تبیان، دستیار زندگی
داستان قراردادهای باشگاه های لیگ برتری با بازیکنان و مربیان خارجی، بدهی های باشگاه ها به آن ها و در نهایت شکایتشان به فیفا تبدیل به مثنوی هفتادمن شده و در این زمینه باشگاه پرسپولیس می تواند خودش را طلایه دار فوتبال ایران بداند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین تلاش‌های وکلای پرسپولیس در زوریخ

داستان قراردادهای باشگاه‌های لیگ برتری با بازیکنان و مربیان خارجی، بدهی‌های باشگاه‌ها به آن‌ها و در‌نهایت شکایتشان به فیفا تبدیل به مثنوی هفتادمن شده و در این زمینه باشگاه پرسپولیس می‌تواند خودش را طلایه‌دار فوتبال ایران بداند.

بخش ورزشی تبیان
فوتبال ، پرسپولیس ،  ،

در‌واقع فوتبال ما در کمیته انضباطی فیفا هم یک لیگ فعال و پویا دارد و در این لیگ پرسپولیس با اقتدار صدرنشین است. گویا مسئولان پرسپولیس در سال‌های اخیر تسویه‌حساب با بازیکنان و مربیان خارجی را از دستور کار خود خارج کرده‌اند و همین مسئله باعث شده تعداد شکایت‌های خارجی‌ها از این باشگاه 2 رقمی شود تا در این بی‌پولی و بی‌اسپانسری خطر کسر امتیاز این باشگاه مردمی را تهدید کند. حالا در شرایطی‌که پرسپولیس منتظر روشن شدن احکام پرونده‌های مختلف خود در فیفاست، یکی از شکایت‌‌ها به مرحله خطر رسیده و هواداران پرشمار سرخ‌های‌ پایتخت‌ را‌ حسابی نگران کرده است.‌
 مانوئل ژوزه شاکی پرونده خبرساز این روزهای پرسپولیس در فیفاست. بعد از جدایی مصطفی دنیزلی سرانجام مانوئل ژوزه با سر‌ و صدای زیاد به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس معرفی و بعد از گذشت‌160‌روز از سوی مسئولان وقت پرسپولیس اخراج شد.‌ 6 شکست، 6 تساوی و فقط 5 برد بهانه خوبی بود تا مسئولان پرسپولیس حکم اخراج این مربی پرتغالی را امضا کنند. این حکم در‌نهایت امضا شد و پرسپولیس طبق عادت بدون تسویه‌حساب با ژوزه قطع همکاری کرد. بعد از این اتفاق مانوئل ژوزه برای دریافت مطالباتش از باشگاه پرسپولیس شکایت کرد و به‌دنبال آن 3 دستیار او هم به‌طور جداگانه متن شکایت خود را به فیفا ارسال کردند تا 4 پرونده علیه پرسپولیس در فیفا باز شود.  
قرارداد این مربی که در زمان مدیریت محمد رویانیان منعقد شده بود، بسیار گران‌قیمت به‌نظر می‌رسید، اما در آن زمان کسی در‌مورد رقم دریافتی و توافق مانوئل ژوزه خبری در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار نمی‌داد تا این‌که ژوزه از ایران رفت و پس از شکایت به کمیته تعیین وضعیت مربیان و بازیکنان فیفا، مشخص شد پرسپولیسی‌ها برای جلب رضایت ژوزه باید ‌6‌‌ میلیارد ناقابل پرداخت کنند. 
عبدالصمد ابراهمیمی یکی از وکلای شناخته شده در فوتبال ایران درباره جزییات پرونده جنجالی این روزهای پرسپولیسی‌‌ها به خراسان ورزشی گفت: «با توجه به این‌که اصل این پرونده اختلافات مالی است، شکایت‌‌ ژوزه در مرحله اول از کمیته ‌‌انضباطی فیفا به DRC یا همان کمیته حل اختلاف مالی فیفا ارجاع داده شد. مراحل و مراتب رسیدگی به شکایت‌ ژوزه و دفاعیات مدیران پرسپولیس که 2 سال زمان برد، در کمیته حل اختلاف مالی فیفا فرجامی طبیعی و بدیهی به جز محکوم اعلام شدن باشگاه پرسپولیس در انتظار سرخ‌پوشان نبود
. پرسپولیس اگر یک‌ بار دیگر به این حکم اعتراض کند،‌‌‌ پرونده به‌ CAS ارجاع داده خواهد شد. CAS را چیزی شبیه به‌ دیوان داوری لاهه‌‌ می‌دانند که طرفین در صورت مراجعه به آن‌‌ می‌توانند‌ به حل اختلاف بپردازند. این دادگاه عالی ورزش تمامی رشته‌‌ها را شامل‌‌ می‌شود و ارجاع پرونده به دادگاه عالی ورزش‌100‌ هزار فرانک سوئیس(320 میلیون تومان) هزینه در بر دارد که بعد از اعلام حکم نهایی این مبلغ باید‌ توسط بازنده پرونده پرداخت شود. با‌ توجه به این‌که تخلف باشگاه پرسپولیس در کمیته ‌‌انضباطی و کمیته حل اختلاف مالی فیفا محرز شده، مسلما ارجاع پرونده به CAS نمی‌تواند راه حل مناسبی برای تیم حقوقی پرسپولیس باشد‌ اما از یک‌‌ طرف هم این‌‌ می‌تواند آخرین شانس پرسپولیسی‌‌ها برای برگرداندن رای باشد.»
با توجه به اظهارات ابراهیمی در‌خصوص این پرونده به نظر‌‌ می‌رسد سرخ‌ها چاره‌ای به جز پرداخت یک مبلغ کلان به شاکی پرتغالی ندارند و ارجاع پرونده به CAS چیزی جز انداختن تیری در تاریکی نیست. در حال‌حاضر 2 وکیل بین‌المللی باشگاه پرسپولیس برای مذاکره با مسئولان فیفا به زوریخ رفته‌اند که به نظر‌‌ می‌رسد هدف اصلی آن‌‌ها در این سفر جلب رضایت وکلای ژوزه برای پرداخت اقساطی 6 میلیارد تومان باشد، چرا‌که حکم نهایی تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی است و پرسپولیسی‌‌ها در نهایت محکوم به پرداخت این مبلغ خواهند بود. هر‌چند ‌علی‌اکبر طاهری سرپرست پرسپولیس قول تامین آن را داده اما به چرخه‌های کاری این باشگاه لطمه‌ای تازه و سنگین وارد خواهد کرد. البته نکته امیدوارکننده برای هواداران این است که برخلاف اظهارات برخی از رسانه‌ها در حال‌حاضر خطر کسر امتیاز باشگاه را تهدید نمی‌کند و تنها در صورت پرداخت نشدن طلب ژوزه‌ و باز ماندن پرونده او در فیفا با طی شدن یک بازه زمانی‌ 6 تا‌10 ماهه خطر کسر امتیاز از پرسپولیس جدی خواهد شد.




منبع : خراسان