تبیان، دستیار زندگی
حالا فقط 6 روز به آغاز مسابقات لیگ شانزدهم حرفه ای در فوتبال ایران زمان باقی مانده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی عملكرد باشگاه های محبوب در فصل نقل وانتقالات

حالا فقط 6 روز به آغاز مسابقات لیگ شانزدهم حرفه ای در فوتبال ایران زمان باقی مانده است.

بخش وزشی تبیان
فوتبال

دوشنبه هفته آینده این مسابقات در حالی استارت خواهد خورد كه فوتبال كشور تابستانی داغ و پر از خبر را پشت سر گذاشت. امروز در آستانه پایان یكی از مهیج ترین فصول نقل وانتقالات، حداقل در یك دهه گذشته قرار گرفته ایم. بازار خرید ستاره در این دوره حسابی داغ بود و سه باشگاه مدعی پرسپولیس، استقلال و تراكتورسازی تیم هایی بستند كه به زعم هواداران شان بسیار قدرتمند هستند.
این شاید اتفاقی نادر در ایران باشد كه هم قرمزها و هم آبی ها خودشان را برنده نقل وانتقالات می دانند و برای شروع فصل لحظه شماری می كنند.

جدال تمام عیار بین سرخابی ها

آبی ها فصل نقل وانتقالات را با بدگمانی شروع كردند. آنها فكر می كردند پرسپولیس جلو افتاده و وزارت ورزش جلوی خریدهای تیم محبوب شان را گرفته است. نتیجه چنین طرز تفكری، به اجتماع اعتراضی تعدادی از هواداران استقلال در مقابل وزارت ورزش انجامید.
آنها حتی تصویر وزیر ورزش با پیراهن پرسپولیس را هم فتوشاپ كردند و به دست گرفتند. هیچ وقت معلوم نشد این سناریو را چه كسی نوشت و چه هدفی داشت، اما استقلال چه قبل از این تجمع و چه بعد از آن، روزهای پركاری را در نقل وانتقالات سپری كرد.
آنها تابستان امسال را در حالی پشت سر می گذارند كه ستاره هایی همچون كاوه رضایی، وریا غفوری و بختیار رحمانی را به خدمت گرفته اند. استقلالی ها موفق شدند محمدحسین كنعانی زادگان را از چنگ پرسپولیس در بیاورند و البته علی قربانی را هم از نفت بگیرند.
 مجموعه این یارگیری مورد قبول هواداران واقع شده و حالا دیگر خبری از اعتراض نیست؛ به خصوص كه سرمربی محبوب هواداران یعنی علیرضا منصوریان روی نیمكت این تیم نشسته و آنها امیدوارند بعد از حفظ بازیكنانی همچون مهدی رحمتی، خسرو حیدری و به خصوص امید ابراهیمی، فصل موفقی پیش روی این باشگاه باشد. در نقطه مقابل پرسپولیسی ها هم فصل نقل وانتقالات را توفانی شروع كردند، آرام ادامه دادند و توفانی به پایان بردند!
اولین خرید كل فصل فوتبال ایران به نام پرسپولیس سند خورد؛ جایی كه تنها اندكی پس از پایان لیگ پانزدهم، علیرضا بیرانوند به جمع قرمزها اضافه شد و به هواداران این امیدواری را داد كه پاشنه آشیل پارسال پرسپولیس برطرف شود. حضور سید جلال حسینی در قلب خط دفاعی هم دیگر خرید مهم برانكو بود كه تا حدود زیادی خیال قرمزها را راحت كرد. پرسپولیس همچنین رقابت بر سر جذب وحید امیری را هم از استقلال برد تا با افزوده شدن این ستاره به خط حمله قرمزها، فاز هجومی تیم برانكو زهردارتر شود.
پرسپولیس در ادامه سراغ جذب بازیكنانی مثل آرام طبع، ربیع خواه، ساسان انصاری و صادق محرمی رفت كه طبعا سروصدای چندانی ایجاد نكردند. با این وجود مهمترین خبر تابستان برای آنها درست در غافلگیركننده ترین لحظه ممكن از راه رسید. در شرایطی كه پرسپولیس موفق نشده بود مهاجم شش دانگ مورد نظر كادرفنی را جذب كند، مدیریت باشگاه توانست به لطایف الحیلی(!) مهدی طارمی را برگرداند و مشكل مهاجم نوك را حل كند. اگرچه طارمی برای پرسپولیسی ها دافعه ایجاد كرده بود، اما عذرخواهی این بازیكن از هواداران ورق را برگرداند و باعث شد حضور مجددش در پرسپولیس با استقبال گرم همراه شود.
حالا قرمزها هم راضی شده اند و منتظرند فصل شروع شود. لیگ شانزدهم قطعا با دو قطب سنتی قدرتمند می تواند دیدنی تر باشد و البته كه دربی83، این هیجان را به نقطه اوج می رساند.

تبریز با یك غافلگیری

تراكتورسازی، دیگر مدعی ثابت این سال های فوتبال ایران هم برای لیگ شانزدهم بازیكنان خوبی گرفته است. حضور نفراتی همچون محمد ابراهیمی، محمد نوری، محسن بنگر، ادینهو، هادی محمدی و كرار جاسم باعث شده سرخ های تبریز به كسب عنوان قهرمانی امیدوارتر از قبل شوند. در این زمینه وضع چنان است كه خود امیر قلعه نویی صراحتا گفته: «امسال هیچ بهانه ای ندارم.»
شهر تبریز اما تابستان امسال یك غافلگیری بزرگ داشت. باشگاه گسترش فولاد امسال ستاره های مهم و موثری جذب كرد كه اگر تركیب آنها در كنار هم جواب بدهد، مجموعه قلدری از تیم كمالوند خواهد ساخت. فرناندو خسوس كه بهترین گلر فصل گذشته لیگ برتر بود به گسترش فولاد پیوست. همچنین ستاره هایی نظیر محمدرضا خلعتبری و پریرا هم به خط حمله این تیم قدرتی مضاعف خواهند بخشید.

تنها سوال باقی مانده

در حال حاضر تكلیف بسیاری از مسائل مهم در مورد فصل نقل وانتقالات روشن شده و شاید تنها یك علامت سوال مهم باقی مانده باشد؛ اینكه احسان حاج صفی به كدام تیم خواهد پیوست؟ ستاره تیم ملی فوتبال كشورمان سه پیشنهاد جدی از استقلال، تراكتورسازی و سپاهان دارد. او البته هنوز مصر است كه فوتبالش را در اروپا ادامه بدهد، اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، او به یكی از این پیشنهادها پاسخ مثبت می دهد و به تقویت آن تیم كمك می كند. حاج صفی سال گذشته پیش از آنكه سپاهان را به مقصد دسته دوم آلمان ترك كند، موثرترین بازیكن لیگ پانزدهم به شمار می آمد.


منبع : اسپرت