تبیان، دستیار زندگی
تیم های آلمان و برزیل در حالی به فینال رقابت های فوتبال المپیک ریو رسیده اند که هر 2 تیم در ترکیب خود از ستارگان بزرگی بهره می برند و حضور این ستارگان باعث شده تا کارشناسان به فینال ریو لقب گران قیمت ترین فینال تاریخ رقابت های المپیک را بدهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوت گران‌ترین فینال تاریخ المپیک در دستان فغانی

تیم‌های آلمان و برزیل در‌حالی به فینال رقابت‌های فوتبال المپیک ریو رسیده‌اند که هر ‌2‌ تیم در ترکیب خود از ستارگان بزرگی بهره می‌برند و حضور این ستارگان باعث شده تا کارشناسان به فینال ریو لقب گران‌قیمت‌ترین فینال تاریخ رقابت‌های المپیک را بدهند.

بخش ورزشی تبیان
فغانی

با توجه به حضور بازیکنانی نظیر مارکینیوس، داگلاس سانتوس، ویلیان، رافینیا، فیلیپه اندرسون، فرد، داگلاس کاستا، گابریل و البته نیمار‌100‌میلیون یورویی‌ سایت ترانسفرمارکت ارزش تیم فوتبال المپیک برزیل را 257.42 میلیون یورو برآورد کرده است. در سوی مقابل تیم‌ملی آلمان نیز با ستارگانی همچون ماتیاس گینتر، جرمی تولیان، لارس بندر، اسون بندر، جولیان برانت و مکس مایر با تیمی 119‌میلیون یورویی به المپیک ریو آمده تا در فینال ریو شاهد یک بازی 376 میلیون یورویی باشیم؛ رقمی که ارزش و اهمیت حضور علیرضا فغانی به عنوان داور این بازی را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. فینال فوتبال مردان المپیک ریو بین تیم‌های برزیل و آلمان را علیرضا فغانی سوت خواهد زد. داور بین‌المللی آسیایی به همراه سخندان و منصوری در فینال المپیک نماینده ایران خواهند بود.
 فغانی که به همراه تیم ایرانی خود در مرحله گروهی فوتبال المپیک نخستین قضاوت خود را در بازی آلمان و مکزیک انجام دادند و پس از آن بازی تیم‌های برزیل و دانمارک را داوری کردند، حالا به فینال رسیده‌اند. قضاوت فغانی در این رویداد مهم مطمئنا جزو افتخارات بزرگ فوتبال و ورزش ایران در المپیک ریو به حساب می‌آید چراکه تاکنون داوری از ایران به این مهم نرسیده بود. در کارنامه داوری فغانی قضاوت در ‌فینال لیگ قهرمانان آسیا، فینال جام‌ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا و فینال جام‌ باشگاه‌های جهان دیده می‌شود. در این کارنامه قضاوت در فینال مسابقات فوتبال المپیک کم بود، که این مهم نیز حاصل شد. علیرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال کشورمان از این‌که دیدار فینال این رشته در سی و‌یکمین دوره بازی‌های المپیک را قضاوت می‌کند، بسیار خوشحال است. 
فغانی پس از کسب این افتخار بزرگ گفت: «خیلی خوشحالم که به عنوان یک داور برای قضاوت فینال المپیک انتخاب شده‌ام. این یک موفقیت برای جامعه داوری ایران است. قضاوت در فینال المپیک را تقدیم می‌کنم به مصطفی حکمت‌شعار‌ که پیش از حضور در برزیل با او دیدار داشتیم و از ما قول گرفت که فینال المپیک را سوت بزنیم و خدا را‌شکر که این اتفاق هم افتاد.» در همین‌حال اصفهانیان رئیس کمیته داوران‌ قضاوت در فینال فوتبال المپیک را نقطه عطفی برای داوران کشورمان دانست.
رئیس کمیته ‌داوران گفت‌: «فغانی‌ آمادگی جسمانی بالایی دارد و با تسلط به زبان انگلیسی، قطعا به خوبی از پس فینال برمی‌آید. قطعا این 3 نفر باعث سربلندی و افتخار جامعه داوری و البته فوتبال ایران هستند و هیچ تفاوتی با مدال‌آو‌رانی که در دیگر رشته‌‌ها روی سکو رفتند ندارند. قضاوت در این سطح با توجه به شناخت بالای بازیکنان 2 تیم برزیل و آلمان از قوانین داوری قطعا چندان دشوار نیست‌. بازیکنان برزیل و آلمان شکل خطاها را می‌دانند و با نحوه قضاوت‌‌ها در سطح بالایی آشنایی دارند و این می‌تواند کار را برای فغانی و کمک‌هایش در شرایط بهتری قرار بدهد.‌»


منبع : خراسان