تبیان، دستیار زندگی
قانون ای اف سی از اول ژانویه 2017 تغییر کرده است؛ طارمی می تواند مقابل الهلال بازی کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تردید در محرومیت آسیایی مهدى طارمی

قانون ای اف سی از اول ژانویه 2017 تغییر کرده است؛ طارمی می تواند مقابل الهلال بازی کند

بخش ورزشی تبیان

طارمی

در حالیکه در یکی دو روز گذشته بحث محرومیت مهدی طارمی از بازی مقابل الهلال حسابی داغ بود، دیروز فدراسیون فوتبال در نامه ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستار لغو محرومیت مهدی طارمی شده است.

به گزارش سایت نود، همه به دنبال تاریخ عوض شدن قانون کنفدراسیون فوتبال آسیا بودند تا مشخص شود طارمی به درستی محروم شده یا نه. حالا بر اساس زمان تغییر قانون ای اف سی، مشخص شده که قانون کنفدراسیون فوتبال در آسیا اعمال محرومیت ها را از اول ژانویه ۲۰۱۷ تغییر داده است و محرومیت های رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا در همان رقابتها اعمال می شود. این قانون درباره دیگر رقابتهای تحت نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا وفیفا صدق می کند.

غلامرضا رفیعی کارشناس حقوقی فوتبال در این باره به سایت نود گفت: مساله محرومیت طارمی مهاجم ارزنده پرسپولیس در بازی فوق حساس مقابل الهلال باعث نگرانی طرفداران فوتبال ایران شده است.به همین دلیل فدراسیون فوتبال باید موضع منطقی در قبال این مساله بگیرد چرا که با توجه به ادله و اسناد و مدارک موجود مهدی طارمی محرومیتش را گذرانده است.

او ادامه داد:« در دو روز گذشته همه به دنبال اعلام تاریخ تغییر قوانین از سوی کنفدراسیون فوتبال بودند و حتی برخی مقامات فدراسیون فوتبال از تغییر سه باره قوانین در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ خبر داده اند. در حالیکه اصلا اینطور نیست و این قانون از سال ۲۰۱۷ و از اول ژانویه عوض شده است. اینکه چرا تغییر قوانین به اطلاع باشگاهها رسانده نشده، یک مساله دیگر است که باید در جای خودش پیگیری شود اما در قانون قبلی مهدی طارمی به درستی از بازی مقابل الهلال محروم شده و طبق بند C ماده ۳۸ طارمی می بایست مقابل در اولین بازی رسمی این تیم که مقابل پدیده مشهد بود بازی نمی کرد. اما در سال ۲۰۱۷ این قانون از اول ژانویه تغییر کرده و هر بازیکن در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باید محرومیت ناشی از کارتهای زرد و قرمز و دیگر محرومیت ها را در همان مسابقات طی کند ولو مسابقه بعدی حتی پس از حذف آن تیم، سال بعد یا دو سال بعد و یا چند سال بعد باشد و دیگر به مسابقات رسمی دیگر محرومیت منتقل نمی شود. این قانون بر اساس قانون فیفا تغییر کرده است.»

رفیعی در پایان گفت: «قانون عطف به ماسبق نمی شود. طارمی سال پیش محرومیت خود را با بازی نکردن در برابر پدیده گذرانده است و بخش بین الملل فدراسیون فوتبال باید مدارک عدم حضور طارمی در بازی مقابل پدیده را به ای اف سی ارسال کند که چنین کاری هم انجام شده است.

در واقع قانون پس از بازی پدیده تغییر کرده و طارمی باید در مقابل الهلال عربستان بازی کند. فدراسیون فوتبال باید مستند و مستدل همه مدارک را به ای اف سی ارسال کنند که امیدوارم اینگونه باشد و در نهایت مهدی طارمی بتواند در مقابل الهلال عربستان بازی کند.»

البته باید دید تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهایت چه خواهد بود اما آنچه که مشخص است این است که مهدی طارمی می تواند مقابل الهلال بازی کند. یک نکته مهم نباید فراموش شود؛ اینکه تغییر قوانین مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باید به اطلاع باشگاهها هم رسانده شود اما ظاهرا این کار توسط بخش بین الملل سازمان لیگ، انجام نشده است!


منبع: نود