دادگستری، آمریکا و پلیس فدرال این کشور (fbi)، عامل دستگیری هشت مقام فیفا هستند. وزارت دادگستری ایالات متحده با استناد به مدارکی درباره میزبانی جام‌های جهانی 2018 و 2022 تصمیم به بازداشت سران فیفا گرفت و از پلیس سوئیس خواست پس از دستگیری، متهمان را برای بازجویی به آمریکا منتقل کند. انتخابات فیفا هم تنها دو روز پس از این ماجراها برگزار شد و بر اساس پیش‌بینی‌ها بلاتر سوئیسی بار دیگر بر کرسی ریاست نشست، اما این پایان کار نبود. با روشن شدن زوایای بیشتری از فساد گسترده در پولدارترین نهاد ورزشی دنیا و اعتراف برخی از مقامات فعلی آن از جمله ژروم والکه دبیرکل، بلاتر هم مجبور به کناره‌گیری شد تا بحران، وارد مرحله جدی‌تری شود. با نگاهی جامع‌تر به سونامی ویرانگر فیفا یک‌‌تئوری بیش از بقیه رخ‌نمایی می‌کند.

پیرمرد سوئیسی پس از استعفا از سمتش و ترک ساختمان شیشه‌ای زوریخ به شکل تلویحی اعلام کرد به خاطر آینده بهتر فوتبال این اقدام را انجام داده است. او از سال 1998 ریاست فیفا را در دست داشت و در سال‌های آخر حضور در این مسند، چالش‌های زیادی را به خصوص پس از انتخاب روسیه و قطر به عنوان میزبان جام‌های جهانی 2018 و 2022 تجربه کرد. رسوایی‌های مالی اخیر هم مشکلات پیرمرد سوئیسی را به حداکثر رساند تا این‌که اعتراف والکه به دست داشتن در اختلاس اخیر باعث شد بلاتر تصمیم به استعفا بگیرد.

طبق گزارش گاردین، بلاتر تا زمان انتخابات بعدی همچنان به عنوان رئیس فیفا باقی خواهد ماند و به کارش ادامه می‌دهد. رئیس بعدی فیفا نیز بین ماه‌های دسامبر 2015 تا مارس 2016 انتخاب خواهد شد. بلاتر هدف خود از عملی کردن این اقدام را رقم خوردن آینده بهتر برای فیفا با وجود رئیس جدید عنوان کرده است: «به دنبال برنامه جامع اصلاحات هستم و به خوبی به این موضوع واقفم که تنها کنگره فیفاست که می‌تواند از عهده این اصلاحات برآید. در حالی که من نتوانستم موافقت تمام اعضا را به دست بیاورم، احساس می‌کنم در جهان فوتبال، همه، اعم از تماشاگران و بازیکنان و هواداران با من همدل نیستند. به خاطر همین تصمیم گرفتم از سمتم کناره‌گیری کنم.»

دادستانی آمریکا، دقیقا پس از استعفای سپ بلاتر، کار خود را به طور جدی برای پیگیری پرونده این مرد سوئیسی آغاز کرد. این در حالی است که طی هفته گذشته، 7 نفر از اعضای فیفا، به علت دست داشتن در فساد گسترده این نهاد بین‌المللی دستگیر شدند.

افشاگری مسئولان عالی رتبه

جک وارنر، از مسئولان سابق و بلندمرتبه فیفا می‌گوید زمان فاش کردن اسرار فرا رسیده است: «من برای 30 سال در فیفا بوده‌ام و همه چیز را می‌دانم، همه چیز را می‌گویم و ترسی ندارم. از بلاتر به اندازه کافی دور شده‌ام، او بسیار بی‌وجدان است. در سال 2011 به او گفتم که دیگر کافی است، کناره‌گیری کن اما او فیفا را رها نمی‌کرد. من از آفریقای جنوبی حتی یک دلار هم دریافت نکردم. بلاتر تمام 10 میلیون دلار را برای خودش برداشت و به من چیزی نرسید.»

جک وارنر، از مسئولان سابق و بلندمرتبه فیفا می‌گوید زمان فاش کردن اسرار فرا رسیده است: «من برای 30 سال در فیفا بوده‌ام و همه چیز را می‌دانم، همه چیز را می‌گویم و ترسی ندارم. از بلاتر به اندازه کافی دور شده‌ام، او بسیار بی‌وجدان است

رئیس سابق کونکاکاف، چاک بلیزر نیز با قبول رشوه گرفتن از دولت آفریقای جنوبی برای اعطای میزبانی 2010 به این کشور و آسان کردن کار فرانسه برای گرفتن میزبانی جام جهانی 1998، فصل جدیدی از فساد در فیفا را برملا کرد: «من و سایر اعضای کمیته فیفا بر سر گرفتن رشوه، در ازای اعطای جام جهانی به آفریقای جنوبی توافق کرده بودیم. ما همچنین برای انتخاب فرانسه به عنوان میزبان جام جهانی 98 فرانسه نیز اقداماتی را انجام دادیم و باعث شدیم تا کار این کشور برای گرفتن میزبانی، آسان‌تر شود. همچنین باید اعتراف کنم که ما حق پخش کاپ طلایی را در سال‌های 96، 98، 2000، 2002 و 2003 را با رشوه به متولیان آن اعطا کردیم.»

گزینه‌های جانشینی

میشل پلاتینی، رئیس یوفا که او هم در رای‌گیری میزبانی جام‌جهانی 2022 به قطر رای دارد، اصلی‌ترین گزینه برای جانشینی بلاتر است. در کنار رئیس یوفا از علی بن حسین، شاهزاده اردنی که در انتخابات هفته گذشته نتوانست از بلاتر پیشی بگیرد نیز به عنوان گزینه جانشینی پیرمرد سوئیسی نام برده می‌شود.

بخش ورزشی تبیان

منبع : جام جم