تبیان، دستیار زندگی
با یک نگاه خوش بینانه می توان به پانزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران از زاویه گل های به ثمر رسیده در این بازی ها تا به حال، امیدهای زیادی بست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشانه های امیدوار کننده  لیگ پانزدهم


با یک نگاه خوش بینانه می‌توان به پانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از زاویه گل‌های به ثمر رسیده در این بازی ها تا به حال، امیدهای زیادی بست.


تیم ملی

شاید هفته اول این رقابت‌ها که در آن تنها 13 توپ از خط دروازه ها در 8 بازی گذشت و 3 مسابقه هم با تساوی مشمئزکننده بدون گل به پایان رسید، مایه ناامیدی گروه منتقدان عجول را فراهم کرد؛ در عین حال هم نمی توان چندان بر آنها خرده گرفت چون لیگ برتر انگلیس با ثبت 30 گل در هفته نخست میانگین دقیق 3 گل در هر بازی را به ثبت رساند و در بوندس لیگای آلمان هم در 9 بازی هفته اول، 28 بار توپ از خط دروازه ها گذشت تا میانگین بیش از 3 گل برای هر بازی ثبت شود اما این منتقدان به این نکته توجه ندارند که هیچ تیمی در انگلیس و آلمان کمتر از دو ماه دوران بدنسازی و آماده سازی ندارد و همه تیم ها حداقل 8 بازی تدارکاتی قبل از شروع فصل انجام می دهند ولی اینجا تا 3 هفته مانده به شروع لیگ، چند تیم هنوز سرمربیان خود را نمی‌شناختند که یارگیری کنند و جالب تر این که یکی از تیم ها یعنی راه آهن کمتر از 10 روز به شروع فصل حضورش در لیگ برتر مسجل شد!
و در این شرایط انتظار دیدن بازی های جذاب و تماشاگرپسند از سوی همه تیم ها کاملا دور از واقعیات موجود به نظر می رسد. ولی حالا با گذشت دو هفته دیگر از لیگ پانزدهم می توان نشانه هایی از امید به پیشرفت و افزایش جذابیت را مشاهده کرد؛ بعد از ثبت تنها 13 گل در هفته نخست، این تعداد گل در هفته دوم به 17 و در هفته سوم به 20 گل افزایش یافت تا از میانگین ناامید کننده 625/1 گل در هفته نخست به میانگین‌های 125/2 و 5/2 گل در هفته‌های دوم و سوم برسیم. با به ثمر رسیدن 20 گل در هفته سوم، مجموع تعداد گل های لیگ پانزدهم به عدد 50 گل رسید تا با توجه به 24 بازی انجام شده میانگین گل در کل این دوره از مرز 2 گل در هر بازی عبور کند و به 083/2 گل در هر بازی برسد. بعد از ثبت 3 تساوی بدون گل در هفته نخست، طی 16 بازی برگزار شده در هفته‌های دوم و سوم شاهد نتیجه منزجر کننده صفر – صفر که یکی از مهمترین عوامل فراری دادن تماشاگران از ورزشگاه‌هاست نبودیم.

از طرف دیگر یک مورد امیدوارکننده دیگر هم می‌توان در بازی های این دوره مشاهده کرد و آن زیباتر شدن گل های به ثمر رسیده است. این درست که به ثمررسیدن گل در هر شرایطی موجبات رضایت مندی تماشاگران را فراهم می کندولی به هرحال نمی توان منکر این مورد هم شد که گل‌های زیبا اعم از گل‌های از راه دور یا گل‌هایی که با چند پاس سالم و بی نقص و با ضربات دقیق به ثمر می‌رسند، برای تماشاگر فوتبال جذابیت و ارزش افزون‌تری دارند. در این میان در کل 24 بازی انجام شده در لیگ پانزدهم و از مجموع 50 گل به ثمر رسیده، تعداد گل‌های تصادفی و غیرجذاب با یک نگاه بدبینانه و به زحمت به عدد 10 گل می رسند و در عوض گل‌های زیبای از راه دور یا مبتنی برکار تیمی و به ثمر رسیده بعد از تعداد پاس های سالم مناسب و بدون دخالت عامل بخت و اقبال، به طور مداوم در حال افزایش است. علی کریمی(سپاهان) هادی نوروزی(پرسپولیس) امید ابراهیمی(استقلال) حسن بیت سعید(استقلال خوزستان) و مهدی بدرلو( استقلا صنعتی) از فولاد زننده زیباترین گل ها بوده اند و تعداد گل‌های ثبت شده با همکاری تیمی و تاکتیک مشخص در حمله یا ضدحمله هم کم نبوده اند. این لیگ با نفرات جوانی که دارد با ادامه همین روند، قابلیت افزودن بر جذابیت های خود و آشتی دادن تماشاگران با فوتبال را دارد.

 

بخش ورزشی تبیان


منبع: گل