تبیان، دستیار زندگی
مشکلاتی در کار است که سال ها درباره شان نوشته می شود اما هیچ تغییری رخ نمی دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات عجیب لیگ برتر


مشکلاتی در کار است که سال ها درباره شان نوشته می شود اما هیچ تغییری رخ نمی دهد.


فوتبال

دیگر همه می دانند که در فوتبال اروپا، فقط بازیکنان بالای 30 سال که در آستانه بازنشستگی هستند، قرارداد یک ساله با باشگاه خود می بندند. همه می دانند که هیچ باشگاهی در فوتبال اروپا با بازیکنان 20 تا 30 سال، قرارداد یک ساله نمی بندد. همین حالا هر باشگاهی در اروپا آرزوی داشتن لیونل مسی را دارد، اما هیچ باشگاهی حاضر نیست مسی را با قراردادی یک ساله جذب کند.

شکل و زمان بندی تمرینات پیش فصل: بعضی باشگاه ها دو هفته مانده به آغاز لیگ می روند با یک مربی نامدار مذاکره می کنند و پس از چند روز مذاکره پیچیده، بر سر یک قرارداد میلیاردی به توافق می رسند. مربی میلیاردی و گروه اش وظیفه دارند در کمتر از 14 روز تیم را آماده حضور در لیگ 16 تیمی کنند. چند تا از مهمترین بازیکنان این جور تیم ها، تازه چند روز مانده به آغاز فصل، به جمع همبازیان خود ملحق می شوند.

مذاکرت چند روز مانده به آغاز فصل، به نتیجه می رسد و بازیکن می پذیرد که تمرینات گروهی با همبازیان خود را آغاز کند. چند تا از این باشگاه ها، تا چند هفته مانده به آغاز فصل، معلوم نیست باید در لیگ دسته اول شرکت کنند یا در لیگ برتر.

ماجرای راه آهن و پیکان را به یاد بیاوریم. چند هفته پیش رأی صادر شده به سود پیکان بود و راه آهن بنا بر حکم، باید در لیگ دسته اول آزادگان شرکت می کرد. دو روز پیش رأی تجدیدنظر صادر شد و ورق برگشت. حالا این راه آهن است که حق حضور در لیگ برتر را دارد و پیکان باید در لیگ دسته اول حاضر شود. سرمربی پیکان با این فرض که پیکان فصل آینده در لیگ برتر حضور خواهد داشت، با این باشگاه به توافق رسید و قراردادش را امضا کرد اما حالا باید برای شرکت در لیگ دسته اول برنامه ریزی و کار کند. چاره تمام این جریاناتی که در فوتبال جهان، کم نظیر محسوب می شود، چیست؟

آغاز بازی های لیگ و انجام شدن مسابقات، لذت فراموش کردن مشکلات اساسی را به بسیاری از منتقدان این وضعیت می دهد. وقتی بازی های لیگ آغاز می شود، مهم ترین مسایل محدود می شود به اتفاقی که داخل محوطه جریمه فلان تیم در بازی با پرسپولیس رخ داده یا اختلاف یک ستاره با سرمربی اش.

همه از راه حل این مسایل آگاه هستند اما هر سال و هر فصل، این مسائل تکرار می شود. پس بهترین راه حل برای این مسایل، مثل هر فصل، برگزار شدن بازی های لیگ برتر است. وقتی بازی ها برگزار می شود، موقتاً منتقدان ذهن شان از مشکلات ریشه ای دور و تمرکزشان معطوف اتفاقاتی می شود که در بازی ها می گذرد. این لطفی است که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به همه می کند؛ بازی های لیگ را برگزار می کند تا خیلی ها فراموش کنند که پروسه آماده سازی اغلب تیم ها برای حضور در لیگ، در حد یک شوخی بی مزه است.

آغاز بازی های لیگ و انجام شدن مسابقات، لذت فراموش کردن مشکلات اساسی را به بسیاری از منتقدان این وضعیت می دهد. وقتی بازی های لیگ آغاز می شود، مهم ترین مسایل محدود می شود به اتفاقی که داخل محوطه جریمه فلان تیم در بازی با پرسپولیس رخ داده یا اختلاف یک ستاره با سرمربی اش. آنچه ما را امیدوار نگه می دارد، تغییراتی است که از پایین به بالا در فوتبال اتفاق می افتد، تغییراتی که با عملکرد مربیان نوگرا و عقل گرا در چند تیم رخ می دهد؛ تغییراتی که از جز به کل در جریان است و امیدواریم که کلیت فوتبال را تحت تأثیر قرار دهد. اگراز کل به جز حرکت کنیم، چندان امیدوار نمی توان بود. از کل به جز، فقط برگزار شدن لیگ است که می تواند روی مشکلات اساسی موقتاً سرپوش بگذارد.


بخش ورزشی تبیان

منبع: گل