تبیان، دستیار زندگی
در حالی که پانزدهمین دوره لیگ برتر کمتر از 35 روز دیگر آغاز می شود، همچنان بلاتکلیفی درد مشترک اکثر مدعیان فصل آینده فوتبال ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرصت‌سوزی مدعیان در فصل آماده‌سازی


 در حالی که پانزدهمین دوره لیگ برتر کمتر از 35 روز دیگر آغاز می‌شود، همچنان بلاتکلیفی درد مشترک اکثر مدعیان فصل آینده فوتبال ایران است.

فوتبال

به نظر کارشناسان و مربیان فوتبالی، آماده‌سازی برای حضور در یک فصل پرفشار نیاز به برنامه‌ای 7 یا 8 هفته‌ای دارد، اما با نگاهی به برنامه‌های تمرینی تیم‌های لیگ برتری در کشورمان برای لیگ پانزدهم متوجه خواهیم شد که اکثر آنها در بهترین حالت فقط 6 هفته زمان خواهند داشت تا تیم‌های خود را برای فصل آینده آماده کنند. جالب آن که همین 6 هفته هم در حالی برای تیم‌های لیگ برتری فوتبال ما سپری می‌شود که در یکی دو هفته نخست حداقل نفرات در تمرینات حضور دارند و مربیان ترکیب کاملی از نفرات خود را فقط در 3 یا 4 هفته پایانی این برنامه در اختیار خواهند داشت.عدم پرداخت مطالبات مالی فصل گذشته، نبود اسپانسر برای تامین منابع مالی فصل آینده، بلاتکلیفی در زمان برپایی اردوهای آماده‌سازی و باز بودن فهرست تیم‌ها از جمله مشکلاتی است که باعث می‌شود زمان آماده‌سازی تیم‌ها از 8 هفته به 6 هفته کاهش پیدا کنند.به گفته منصور ابراهیم‌زاده، کارشناس و مربی فوتبال ایران جدی‌ترینی آسیبی که برگزاری فشرده اردوهای آماده‌سازی برای تیم‌ها خواهد داشت، این است که در کوران مسابقات، بازیکنان از لحاظ شرایط بدنی دچار آسیب‌دیدگی‌ می‌شوند. حتی در آغاز مسابقات احتمال دارد تیم‌ها نتوانند با تمام بازیکنانشان را در ترکیب داشته باشند که این موضوع هم باعث ناهماهنگی تیم‌ها و پایین آمدن سطح کیفی رقابت‌ها در هفته‌های آغازین می‌شود.آنچه در ادامه می‌آید مروری است بر شرایط تمرینی 8 تیم برتر فصل گذشته لیگ برتر برای حضور در پانزدهمین دوره لیگ با توجه به تاریخ شروع تمرینات آنها که در داخل پرانتز آمده است:

سایپا (23 خرداد)

سایپایی‌ها اولین تیمی بودند که برای لیگ پانزدهم پا به توپ شده‌اند. بعد از توافق با مجید جلالی، تمرینات نارنجی‌پوشان از روز شنبه 23 خرداد در زمین تمرین اختصاصی باشگاه سایپا آغاز شد و تا به امروز بدون وقفه ادامه داشته است.جلالی برای دور جدید آماده‌سازی تیمش یک اردوی خارج از تهران هم در نظر گرفته بود که برگزار نشد. این اردو قرار بود دوشنبه هفته گذشته برپا شود، اما ظاهرا مسئولان باشگاه در مورد مکان آن به جمع‌بندی نرسیدند. سایپائی‌ها یک اردوی خارج از کشور را هم در دستور کار خود دارند که برنامه‌ریزی برای زمان و مکان آن در حال انجام است. مجید جلالی 9 بازی تدارکاتی هم برای تیمش تا قبل از شروع لیگ در نظر گرفته است که با توجه به سپری کردن تمرینات بدنسازی زمان انجام آنها نیز هنوز فرا نرسیده است.

داستان شروع تمرینات ذوب آهن هم دقیقا مشابه سپاهان است. ذوبی‌ها که بهترین تیم نیم فصل دوم لیگ برتر بودند از روز شنبه 30 خرداد با حضور 15 بازیکن زیر نظر مجتبی حسینی تمرینات خود را در ورزشگاه ملت اصفهان آغاز کردند تا عملاً برای فصل جدید آماده شوند. یحیی گل‌محمدی هم که برای بازدید از کمپ باشگاه فنرباغچه به ترکیه سفر کرده بود، از روز سه‌شنبه دوم تیر در تمرینات ذوب آهن حضور پیدا کرد

فولاد (29 خرداد)

در میان مدعیان اصلی بالای جدول فولادی‌ها زودتر از بقیه تمرینات خودشان را آغاز کردند. قرمزهای شهر اهواز ابتدا قرار بود از روز چهارشنبه 27 خرداد تمریناتشان را استارت بزنند، اما با نظر دراگان اسکوچیچ این تمرینات با 2 روز تاخیر از روز جمعه 29 خرداد آغاز شد.
در میان تیم‌های مدعی، استقلال تنها تیمی بود که از قبل سرمربی فصل آینده خود را نمی‌شناخت. مذاکرات فشرده مسئولان این باشگاه با بیش از 9 گزینه داخلی و خارجی، آوردن ایگور استیماچ کروات به تهران، درخواست از باشگاه نفت برای به خدمت گرفتن ‌ منصوریان و در نهایت انتخاب پرویز مظلومی به عنوان سرمربی کافی بود تا زمان برای این باشگاه تا حد زیادی از دست برود

اتمام قرارداد تعدادی از بازیکنان فصل گذشته، عدم پرداخت مطالبات بازیکنان تحت قرارداد که خواستار دریافت پول قراردادهای سال قبل هستند، همچنین عدم جذب بازیکنان جدید مشکلاتی را در روزهای نخست برای فولادی‌ها ایجاد کرده بود، اما با گذشت نزدیک به 10 روز از شروع تمرینات، حالا آرامشی نسبی در اردوی این تیم برقرار است. تمدید قرارداد با لئوناردو مساریچ، ماتیاس چاگو و اسماعیل شریفات از جمله مهم‌ترین اقدامات باشگاه فولاد در این مدت بود. اسکوچیچ روز گذشته شاگردانش را راهی تهران کرد تا اردویی 9 روزه را در کردان کرج برگزار کنند. فصل پیش هم اصلی‌ترین برنامه آماده‌سازی فولاد در همین مکان برگزار شد. بازیکنان فولاد قرار است در این اردو 2 بازی تدارکاتی هم برگزار کنند.

سپاهان( 30 خرداد)

قهرمان فصل گذشته لیگ برتر از 30 خرداد تمرینات خود را آغاز کرد. البته حسین فرکی سرمربی این تیم با سه روز تاخیر از دوم تیر ماه در تمرین طلایی پوشان حضور پیدا کرد. همین غیبت 3 روزه باعث شد شایعاتی پیرامون جدایی فرکی از سپاهان سرزبان‌ها بیفتد، اما این مربی پس از حضور در اصفهان عنوان کرد به دلیل جراحی پا و طی کردن دوران نقاهت نتوانست از همان روز اول در تمرین سپاهان حاضر باشد.

در این یک هفته، آنچه بیش از همه ذهن کادر فنی باشگاه را به خود مشغول کرده، عملی شدن تعهداتی است که باشگاه به بازیکنان فصل گذشته دارد. سپاهانی‌ها در مورد زمان و مکان اردوی خارج از اصفهان خود برنامه‌ریزی نکرده‌اند.

ذوب آهن( 30 خرداد)

داستان شروع تمرینات ذوب آهن هم دقیقا مشابه سپاهان است. ذوبی‌ها که بهترین تیم نیم فصل دوم لیگ برتر بودند از روز شنبه 30 خرداد با حضور 15 بازیکن زیر نظر مجتبی حسینی تمرینات خود را در ورزشگاه ملت اصفهان آغاز کردند تا عملاً برای فصل جدید آماده شوند. یحیی گل‌محمدی هم که برای بازدید از کمپ باشگاه فنرباغچه به ترکیه سفر کرده بود، از روز سه‌شنبه دوم تیر در تمرینات ذوب آهن حضور پیدا کرد.

ذوب آهن یکی از معدود تیم‌هایی است که با برنامه‌ریزی‌های مدون، اردوهای تمرینی پیش از فصل خود را برگزار خواهد کرد. به گفته سعید آذری مدیرعامل ذوب آهن اردوی 8 روزه تیم فوتبال این باشگاه از 18 تیرماه در کمپ بلو کشور ترکیه آغاز می‌شود شده و پس از 2 روز تمرینات هوازی در این کمپ ویژه، اردوی 6 روزه‌ای را در کمپ باشگاه حرفه‌ای فنرباغچه برگزار خواهند کرد. بازی با تیم اصلی فنرباغچه یک، یک تیم از لیگ برتر و یک تیم از لیگ دسته دوم ترکیه، سه دیدار تدارکاتی ذوب آهن در این اردوی 8 روزه خواهد بود.

پرسپولیس( 30 خرداد)

پرسپولیس هم مثل سپاهان و ذوب آهن از روز شنبه سی‌ام خرداد برای حضور در لیگ پانزدهم استارت زد. بازگشت برانکو ایوانکوویچ به تهران، پس از حرف و حدیث‌های فراوانی که پیرامون مطالبات و خواسته‌های این مربی در رسانه‌ها مطرح شده بود، تا حدوی نگرانی هواداران سرخپوش را مرتفع کرد، اما نگرانی اصلالی با گذشت بیش از یک هفته از تمرینات این تیم همچنان پابرجاست؛ پول.

تلاش‌ها برای بستن یک تیم قدرتمند، تا به امروز نتیجه‌ای در برنداشته که البته دلیل اصلی اش عدم جذب اسپانسر بوده است. البته برانکو برنامه‌های آماده‌سازی تیمش را همان روز اولی که در تمرینات حضور پیدا کرد به اعضای هیات مدیره باشگاه داد. اما اجرای آن برنامه‌ها هم منوط به بسته شدن تیم و تزریق پول به بدنه باشگاه است.

البته برای کاستن از حاشیه‌ها، بیشتر تمرینات پرسپولیس در این یک هفته گذشته پشت در‌های بسته برگزار شده است.

در میان تیم‌های مدعی، استقلال تنها تیمی بود که از قبل سرمربی فصل آینده خود را نمی‌شناخت. مذاکرات فشرده مسئولان این باشگاه با بیش از 9 گزینه داخلی و خارجی، آوردن ایگور استیماچ کروات به تهران، درخواست از باشگاه نفت برای به خدمت گرفتن ‌ منصوریان و در نهایت انتخاب پرویز مظلومی به عنوان سرمربی کافی بود تا زمان برای این باشگاه تا حد زیادی از دست برود

نفت (1 تیر )

نفت هم مثل سپاهان، تمریناتش را بدون حضور سرمربی آغاز کرد. نفتی‌ها از دوشنبه گذشته با حضور در زمین اختصاصی این تیم واقع در تهرانسر برای فصل آینده استارت زدند، اما با گذشت نزدیک به یک هفته، این تمرینات هنوز سروشکل واقعی به خود نگرفته که دلیلش پرداخت نشدن مطالبات فصل گذشته بازیکنان نفت است. علیرضا منصوریان هم که زمان زیادی را به دلیل مذاکره با مسئولان استقلال از دست داد، هفته گذشته به دلیل سفر به آلمان در تمرینات تیمش غایب بود تا به این شروع بی‌نظم تمرینات نفت بیشتر دامن بزند.

استقلال (5 تیر)

در میان تیم‌های مدعی، استقلال تنها تیمی بود که از قبل سرمربی فصل آینده خود را نمی‌شناخت. مذاکرات فشرده مسئولان این باشگاه با بیش از 9 گزینه داخلی و خارجی، گرفتن برنامه از 5 مربی ایرانی، آوردن ایگور استیماچ کروات به تهران، درخواست از باشگاه نفت برای به خدمت گرفتن علیرضا منصوریان و در نهایت انتخاب پرویز مظلومی به عنوان سرمربی کافی بود تا زمان برای این باشگاه تا حد زیادی از دست برود. البته روز کاغذ استقلالی‌ها فقط یک هفته از دیگر مدعیانی چون سپاهان، ذوب آهن و پرسپولیس عقب هستند، اما با توجه به زمان کوتاه باقی مانده تا شروع لیگ پانزدهم، شاید همین یک هفته هم برای سپری کردن دوران آماده‌سازی زمان زیادی باشد.تمرینات استقلال از روز جمعه آغاز شده و البته باتوجه با ناآماده بودن کمپ باشگاه، آبی‌ها فعلا در زمین شماره 2 مجموعه ورزشی آزادی تمرین می‌کنند. دغدغه اصلی مظلومی هم مثل برانکو، این روزها جذب نفرات مورد نظر است و زمان‌بندی برای برگزاری اردوهای خارج از تهران در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

تراکتورسازی (6 تیر)

نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، دور جدید تمرینات خود را دیرتر از سایر مدعیان از دیروز آغاز کرد. مشکل اصلی تراکتورسازان برای شروع تمرینات تمدید قرارداد تونی اولیورا بود. به همین خاطر آنها ابتدا باید منتظر می‌ماندند تا تونی به ایران بیاید. همین موضوع باعث شد شایعه حضور امیر قلعه‌نویی در تبریز هم قوت بگیرد. تراکتورسازی هنوز برنامه مشخصی برای اردوهای آمادگی خود در نظر نگرفته است و تا زمان بسته شدن تیم فصل آینده تمرینات این تیم در تبریز دنبال خواهد شد.