تبیان، دستیار زندگی
پس از گذشت چند روز از خبر توافق و تفاهم مسئولان فدراسیون فوتبال و کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی برای فسخ قرارداد و پایان همکاری دوجانبه، قرار است فردا هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای بررسی وضعیت کی روش تشکیل جلسه دهد و تکلیف این مربی خارجی به صورت قطعی مش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا کی روش از تیم ملی نمی رود؟


پس از گذشت چند روز از خبر توافق و تفاهم مسئولان فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی برای فسخ قرارداد و پایان همکاری دوجانبه، قرار است فردا هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای بررسی وضعیت کی‌روش تشکیل جلسه دهد و تکلیف این مربی خارجی به صورت قطعی مشخص شود.
کی روش

هیئت رئیسه در حالی صبح فردا برای تعیین سرنوشت نیمکت تیم ملی و کی‌روش تشکیل جلسه می‌دهد که در 2 هفته گذشته فوتبال‌دوستان و رسانه‌ها شاهد تغییر موضع چندباره مسئولان فدراسیون فوتبال و شخص کی‌روش برای ادامه یا پایان همکاری بوده‌اند و این اظهارات ضد و نقیض سرگیجه عجیبی به فوتبال‌دوستان ایرانی داده است!

این برای چندمین بار طی 4 سال همکاری کی‌روش با فدراسیون فوتبال است که سرمربی پرتغالی بر طبل جدایی و رفتن می‌کوبد اما هر بار به بهانه‌ای در تیم ملی ماندگار می‌شود.

فوتبال‌دوستان ایرانی فراموش نکرده‌اند که مرد پرتغالی پیش از آغاز جام جهانی 2014 برزیل و حضور ایران در این مسابقات تاکید کرده بود بازی با بوسنی آخرین باری است که روی نیمکت تیم ملی ایران می‌نشیند و پس از جام جهانی با ایران قطع همکاری خواهد کرد. جام جهانی تمام شد و با وجود چهارم شدن ایران در گروهش مردم به خاطر سبک بازی تیم ملی از عملکرد ملی‌پوشان و کی‌روش ابراز رضایت کردند و حتی بیانیه‌های مختلفی در فضای رسانه‌ای و مجازی هم برای حمایت از مرد پرتغالی صادر شد تا فدراسیون فوتبال را به حفظ کی‌روش مجاب کند و سرمربی تیم ملی هم با سیاست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن، سرانجام راضی شد قراردادش را با فدراسیون فوتبال تمدید کند. این اتفاق در شرایطی افتاد که مسئولان وزارت ورزش‌وجوانان تمایلی به ماندن کی‌روش نداشتند و اختلاف نظر شدیدی با علی کفاشیان و مسئولان فدراسیون فوتبال بر سر حفظ کی‌روش وجود داشت اما با وجود مخالفت صریح وزیر ورزش قرارداد سرمربی پرتغالی تیم ملی تمدید شد. البته همان موقع عنوان شد که قرارداد کارلوس کی‌روش با تیم ملی تا جام ملت‌ها مشروط بسته شده و اگر او نتواند تیم ملی را در جام ملت‌های استرالیا به موفقیتی برساند هیئت رئیسه فدراسیون این حق و امتیاز را دارد که درباره ادامه همکاری کی‌روش با تیم ملی جلسه بگذارد و برای نیمکت تیم ملی تصمیم‌گیری کند.

جام ملت‌ها هم با انتقاد‌ها و اعتراض‌های همیشگی کی‌روش به کمبود امکانات تیم ملی و نبود بازی‌های تدارکاتی و مشکلات پشتیبانی از راه رسید و سرمربی تیم ملی پیش از استارت ایران در این مسابقات تاکید کرد که قول موفقیت نمی‌دهد چراکه به اندازه حریفانش تدارک ندیده و ابزارهای کافی در اختیار تیم ملی نبوده است. همان موقع منتقدان کی‌روش این اظهارات را نوعی فرار رو به جلو تلقی کردند و معتقد بودند سرمربی تیم ملی در 4 سالی که در ایران بوده و هدایت تیم ملی را بر عهده داشته می‌دانسته چه مشکلاتی بر سر آماده‌سازی تیم ملی وجود دارد و با علم به این مسائل و معضلات هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفته و نباید در آستانه هر بازی و هر تورنمنت نداشته‌های ایران را به رخ بکشد و از زیر بار مسئولیت در قبال شکست‌ها و ناکامی‌های احتمالی شانه خالی کند. با همه این انتقادها و نقد‌هایی که به عملکرد کی‌روش و ادبیاتش شد سرمربی پرتغالی تیم ملی از موضعش عقب‌نشینی نکرد و در طول برگزاری جام ملت‌های آسیا از هر فرصتی برای رسانه‌ای کردن مشکلات تیم ملی در راه آماده‌سازی برای جام ملت‌ها استفاده کرد.

جلسه کی‌روش با علیرضا اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال اختلاف کی‌روش با مسئولان فدراسیون را بر سر این 2 بازیکن و دیگر مسائل تشدید کرد و سرمربی تیم ملی اظهارات تندی علیه دبیرکل داشت. با وجود این، اتمام حجت کی‌روش و اظهارات تند او علیه برخی مسئولان فدراسیون به دستور علی کفاشیان و خواست مسئولان ورزش کشور آزمون و جهانبخش به اردوی تیم امید رفتند و این ماجرا سرآغاز داستان‌های جدیدی درباره کی‌روش و تیم ملی ایران شد.

این اظهارات به قدری تکرار شد که حتی پس از باخت ایران به عراق و حذف زود هنگام تیم ملی بیشتر فوتبال‌دوستان حق را به سرمربی تیم ملی دادند و توپ ناکامی به زمین فدراسیون فوتبال و دیگر نهادهای مرتبط با تیم ملی افتاد! همان موقع دوباره کی‌روش پیش‌دستی کرد و از رفتن و جدایی حرف زد تا برای چندمین بار برخی تریبون‌ها و رسانه‌های قدرتمند ورزشی برای در منگنه قرار دادن مسئولان فدراسیون فوتبال تقلا و تکاپویی عجیب در پیش بگیرند و افکار عمومی را برای حفظ مرد پرتغالی تحریک کرده و مقابل فدراسیون و وزارت قرار دهند. اتفاقا این تلاش‌های آشکار و پنهان و حمایت‌های علنی چند روزنامه، سایت و یک برنامه پرمخاطب تلویزیونی مثل دوره پس از جام جهانی جواب داد و دوباره فدراسیون‌نشین‌ها تسلیم جو و فضای ایجاد شده، شدند و قرار شد همکاری کی‌روش با تیم ملی ادامه پیدا کند. کی‌روش پس از این توافق که با اهرم فشار یک طیف رسانه‌ای همراه بود برای مرخصی 40 روزه راهی اروپا شد اما در بازگشتش به تهران جنجال تازه‌ای به راه افتاد.

بازگشت کی‌روش به ایران برای آماده‌سازی تیم ملی جهت حضور در اردوی اروپایی و برگزاری 2 بازی دوستانه با شیلی و سوئد همزمان شد با برگزاری اردوی تیم ملی امید که خود را برای مرحله نخست انتخابی المپیک ریو آماده می‌کرد. مسئولان و کادر فنی امید برای بالا بردن ضریب موفقیت تیم ملی خواستار حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش، 2 جوان با آتیه و لژیونر تیم ملی در اردوی تیم امید شدند؛ درخواستی که با مقاومت و مخالفت شدید کی‌روش مواجه شد. سرمربی تیم ملی با آرزوی موفقیت برای تیم ملی امید اعلام کرد که به آزمون و جهانبخش برای بازی‌های دوستانه نیاز دارد و آن‌ها باید در اردوی اتریش همراه تیم ملی بزرگسالان باشند.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در جلسه‌ای که با کی‌روش داشت از او خواست از موضعش کوتاه بیاید و با تیم امید همکاری کند اما سرمربی پرتغالی تیم ملی که به زعم برخی منتقدان و فوتبال‌دوستان برای همه فدراسیون‌نشین‌ها تعیین تکلیف می‌کند نه تنها زیر بار خواسته رئیس نرفت بلکه تهدید کرد اگر آزمون و جهانبخش به اردوی تیم امید بروند به منزله پایان همکاری او با تیم ملی خواهد بود!

جلسه کی‌روش با علیرضا اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال اختلاف کی‌روش با مسئولان فدراسیون را بر سر این 2 بازیکن و دیگر مسائل تشدید کرد و سرمربی تیم ملی اظهارات تندی علیه دبیرکل داشت. با وجود این، اتمام حجت کی‌روش و اظهارات تند او علیه برخی مسئولان فدراسیون به دستور علی کفاشیان و خواست مسئولان ورزش کشور آزمون و جهانبخش به اردوی تیم امید رفتند و این ماجرا سرآغاز داستان‌های جدیدی درباره کی‌روش و تیم ملی ایران شد.

کی روش

درست در آخرین روز سال 93 بود که علی کفاشیان اعلام کرد بعد از بازی دوستانه ایران با شیلی و سوئد، کی‌روش می‌رود. رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه اظهاراتش تاکید کرد دلیل قطع همکاری کارلوس کی‌روش با تیم ملی ایران سردار آزمون و جهانبخش نبوده و عوامل دیگری در این جدایی دخیل است که به زودی از سوی این سرمربی پرتغالی اعلام خواهد شد.

کی‌روش هم در یک کلیپ ویدیویی توافقش با کفاشیان برای جدایی از تیم ملی ایران را تایید کرد. در آغازین روزهای سال نو که تیم ملی در اتریش اردو زده بود همه از یکدیگر درباره چرایی قطع همکاری کی‌روش و فدراسیون می‌پرسیدند و برخی گمانه‌زنی‌ها منتهی به ارائه پیشنهاد خوب به سرمربی تیم ملی می‌شد.

اظهارات کفاشیان هم به این شایعه دامن زد؛ جایی که رئیس فدراسیون در مورخ اول فروردین ماه گفت: «سرمربی تیم ملی به جدایی اصرار دارد و تیم دیگری را مدنظر قرار داده است.» کفاشیان در ادامه مصاحبه‌اش به دلایل جدایی کی‌روش هم اشاراتی داشت و گفت: «فدراسیون از عملکرد کی‌روش رضایت داشت و به همین دلیل هم قصد تمدید قرارداد او را داشتیم اما کی‌روش از حدود یک ماه و نیم پیش نارضایتی‌هایی داشت و از مسائل پیش آمده ناراحت بود اما طی آخرین مذاکره اصرار کرد که بعد از 2 بازی پیش روی تیم ملی از این تیم جدا می‌شود.»

کفاشیان در 14 فروردین ماه هم مصاحبه‌ای داشت و تاکید کرد فدراسیون هیچ میلی به جدایی کی‌روش ندارد و این مسئله که گفته می‌شود کی‌روش از سوی او پیشنهاد جدایی دریافت کرده، کاملا دروغ است. رئیس فدراسیون حتی نسبت به موضع قاطع روزهای پایانی سال 93 و روزهای نخست سال نو هم نرمش نشان داد و با عقب‌نشینی محسوس از مواضع قبلی در مصاحبه‌ای مورخ 12 فروردین گفت: «علاقه‌مند به ادامه همکاری با کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال هستم و هیئت رئیسه فدراسیون نیز می‌خواهد او به فعالیتش در تیم ملی ادامه دهد.»

این تغییر موضع به نظر می‌رسید تحت تاثیر حمایت جریان رسانه‌ای حامی کی‌روش و مصاحبه‌های عجیب و معنادار برخی ملی‌پوشان از سرمربی تیم ملی صورت گرفته باشد! برخی ملی‌پوشان که همواره عملکردشان در تیم ملی و حتی دعوتشان جای بحث و سوال داشته و دارد مثل دفعات گذشته به دفاع جانانه از کی‌روش پرداختند و خواهان حفظ او برای سالیان آینده شدند. حتی برخی برنامه‌های اجتماعی هم تحت تاثیر این جریان رسانه‌ای و همسویی ملی‌پوشان با آن، با دعوت از کی‌روش به برنامه‌شان یا با مطرح کردن موضوع جدایی احتمالی کی‌روش از تیم ملی، مسئولان فدراسیون را برای ادامه همکاری با سرمربی پرتغالی تیم ملی تحت فشار قرار می‌دادند.

به نظر می‌رسد هیچ تیم ملی و باشگاهی و هیچ کشوری نمی‌تواند شرایطی که در ایران برای او فراهم بوده و هست را مهیا کند و کی‌روش خود نیز به این مسئله واقف است اما به خاطر لجاجت یا گرفتن امتیاز‌های بیشتر همیشه با بحث رفتن و جدایی، فوتبال‌دوستان ایرانی و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران را نگران می‌کند و می‌ترساند!

عجیب‌تر از همه این‌ها رفتار خود کی‌روش بود. مرد پرتغالی که همیشه از کمبود امکانات و نبود بازی‌های تدارکاتی و انتقادهای مغرضانه گلایه می‌کرد هیچ گاه قاطعیتی درباره رفتن از ایران و جدایی از تیم ملی نشان نداده است! او هر از گاهی از رفتن و جدایی به بهانه‌های مختلف حرف می‌زند و یک روز پیشنهاد‌های خارجی باشگاهی و ملی را پیش می‌کشد و روزی دیگر خستگی‌اش به خاطر عدم همکاری برخی فدراسیون‌نشین‌ها و باشگاه‌ها با تیم ملی را بهانه می‌کند اما هیچ گاه تصمیمی جدی برای جدایی نگرفته و عزم رفتن نداشته است!

او که هنگام خروج از ایران برای حضور در اردوی اتریش هم به خاطر مشکل مالیاتی ممنوع‌الخروج شد در کمال تعجب دوباره همراه تیم ملی پس از بازی با سوئد به ایران برگشت در حالی که برانکو ایووانکوویچ و افشین قطبی سرمربیان سابق تیم ملی به خاطر مشکل مالیاتی پس از جدایی از تیم ملی دیگر به ایران برنگشتند و ریسک نکردند!

همه این‌ها این سوال را برای فوتبال‌دوستان و اهالی فوتبال ایجاد کرده که کی‌روش چرا با وجود نارضایتی از امکانات تیم ملی و عدم همکاری برخی نهادها و اظهاراتش بر جدایی از تیم ملی حاضر به ترک ایران نیست و به قول معروف وقتی از در بیرونش می‌کنند از پنجره می‌آید؟ به نظر می‌رسد هیچ تیم ملی و باشگاهی و هیچ کشوری نمی‌تواند شرایطی که در ایران برای او فراهم بوده و هست را مهیا کند و کی‌روش خود نیز به این مسئله واقف است اما به خاطر لجاجت یا گرفتن امتیاز‌های بیشتر همیشه با بحث رفتن و جدایی، فوتبال‌دوستان ایرانی و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران را نگران می‌کند و می‌ترساند!

بخش ورزشی تبیان


منبع: خراسان نیوز