تبیان، دستیار زندگی
در بین بازیکنان دعوت شده به تیم ملی فوتبال ایران در دوران حضور کارلوس کی روش تاکنون 15 مهاجم برای این تیم گلزنی کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه مهاجمان گلزن تیم کی‌روش

در بین بازیکنان دعوت شده به تیم ملی فوتبال ایران در دوران حضور کارلوس کی روش تاکنون 15 مهاجم برای این تیم گلزنی کردند.

بخش ورزشی تبیان
تیم ملی


اولین تا آخرین
در اولین بازی تحت هدایت کی روش، خط حمله ایران در اختیار کریم انصاری فرد، مهرداد اولادی و هادی نوروزی بود و در آخرین بازی و در برابر گوام نیز مهدی طارمی، سردار آزمون و وحید امیری را می توان مهاجمان تیم ملی دانست. البته در بازی برابر ماداگاسکار مهاجمان تیم نتوانستند دروازه حریف را باز کنند و تنها گل آن بازی را یک مدافع برای کی روش زد اما در این بازی همه کار را مهاجمان کردند و توانستند پنج گل برای تیم ملی به ثمر برسانند.
گوچی آقای گل، استارت با لبنان
 رضا قوچان نژاد را تقریبا با اختلاف می توان موثر ترین مهاجم تیم ملی در دوران کارلوس کی روش دانست، وی که به عنوان یکی از بازیکنان خارج نشین با حرف و حدیث های فراوان به تیم ملی دعوت شد تقریبا در اولین بازی های خود در مقدماتی جام جهانی برزیل عیار خود را نشان داد و بالاخره پس از چند بازی در بازی برابر لبنان در تهران و در چهارچوب رقابت های مقدماتی جام ملت های آسیا در پیروزی 5 بر 0 صفر تیم ملی در برابر لبنان با دو گل استارت گلزنی خود را آغاز کرد و از بازی با عراق در جام ملت های آسیا تاکنون وی نتوانسته دروازه حریف دیگری را برای تیم ملی بازکند.
اوج عملکرد گوچی را می توان در گلزنی در پنج بازی پیاپی دید که گلزنی های وی در سه بازی برای تیم ملی حکم آب حیات را داشت چرا که باعث صعود تیم ملی به جام جهانی شد. قطر، لبنان، کره جنوبی، تایلند، گینه، ترنیداد و توباگو، بوسنی، امارات و عراق تیم های بودند که این مهاجم دروازه آنها را باز کرد.
کریم و سردار در تعقیب گوچی
 کریم انصاری فرد و سردار آزمون را می توان نزدیک ترین رقبای گوچی دانست و البته با توجه به سن و سال پایین این بازیکنان می توان رقابتی تنگاتنگ را در خط حمله تیم و در سال های آینده شاهد بود.
انصاری فرد و آزمون تاکنون توانسته اند 7 بار برای تیم کی روش گلزنی کنند، البته این یک تفاوت اساسی با یکدیگر دارند و آن هم اینکه انصاری فرد با تجربه تر است و سابقه بازی در جام جهانی را با همین تیم دارد و آزمون نیز این تعداد گل خود را تنها در 11 بازی به ثمر رسانده و البته در شرایط تعداد گل در 11 بازی ملی با علی دایی برابری کرده است و می تواند در صورت ادامه این روند، امید به شکستن رکورد تاریخی آقای اسطوره داشته باشد.

گوچی با 13 گل زده بهترین مهاجم تیم کی روش است و پس از وی نیز کریم انصاری فرد و سردار آزمون 7 گله قرار دارند. محمدرضا خلعتبری با 4 گل، محمد قاضی با 3 گل، جواد کاظمیان، غلامرضا رضایی، مهدی ترابی و مهدی طارمی با 2 گل و سعید دقیقی، محمد غلامی، علیرضا جهانبخش، وحید امیری، میلاد میداودی و علیرضا عباسفرد نیز با 1 گل باقی مهاجمانی هستند که برای این تیم گلزنی کردند.

انصاری فرد گل های خود را به مالدیو (2)، فلسطین، بحرین، موریتانی، کویت و آنگولا به ثمر رسانده است و آزمون نیز که اولین گل خود را در بازی دوستانه و برابر کره جنوبی به ثمر رسانده بود، در بازی برابر قطر، ترکمنستان، عراق(2) و گوام (2) به گلزنی های خود ادامه داد.
تنها یک مهاجم مغضوب، محمدرضا خلعتبری
از میان پانزده مهاجمی که در تیم تحت هدایت کی روش به میدان رفتند تنها محمدرضا خلعتبری مورد غضب کی روش قرار گرفت و دیگر به تیم ملی دعوت نشد، وی که در دوران این بازیکن چهار گل برای تیم ملی به ثمر رساند در آخرین اردوی تیم ملی قبل از جام جهانی از لیست مسافرین جام جهانی خط خورد و پس از آن نیز دیگر به تیم ملی دعوت نشد. نکته جالب در این مورد این بود که وی هیچ مشکلی با کی روش نداشته و کاملا غیرمترقبه از تیم ملی خط خورد.
البته خلعتبری هیچوقت یک مهاجم هدف نبود تا چشم به گلزنی بیشتر داشته باشد، وی بیشتر با توجه به وظایف خود به بازیسازی می پرداخت. تیم های مالدیو، ازبکستان، تونس و لبنان تیم های بودند که این بازیکن دروازه آنها را باز کرد.
همه مهاجمان گلزن تیم ملی در 4 سال و 18 روز
همانطور که عنوان شد گوچی با 13 گل زده بهترین مهاجم تیم کی روش است و پس از وی نیز کریم انصاری فرد و سردار آزمون 7 گله قرار دارند. محمدرضا خلعتبری با 4 گل، محمد قاضی با 3 گل، جواد کاظمیان، غلامرضا رضایی، مهدی ترابی و مهدی طارمی با 2 گل و سعید دقیقی، محمد غلامی، علیرضا جهانبخش، وحید امیری، میلاد میداودی و علیرضا عباسفرد نیز با 1 گل باقی مهاجمانی هستند که برای این تیم گلزنی کردند.
البته با توجه به تاکتیک های کی روش و سیستم های اتخاذ شده توسط وی برای بازی های مختلف در بسیاری از بازی ها مهاجمان در نقش وینگر و یا پشت مهاجم به بازی گرفته می شدند و همین موضوع باعث عدم گلزنی آنها می شد، البته در بعضی از بازی ها نیز بازیکنانی همچون اشکان دژاگه و مسعود شجاعی نیز در نقش مهاجم به بازی گرفته می شدند.

تیم ملی


مهاجمان حاضر در جام جهانی
تنها گوچی توانست در جام جهانی برای تیم ملی گلزنی کند، وی پس از تلاش زیاد در بازی برابر آرژانتین درنهایت توانست در بازی سوم و در مقابل بوسنی گلزنی کند تا مهاجمان تیم کی روش در جام جهانی ناکام نمانند.
البته جهانبخش و انصاری فرد نیز برای تیم ملی به میدان رفتند اما موفق به گلزنی نشدند، ضمن اینکه در بازی اول و دوم تیم ملی دژاگه و شجاعی نیز در دقایقی به عنوان مهاجم به ایفای نقش پرداختند.
طارمی و ترابی، اسلحه روزهای آینده کی روش
به غیر از سردار آزمون که امید اول خط حمله تیم این روزهای ملی ایران به شمار می رود، مهدی طارمی و مهدی ترابی(که عصاره لیگ برتر هستند) را می توان عصای دست روزهای آینده کی روش دانست، این دو بازیکن بی حاشیه و خوش اخلاق آماری جالب و مانند هم دارند، هر دوی این ها در سه بازی ملی خود دوبار گلزنی کردند و این روزها سخت در تلاش هستند تا خود را در تیم ملی فوتبال ایران تثبیت کنند.
البته در این میان و به عنوان یکی از امیدهای اصلی خط حمله تیم ملی در سال های آینده و در کنار بازیکنان نامبرده بدون شک می توان از علیرضا جهانبخش نیز نام برد که بیشتر در زمینه ارسال پاس گل موثر بوده تا گلزنی. وی تاکنون یکبار و در بازی برابر تایلند برای تیم ملی گلزنی کرده است.
گلزنان این روزهای کی روش
پس از عدم دعوت از انصاری فرد و مصدومیت گوچی و کنار رفتن بازیکنانی همچون خلعتبری و رضایی و قاضی و ... جوانی همچون علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی، سردار آزمون، مهدی ترابی، وحید امیری و ... عصای دست این روزهای کی روش محسوب می شوند تا بتوانند با گلزنی برای تیم ملی راه رسیدن به جام جهانی را هموار کنند.


منبع: ورزش سه