تبیان، دستیار زندگی
فوتبال ایران در دهه گذشته لژیونرهایی در اروپا داشت که اغلب شان امروز کفش های خود را آویزان کرده اند اما از بین آنها هاشمیان و مهدوی کیا برای پیوستن به جرگه مربیان مسیری حرفه ای را در پیش گرفته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهدوی کیا و هاشمیان در مسیر درست


فوتبال ایران در دهه گذشته لژیونرهایی در اروپا داشت که اغلب‌شان امروز کفش‌های خود را آویزان کرده‌اند اما از بین آنها هاشمیان و مهدوی‌کیا برای پیوستن به جرگه مربیان مسیری حرفه‌ای را در پیش گرفته‌اند.
هاشمیان و مهدوی کیا

بعد از پایان جام جهانی ۲۰۰۶ و جام ملت‌های ۲۰۰۷، بسیاری از ستاره‌ها و اسطوره‌های فوتبال ایران از جمله علی دایی، یحیی گل‌محمدی، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان، خداداد عزیزی و ... به فعالیت خود در تیم ملی پایان دادند اما بزرگانی همچون کریم باقری، فرهاد مجیدی و علی کریمی ترجیح دادند به حضورشان در این تیم ادامه دهند.

خیلی زود وقت خداحافظی این بازیکنان از تیم ملی هم رسید، نفراتی که در دهه گذشته با درخشش در تیم‌های معتبر آلمانی و انگلیسی، رقابتهای سطح اول اروپایی و یا تیم‌های کشورهای عربی، نام فوتبال ایران را در آسیا و جهان طنین انداز کردند.

دیگر بازمانده‌های آن نسل طلایی فوتبال ایران، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان و مسعود شجاعی هستند که نکونام بعد از پایان جام ملت‌های آسیا و دیدار تدارکاتی با تیم ملی سوئد، با ۱۵۰ بازی ملی و شکستن رکورد علی دایی در این بخش، بیانیه خداحافظی‌اش از تیم ملی را صادر کرد اما تیموریان و شجاعی شاید تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و یا جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات در تیم ملی بمانند.

امروز اما فوتبال کشور ستاره‌های آنچنانی در فوتبال اروپا ندارد و بازیکنانی نظیر علیرضا جهانبخش، رضا قوچان‌نژاد، سردار آزمون و شاید در روزهای آینده سعید عزت‌اللهی در لیگ‌های درجه دوم اروپایی بازی می‌کنند و کمتر فرصت حضور در مسابقات معتبر این قاره را دارند.

ورود به عرصه مربیگری
بسیاری از ستاره‌های آن نسل وارد جرگه مربیگری شده‌اند، علی دایی خیلی زود با سایپا قهرمان لیگ شد و سپس در پرسپولیس دو عنوان قهرمانی جام حذفی و یک مقام نایب قهرمانی لیگ را بدست آورد هر چند در تیم ملی توفیق چندانی نداشت. البته دایی موفقیت‌هایش در تیم‌های باشگاهی را در شرایطی بدست آورد که خیلی‌ها معتقد بودند او از مسیر مناسب وارد این عرصه نشده است.

یحیی گل‌محمدی و علیرضا منصوریان بعد از پایان دوران بازیگری ترجیح دادند به عنوان دستیار کارشان را در مربیگری آغاز کنند و کسب تجربه در کنار مربیان داخلی و خارجی باعث شد امروز در بین مربیان جوان فوتبال ایران، موفق‌تر باشند.

بخش تلخ این ماجرا مربوط به برخی دیگر از بازیکنان نسل طلایی فوتبال ایران است که نتوانستند در عرصه مربیگری موفق باشند. آنها به جای قرار گرفتن در مسیر پیشرفت، روزهای خوبی را تجربه نمی‌کنند که مهمترین دلیل آن حرکت نکردن بصورت منطقی است زیرا از همان ابتدا دوست داشتند سرمربی شوند...

در این بین اما مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان، دو ستاره تیم ملی که سال‌ها در تیم‌های معتبر اروپایی توپ زدند و جزو موفق‌ترین لژیونرهای تاریخ فوتبال ایران بودند، سعی کردند بدون توجه به مسائل حاکم بر فوتبال ایران، در مسیر حرفه‌ای گام برداشته و با کسب تجربیات لازم، در راس هرم نیمکت داغ تیم‌های ملی و باشگاهی قرار بگیرند.

شماره ۹ تیم ملی فوتبال ایران که نقش مهمی در صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان داشت، پیش از پایان دوران بازیگری‌اش در کلاس مربیگری فوتبال آلمان شرکت کرد و برای تکمیل دوره‌های آموزشی‌اش، هدایت تیم‌های «هالشتنبک - رلینگن» در بوندس لیگا پنج و سپس «نیندورفر» در منطقه هامبورگ را برعهده گرفت

از بایرن مونیخ تا همکاری با گوآردیولا...
وحید هاشمیان که در فوتبال آلمان به «هلیکوپتر» معروف است، پس از بازی در تیم‌های فتح و پاس راهی بوندس لیگا شد و در فاصله زمانی ۱۱ سال در تیم‌های هامبورگ، بوخوم، بایرن مونیخ و هانوفر بازی کرد. وی پس از بازگشت به ایران و دو سال حضور در پرسپولیس، در روز تولد ۳۶ سالگی‌اش به دوران بازیگری‌اش پایان داد.

شماره ۹ تیم ملی فوتبال ایران که نقش مهمی در صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان داشت، پیش از پایان دوران بازیگری‌اش در کلاس مربیگری فوتبال آلمان شرکت کرد و برای تکمیل دوره‌های آموزشی‌اش، هدایت تیم‌های «هالشتنبک - رلینگن» در بوندس لیگا پنج و سپس «نیندورفر» در منطقه هامبورگ را برعهده گرفت.

بعد از این دوره‌ها وحید هاشمیان به عنوان نخستین ایرانی در دوره پرولاینسس مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان حضور یافت و به مدت یکسال دوره‌های تئوری، عملی، کارآموزی را پشت سرگذاشت و در نهایت در روزهای ابتدای سال جدید شمسی موفق به دریافت این مدرک معتبر بین‌المللی شد.

هاشمیان که در زمان برگزاری این دوره، در تمرینات بایرن مونیخ حضور یافت و مدتی زیر نظر پپ گواردیولا کسب تجربه کرد، در حال حاضر به فکر تکمیل تجارب خود است تا پس از سپری کردن این روزهای سخت اما موفقیت‌آمیز، به عنوان سرمربی فعالیت خود را آغاز کند.

موشکی که به هامبورگ بازگشت
مهدوی‌کیا فوتبالش را دربانک ملی آغاز کرد و در سال ۱۳۷۴ به پرسپولیس پیوست. مهدی خیلی زود و در سال ۱۳۷۷ به تیم بوخوم پیوست و یکسال بعد راهی هامبورگ شد. هشت سال حضور موفقیت‌آمیز در این تیم آلمانی «موشک ایرانی» را به یکی از بهترین لژیونرهای تاریخ فوتبال ایران تبدیل کرد.

کاپیتان پیشین تیم ملی ایران اما درسال ۸۶ و در روزی فراموش نشدنی از هامبورگ جدا شد و به اینتراخت فرانکفورت پیوست. وی دو سال بعد و بعد از حدود ۱۱ سال به فوتبال ایران بازگشت و درحالیکه قصد داشت به پرسپولیس برود، بالاجبار به استیل آذین پیوست. مهدی سپس در ابتدای لیگ دهم به داماش گیلان رفت اما در نیم فصل به بالاخره شرایط حضورش در پرسپولیس فراهم شد تا بعد از ۱۳ سال، دوباره پیراهن این تیم تهرانی را برتن کند.

کیا اما پایان تلخی در دوران بازیگری‌اش داشت زیرا پس از فینال جام حذفی در سال ۹۲ که با شکست پرسپولیس برابر سپاهان اصفهان در تهران همراه شد، با چشمانی اشک‌آلود چهار گوشته زمین چمن را بوسید و بصورت رسمی از دوران وداع کرد.

مهدوی کیا

انتخاب به عنوان سفیر AFC باعث شد مهدی مهدوی‌کیا خیلی زود وارد بحث مدیریتی فوتبال شود و سپس به عنوان مدیر فنی تیم فوتبال جوانان ایران در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا ۲۰۱۴ - میانمار همراهی کرد اما علاقه‌اش به مربیگری باعث شد تا «آکادمی کیا» را به همراه علی دوستی‌مهر راه اندازی کند، تیمی که با کسب نایب قهرمانی در تورنمنت فوتبال «Cordial Cup» اتریش، شروعی شیرین برای کیا در عرصه مربیگری بود.

مهدی مهدوی‌کیا که بارها اعلام کرده بود از باشگاه هامبورگ برای فعالیت در تیم‌های پایه پیشنهاد دارد، بالاخره از روزجمعه هفته پیش به عنوان مربی اختصاصی بخش هجومی تیم‌های زیر ۱۷ و زیر ۱۹ سال، کارش را با این تیم آلمانی آغاز کرد و قرار است بزودی در کلاس B مربیگری آلمان هم حضور یابد تا گام به گام در عرصه مربیگری پیش برود.

وحید و کیا آینده‌سازانی برای فوتبال ایران
گام برداشتن صحیح در مسیر مربیگری، تفکری است که مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان پس از پایان دوران بازیگری در عرصه ملی و باشگاهی، سرلوحه اقدامات خود قرار داده و تا به امروز هم در این راه قدم‌های مثبتی برداشته‌اند.

قطعا ادامه روند فعلی و بدست آوردن تجربیات بزرگتر در فوتبال کشوری که قهرمان جهان شده است، در کنار کمک به پیشرفت این دو اسطوره ایران، برای آینده فوتبال باشگاهی و ملی فوتبال کشورمان مفید است و می‌تواند الگوی بسیار خوبی را پیش روی مربیان و بازیکنان فعلی فوتبال قرار دهد.

مهدی و وحید در آینده‌ای نه چندان دور به ایران باز می‌گردند اما اینبار مدیران و مسئولان فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های کشور هستند که باید شرایط مناسب و امکانات لازم را دراختیار این دو مربی جوان کشورمان قرار دهند تا آنها بتواند در پرورش صحیح بازیکنان، به موفقیت فوتبال کشورمان در عرصه‌های ملی و باشگاهی کمک کنند.

نسل فعلی فوتبال ایران درصورتی می‌توانند در عرصه مربیگری هم موفق باشند که همانند «هاشمیان» و «مهدوی‌کیا» مسیر رسیدن به عرصه مربیگری را بصورت حرفه‌ای سپری کنند نه مانند برخی از ستاره‌های گذشته فوتبال، در کلاس‌هایی شرکت کنند که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و در رشد و موفقیت آنها به عنوان مربیان ملی و باشگاهی موثر نیست.

بخش ورزشی تبیان


منبع : مهر