تبیان، دستیار زندگی
در حالی که شایعات و اخبار زیادی پیرامون مقصد بعدی علیرضا جهانبخش ستاره تیم ملی فوتبال ایران وجود داشت و نام باشگاه های بزرگ اروپایی مثل سلتیک اسکاتلند و منچستریونایتد به گوش می رسید، او طی روزهای گذشته باشگاه متوسط رو به بالای آلکمار هلند را برای ادامه فو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهانبخش در راه کیا


در حالی که شایعات و اخبار زیادی پیرامون مقصد بعدی علیرضا جهانبخش ستاره تیم ملی فوتبال ایران وجود داشت و نام باشگاه‌های بزرگ اروپایی مثل سلتیک اسکاتلند و منچستریونایتد به گوش می‌رسید، او طی روزهای گذشته باشگاه متوسط رو به بالای آلکمار هلند را برای ادامه فوتبالش برگزید؛ مسیری مثل آنچه ستاره کم‌نظیر تاریخ فوتبال ایران یعنی مهدی مهدوی‌کیا در اواخر دهه 90 گذراند!


جهانبخش

آلکمار هر چند فصل گذشته در رده سوم لیگ باشگاهی هلند ایستاد و حتی سابقه قهرمانی در این رقابت‌ها و همچنین جام حذفی را با مربی بزرگی به نام لوئیس فن‌خال دارد، باشگاهی است که با سه مدعی سنتی فوتبال سرزمین لاله‌های نارنجی یعنی آژاکس آمستردام، پی‌اس‌وی آیندهوون و فاینورد روتردام امکان پیشرفت در این تیم به‌مراتب بیشتر از تیم‌های بزرگ برای بازیکن جوانی چون جهانبخش فراهم است.
علیرضا جهانبخش که مرداد 1372 در گیلان به دنیا آمد، بازیکنی است که در پست هافبک راست و مهاجم بازی می‌کند، شاید وقتی در 17، 18 سالگی برای داماش در لیگ برتر به میدان رفت، کمتر کسی تصور می‌کرد او خیلی زود راه بزرگان فوتبال ایران را در پیش بگیرد و لژیونر شد، اما این جوان شایسته که فوتبالش را از 12 سالگی از تیم جوانان پیام البرز قزوین آغاز کرد و بعد از دو سال بازی در این تیم یک فصل را هم در جوانان داماش گیلان سپری کرد سال 89 به عضویت تیم بزرگسالان داماش تهران در آمد و هرچند به توفیق قابل ملاحظه‌ای در این تیم دست نیافت، اما در دو فصل بعدی که در داماش گیلان بود در مجموع در 42 بازی که به میدان رفت 10 بار موفق به گلزنی شد و در سال 92 با قراردادی سه ساله به تیم نایمخن هلند پیوست؛ لژیونر شدن او همان و چشمان لژیونر دوست کی‌روش همان.
جهانبخش که طی 17 بازی با پیراهن تیم ملی جوانان 11 گل به ثمر رساند و شش بازی هم برای تیم المپیک انجام داد، یکی از معدود بازیکنان جوانی بود که بخت حضور و بازی در جام جهانی برزیل را به دست آورد. او که همچنان مد نظر کارلوس کی‌روش قرار دارد و در جام ملت‌های آسیا نیز عضو تیم ملی بود 15 بازی برای تیم کی‌روش انجام داده است. او پله‌های ترقی را یکی‌یکی سپری می‌کند و با دقت و وسواس به نظر می‌رسد راه موفقیت را بهتر پیدا کند. کسی که دو فصل پیاپی با پیراهن نایمخن در 55 بازی 17 گل به ثمر رساند و در فصل گذشته عنوان بهترین بازیکن لیگ یک هلند را از آن خود کرد. در حالی که حتی بعضی تیم‌های ایرانی با وجود قیمت بالای او بی‌میل به جذبش نبودند، اما در نهایت پای قرارداد پنج ساله دو میلیون یورویی با آلکمار را امضا کرد.

محصول آکادمیک
جهانبخش نمونه تولید یک بازیکن آکادمیک است که رده‌های سنی را بتدریج پشت سر گذاشته و در حقیقت این نگاه آکادمیک و درست در وجود او نهادینه شده است که پله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری سپری کند و به همین دلیل با وجود پیشنهادهایی که داشت، در نهایت دست به انتخاب درستی زد.
خود جهانبخش درباره این انتقال چنین اظهارنظر می‌کند: برخی پیشنهادها واقعا وسوسه‌انگیز بود و تصمیم‌گیری‌ام را سخت می‌کرد، ولی صبر کردم تا در نهایت تیم ریشه‌دار آلکمار به من پیشنهاد داد. این تیم امسال در یورو لیگ بازی می‌کند. خوشحالم به آلکمار پیوستم و امیدوارم عملکردم در تیم نایمخن را در همین باشگاه داشته باشم.

جهانبخش که طی 17 بازی با پیراهن تیم ملی جوانان 11 گل به ثمر رساند و شش بازی هم برای تیم المپیک انجام داد، یکی از معدود بازیکنان جوانی بود که بخت حضور و بازی در جام جهانی برزیل را به دست آورد. او که همچنان مد نظر کارلوس کی‌روش قرار دارد و در جام ملت‌های آسیا نیز عضو تیم ملی بود 15 بازی برای تیم کی‌روش انجام داده است

او درباره پست بازی‌اش در آلکمار می‌افزاید: مسئولان آلکمار مرا به‌عنوان بال راست می‌خواهند، آلکمار امسال تیم خوبی جمع کرده و هدفش نتیجه گرفتن در فوتبال اروپاست.
شاید این پرسش را همه از جهانبخش داشته باشند؛ چگونه پدیده فوتبال ایران شدی؟ او در این‌باره می‌گوید: خیلی سختی کشیدم، ولی هدف داشتم. به یقین این اتفاقات در یک سال و نیم نیفتاد، اما باید به خاطرش خدا را شکر کنم. فکر می‌کنم هنوز اول راه هستم و مسیرم سخت است.
جهانبخش که به گفته خودش علاقه خاصی هم به پلی‌استیشن دارد و بخشی از اوقات فراغتش در هلند را با آن پر می‌کند، در این بازی معمولا رئال مادرید یا منچستر‌یونایتد را انتخاب می‌کند. باید دید همان‌طور که بزرگانی چون مهدوی‌کیا آینده درخشانی برای او متصور هستند، آلکمار آغاز رقم خوردن یک سرنوشت بزرگ برای جهانبخش است یا خیر و حرکت آهسته و پیوسته او در نهایت به سرمنزل مقصود یعنی بازی در تیم‌های بزرگ اروپایی خواهد رسید؟

مشاور و الگویی موفق
انتخاب جهانبخش، دوستداران فوتبال را یاد مهدی مهدوی‌کیا می‌اندازد؛ ستاره‌ای که پس از جام‌جهانی 98 و در حالی که جهانبخش در آن زمان فقط پنج سال داشت ـ بوخوم و در ادامه هامبورگ را برای ادامه فوتبالش انتخاب کرد و به لطف فاکتورهای مختلف ازجمله همین انتخاب درست بیش از یک دهه حضور موفق در بوندسلیگا را در پرونده فوتبالی خود ثبت کرد. جالب این‌که مهدوی‌کیا در واکنش به حضور جهانبخش در آلکمار و این که او عنوان کرده تیمش را با مشورت مهدوی‌کیا انتخاب کرده است، این‌گونه اظهارنظر می‌کند: من واقعا برای علیرضا خیلی خوشحالم چون جدا از مسائل فو‌تبا‌لی او از نظر اخلاقی نیز بازیکن ویژه‌ای است. از دو، سه سال قبل با من مشورت می‌کرد و خیلی دوست داشت از تجربه‌ام استفاده کند. با من تماس گرفت و گفت چند پیشنهاد از تیم‌های اروپایی دارد، اما من به خاطر تجربه‌ای که علیرضا در هلند کسب کرده بود و همین‌طور سابقه تیم آلکمار که جزو تیم‌های خوب هلند و در لیگ‌های اروپایی حاضر است به او پیشنهاد دادم آلکمار را انتخاب کند. بشخصه آینده خوبی برای جهانبخش متصور هستم و امیدوارم این تیم خوب هلندی سکوی پرتابی برای این بازیکن جوان باشد.

بخش ورزشی تبیان


منبع : جام جم