تبیان، دستیار زندگی
كشمكش فوتبالی بین ایران و عربستان همچنان ادامه دارد و هر روز وارد فازه تازه تری می شود. بعد از اینكه در ماجرای میزبانی زمین بی طرف از مسابقات نمایندگان دو كشور در لیگ قهرمانان آسیا سعودی ها كامروا شدند و توانستند كنفدراسیون فوتبال قاره را به دنبال خودشان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش خدمتی AFC برای سعودی ها

كشمكش فوتبالی بین ایران و عربستان همچنان ادامه دارد و هر روز وارد فازه تازه تری می شود. بعد از اینكه در ماجرای میزبانی زمین بی طرف از مسابقات نمایندگان دو كشور در لیگ قهرمانان آسیا سعودی ها كامروا شدند و توانستند كنفدراسیون فوتبال قاره را به دنبال خودشان بكشانند، حالا خرده درگیری های دیگری در جریان است.

بخش ورزشی تبیان
ای اف سی و سعودی ها


به عنوان مثال پیش از آغاز بازی ذوب آهن ایران و النصر عربستان در شهر مسقط، بازیكنان دو تیم یك دقیقه سكوت كردند. پس از آن، رسانه های عربستانی كه گمان می كردند این سكوت به احترام مهرداد اولادی تازه درگذشته بوده است، به تندی از مسوولان النصر انتقاد كردند، هرچند خیلی زود مشخص شد مرگ كارمند AFC باعث اعمال یك دقیقه سكوت در آغاز بازی این دو تیم شده است!
اگرچه گاف رسانه های سعودی در ابتدا «خنده دار» به نظر می رسید، اما با قدری تامل در آن می شود پی به عمق بغض و كینه طرف مقابل برد و به معنای واقعی كلمه متاثر شد. در این میان آنچه تنش ها را در روابط ورزشی دو كشور دوباره به اوج رساند، همگروهی عراق و عربستان در مسابقات دور نهایی مقدماتی جام جهانی2018 بود.
 شاید خیلی ها در روز قرعه كشی نگران بودند كه همگروهی ایران و عربستان باعث آغاز فصل جدید جنجال ها شود، اما قرعه به نام عراق افتاد تا با قرار گرفتن در كنار سعودی ها، استارت یك پرونده جدید را باز كند. ماجرا این است كه عراق در حال حاضر به دلیل برخی مسائل داخلی كه گرفتار آن است، نمی تواند از امتیاز برگزاری مسابقات بین المللی در خاك كشورش بهره مند شود. آنها در دور قبلی مسابقات مقدماتی جام جهانی هم ایران را به عنوان میزبان معرفی كردند و در شهرهای كشورمان میزبان رقبا شدند.
عراق از آن مرحله صعود كرد و در مرحله جدید باز هم ایران را به عنوان میزبان مسابقاتش برگزید. به این ترتیب عربستانی ها ناچار بودند بر خلاف میل باطنی به كشورمان سفر كنند و در فضایی كه اصلا به سودشان نبود، رودرروی عراق بایستند. به همین دلیل درست از لحظه پایان قرعه كشی بار دیگر تحركات عربستانی ها برای عبور از میزبانی ایران آغاز شد و در كمال تعجب، این مرتبه هم به نتیجه رسید!

دومین سیاسی كاری AFC

دیروز رسانه های ورزشی آسیا از صدور حكم AFC در مورد محل برگزاری مسابقات خانگی عراق در برابر رقبا و از جمله عربستان خبر دادند؛ حكمی كه یك بار دیگر استقلال رای و اصالت و آزادگی كنفدراسیون فوتبال آسیا را به چالش می كشید.

اگرچه گاف رسانه های سعودی در ابتدا «خنده دار» به نظر می رسید، اما با قدری تامل در آن می شود پی به عمق بغض و كینه طرف مقابل برد و به معنای واقعی كلمه متاثر شد. در این میان آنچه تنش ها را در روابط ورزشی دو كشور دوباره به اوج رساند، همگروهی عراق و عربستان در مسابقات دور نهایی مقدماتی جام جهانی2018 بود

خبرگزاری فارس در این مورد نوشت: کنفدراسیون فوتبال آسیا بار دیگر رایی سیاسی صادر و به فدراسیون عراق اعلام کرد حق انتخاب ایران به عنوان میزبان را ندارد! کشمکش و درگیری میان دو فدراسیون عراق و عربستان برای میزبانی تهران از بازی های تیم ملی عراق در مقدماتی جام جهانی ادامه داشت که کنفدراسیون فوتبال آسیا بار دیگر رای را به نفع سعودی ها صادر کرد و به عراقی ها اعلام کرد که حق ندارند تهران را به عنوان میزبان خود انتخاب کنند. پیش تر نیز در ماجرای اختلاف ایران و عربستان در مورد بازی های لیگ قهرمانان آسیا که سعودی ها با بهانه جویی نمی خواستند به ایران بیایند، سرانجام شیخ سلمان رئیس AFC رای خود را به نفع عربستان صادر کرد كه بر همین اساس بازی ها به کشور ثالث منتقل شد.

تهدید عراق به كناره گیری

صدور حكم AFC به سود عربستان سعودی، واكنش تند طرف عراقی را به دنبال آورده و حتی باعث شده آنها كنفدراسیون فوتبال آسیا را به كناره گیری از مسابقات مقدماتی جام جهانی تهدید كنند. در همین راستا، فدراسیون فوتبال عراق بیانیه ای را به این شرح صادر كرد: «ملت شریف عراق، این بار رای کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها ما را غافلگیر نکرد بلکه همه را غافلگیر کرد زیرا اکنون برای ما ثابت شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا بر فوتبال عراق ظلم می کند و می خواهند به هر نحوی تیم ملی عراق را از راهیابی به جام جهانی 2018 روسیه باز دارد زیرا AFC پیشنهاد ما را برای میزبانی ایران رد کرده است.
 AFC دلیل محروم کردن ما از میزبانی تهران را به خاطر سختی ورود هواداران عربستانی به ایران و تحریم های موجود میان دو کشور دانسته است! نمی دانیم چگونه هواداران تیم های دیگر که در گروه ایران قرار دارند به راحتی آنجا می روند. چرا این ظلم تنها به عراق می شود. در این شرایط چرا AFC به مرحله نخست مقدماتی جام جهانی اشاره ای نکرده است که ما در تهران با تایلند، ویتنام و چین تایپه بازی کردیم؟
اگر دلیل AFC وجود عربستان در گروه ما است، اشکالی ندارد کنفدراسیون فوتبال آسیا می تواند رایی مشابه با قضیه ایران و عربستان در لیگ قهرمانان آسیا را صادر کند یعنی هر دو کشور بازی های خودشان را در کشوری ثالث برگزار کنند و مشکلی نیز برای دیگر تیم ها به وجود نیاید. سوال این است که چرا تیم های قطر، چین، کره جنوبی، ازبکستان و سوریه بدون هیچ مشکلی با ایران در تهران بازی می کنند و AFCنگران این دیدارها نیست!
ما تمام دلایل خود را بیان کردیم و این رای AFC را ظلم به حق مردم عراق می دانیم؛ در نتیجه برای احقاق حق خود به فیفا و دادگاه بین المللی ورزش(CAS) شکایت می کنیم.» به گزارش خبرگزاری فارس، همچنین کامل زغیر، عضو فدراسیون فوتبال عراق در مصاحبه با شبکه الکوره العراقیه درباره رای کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «ما مقابل این رای ظالمانه سکوت نخواهیم کرد و چنانچه فیفا مقابل چنین رایی حق ما را ادا نکند به دادگاه بین المللی ورزش(CAS) شکایت می کنیم. در صورتی که این رای ناعادلانه پابرجا بماند، ما برای حفظ شأن مردم عراق کناره گیری از مسابقات را یکی از گزینه ها می دانیم.»


منابع: فارس ، دنیای اقتصاد