تبیان، دستیار زندگی
در آخرین روزهای سال 93 و در حالی که تیم ملی برای سفر به اتریش و برگزاری بازی های دوستانه مهیا می شد خبری عجیب روی خروجی خبرگزاری ها آمد؛ توافق و تفاهم کارلوس کی روش و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران برای پایان دادن به همکاری پس از بازی دوستانه ایران و سوئد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معادلات پیچیده درباره سرنوشت کی‌روش


در آخرین روزهای سال 93 و در حالی که تیم ملی برای سفر به اتریش و برگزاری بازی‌های دوستانه مهیا می‌شد خبری عجیب روی خروجی خبرگزاری‌ها آمد؛ توافق و تفاهم کارلوس کی‌روش و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران برای پایان دادن به همکاری پس از بازی دوستانه ایران و سوئد!


کی روش

مسئولان فدراسیون فوتبال خبر را تایید کردند و کی‌روش هم اعلام کرد پس از اردوی اتریش از مربیگری تیم ملی کناره‌گیری خواهد کرد؛ اتفاقی که بهانه‌اش مخالفت مرد پرتغالی با حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش 2 بازیکن جوان و ملی‌پوش در اردوی تیم ملی امید و اصرار فدراسیون به حضور آنها کنار تیم امید بود.
البته کی‌روش به خبرنگاران گفته بود تصمیم رفتن او با خودش نبوده و ادامه داده بود: «پس از بررسی‌هایی که انجام داده متوجه شده است عده‌ای نمی‌خواهند او همچنان سرمربی تیم ملی بماند. به همین خاطر قصد دارد به صورت صلح‌آمیز از هدایت تیم ملی ایران کنار برود. پایان همکاری سرمربی پرتغالی با تیم ملی ایران، بازتاب فراوانی روی خروجی رسانه‌های خارجی داشت و ساکرنت، یورو اسپورت، اسپورتال استرالیا، یاهو، مالایی میل آنلاین و اسپورتس مول به پوشش این خبر پرداختند. فوتبال‌دوستان ایرانی که هنوز خبر توافق بر سر جدایی را باور نکرده بودند روز عزیمت تیم ملی به اتریش خبر ممنوع‌الخروج شدن کی‌روش را شنیدند.
سرمربی پرتغالی تیم ملی که دستمزد بالایش همیشه مورد بحث و نقد بود در فرودگاه امام خمینی به خاطر عدم پرداخت مالیات متوقف شد تا سفرش به اتریش هم در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. البته مشکل مالیاتی کی‌روش متوجه شخص او نبود و طبق قرارداد فدراسیون باید مالیات او را پرداخت می‌کرد که این اتفاق نیفتاده بود. فدراسیون‌نشین‌ها برای حل مشکل کی‌روش به تکاپو افتادند و پس از گذشت چند ساعت ممنوع‌الخروجی سرمربی تیم ملی رفع شد و او برای همراهی تیم ملی به اتریش رفت تا برای آخرین بار تیم ملی را در 2 بازی دوستانه هدایت کند. با توجه به شایعات و اظهارنظرهای مسئولان فدراسیون فوتبال و علی کفاشیان تصور می‌شد کی‌روش پس از بازی ایران و سوئد با ملی‌پوشان وداع کند و دیگر به تهران برنگردد اما در کمال تعجب مرد پرتغالی با ملی‌پوشان وارد فرودگاه امام خمینی شد تا این بازگشت دور از انتظار به شایعات جدیدی دامن بزند. البته بازگشت کی‌روش حاشیه هم داشت و برای دومین بار در مدت 2 هفته پاسپورت او توسط پلیس فرودگاه ضبط شد و تصور می‌شد دوباره پای مسائل مالیاتی در میان است اما با پیگیری رسانه‌ها مشخص شد به علت عدم صدور ویزای ایران برای کی‌روش پاسپورت او ضبط شده بود و این مشکل با صدور ویزای فرودگاهی حل شده است. این حاشیه پر سر و صدا هم نتواست ماجرای بازگشت غیرمنتظره کی‌روش به تهران را تحت‌الشعاع قرار دهد و این سوال برای همه پیش آمده اگر کی‌روش و مسئولان فدراسیون فوتبال برای پایان دادن به همکاری توافق کرده بودند و بازی با سوئد آخرین باری بود که مرد پرتغالی روی نیمکت ایران می‌نشست و با توجه به مشکل مالیاتی و ممنوع‌الخروج شدن کی‌روش در سفر به اتریش چرا او دوباره به ایران برگشته است؟

سرمربی پرتغالی تیم ملی که دستمزد بالایش همیشه مورد بحث و نقد بود در فرودگاه امام خمینی به خاطر عدم پرداخت مالیات متوقف شد تا سفرش به اتریش هم در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. البته مشکل مالیاتی کی‌روش متوجه شخص او نبود و طبق قرارداد فدراسیون باید مالیات او را پرداخت می‌کرد که این اتفاق نیفتاده بود

این تصمیم عجیب همانطور که سوال‌های زیادی ایجاد کرد به شایعات و گمانه‌زنی‌های زیادی هم منتهی شد و حالا برخی از ماندن کی‌روش و ادامه همکاری او با تیم ملی صحبت می‌کنند. این عده علاوه بر تصمیم عجیب کی‌روش، برنامه‌ریزی بلندمدت او برای تیم ملی را دلیل قاطعی بر ماندن او در ایران می‌دانند. کی‌روش قبل از اردوی تیم ملی در اروپا و در آخرین روزهای حضورش در ایران در سال 93 با حضور در سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، تقویم مفصل تیم ملی تا سال 2018 را ارایه کرد تا در برنامه‌های این سازمان برای برنامه‌ریزی فصول بعدی لیگ برتر لحاظ شود و این موضوع نشان می‌دهد شاید تمام این برنامه‌ها و فرضیه‌ها بی‌اساس و بی‌پایه بوده و اصولا گویا قرار نیست رفتنی از سوی کی‌روش در کار باشد و او همچنان در فوتبال ایران ماندگار خواهد بود.
البته داستان حضور کی‌روش در سازمان لیگ قبل از ماجرای دردسرهای او برای ورود و خروج از ایران بود و شاید این دردسرها بعدا معادلات ماندن یا رفتن سرمربی پرتغالی تیم ملی را دستخوش تغییراتی کرده باشد. با این همه کارلوس درست مثل گذشته و آنطور که از شواهد برآمده و همچنان هم برمی‌آید علاقه زیادی دارد تا در فوتبال ایران به کارش ادامه دهد اما امروز به قول خودش، کادر اداری جدیدی در فدراسیون روی کار آمده که به نمایندگی از افرادی تحصیلکرده، این ماموریت را دارند تا نسخه او را برای همیشه در فوتبال ایران بپیچند و یک بار دیگر به قول کارلوس؛ میل، علاقه، شور و شوق مردم هم برای آن‌ها هیچ جایگاهی نداشته و آن‌ها با توهین به وی، قصد دارند تا به کارش در فوتبال ایران به این طریق خاتمه دهند. منتقدان جدید او اعتقاد دارند که کی‌روش در مدت حضورش در تیم ملی نه تنها نتایج قابل قبولی کسب نکرده بلکه در زمینه جوان‌گرایی در تیم ملی، آموزش به مربیان وطنی، حمایت وی از تیم‌های پایه و... که بیشتر این موارد در قراردادش به عنوان الزامات وجود داشته، کار خاصی انجام نداده و دیگر نباید فرصت بیشتری به او برای کار در فوتبال ایران داد. اما با همه این‌ها بازگشت کیروش شاید نشانه‌ای برای ادامه کار او با تیم ملی باشد.

بخش ورزشی تبیان