تبیان، دستیار زندگی
رقابت های فوتبال لیگ قهرمانان اروپا محلی است که علاقه مندان به این رشته را با نمایشی خیره کننده محصور می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امشب از فوتبال ناب سیراب شوید


رقابت های فوتبال لیگ قهرمانان اروپا محلی است که علاقه مندان به این رشته را با نمایشی خیره کننده  محصور می کند.

فوتبال اروپا

در این پیکارها بازیکنان صد در صد آماده با ارائه فوتبالی ناب تماشا گران تشنه دیدن بازی های زیبا را سیراب می کنند. نکته جالب در این میان این است که این بازیکنان با توانایی های بالا کاملا در اختیار تیم و برنامه های مربیان خود هستند. در شرایطی که این روزها در اغلب مسابقات مهم بحث نتیجه گیری و حساسیت های کاذب تاثیر به شدت منفی در کیفیت کار گذاشته باز هم این لیگ قهرمانان اروپاست که با گذر از این مرحله نمایشگر یک فوتبال تماشاگر پسند است.

تیم های بزرگ و مطرح فوتبال جهان با در اختیار داشتن بهترین های دنیا و تدارک وسیع اگرچه چون غول خودنمایی می کنند اما هیچگاه برای خود حاشیه امنیت ندارند. از این رو کافی است تا تیمی و بازیکنی لحظه ای درنگ کند. آنگاه تیم حریف چون کوهی بر سر او آوار می شود. در لیگ اروپا هر تیمی با هر قدرتی اجازه ندارد لحظه ای غفلت کند.

امروز وقتی در لالیگا بارسلونا و رئال با هم رقابتی سنگین دارند ناگهان تیمی به نام اتلتیکو مادرید از راه می رسد و از هر دو غول بزرگ جهان پیشی می گیرد. بارسلونا در بازی سراسر دیدنی ال کلاسیکو آن هم در شرایط مهمانی از سد رئال می گذرد اما به فاصله ای کوتاه در خانه اش وقتی مقابل آتلتیکو در لیگ قهرمانان اروپا با تساوی به رختکنی می رود از خوشحالی در پوست خود نمی گنجد.

تیم های بزرگ و مطرح فوتبال جهان با در اختیار داشتن بهترین های دنیا و تدارک وسیع اگرچه چون غول خودنمایی می کنند اما هیچگاه برای خود حاشیه امنیت ندارند. از این رو کافی است تا تیمی و بازیکنی لحظه ای درنگ کند. آنگاه تیم حریف چون کوهی بر سر او آوار می شود. در لیگ اروپا هر تیمی با هر قدرتی اجازه ندارد لحظه ای غفلت کند

اینها همه از یک نکته حکایت دارد. باشگاه های بزرگ جهان با عبور از حاشیه و داشتن برنامه به بالاترین نقطه پیشرفت رسیده اند. در این میان مربیان برجسته نقشی اساسی دارند. نقش بی بدیل آنها چنان ارزشمند است که آلمانی های متعصب و دارای فوتبال وادار می شوند مربی موفقی چون هاینکس را بعد از کسب سه جام معتبر کنار بگذارند و گواردیولا را به بایرن ببرند. وقتی گواردیولا آمد همه چیز تحت کنترل اوست و خود او تحت کنترل هیات مدیره ای که فوتبال را بلدند.

همه چیز سر جای خودش است و کسی حق ندارد پایش را از گلیمش درازتر کند. این نفر می تواند حتی بهترین بازیکن جهان باشد. این اتفاق منحصر به آلمان نیست. از اسپانیا با بزرگان فوتبال جهان چون مسی و رونالدو و بیل و نیمار گرفته تا انگلیس با وین رونی و ...

فوتبال اروپا

چنین است که فوتبال در این کشورها هر روز پیشرفته تر از قبل می شود و نه تنها هزینه ساز نیست بلکه درآمد زا هم می شود. در این فوتبال اعضای حاضر علاوه بر جدیت و حساسیت در راه پیروزی خود را در قبال زیبایی های فوتبال موظف می دانند.

اینجاست که مربی بزرگی چون آرسن ونگر می گوید: نتیجه گیری به جای خود اما من و امثال من در قبال زیبایی فوتبال و جذب تماشاگر هم مسئولیت داریم. در این فوتبال کار فقط به گونه ای نیست که تیم های بزرگ چون گرگ به گله بزنند و دار و ندار تیم های دیگر را غارت کنند. تیم های بزرگ می دانند که برای خشک نشدن سرچشمه باید به اندازه محدود آب بردارند و با ایجاد فضایی مناسب کاری کنند که این چشمه همچنان جوشان و خروشان بماند.

امروز (چهارشنبه) چهار قطب بزرگ فوتبال جهان به میدان می روند. بارسلونا با اتلتیکو مادرید مصاف دارد و بایرن مونیخ با منچستر بازی دارد. بازی رفت تیم ها با نتیجه مشابه 1-1 به پایان رسیده تا همه چیز مساوی باشد. میزبانان(مادرید و مونیخ) اگرچه به گل زده در خانه حریف و مزیت بازی خانگی دل خوش کرده اند اما به خوبی به این واقعیت واقف هستند که این ها دلیلی بر پیروزی قطعی نیست.

امشب طیف گسترده ای از مردم در نقاط مختلف جهان شاهد این دو بازی خواهند بود. در این میان نکته اساسی این است که درصد بالایی از این تماشاگران با این نیت پای گیرنده تلویزیونی می نشینند که قبل از اهمیت نتیجه شاهد نمایش زیبای این چهار تیم باشند. اتفاقی که به احتمال قریب به یقین رخ خواهد داد.

فوتبال اروپا

اگر در فوتبال ایران تماشاگر با ورزشگاه قهر کرده غالبا به این دلیل است که با مشاهده آنچه در لیگ قهرمانان اروپا رخ می دهد به این باور رسیده که کار در فوتبال ما از جهات بسیار می لنگد. با کمال تاسف ما این را می بینیم. همه از آن حرف می زنند اما مسئولانی که باید در این باره اندیشه کنند در خواب به سر می برند. آنها باور ندارند که اگر این فوتبال خوب شد بیشتر ثمره اش را خود خواهند برد. امروز مدیران باشگاه های بزرگ دنیا به عنوان آشپزهای هنرمند خوراکی را برای مردم فراهم آورده اند که با افتخار از آن یاد می شود. اما دستپخت فوتبال ما به گونه ای است که قطعا آشپز آن حاضر نیست به این خوراک لب بزند.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان