تبیان، دستیار زندگی
این هفته : پاریس انژرمن فرانسه نام باشگاه : پاریس انژرمنparis.saint.germain رئیس باشگاه : فرانسیس گری تاسیس: 1970 استادیوم: پارك وپرنس    سایت اختصاصی: WWW.PSG.FR پیراهن و شورت ورزشی : ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی باشگاههای بزرگ جهان

این هفته :

پاریس انژرمنفرانسهنام باشگاه: پاریس انژرمنparis.saint.germain

رئیس باشگاه :

فرانسیس گری

تاسیس:

1970استادیوم: پارك وپرنس

سایت اختصاصی:

WWW.PSG.FRپیراهن و شورت ورزشی : سرمه ای

سرمربی :

وحید هلیلوجیچ

اتحاد در پاریس

باشگاه پاریس انژرمن فرانسه در سال 1970 تاسیس شد و این تیم یكی از جوانترین باشگاه های اروپایی محسوب می شود. اما افتخارات به دست آمده در همین 33 سال در سطح رقابت های داخلی فرانسه و اروپا نشان می دهد كه مردان پاریسی عملكرد خوبی در همین سال ها داشته اند.

در سال 1970 عده ای از بازیكنان تیم اف.سی پاریس كه در آن تاریخ منحل شده بود، به باشگاه سنت ژرمن آمدند و با اتحاد آنها پی. اس. جی متولد شد تا نماینده لایقی برای پایتخت نشینان باشد و از اعتبار شهر پاریس در فوتبال فرانسه دفاع كند. این تیم مانند همه باشگاه های تازه تاسیس تاریخ خود را با حضور در رقابت های دسته پایین آغاز كرد!

پی.اس. جی با توجه به آنكه اصلی ترین امید پایتخت نشینان در فوتبال فرانسه محسوب می شد، از همان ابتدا هواداران زیادی داشت و همین حمایت پرشمار دركنار شرایط مالی مناسب توانست چهره موفقی در رقابت های داخلی و اروپایی از خود به نمایش بگذارد!

افتخارات از راه رسیدند

تنها بعد از 5 سال از تاسیس باشگاه آبی شهر پاریس آنها با قهرمانی در جام حذفی باشگاه های فرانسه اولین افتخار قابل توجه خود را جشن گرفتند . پاریسی ها در سال 1980، 1992،1994،1997 نیز این قهرمانی را تكرار كردند. آنها در فصل جاری به فینال جام حذفی راه یافته اند و می توانند برای ششمین بار این جام را به خانه ببرند.

در تاریخ  لیگ فرانسه نمی توان باشگاهی را به عنوان قدرت برتر شناخت. تیم های زیادی در لیگ این كشور به عنوان قهرمانی رسیده اند، اما هیچ كدام از آنها نتوانسته اند تعداد قهرمانی های خود را به رقم بالایی برسانند. پر افتخارترین باشگاه فرانسوی سنت ایتمی است كه در نزدیك به هفتاد دوره از این رقابت ها تنها ده عنوان قهرمانی به دست آورده است. پاریس انژرمن در حالی كه تنها حدود 3 دوره در این مسابقات حضور داشته و با كسب دو عنوان قهرمانی عملكرد نسبتا خوبی داشته است.

این تیم در سال های 1986 و 1994 به عنوان قهرمانی لی شمپیونا دست یافت.

باشگاه اف سی پاریس نیز پیش از انحلال یك بار در سال 1936 قهرمان لیگ فرانسه شده بود.

بزرگ ترین افتخار تاریخ پاریس انژرمن قهرمانی درجام برندگان باشگاه های اروپا 1996 بوده است. این افتخار برون مرزی برای تیم بزرگی همچون پی. اس.جی كافی نیست!

ستارگان آبی پاریس!

پاریس انژرمن در مقاطع مختلف ستارگان زیادی در تركیب خود داشته است. در بین بازیكنان نامدار تاریخ این تیم ژورژه آه و یوری جوركائف از پرافتخارترین ستارگان محسوب می شوند. وه آه ستاره لیبریایی پی اس وی در آغاز دهه نود به پاریس آمد. حضور این بازیكن در كنار ستارگانی همچون دیوید ژینولا و جوركائف پی اس جی را به یك قدرت مثال زدنی تبدیل كرده بود. نیكولا آنلكا نیز پیش از پیوستن به لیورپول درعضویت این باشگاه فرانسوی به سر می برد .

د آسیس موریرا رونالدینهو در سال 1980 میلادی در منطقه پورتوآلگری برزیل به دنیا آمد. او هم مثل همه برزیلی ها فوتبال را در كوچه های شهر آموخت و بسیار زود به باشگاه های بزرگ برزیلی راه یافت. رونالدینهو در ابتدا به دلیل شباهت اسمی با رونالدو شهرت زیادی داشت، اماحالا تنها ستاره بزرگ در تركیب تیم ملی برزیل محسوب می شود. او از گرمیو برزیل به پاریس آمد . وی اینك دربارسلونا بازی می كند .

ژرمن ها به دنبال افتخاری تازه!

درحال حاضر وحید هلیلوجیچ هدایت این تیم را بر عهده دارد.

آندره لوئیز و پائولو سزار نیز از برزیلی های شهر پاریس محسوب می شوند كه تاثیر زیادی دربازی های درخشان این تیم داشته اند. از جمع  بازیكنان پاریس انژرمن در فصل جاری 15 بازیكن از كشورهای مختلفی همچون برزیل، آرژانتین ، مراكش،اسپانیا، پرتغال، نیجریه، لوكزامبورگ، غنا و كنگو به این تیم آمده اند.

چرا پاریس انژرمن آبی است؟

شاید خیلی ها با توجه به رنگ كنونی پیراهن این تیم پاریس انژرمن را با رنگ سرمه ای می شناسند ، اما پیش از این مردان پی.اس.جی از پیراهن های روشن تری استفاده می كردند و رنگ آبی نماد این باشگاه بزرگ است. در لوگوی باشگاه نیز برج ایفل در میان یك دایره آبی رنگ قرار دارد.

بازیكنان این فصل

بنهامو

 لیتزی

الونزو

تور

آرو داپرنت

روسچی

اگبشه

لی ئل ریبریو

مندی

هنز

فیوره

ال كاركوری

دهو

بناشور

ام بامی

لوكائو

كانا

بادیان

د كروز الیویرا

پائوله تا

بوسكویك

سورین

كوبیلیه

پیر فان فان