تبیان، دستیار زندگی
هفته سیزدهم لیگ برتر در 2 روز پایانی هفته گذشته با برگزاری 7 دیدار پی گیری شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به هفته سیزدهم لیگ برتر

هفته سیزدهم لیگ برتر در 2 روز پایانی هفته گذشته با برگزاری 7 دیدار پی گیری شد و دیدار تیم های پدیده و پرسپولیس نیز به دلیل بارش شدید برف و شرایط نامساعد جوی به تعویق افتاد.

بخش ورزشی تبیان

استقلال - تراکتورسازی

با وجود لغو یکی از حساس ترین دیدار های هفته و جدال صدرنشین با یکی از نمایندگان خراسان، شاهد انجام دیدارهای پرگل و جذاب در هوای سرد روزهای واپسین پاییزی بودیم که قطعا دیدار تیم های استقلال و تراکتورسازی از جذاب ترین و حساس ترین آن ها بود.  در زیر نگاهی داریم به 7 بازی برگزار شده که در همه آن ها گل به ثمر رسید.

نفت - گسترش

تیم علی دایی که تا رده سوم جدول پیش رفته بود، در ادامه روند نزولی اش مقابل گسترش فولاد هم امتیاز از دست داد.   شاگردان دایی پس از باخت 4- 2 هفته گذشته به فولاد خوزستان این هفته نیز مقابل دیگر فولاد لیگ با تساوی خانگی متوقف شدند تا سقوطی چند پله  ای را تجربه کنند.  نبود مبعلی بهترین پاسور لیگ را شاید بتوان یکی از دلایل توقف یاران دایی عنوان کرد.  در مقابل گسترش فولاد برای سومین بازی متوالی نباخت تا کمالوند و تیمش به طور کامل از بحران خارج شوند.

ماشین سازی - ذوب آهن

شوک ناشی از استعفای رسول خطیبی سرمربی ماشین سازی نیز نتوانست به بحران ناکامی این تیم پایان دهد و ماشین سازان بازهم باختند و این بار در تبریز مغلوب تیم دگرگون شده و مدعی جدید لیگ یعنی ذوب آهن شدند.  شاگردان مجتبی حسینی ظاهرا تا صدر را نگیرند، خیال شان راحت نمی شود.  ذوبی   ها حالا با رسیدن به امتیاز 21 بیش از پیش به صدر نزدیک شده اند و دیگر باید آن ها را هم مدعی دانست.

صنعت نفت- سایپا

سایپا بالاخره برد! نارنجی پوشان پایتخت که روی نوار ناکامی گام برمی داشتند و حسین فرکی به خاطر همین ناکامی   ها هفته پیش استعفایش را داده بود، ظاهرا تحت تاثیر این شوک موقتی به خود آمده و سرانجام بردند.  نفت آبادان که با حرکت سینوسی تیم مطمئنی نشان نداده، با شکست خانگی مقابل سایپا خود را از رسیدن به جمع 5 تیم اول جدول محروم کرد.

استقلال خوزستان- فولاد

دیدار آبی و قرمزهای اهواز در ورزشگاه خالی از تماشاگر غدیر اهواز برگزار شد و نبود تماشاگر که به خاطر محرومیت تماشاگران استقلال خوزستان بابت اتفاقات بازی با پرسپولیس بود، زیبایی بازی را گرفت.  شاید  تنها جذابیت این دیدار ادامه سریال گلزنی های ساسان انصاری صدرنشین جدول گلزنان بود که تعداد گل هایش را به عدد 10 رساند.

سپاهان- صبای قم

یک برد پرگل در نقش  جهان حسابی به سپاهانی ها چسبید.  سپاهان که هفته گذشته باخته بود، با درخشش مهرداد محمدی جبران مافات کرد اما صمد مرفاوی و تیمش در غیاب رضا عنایتی کاپیتان محروم شان دوباره امتیاز از دست دادند تا زنگ خطر برای صمد و صبا به صدا درآید.  با ادامه این روند شاید صمد به در خروجی نزدیک شود، قبل از آن که لیگ به نیم فصل برسد.

پیکان- سیاه جامگان

هرچه پدیده خوب نتیجه می گیرد، سیاه  جامگان چه در مشهد و چه در بیرون از مشهد می بازد.  به نظر می رسد شوک ناشی از تغییر کادر فنی هم نتوانسته مشکلات این تیم را حل کند.  البته در بازی با پیکان، سیاه جامگان خوب دفاع کردند و تا ثانیه های پایانی یک امتیاز  گرفته بودند اما گل دیرهنگام آقاخان نقشه های خداداد را نقش برآب کرد.

استقلال- تراکتورسازی

نبرد  سرخابی های تهران و تبریز قطعا حساس ترین دیدار هفته سیزدهم بود، جایی که امیر قلعه نویی و تیم مدعی اش در ورزشگاه آزادی مقابل استقلال قرار گرفتند و با ارائه یک بازی تماشاگرپسند باعث شدند 55 هزار تماشاگر سرمای هوا را فراموش کنند.  استقلال که پیش از بازی برنامه اش دفاع و ضد حمله اعلام شده بود، صاحب یک گل زودهنگام شد که روی اشتباه مسلم دروازه تراکتورسازی و توسط کاوه رضایی به ثمر رسید.

تنها هنر  استقلال منصوریان همین یک گل بود و دیگر هیچ کار تاکتیکی و فنی از آبی   ها مشاهده نشد و آنچه در جریان بازی مشهود بود، برتری تاکتیکی و فنی تراکتورسازان بود.  در واقع قلعه نویی و تیمش پس از دریافت گل زودهنگام نه تنها خود را نباختند، بلکه با روحیه دادن به دروازه بانشان که روی گل آبی   ها مقصر صد در صد بود، همه با هم به بازی برگشته  و به خوبی گل خورده را جبران کرده و  با درخشش فرزاد حاتمی مهاجم سابق استقلال از باخت، پیروزی ساختند تا با یک بازی بیشتر نسبت به پرسپولیس دوباره به صدر بروند.

قلعه نویی با استفاده درست و به موقع از 3 تعویض خود روند بازی را به سود تیمش عوض کرد و در مقابل منصوریان که به نظر می رسید در باد گل زودهنگام تیمش خوابیده بود، با تعویض های دیرهنگام و اصرار به ماندن بازیکنان ضعیفی چون علی قربانی و خسرو حیدری در زمین عملا به کمک حریف شتافت و پیروزی را دو دستی تقدیم سرخ پوشان تبریزی کرد تا استقلال از خودی ضربه بخورد و ببازد.  استقلال در یکی از بی برنامه ترین بازی هایش، نه از جناحین حرکت و حمله کرد و نه روی ارسالی عمقی و پشت مدافعان متمرکز شد تا پنجمین باختش در فصل جاری را  متحمل شود  و به رده هفتم سقوط بکند.

جالب این جاست  این باخت در حضور سید رضا افتخاری مدیرعامل باشگاه استقلال رقم خورد که در مصاحبه  ای عجیب گفته بود وقتی من به ورزشگاه بروم استقلال نمی بازد!  آبی پوشان پس از 9 هفته و بعد از باخت به صنعت نفت در هفته سوم دیگر نباخته بودند تا این که دوباره در آزادی این اتفاق تکرار شد و استقلال پس از 4 ماه و  4 روز شکست خورد.

حاشیه دیدار استقلال- تراکتور

مهدی رحمتی باز  هم به سمت قلعه نویی سرمربی سابق خود نرفت.

هواداران استقلال برخلاف فصل گذشته این بار امیرقلعه نویی را تشویق کردند. البته در پایان بازی و با شکست استقلال هواداران علیه ژنرال شعار دادند.

یکی از هواداران تراکتورسازی که با مشکل رو به رو شده بود،  به آمبولانس های مستقر در کنار زمین رسانده شد.  او پس از گل اول استقلال دچار مشکل شد.

در دقیقه 54 مسابقه وقتی سروش رفیعی قصد زدن کرنر را داشت، هواداران استقلال به سمت او و یک بازیکن دیگر تراکتورسازی پرتقال و اشیایی پرتاب کردند که پرتقال به  سر بازیکن تراکتورسازی شهرام گودرزی برخورد کرد و باعث مصدومیت او شد.

جواد نکونام، داکروز و گاسپار  مربیان  تیم ملی در ورزشگاه بودند.


منبع : خراسان

ردیفتیمبازیبردمساویباختزدهخوردهتفاضلامتیاز
1پرسپولیس تهران1385015411+29
2تراکتورسازی تبریز1376021912+27
3ذوب آهن اصفهان1363421129+21
4نفت تهران1355320173+20
5فولاد خوزستان1347217134+19
6پیکان تهران1347215141+19
7استقلال تهران1346316133+18
8سپاهان اصفهان1353516151+18
9صنعت نفت آبادان1344514151-16
10استقلال خوزستان1336416171-15
11پدیده مشهد1336412175-15
12گسترش فولاد تبریز132831010014
13سایپا البرز132659156-12
14سیاه جامگان1325610177-11
15صبای قم1316610199-9
16ماشین سازی تبریز1313982214-6