تبیان، دستیار زندگی
در سال های اخیر داستان های تکراری در فوتبال ایران کم نبوده از بحث فساد و دلال بازی گرفته تا داستان خسته کننده خصوصی سازی باشگاه ها.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به پرونده‌های سرخ‌پوشان در فیفا

در سال‌های اخیر داستان‌های تکراری در فوتبال ایران کم نبوده از بحث فساد و دلال‌بازی گرفته تا داستان خسته‌کننده خصوصی‌سازی باشگاه‌ها.

بخش ورزشی تبیان
پرسپولیس

حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت هم یکی دیگر از داستان‌های تلخی است که در فوتبال ما تکرار می‌شود؛ داستان قراردادهای باشگاه‌های لیگ برتری با بازیکنان و مربیان خارجی، بدهی‌های باشگاه به آن‌ها و در نهایت شکایت آن‌ها به فیفا تبدیل به مثنوی هفتادمن شده و در این زمینه باشگاه پرسپولیس می‌تواند خودش را طلایه‌دار فوتبال ایران بداند.
در واقع فوتبال ما در کمیته انضباطی فیفا هم یک لیگ فعال و پویا دارد و در این لیگ پرسپولیس با اقتدار صدرنشین است. گویا مسئولان پرسپولیس در سال‌های اخیر تسویه‌حساب با بازیکنان خارجی را از دستور کار خود خارج کرده‌اند و همین مسئله باعث شده تا تعداد شکایت‌های خارجی‌ها از این باشگاه 2 رقمی شود تا در این بی‌پولی و بی‌اسپانسری خطر کسر امتیاز این باشگاه مردمی را تهدید کند. حالا در این شرایطی که پرسپولیس منتظر روشن شدن احکام پرونده‌های مختلف خود در فیفاست شکایت جدیدی علیه این باشگاه مطرح شده.
فرناندو گابریل آخرین و جدیدترین (البته تا این لحظه!) شاکی پرسپولیس است که به تازگی پرونده جدیدی را علیه سرخ‌پوشان در فیفا باز کرده است. باز شدن این پرونده تعداد پرونده‌های پرسپولیس در فیفا را به عدد 13 رساند. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به این پرونده‌های رنگارنگ.

دار و دسته ژوزه

بعد از جدایی مصطفی دنیزلی سرانجام مانوئل ژوزه با سر و صدای زیاد به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس معرفی شد و بعد از گذشت 160 روز از سوی مسئولان وقت پرسپولیس اخراج شد. 6 شکست، 6 تساوی و فقط 5 برد بهانه خوبی بود تا مسئولان پرسپولیس حکم اخراج این مربی پرتغالی را امضا کنند. این حکم در نهایت امضا شد و پرسپولیس طبق عادت بدون تسویه‌حساب با ژوزه قطع همکاری کرد. بعد از این اتفاق مانوئل ژوزه برای دریافت مطالباتش از باشگاه پرسپولیس شکایت کرد و به دنبال آن 3 دستیار او هم به طور جداگانه متن شکایت خود را به فیفا ارسال کردند تا 4 پرونده علیه پرسپولیس در فیفا باز شود. در صورت پیروزی مانوئل ژوزه و دستیارانش در این پرونده، پرسپولیس به پرداخت یک میلیون و 300 هزار یورو محکوم خواهد شد.

ولاتکو گروزدانوفسکی

این هافبک راست مقدونیه‌ای در دوره مدیریت رویانیان و نیم فصل دوم لیگ دوازدهم جذب شد. ولاتکو در نیم فصل دوم فقط 10 بار برای پرسپولیس به میدان رفت و بعد از آن از جمع سرخ‌پوشان جدا شد؛ البته این بار هم بدون تسویه‌حساب. حالا او مبلغ 55 هزار دلار از باشگاه پرسپولیس طلبکار است و برای دریافت طلبش به فیفا شکایت کرده.پ

مارکو پروویچ

شاکی شماره 13 پرسپولیس کسی نیست جز ستاره تیم بحران‌زده حمید درخشان. فرناندو گابریل در تیم درخشان یک ستاره بود اما با آمدن برانکو خیلی زود با این مربی به مشکل خورد تا دوران حضورش در جمع سرخ‌پوشان به اتمام برسد

مارکو پروویچ، هافبک چپ صربستانی سرخ‌ها در نیم فصل دوم لیگ دوازدهم بازی‌های خوبی برای تیم یحیی انجام داد و در 10 بازی 2 گل به ثمر رساند. این بازیکن هم در حالی که 50 هزار دلار طلب داشت از پرسپولیس جدا شد. پروویچ در حال حاضر در لیگ مالزی بسر می‌برد و شکایت خود از پرسپولیس را در فیفا دنبال می‌کند.

تیاگو فراگا

یکی از معدود خارجی‌هایی که 2 فصل متوالی در پرسپولیس دوام آورد تیاگو فراگا بود؛ بازیکنی که در زمان مدیریت عباس انصاری‌فرد جذب شد و در طی 2 فصل 39 بار در لیگ برتر به میدان رفت. طبق پرونده‌ای که در فیفا باز شده این بازیکن هنوز 67 هزار دلار از مبلغ قراردادش را دریافت نکرده است.

سکوبرت

سکوبرت، مدافع میانی آفریقایی که در زمان مدیریت کاشانی به پرسپولیس آمد هم یکی از شاکیان خارجی پرسپولیس است. فیفا در پرونده سکوبرت اقدام به صدور حکم کرده و به باشگاه مطالبات این بازیکن که معادل 37 هزار دلار است را اعلام کرده و باشگاه باید آن را پرداخت کند. اما پرسپولیس مدعی شده که طبق قرارداد مبلغ باقی مانده از قرارداد این بازیکن کمتر از 37 هزار دلار است.

روبرتو سوسا

نهمین شاکی پرسپولیس در دوره مدیریت محمد رویانیان به ایران آمد و بعد از 3 بازی در پرسپولیس رباط پاره کرد و از ایران رفت. پرسپولیس هم بدون در نظر گرفتن مراحل قانونی، قرارداد این بازیکن را فسخ کرد. بعد از فسخ یک‌طرفه، این بازیکن از پرسپولیس شکایت کرد. مبلغ 250 هزار دلار مبلغی است که سوسا از پرسپولیس خواسته است.

ممدوتال

ممدوتال، مدافع میانی آفریقایی در زمان حبیب کاشانی به پرسپولیس پیوست و فقط 9 بار برای این تیم به میدان رفت. 120 هزار دلار مبلغی است که او درخواست کرده. 2 ماه پیش فیفا رای قطعی خود را اعلام کرد. باشگاه با مدافع بورکینافاسویی توافق کرده تا مبلغ را قسط‌‌بندی کند که البته بد قولی پرسپولیسی‌ها در پرداخت قسط اول احتمالا شکایت دوباره این بازیکن را به دنبال خواهد داشت.

اشپیتیم آرفی

اشپیتیم آرفی هم دیگر بازیکنی است که از این تیم طلبکار است و البته به نظر می‌رسد با توافق طرفین این پرونده در حال بسته شدن است. آرفی که در زمان مدیریت عباس انصاری‌فرد قرارداد سنگینی با پرسپولیس بست با جریمه‌ای که طی 5 سال گذشته روی شکایتش آمده چیزی حدود 270 هزار دلار از پرسپولیس طلبکار است.

مارکو سپانوویچ

مارکو سپانوویچ که توسط علی دایی جذب شد، فقط یک بار با پیراهن پرسپولیس به میدان رفت. پرونده سپانوویچ خیلی راحت می‌توانست در باشگاه پرسپولیس بسته شود. این بازیکن حاضر شده بود با دریافت 50 هزار دلار قید شکایت را بزند اما حالا پرسپولیس باید حدود 100 هزار دلار به او بپردازد تا پرونده شکایت این بازیکن در فیفا مختومه شود.

فرناندو گابریل

شاکی شماره 13 پرسپولیس کسی نیست جز ستاره تیم بحران‌زده حمید درخشان. فرناندو گابریل در تیم درخشان یک ستاره بود اما با آمدن برانکو خیلی زود با این مربی به مشکل خورد تا دوران حضورش در جمع سرخ‌پوشان به اتمام برسد. این بازیکن هم مثل بقیه خارجی‌ها بدون تسویه‌حساب از تهران رفت و حالا ‌هافبک برزیلی برای دریافت مطالباتش به فیفا شکایت کرده است. بر اساس پرونده جدید پرسپولیس در فیفا، گابریل حدود ١٠٠ هزار دلار مطالبات خود را از سرخ‌پوشان دریافت نکرده است.


منبع: خراسان