تبیان، دستیار زندگی
شاید اگر قرعه استقلال به هر شکل دیگری رقم خورده بود، امروز شاهد مصاحبه های طولانی و انتقادی پرویز مظلومی و بهرام افشارزاده یا خیلی از استقلالی های دیگر بودیم. مصاحبه هایی که قرعه استقلال را احتمالاً سخت می دانست، صف طویلی از انتقادها به این قرعه را پشت سر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داربی ، تنها بدشانسی مظلومی


شاید اگر قرعه استقلال به هر شکل دیگری رقم خورده بود، امروز شاهد مصاحبه‌های طولانی و انتقادی پرویز مظلومی و بهرام افشارزاده یا خیلی از استقلالی‌های دیگر بودیم.
استقلال

مصاحبه‌هایی که قرعه استقلال را احتمالاً سخت می‌دانست، صف طویلی از انتقادها به این قرعه را پشت سر هم می‌آورد و زمینه‌سازی‌های لازم را برای احتمال ناکامی آبی‌ها تدارک می‌دید. حالا اما نه خبری از انتقاد و اعتراض است و نه کسی کوچکترین تمایلی به صحبت درباره قرعه استقلال دارد. پرویز مظلومی مدعی است که این قرعه‌کشی اهمیت چندانی ندارد و مهم نیست که با چه تیمی در کدام هفته بازی می‌کنند. او با این جمله که در نهایت باید با همه تیم‌ها بازی کنند، قرعه استقلال را مشابه قرعه تیم‌های دیگر می‌داند. افشارزاده هم گرچه به چند بازی این تیم اشاره کرده است اما در نهایت اعلام کرده که تمایلی برای صحبت درباره این قرعه ندارد.
واقعیت اما این است که سکوت و بی‌تفاوتی مسوولان استقلال واقعاً به خاطر بی‌تفاوتی‌شان نسبت به قرعه‌کشی لیگ نبوده است، بلکه این قرعه آسان و خوبی که نصیب استقلال شده است، حالا کار کادرفنی و مدیریتی باشگاه برای نتیجه‌گیری مطلوب را سنگین‌تر ساخته است. نگاهی به برنامه بازی‌های استقلال در لیگ پانزدهم نشان می‌دهد که استقلال حداقل در زمینه برنامه بازی‌ها بدشانسی خاصی نیاورده است و اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای کسب موفقیت داشته باشد، می‌تواند با طی کردن روندی عادی به هدف خود دست یابد و مانع بزرگی بر سر راهش ندارد. از یکنواختی و تعادلی که بین بازی‌های خانگی و خارج از خانه این تیم وجود دارد تا مسابقات این تیم با حریف‌های قدرتمند و ساده‌اش همه و همه شانس‌های بزرگ استقلالی‌ها برای کسب موفقیت در این دوره از مسابقات هستند که پرویز مظلومی برای هدف اصلی خود یعنی آشتی با هواداران می‌تواند از آن استفاده کند.
* تعادل بین بازی‌های خانگی و خارج از خانه
یکی از نکات مثبتی که در برنامه بازی‌های استقلال در لیگ پانزدهم وجود دارد این است که آبی‌پوشان تقریباً یک هفته در میان در خانه خود بازی دارند و این یکی از بزرگ‌ترین شانس‌هایی است که در این فصل به آنها رو آورده است. در هیچ مقطعی از بازی‌های لیگ، ما شاهد تمرکز چند بازی خارج از خانه برای استقلال نیستیم و قطعاً آنها درگیر خستگی ناشی از سفرهای پی‌در پی نخواهند بود و می‌توانند بدون تأثیر این خستگی به مصاف حریفان خود بروند.
* نخستین بازی با تیم عنایتی
نخستین بازی استقلالی‌ها در این دوره از مسابقات در مشهد و مقابل تیم سیاه‌جامگانی است که رضا عنایتی را بعد از جدایی از استقلال به خدمت گرفته است. بد نیست یادآوری کنیم که رضا عنایتی با وجود اینکه اعلام کرده بود این فصل آخرین فصل بازی‌اش در لیگ است اما در لیست مازاد پرویز مظلومی قرار گرفت و مهم‌تر از این واکنش کاملاً حرفه‌ای عنایتی به این موضوع بود. با وجود این اما نمی‌‌توان انگیزه بالای عنایتی برای نشان دادن توانایی‌هایش به پرویز مظلومی و استقلالی‌ها را انکار کرد. همانطور که در طول 5 سال جدایی‌اش از استقلال هم بارها دروازه آبی‌پوشان را گشوده است.

این شاید یکی از بزرگ‌ترین بدشانسی‌های استقلال در قرعه‌کشی این فصل باشد! اینکه آبی‌پوشان مجبور هستند هفته پیش از دربی در مسابقه‌ای سخت به مصاف سپاهانی بروند که مدافع عنوان قهرمانی است. چنین مسابقه‌ای آن هم قبل از مصاف سنتی با پرسپولیس بازی بسیار سختی است
* بهترین فرصت در 5 هفته ابتدایی
درست است که بازی با ذوب‌آهن در هفته سوم و البته بازی با نفت تهران و مصاف با علیرضا منصوریان در هفته پنجم به هیچ عنوان مسابقات آسانی برای استقلالی‌ها نیستند اما در مجموع استقلال در 5 هفته ابتدایی لیگ بازی‌های خوبی را در برنامه خود دارد. چرا که حتی مسابقه استقلال با دو تیم ذوب‌آهن و نفت تهران در خانه برگزار می‌شود و از این حیث آبی‌پوشان می‌توانند با پشتوانه هواداران خود شانس بیشتری برای بازی با این دو تیم داشته باشند. علاوه بر اینکه بازی‌های خارج از خانه استقلال در هفته‌های ابتدایی با تیم‌هایی مثل سیاه‌جامگان، ملوان و استقلال اهواز است که هیچ‌یک از آنها حریفان سختی برای استقلال به حساب نمی‌آیند. مگر اینکه گرمای هوای اهواز در بازی با استقلال اهواز قدری برای بازیکنان سخت شود اما با وجود همه اینها به نظر می‌رسد تیم مظلومی در هفته‌های ابتدایی لیگ بهترین فرصت را برای رسیدن به آمادگی در اختیار دارد.
* مصاف با حریفان قدر در اوج هماهنگی
به برنامه بازی‌های استقلال در پانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ که نگاه کنید متوجه می‌شوید پراکندگی بازی‌های استقلال با حریفان سخت بین هفته‌های دهم تا چهاردهم متمرکز شده است. این یکی دیگر از امتیازهایی است که نصیب استقلال شده است. اینکه استقلال در مقطعی از رقابت‌ها به مصاف حریفانی چون سپاهان، پرسپولیس، فولاد، سایپا و تراکتور می‌رود که به طور کامل به آمادگی لازم رسیده است و می‌تواند بدون دغدغه به مصاف این حریفان خود برود. البته که همین موضوع در نیم‌فصل دوم کار را تا حدودی برای استقلال سخت خواهد کرد و سرنوشت این تیم را به بازی با این تیم‌ها وابسته می‌کند. از طرفی تمرکز 4 بازی با حریفان بزرگ شاید قدری بازیکنان را خسته کند با این حال به نظر می‌رسد بهترین زمان برای بازی با این تیم‌ها دقیقاً بین هفته‌های دهم تا چهاردهم باشد و استقلالی‌ها در اوج آمادگی می‌توانند در این بازی‌ها حاضر شوند.

* اوج بدبیاری آبی‌ها برای دربی
این شاید یکی از بزرگ‌ترین بدشانسی‌های استقلال در قرعه‌کشی این فصل باشد! اینکه آبی‌پوشان مجبور هستند هفته پیش از دربی در مسابقه‌ای سخت به مصاف سپاهانی بروند که مدافع عنوان قهرمانی است. چنین مسابقه‌ای آن هم قبل از مصاف سنتی با پرسپولیس بازی بسیار سختی است. این در حالی است که پرسپولیسی‌ها این فصل قبل از دربی به مصاف ملوان می‌روند که به نسبت بازی با سپاهان، بسیار ساده‌تر است. آبی‌ها سال گذشته هم پیش دربی را با تراکتور برگزار کردند که خیلی به ضرر این تیم تمام شد و این موضوع برای پرویز مظلومی که ادعای پیروزی در دربی‌ها را دارد، خطر بزرگی محسوب می‌شود.

* باز هم هفته چهاردهم با تراکتورسازی
استقلال در هفته چهاردهم این دوره از رقابت‌های خود در حالی به مصاف تراکتورسازی می‌رود که فصل گذشته هم درست در هفته چهاردهم و پیش از دربی با تراکتورسازی بازی داشت. نکته قابل توجه هم این است که استقلال در هیچ‌یک از بازی‌های رفت و برگشت مقابل این تیم موفق به شکست تراکتورسازی نشده است. در دور رفت بازی‌ها استقلال در تبریز مقابل تراکتورسازی به تساوی 2-2 رسید و در بازی برگشت این تراکتورسازی بود که در ورزشگاه آزادی با نتیجه 4- یک استقلال را شکست داد! با این وضعیت استقلالی‌ها برای این بازی قطعاً هم انگیزه بالایی خواهند داشت و هم کار دشواری برای انتقام‌گیری از این تیم پیش رو دارند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: فوتبال ایران