تبیان، دستیار زندگی
در پایان هفته بیست و هشتم لیگ برتر اگر چه صدرنشین و 2 تیم تعقیب کننده اش تغییری نکردند اما با تساوی تراکتورسازی صدرنشین و برد نفت تهران و سپاهان، رقابت برای قهرمانی بین این 3 تیم فشرده تر و نفس گیرتر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به 2 هفته پایانی لیگ


توقف تراکتورسازی دردربی تبریز، پیروزی‌های نفت و سپاهان، اولین برد پرسپولیس با برانکو، پایان بحران استقلال، صعود ذوب‌آهن به رده چهارم و سقوط نفت به قعر جدول از مهمترین اتفاقات هفته بیست و هشتم لیگ بود.


تراکتورسازی

در پایان هفته بیست و‌هشتم لیگ برتر اگر‌چه صدرنشین و 2 تیم تعقیب کننده‌اش تغییری نکردند اما با تساوی تراکتورسازی صدرنشین و برد نفت تهران و سپاهان، رقابت برای قهرمانی بین این 3 تیم فشرده‌تر و نفس‌گیرتر شد.

قطعا وجه مشترک هر 3 تیم مدعی حمایت بی‌چون و چرای مدیریت باشگاه از کادرفنی و اعتماد کامل به سرمربیانشان بوده که باعث شده تونی اولیویرا، حسین فرکی و علیرضا منصوریان با فراغ بال و تمرکز بالا تیمشا‌ن را در کورس قهرمانی حفظ کنند و تیمشان یکی از اضلاع مثلث قهرمانی باشد.

اما یک مثلث دیگر برای کسب مقام چهارمی بین سه تیم دوم شکل گرفته است تا بتوانند با کسب رتبه چهارمی لیگ کورسوی امید خود برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند. سهمیه ای که با قهرمانی نفت تهران در جام حذفی می تواند به آنها برسد.

نتایج کامل دیدارهای هفته بیست و هشتم از رقابتهای لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
* صبای قم یک - استقلال تهران ۲
گل‌ها: کرار جاسم (۸) و سجاد شهباززاده (۵۸) برای استقلال و حسین بادامکی (۷۷) برای صبای قم

* راه‌آهن تهران ۲ - سایپا البرز یک
گل‌ها: مجتبی شیری (۶ و ۳۰) برای راه‌آهن - علی زینالی (۳۸) برای سایپا

* تراکتورسازی تبریز یک - گسترش فولاد تبریز یک
گل: دوس سانتوس (۲۵) برای تراکتورسازی و محسن حسینی (۶۱ برای گسترش فولاد

* استقلال خوزستان یک - سپاهان اصفهان ۳
گل: محرم نویدکیا (۴) و لوسیانو پری یرا (۶۳) برای سپاهان و مهدی مومنی (۷۰) برای استقلال خوزستان

* پرسپولیس یک - پیکان تهران صفر
گل: مهدی طارمی (۵۴) برای پرسپولیس

* پدیده مشهد یک - نفت تهران ۲
گل: وحید حمدی‌نژاد (۲۳) و علیرضا عزتی (۹۰) برای نفت و محمد غلامی (۶۹) برای پدیده

* ذوب‌آهن اصفهان ۲ - نفت مسجدسلیمان صفر
گل: کارلوس سانتوس (۶۱) و دانیال اسماعیلی‌فر (۷۱) برای ذوب‌آهن اصفهان

* ملوان بندرانزلی صفر - فولاد خوزستان صفر

نگاهی به 2 هفته پایانی لیگ

رقابت‌های لیگ برتر کشورمان به روزهای‌ حساس و نفس‌گیر خود رسیده‌ و شاید واژه‌های آدرنالین و هیجان بتوانند به خوبی فضای این روزهای فوتبال کشورمان را توصیف کنند‌؛ هفته‌هایی که تلاش و زحمات یک تیم در طول فصل را به سرانجام می‌رساند. در این 2 هفته تکلیف قهرمان لیگ، تیم‌هایی که مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب می‌کنند، تیمی که به پلی‌آف لیگ دسته اول می‌رود تا برای بقا به مصاف برنده مس کرمان‌‌ - مس رفسنجان برود و 2 تیم سقوط‌کننده به لیگ دسته اول مشخص می‌شود. بررسی جدول مسابقات و روند بازی‌های باقی مانده‌، موید این موضوع است که به خاطر فشردگی مسابقات و از دست رفتن امتیازات حساس این هفته‌ها همچنان 3 تیم اول شانس قهرمانی دارند.

هر‌چند‌ ذوب‌آهن و فولاد 6 امتیاز با صدر جدول فاصله دارند اما با توجه به این‌که تراکتورسازی و نفت تهران در هفته آخر برابر هم به میدان می‌روند و یکی از این 2 تیم امتیاز می‌گیرد، پس عملا این 3 تیم دیگر نمی‌توانند شانسی برای قهرمانی داشته باشند و به همراه استقلال در این 2 هفته برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان تلاش خواهند کرد.

این 2‌ هفته پایانی برای تیم‌های انتهای جدول هم بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود. در‌حالی به ایستگاه شماره بیست و نه لیگ رسیدیم که هنوز 6 تیم در منطقه سقوط قرار دارند و برای بقا در لیگ باید در 2 هفته پایانی هر‌چه که دارند رو کنند. در انتهای جدول نفت مسجد‌سلیمان، راه‌آهن و پیکان از گزینه‌های اصلی سقوط به شمار می‌آیند اما شرایط جدول به گونه‌ای‌ است که پیروزی در 3 دیدار پیش‌رو همچنان امیدهای آنان را برای بقا زنده نگه می‌دارد. در ادامه نگاه دقیق‌تری خواهیم داشت به روزهای سرنوشت‌ساز لیگ؛ روزهایی که تا 25 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و در این 11 روز فوتبال‌دوستان هیجان را به معنای واقعی احساس خواهند کرد.

هفته بیست و نهم‌ - 20 اردیبهشت(ساعت 18)

پیکان‌ راه‌آهن

ذوب‌آهن ملوان

استقلال تراکتورسازی

گسترش فولاد پرسپولیس

سایپا‌ استقلال‌خوزستان

فولاد‌‌خوزستان‌ پدیده خراسان

نفت تهران صبا

نفت مسجد‌سلیمان‌ سپاهان

در هفته بیست و‌نهم تراکتورسازی و استقلال مهم‌ترین بازی هفته را در تهران برگزار می‌کنند. تیم‌های نفت و سپاهان امیدوارند استقلال برای نزدیک شدن به سهمیه آسیایی با قدرت به مصاف نماینده تبریز برود. توقف تراکتور در تهران فرصت بسیار خوبی برای نفت و سپاهان خواهد بود تا شاید در یک هفته مانده به پایان لیگ خود را به صدر جدول برسانند. تراکتورسازی قبل از بازی حساس مقابل استقلال باید به امارات برود تا آخرین بازی خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را برگزار کند. هر‌چند که تراکتور شانسی برای صعود ندارد و تونی اولیویرا می‌تواند در این بازی تشریفاتی به بازیکنان اصلی خود استراحت بدهد اما سفر به امارات و بعد از آن حضور در تهران دردسرهای خاص خود را برای تراکتوری‌ها خواهد داشت. در روزی که تراکتوری‌ها بازی سختی در استادیوم آزادی دارند، نفت تهران در خانه میزبان صبای قم است. حریف نفت جایگاه خود را در میانه جدول تثبیت شده می‌بیند و بی‌انگیزگی احتمالی بازیکنان این تیم می‌تواند برگ برنده منصوریان و تیمش در هفته بیست و نهم باشد. در دیگر بازی حساس این روز سپاهان باید به مصاف نفت مسجد‌سلیمان برود. در این بازی سپاهان برای ماندن در کورس قهرمانی می‌جنگد و نفت مسجد‌سلیمان برای بقا در لیگ.

هفته سی‌ام -25 اردیبهشت(ساعت 18)

راه‌آهن‌ گسترش فولاد

ملوان‌ نفت مسجد‌سلیمان

تراکتورسازی‌ نفت تهران

استقلال‌خوزستان پیکان

صبای قم‌‌ فولاد‌خوزستان

پدیده‌ خراسان‌ ذوب‌آهن

پرسپولیس استقلال

سپاهان سایپا

جدول لیگ در پایان هفته بیست و‌ هشتم به گونه‌ای است که می‌توان از همین حالا یک فینال جذاب و تما‌شایی را در ورزشگاه یادگار امام(ره) تصور کرد. شاید در هفته پایانی نفت و تراکتورسازی در یک شبه‌ فینال در یادگار امام(ره) تبریز به مصاف هم بروند و در پایان تیم برنده جام قهرمانی لیگ چهاردهم را از آن خود کند.

قطعا این بازی حساس‌ترین بازی هفته پایانی لیگ خواهد بود. در این بازی حساس تراکتور میزبان نفتی است که خودش مدعی قهرمانی است و در بازی آخر با چنگ و دندان می‌جنگد. هم‌زمان با این بازی سپاهانی‌ها باید در اصفهان به مصاف سایپا بروند که در بازی رفت و در ورزشگاه انقلاب کرج به تساوی 2 - 2 رسیده بودند.

سپاهان برای قهرمانی باید از 2 بازی آخر خود 6 امتیاز کامل را بگیرد و دلخوش به نتایج بازی‌های تراکتور و نفت تهران باشد. شاید تساوی تراکتور و نفت در هفته پایانی جشن قهرمانی را از تبریز به اصفهان ببرد. اما در هفته پایانی مسافران آسیایی لیگ چهاردهم هم مشخص خواهند شد.

فولاد، ذوب‌آهن و استقلال تیم‌هایی هستند که در این ‌2 هفته با کسب امتیازات کامل می‌توانند شانس رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان را داشته باشند. در هفته پایانی در انتهای جدول هم شاهد همین حساسیت‌ها خواهیم بود. درحال حاضر نفت مسجدسلیمان بیش از سایر تیم‌ها در خطر سقوط قرار دارد و تیم‌های راه‌آهن، پیکان، استقلال اهواز، ملوان بندرانزلی و گسترش فولاد دیگر تیم‌هایی هستند که در این 2 هفته برای بقا باید بجنگند. با توجه به اختلاف ۳ امتیازی بین راه‌آهن رده پانزدهمی با گسترش فولاد رده یازدهمی، با یک برد یا یک باخت می‌توان شاهد تغییرات گسترده در پایین جدول بود و باید منتظر بروز هر اتفاتی در2 هفته پایانی ماند.


بخش ورزشی تبیان

منبع: فوتبال

ردیفتیمبازیبردمساویباختزدهخوردهتفاضلامتیاز
1نفت تهران291694411516+57
2تراکتورسازی تبریز291766553124+57
3سپاهان اصفهان291685442717+56
4ذوب آهن اصفهان291496462620+51
5فولاد خوزستان29147831247+49
6استقلال تهران29138840337+47
7سایپا البرز291181036324+41
8پدیده مشهد29614923252-35
9صبای قم298101125327-34
10پرسپولیس تهران29891230355-33
11گسترش فولاد296131032397-31
12راه آهن شهر ری297715264822-28
13ملوان بندرانزلی295121225338-27
14استقلال خوزستان2941411344511-26
15پیکان تهران2941312152813-25
16نفت مسجد سلیمان2931313203919-22