تبیان، دستیار زندگی
پس از اعتراض های رسمی و آشکار چند تیم لیگ برتری از جمله پرسپولیس و استقلال به داوری و نوشتن نامه به وزیر ورزش و جوانان و ورود شخص وزیر به ماجرای قضاوت های فوتبال و اشتباهات داوری، تصور می شد حداقل در هفته چهارم لیگ اشتباهات به حداقل برسد و هفته ای آرام و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکانس جدیدی از جنجال داوری برای پرسپولیس


پس از اعتراض‌های رسمی و آشکار چند تیم لیگ برتری از جمله پرسپولیس و استقلال به داوری و نوشتن نامه به وزیر ورزش و‌جوانان و ورود شخص وزیر به ماجرای قضاوت‌های فوتبال و اشتباهات داوری، تصور می‌شد حداقل در هفته چهارم لیگ اشتباهات به حداقل برسد و هفته‌ای آرام و بدون‌جنجال پیش‌روی فوتبال باشد. اما نه تنها چنین نشد، بلکه بازگشت علیرضا فغانی داور بین‌المللی و البته محروم فوتبال به صحنه با جنجال بزرگی همراه شد.

داوری برای پرسپولیس

در روز دوم هفته چهارم لیگ برتر پرسپولیس که مسئولانش معتقد بودند این تیم در دیدارهای گذشته از داوری ضربه خورده و دلیل اصلی قعرنشینی‌اش اشتباهات داوران بوده‌، به امید جبران مافات و کسب موفقیت برابر ذوب‌آهن اصفهان مقابل شاگردان یحیی گل‌محمدی قرار گرفت. با توجه به رضایت برانکو از عملکرد شاگردانش در بازی با سپاهان با وجود شکست، قابل پیش‌بینی بود که سرخ‌پوشان مقابل ذوب‌آهن سراپا حمله و ‌انگیزه باشند و پیش‌بینی گل‌محمدی هم درباره دشوارتر بودن بازی با پرسپولیس نسبت به بازی با استقلال درست از آب درآمد. پرسپولیس بازی روان و تهاجمی را به نمایش گذاشت و تماشاگران را به وجد آورد اما مشکل سرخ‌پوشان در زدن ضربات آخر مانع از گلباران ذوب‌آهن شد. در نیمه اول تیم داوری کار سختی نداشت و قضاوت فغانی مشکلی نداشت و به نظر می‌رسید این داور محروم و جنجالی بازگشت آرام و بی‌حرف و حدیثی به میادین داشته باشد.
با این وجود نیمه دوم آبستن حوادث زیادی بود و یک جنجال بزرگ در دل خود داشت. به گفته سعید مظفری‌زاده، کارشناس داوری کشورمان حساسیت بالای بازی و جو ورزشگاه ظاهرا تیم داوری و فغانی را تحت‌تاثیر قرار داده‌ و او تمرکزش را از دست داده بود تا جایی که در صحنه پنالتی پرسپولیس، سعید علی‌نژادیان با دخالت مناسب به فغانی در اعلام پنالتی کمک کرد. نخستین اشتباه فغانی هم از این صحنه آغاز شد و او در صحنه پنالتی پرسپولیس می‌توانست تصمیم خوب خود را با اعلام تکرار، به دلیل خروج گلر ذوب‌آهن پیش از سوت داور، تکمیل کند که چنین نکرد. مظفری‌زاده در ادامه درباره دیگر اشتباهات فغانی می‌گوید: «ذوب‌آهن در شرایطی به گل تساوی دست پیدا کرد که خطای گرفته شده برای این تیم در آن صحنه نادرست بود، همین اشتباه باعث شد تا کار برای تیم داوری دشوار شود. در‌نهایت هم زاویه دید نامناسب فغانی سبب شد که یک پنالتی اشتباه به سود ذوب‌آهن اعلام شود.» پرسپولیس به واسطه اشتباهات داوری باخت دیگری را در هفته‌های آغازین لیگ برتر متحمل شد و به قعر جدول چسبید تا اعتراض‌ها و انتقادها به اوج خود برسد و حتی برخی مانند مهرداد میناوند الفاظ نامناسب و اتهاماتی را متوجه فغانی کنند! برخی بازیکنان پرسپولیس و عده‌ای از پیشکسوتان هم فغانی را از انتقادشان بی‌نصیب نگذاشتند و حتی در فضای مجازی هم کمپین‌هایی علیه داوری و شخص علیرضا فغانی شکل گرفت. البته مسئولان باشگاه هم واکنش‌های خاصی در مقابل باخت سوم سرخ‌پوشان و اشتباهات داوری داشتند و ضمن تاکید بر حمایت از برانکو از بررسی احتمال کناره‌گیری پرسپولیس از لیگ یا حاضر نشدن مقابل فولاد‌خوزستان در هفته پنجم خبر دادند!

در این بین سایت باشگاه پرسپولیس موضعی تند گرفت و با تیتر کنایه‌آمیزی درباره بازی نوشت: «پرسپولیس دوباره با اشتباه داوری به اصفهانی‌ها باخت!» قطعا این تیتر اشاره‌ای مستقیم به بازی هفته گذشته پرسپولیس و سپاهان داشت که در آن دیدار نیز سرخ‌پوشان مدعی بودند بابت قضاوت زرگر داور بازی متضرر شده‌اند و باختشان به خاطر اشتباهات داوری بوده، نه قدرت حریف.

اعتراض‌ها فقط به فغانی محدود نبود و کارشناسان داوری اعم از نوذر رودنیل، سید‌رضا غیاثی، حیدر سلیمانی و سعید مظفری‌زاده ضمن تایید اشتباهات فغانی در بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن به انتقاد از چیدمان داوری و مسئولان کمیته و دپارتمان داوری پرداختند و تصمیم مسعود عنایت و همکارانش را در سپردن قضاوت بازی سنگین و حساس پرسپولیس و ذوب‌آهن به علیرضا فغانی که به تازگی محرومیتش را سپری کرده بود، اشتباهی بزرگ خواندند. رسانه‌ها هم هر کدام بنا به سیاست و خط مشی‌شان به نقد داوری بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن پرداخته و خواهان بررسی و رسیدگی به وضعیت داوری فوتبال شدند.
البته در این بین سایت باشگاه پرسپولیس موضعی تند گرفت و با تیتر کنایه‌آمیزی درباره بازی نوشت: «پرسپولیس دوباره با اشتباه داوری به اصفهانی‌ها باخت!» قطعا این تیتر اشاره‌ای مستقیم به بازی هفته گذشته پرسپولیس و سپاهان داشت که در آن دیدار نیز سرخ‌پوشان مدعی بودند بابت قضاوت زرگر داور بازی متضرر شده‌اند و باختشان به خاطر اشتباهات داوری بوده، نه قدرت حریف.

داوری برای پرسپولیس

اصفهانیان: فغانی اشتباه کرده، قطعا با او برخورد می‌کنیم
رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: «طبق گزارش ناظر بازی علیرضا فغانی به اشتباه به سود ذوب‌آهن اعلام پنالتی کرده و قطعا با او برخورد می‌کنیم، اما نباید داور را مقصر شکست پرسپولیس بدانیم.» فریدون اصفهانیان درباره‌ دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن و عملکرد علیرضا فغانی در این دیدار، گفت: «عملکرد فغانی تا دقایق پایانی این بازی خوب بود اما طبق گزارشی که ناظر بازی ارائه کرده، او در صحنه خطای پنالتی به سود ذوب‌آهن اشتباه کرده و توپ به دست محسن بنگر برخورد نکرده است. شاید اشتباهات دیگری در طول بازی رخ داده باشد اما این اشتباهات تاثیرگذار نبودند.» اصفهانیان تاکید کرد: «معتقدم در‌کنار برخی اشتباهات داوری در دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن، بازیکنان پرسپولیس هم نتوانستند ذوب‌آهن را ببرند. آن‌ها چندین موقعیت را خراب کردند. آیا فقط داور مقصر شکست پرسپولیس بود؟»

بخش  ورزشی تبیان

منبع: خراسان