تبیان، دستیار زندگی
زمانی که کمیته اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال در اواخر سال 2000 قطر را به عنوان میزبان جام جهانی 2022 معرفی کرد، جهان در بهت و حیرت فرو رفت زیرا کمتر کسی تصور می کرد این کشور گرم و کوچک حاشیه خلیج فارس کشورهای استرالیا و آمریکا را برای میزبانی این تورنمنت ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیفا جام جهانی را از قطر می گیرد؟


زمانی که کمیته اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال در اواخر سال 2000 قطر را به عنوان میزبان جام‌جهانی 2022 معرفی کرد، جهان در بهت و حیرت فرو رفت زیرا کمتر کسی تصور می‌کرد این کشور گرم و کوچک حاشیه خلیج فارس کشورهای استرالیا و آمریکا را برای میزبانی این تورنمنت بزرگ پشت سربگذارد.


فیفا و قطر

از همان ابتدا انتخاب قطر به عنوان میزبان جام‌جهانی فوتبال با انتقادهای فراوانی همراه بود؛ از رسوایی‌های مربوط به پرداخت رشوه به رای‌دهندگان برای انتخاب میزبان گرفته تا احتمال انتقال این بازی‌ها به فصل زمستان و همچنین آماده نبودن زیرساخت‌های برگزاری یک جام‌جهانی باشکوه. میزبانی جام‌جهانی برای کشوری که جمعیتی کمتر از 2 میلیون نفر دارد و از نظر آب و هوایی در بدترین موقعیت جغرافیایی قرار گرفته بیشتر شبیه یک شوخی بود اما متاسفانه حقیقت داشت!

در حالی که همگان از انتخاب عجیب فیفا در بهت و حیرت بودند قطری‌ها خیلی زود کار خود را شروع کردند و با اختصاص دادن بودجه‌ای 200 میلیارد دلاری نشان دادند که برای برگزاری یک جام‌جهانی باشکوه و به یاد ماندنی مصمم هستند. در حالی که صدای اعتراضات روز به روز بیشتر می‌شد قطر برنامه وسوسه‌انگیز خود را به فیفا داد. این برنامه نشان می‌داد که قطر قرار است علاوه بر ساخت 9 استادیوم جدید، شهر جدیدی را نیز در این کشور به مناسبت برگزاری این مسابقات به نام «لوسیل آیکانیک» در دوحه بسازد.

به نقل از خراسان ، این استادیوم گنجایش میزبانی 86 هزار و 250 تماشاچی را دارد و توسط پارکینگ‌ها و غرفه‌های خدماتی محصور است که سقف تمامی آن‌ها را صفحات خورشیدی تشکیل می‌دهد. برنامه جامع و بدون نقص قطری‌ها به مسئولان فیفا این اطمینان را داد که قطر از نظر زیرساختی خود را برای جام‌جهانی 2022 به بهترین شکل ممکن آماده خواهد کرد اما یکی از مهم‌ترین مشکلات میزبانی جام 2022، گرمای هوا در ماه‌های ژوئن و ژوییه، زمان ثابت برگزاری جام‌های جهانی است که گرمای قطر در این ماه‌ها به 55 درجه با رطوبت 100درصد می‌رسد. قطری‌ها با دلارهای نفتی خود، برای رفع این مشکل هم دست به کار شدند. تیمی از محققان مهندسی دانشگاه قطر مدعی شدند که با ساخت سیستم ابر مصنوعی بر فراز محل‌های برگزاری مسابقات می‌توانند بازیکنان و تماشاچیان را از نور مستقیم آفتاب در امان نگه دارند اما برخلاف طرح‌های قبلی این طرح بلندپروازانه هنوز مسئولان فیفا را متقاعد نکرده.

برگزاری جام‌جهانی در یک کتری آب جوش امکان‌پذیر نیست. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که در گرمای قطر نمی‌توان جام‌جهانی خوبی را برگزار کرد. از طرفی دست زدن به تقویم بازی‌ها یا قوانین کلی به فوتبال لطمه وارد می‌کند. قطر برای مبارزه با گرمای هوا طرح خوبی را پیشنهاد داده. مسلما ابرهای مصنوعی که روی استادیوم‌ها قرار می‌گیرند می‌توانند دمای هوا را تا حد زیادی پایین بیاورند اما نباید فراموش کرد که جام‌جهانی فقط در استادیوم‌ها برگزار نمی‌شود

مسئولان فیفا برای بررسی این مشکل جدی جلسات متعددی را تشکیل دادند؛ جلساتی که هر بار خروجی‌های متفاوتی داشته و گاهی صحبت از برگزاری رقابت‌ها در فصل زمستان شده و گاهی هم خبرهایی مبنی بر احتمال برگزاری بازی‌ها در 3 نیمه منتشر شده اما گویا در آخرین جلسه اعضای کمیته اجرایی فیفا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اعمال هرگونه تغییرات در برگزاری بازی‌های جام‌جهانی اثرات منفی غیر قابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت. دکتر تئو سوانسیگر، رئیس سابق فدراسیون فوتبال آلمان و عضور ارشد کمیته اجرایی فیفا روز گذشته در مصاحبه‌ای جنجالی با روزنامه بیلد مدعی شده که فیفا به اشتباه بزرگ خود پی برده و به این نتیجه رسیده که برگزاری جام‌جهانی 2022 در قطر تبعات غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت. سوانسیگر در این خصوص گفته: «برگزاری جام‌جهانی در یک کتری آب جوش امکان‌پذیر نیست. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که در گرمای قطر نمی‌توان جام‌جهانی خوبی را برگزار کرد. از طرفی دست زدن به تقویم بازی‌ها یا قوانین کلی به فوتبال لطمه وارد می‌کند. قطر برای مبارزه با گرمای هوا طرح خوبی را پیشنهاد داده.

مسلما ابرهای مصنوعی که روی استادیوم‌ها قرار می‌گیرند می‌توانند دمای هوا را تا حد زیادی پایین بیاورند اما نباید فراموش کرد که جام‌جهانی فقط در استادیوم‌ها برگزار نمی‌شود. قطر نمی‌تواند تمام کشور خود را تحت پوشش ابرهای مصنوعی قرار دهد. ما برای بررسی این مشکل جلسات زیادی را برگزار کردیم. هدف فیفا در این جلسات این بوده که راهکار مناسبی برای این مشکل پیدا کند اما متاسفانه هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم. من به شخصه معتقدم در نهایت جام‌جهانی در قطر برگزار نخواهد شد و فیفا به ناچار میزبان جدید جام‌جهانی 2022 را معرفی خواهد کرد.»

بخش ورزشی تبیان


منبع: خراسان نیوز