تبیان، دستیار زندگی
بازهم روزها و هفته ها گذشتند و یك بار دیگر موعد رویارویی دو قطب اصلی فوتبال ایران فرا رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نكات خواندنی از دربی83 تهران

بازهم روزها و هفته ها گذشتند و یك بار دیگر موعد رویارویی دو قطب اصلی فوتبال ایران فرا رسید.

استقلال - پرسپولیس

پرسپولیس و استقلال، رقبای سرسخت و دیرین فوتبال كشور نیم قرن بعد از اولین رویارویی، روز جمعه این هفته برای هشتادوسومین بار به مصاف هم می روند تا بار دیگر میلیون ها بیننده را به نقطه اوج هیجان و استرس برسانند.

این كلاسیك ترین نبرد فوتبال ایران، در آخرین روزهای تابستان بار دیگر رخ نشان می دهد و نفس ها را به شماره می اندازد. پرسپولیس و استقلال این بار در شرایطی به مصاف هم می روند كه شاگردان برانكو وضع خوبی دارند و بر صدر جدول تكیه زده اند، اما استقلالی ها در شرایط مناسبی نیستند و تنها به لطف تفاضل گل بهتر، دو پله از قعر جدول بالا آمده اند. باید دید در بازی روز جمعه چه اتفاقی می افتد؛ پرسپولیس به روند كامیابی هایش ادامه می دهد، استقلال در آخرین فرصتش اعاده حیثیت می كند یا دو تیم بدون آزار دادن یكدیگر، از كنار هم می گذرند؟

استقلال، زهردارتر از پرسپولیس

در شرایطی كه خیلی ها پرسپولیس برانكو را تیمی سراسر هجومی می دانند، آمار و ارقام نشان می دهد شاگردان منصوریان در این فصل زهردارتر از بچه های پروفسور بوده اند. در حقیقت استقلال در 5 مسابقه اول این فصل 5گل زده تا میانگین یك گل زده در هر بازی را به ثبت رسانده باشد، در حالی كه پرسپولیس فقط چهار گل به ثمر رسانده تا معدل گلزنی اش كمتر از یك گل در هر مسابقه باشد!

پرسپولیس، مطمئن تر از استقلال

در شرایطی كه تزلزل خط دفاعی بزرگترین مشكل پرسپولیس در فصل گذشته بود، این اشكال در لیگ شانزدهم تا حدود زیادی برطرف شده است. به این ترتیب سرخ ها در 5بازی فقط یك گل خورده اند، در حالی كه استقلال با مهدی رحمتی، 7گل دریافت كرده است. البته یكی از این گل ها را حسین حسینی در بازی اول با نفت تهران دریافت كرده است. در حال حاضر پرسپولیس صاحب بهترین خط دفاع لیگ است، در حالی كه استقلال تهران بعد از استقلال خوزستان و فولاد اهواز، سومین خط دفاع ضعیف لیگ را در اختیار دارد.

نبرد دربی اولی ها به سود پرسپولیس

مسلم است كه هرچقدر بازیكنان یك طرف تجربه بیشتری در زمینه حضور در دربی داشته باشند، این موضوع به سود تیم آنها تمام می شود. اگر فرض كنیم پرسپولیس و استقلال دقیقا با تركیب بازی هفته قبل به میدان بیایند، استقلال دربی اولی های بیشتری دارد. به این ترتیب در این تیم وریا غفوری، مجید حسینی، رابسون جانواریو، فرشید باقری، فرشید اسماعیلی و كاوه رضایی اولین شهرآوردشان را تجربه می كنند، در حالی كه در پرسپولیس فقط علیرضا بیرانوند و محسن ربیع خواه این شرایط را دارند. البته اگر وحید امیری به بازی جمعه برسد، اسم او هم به این فهرست اضافه خواهد شد.

داور شاكی

قضاوت دربی83 را علیرضا فغانی بر عهده خواهد داشت. داور فینال المپیك در حالی سوت این بازی را به دست خواهد گرفت كه پیش از این دوبار دربی را قضاوت كرده است. دربی74 را پرسپولیس 3 بر 2 برد و دربی77 هم با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید. نكته ویژه این دو بازی، كارت های زیادی بوده كه فغانی داده است. او در دربی اولش به علی حمودی، فریدون زندی و اسماعیل شریفات از استقلال کارت زرد نشان داد و زنده یاد مهرداد اولادی را هم اخراج كرد. فغانی در دربی دوم هم به محسن بنگر، محمد نوری، دهنوی، رضا حقیقی، پیام صادقیان، میثم حسینی، محمدمهدی نظری، پژمان منتظری و محمد قاضی از دو تیم كارت زرد نشان داد. دادن 12كارت زرد و یك كارت قرمز مستقیم در دو دربی، به خوبی نشان می دهد فغانی چقدر داور سختگیری است. مردی كه سابقه اخراج رونالدینیو را هم دارد، مثل آب خوردن می تواند با كارت هایش معادلات بازی را عوض كند. بنابراین سربازان جمعه باید محتاط باشند.

اصفهانی ها برنده دربی تهران!

تجربه نشان داده در اكثر موارد تیم هایی كه بعد از دربی تهران با پرسپولیس و استقلال مصاف می دهند، از فرسایش سرخابی ها ناشی از حضور در این مسابقه سنگین سود می برند و موفق به نتیجه گیری می شوند. امسال هم قرار است بعد از دربی، در هفته هفتم سپاهان با پرسپولیس و ذوب آهن با استقلال بازی كند. به این ترتیب تیم های اصفهانی كه فعلا نتایج چندان خوبی هم در لیگ شانزدهم نگرفته اند، این فرصت را دارند كه از تخلیه شدن انرژی سرخابی ها و نیز محروم یا مصدوم شدن احتمالی تنی چند از بازیكنان آنها استفاده كنند.

آخرین باری كه استقلال در دربی تهران موفق به كسب پیروزی شد، به شهرآورد شماره73 برمی گردد كه روز 18آذر90 در چارچوب جام حذفی برگزار شد و البته به استعفای حمید استیلی از هدایت پرسپولیس انجامید. پس از آن نزدیك به 5سال است كه آبی ها دربی را نبرده اند. در این مدت 10دربی برگزار شده كه 4مسابقه را پرسپولیس برده و 6دیدار هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

آقای گل كم فروغ

چهره درخشان دربی گذشته تهران، مهدی طارمی بود؛ بازیكنی كه دو گل زد و یك پاس گل داد. تازه طارمی این شانس را هم داشت كه فقط طی یك نیمه هت تریك كند، اما ضربه پنالتی اش را از دست داد. بعد از آن مسابقه اما طارمی دچار افت محسوسی شد. او از آن دربی تا این دربی فقط یك بار موفق به گشودن دروازه صبای قم شده كه برای آقای گل لیگ پانزدهم آمار وحشتناكی است. به این ترتیب طارمی روز جمعه انگیزه مضاعفی خواهد داشت تا شاید با گلزنی به استقلال، بار دیگر در مسیر صحیح قرار بگیرد.

آمار منصوریان، كپی پارسال

شاید یكی از مسائلی كه در آستانه دربی می تواند به هواداران استقلال دلخوشی بدهد این است كه منصوریان پارسال هم كارش را در نفت ضعیف شروع كرد، اما به تدریج اوج گرفت. جالب است كه نفت در 5بازی ابتدایی لیگ پانزدهم، دقیقا مثل 5بازی ابتدایی استقلال در لیگ شانزدهم نتیجه گرفته بود! 3مساوی، دو باخت، بدون برد، 5گل زده و 7گل خورده، كارنامه 5بازی اول منصوریان در این فصل و فصل قبل بوده است. جالب اینكه پارسال نخستین برد نفتی ها در هفته ششم برابر استقلال اهواز به دست آمد. حالا باید دید نتیجه هفته ششم امسال هم كپی فصل قبل می شود یا نه.

پرسپولیس؛ 5سال بی شكست

آخرین باری كه استقلال در دربی تهران موفق به كسب پیروزی شد، به شهرآورد شماره73 برمی گردد كه روز 18آذر90 در چارچوب جام حذفی برگزار شد و البته به استعفای حمید استیلی از هدایت پرسپولیس انجامید. پس از آن نزدیك به 5سال است كه آبی ها دربی را نبرده اند. در این مدت 10دربی برگزار شده كه 4مسابقه را پرسپولیس برده و 6دیدار هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

مساوی، ركوردها را نگه می دارد

شاید خیلی از هواداران از ثبت نتیجه مساوی در دربی تهران استقبال نكنند، اما اگر این اتفاق رخ بدهد، ركوردهای مثبت برانكو و منصوریان حفظ می شود. منصوریان تا به حال 4بار مقابل پرسپولیس قرار گرفته كه دوبار برده و دوبار مساوی كرده است. برانكو هم سه بار برابر استقلال قرار گرفته كه حاصل كارش دو پیروزی و یك تساوی بوده است. بنابراین نتیجه مساوی احتمالی در دربی83 می تواند بی شكستی این دو مربی را تمدید كند!