تبیان، دستیار زندگی
تیم ضعیف ترکمنستان که در هفته اول از رقابت های مقدماتی جام جهانی و جام ملت ها مغلوب گوام شد، به عنوان اولین حریف ایران در این رقابت ها سه شنبه هفته جاری میزبان تیم ملی کشورمان خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استارت برای جام جهانی با ترکمنستان


تیم ضعیف ترکمنستان که در هفته اول از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌ها مغلوب گوام شد، به عنوان اولین حریف ایران در این رقابت‌ها سه‌شنبه هفته جاری میزبان تیم ملی کشورمان خواهد بود.

ایران

جالب اینكه همین تركمنستان ضعیف به واسطه دو پیروزی مقابل شاگردان مایلی‌كهن در سال 1996 هم‌‌اكنون تنها تیم آسیایی محسوب می‌شود كه در دیدارهای رودررو با ایران برابر است و در حالی كه كشورهایی چون عربستان، ژاپن، كره جنوبی و حتی استرالیا در مجموع مصاف‌های رودررو قافیه را به ایران واگذار كرده‌اند، تركمنستان تنها آسیایی محسوب می‌شود كه از این حیث در برابر فوتبال ایران كم نیاورده است. تركمن‌ها در سال 1993 دو بار مغلوب تیم علی پروین شده‌اند، سپس ایران دو بار با استانكو و مایلی‌كهن مقابل تركمنستان متوقف شد و در نهایت نیز تیم مایلی‌كهن دو شكست پیاپی مقابل تركمنستان را در عشق‌آباد و تهران پذیرا شد.
همه دیدارهای ایران و تركمنستان
8 ژوئن 1993
ایران 2 - تركمنستان یك (جام اكو- تهران، ایران)
گل‌های ایران: صمد مرفاوی و محسن گروسی
14 ژوئن 1993
ایران 2 - تركمنستان یك (جام اكو- تهران، ایران)
گل‌های ایران: علی‌اصغر مدیرروستا و صمد مرفاوی
5 اكتبر 1994
ایران یك - تركمنستان یك (بازی‌های آسیایی- اونومیچی، ژاپن)
گل ایران: گل به خودی مدافع حریف
26 آوریل 1996
ایران یك - تركمنستان یك (دوستانه- عشق‌آباد، تركمنستان)
گل ایران: كریم باقری
28 آوریل 1996
ایران صفر - تركمنستان یك (دوستانه- عشق‌آباد، تركمنستان)
25 نوامبر 1996
ایران صفر - تركمنستان یك (دوستانه- تهران، ایران)

ایران - تركمنستان پس از 19 سال
فدراسیون فوتبال تركمنستان در سال 1992 تشكیل شد و تیم‌های ملی دو كشور طی 4 سال نخست تولد فوتبال تركمنستان 6 بار به مصاف هم رفته‌اند اما پس از آخرین رویارویی دو تیم در سال 1996 این دیدارها متوقف شد تا دو تیم حالا پس از 19 سال در برابر هم قرار بگیرند.

بخش ورزشی تبیان

منبع : خبرورزشی