تبیان، دستیار زندگی
با بسته شدن پرونده هفته بیست و ششم رقابت های لیگ برتر حالا فقط 4 هفته تا پایان لیگ چهاردهم باقی مانده؛ 4 هفته حساس و سرنوشت سازی که می تواند آبستن اتفاقات زیادی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیایی شدن استقلال در دستان منصوریان‌


با بسته شدن پرونده هفته بیست و‌ششم رقابت‌های لیگ برتر حالا فقط 4 هفته تا پایان لیگ چهاردهم باقی مانده؛ 4 ‌هفته حساس و سرنوشت‌سازی که می‌تواند آبستن اتفاقات زیادی باشد.

در این شرایط تیم‌هایی مثل تراکتورسازی و نفت‌تهران خود را در یک قدمی جام قهرمانی می‌بینند و‌4 تیم دیگر بیش از قهرمانی به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا چشم دوخته‌‌اند. با اتمام لیگ‌، قهرمان و نایب‌قهرمان به صورت مستقیم به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا صعود می‌کند و قهرمان جام حذفی هم سومین نماینده فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی خواهد بود. تیم سوم لیگ هم با پشت سر گذاشتن مرحله پلی‌آف می‌تواند چهارمین سهمیه ایران در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی را تکمیل کند.
عنایتی


در فاصله 4 هفته مانده به پایان لیگ معادلات در صدر جدول حسابی پیچیده شده و به همین بهانه در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به شانس تیم‌های بالایی جدول لیگ برای کسب عنوان قهرمانی و آسیایی شدن.
تراکتورسازی
با اتمام بازی‌های هفته بیست و‌ششم لیگ، تراکتورسازی‌ توانست بعد از‌11‌هفته و برای اولین بار در نیم فصل دوم به صدر جدول برسد و در فاصله 4 هفته مانده به اتمام لیگ خودش را به عنوان مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی معرفی کند. البته تراکتور در مسیر قهرمانی کار چندان آسانی نخواهد داشت.

شاگردان تونی اولیویرا در هفته بیست و‌هفتم میهمان پیکان هستند و تیم پر‌ستاره پیکان برای فرار از منطقه خطر با تمام توان برای کسب 3 امتیاز خواهد جنگید. پیروزی مقابل تیمی‌ که خطر سقوط را احساس می‌کند، در هفته‌های پایانی کار چندان آسانی نیست. تراکتورسازان در هفته بیست و هشتم در یادگارامام(ره) به مصاف گسترش‌فولاد خواهند رفت و این شاید آسان‌ترین بازی مدعی شماره یک قهرمانی در 4 هفته پایانی لیگ باشد.
اما مسئله‌ای که کار تراکتور را سخت کرده، 2 بازی پایانی این تیم مقابل دیگر مدعیان در 2 هفته پایانی است. تراکتور در هفته بیست و نهم میهمان استقلال خواهد بود و در هفته پایانی نیز باید از نفت تهران پذیرایی کند و باخت در هر کدام از این بازی‌ها می‌تواند به قیمت از دست رفتن قهرمانی برای آن‌ها تمام شود.
نفت تهران
نفت تهران با 9 هفته صدرنشینی در نیم‌فصل دوم شانس نخست قهرمانی به حساب می‌آمد اما 2 باخت پیاپی برابر فولاد و ذوب‌آهن باعث شد تا شاگردان منصوریان در بدترین زمان ممکن صدر جدول را از دست بدهند. جوانی و کم‌تجربگی و البته خستگی ناشی از بازی‌های آسیایی می‌تواند از دلایل اصلی سقوط زردپوشان تهرانی باشد.
 با توجه به یک بازی مستقیم مقابل تراکتورسازی، نفت تهران می‌تواند با کسب هر 12 امتیاز ممکن در هفته‌های باقی ‌مانده اولین قهرمانی خود در لیگ برتر را جشن بگیرد. نفت در 3 بازی بعدی خود به مصاف ملوان، پدیده و ‌صبای قم خواهد رفت و در صورت پیروزی در این 3 بازی احتمالا در هفته پایانی شاهد یک بازی فینال‌گونه در استادیوم یادگارامام(ره) شهر تبریز بین تراکتور و نفت خواهیم بود؛ دیداری که می‌تواند بعد از بازی تراژیک پرسپولیس و سپاهان در فصل ‌1387 - 1386 دومین فینال تاریخ لیگ برتر لقب بگیرد.
سپاهان
سپاهان هفته گذشته در تهران و در بازی مقابل پرسپولیس از باخت به یک برد ارزشمند و 3 امتیاز شیرین رسید تا همچنان یکی از شانس‌های جدی کسب عنوان قهرمانی به حساب بیاید. سپاهان تنها تیم مدعی است که در‌4 بازی باقی‌مانده خود به مصاف هیچ‌کدام از دیگر تیم‌های مدعی نمی‌رود و شاید همین قرعه آسان به کلید موفقیت این تیم در لیگ چهاردهم تبدیل شود. شاگردان فرکی در 3 بازی بعدی خودشان باید به مصاف 3 تیم قعرنشین بروند.
سپاهان در هفته بیست و هفتم میزبان راه‌آهن است و هفته بعدش باید در اهواز به مصاف استقلال خوزستان برود. در هفته بیست و‌هشتم سپاهانی‌ها در خانه نفت مسجد‌سلیمان بازی خواهند کرد و در هفته پایانی در خانه به مصاف سایپا می‌روند. شاید بردهای تراکتور و یا نفت باعث شود تا سپاهان در پایان قهرمان لیگ نشود اما زردپوشان اصفهانی بدون‌شک یکی از جدی‌ترین مدعیان کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هستند.

استقلال فقط روی کاغذ شانس قهرمانی دارد و برای این‌که این شانس در مستطیل سبز به واقعیت تبدیل شود باید در این 4 هفته منتظر چیزی شبیه به معجزه باشد.2 باخت و 2 مساوی و از دست دادن‌10 امتیاز سرنوشت‌ساز استقلال را از قهرمانی دورتر و دورتر کرده و حالا در این شرایط گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان می‌تواند بهترین دستاورد برای آبی‌پوشان تهرانی باشد

فولاد خوزستان
فولادی‌ها هنوز نیم‌نگاهی به قهرمانی دارند اما در حال حاضر اصلی‌ترین و البته معقول‌ترین هدف آن‌ها کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیاست. فولاد امسال به هیچ‌عنوان نتوانست مثل فصل گذشته نمایش بی‌نقصی در لیگ داشته باشد که البته یکی از دلایل افت این تیم را باید در داستان عجیب کارت‌های معافیت سربازی جست‌وجو کرد. حالا فولاد در جدول رده‌بندی چهارم است و باید منتظر لغزش 3 تیم بالایی ‌خود باشد که البته لغزش هم‌زمان 3 تیم و کسب حداکثر امتیازات توسط فولاد با منطق فوتبال تناقض دارد
. مسیر فولاد هم برای قهرمانی چندان آسان نیست. شاگردان اسکوچیچ در هفته بیست و هفتم میزبان ذوب‌آهنی هستند که این روزها اوج گرفته و قصد دارد با کسب امتیاز در بازی‌های آتی به لیگ قهرمانان آسیا برسد. این تیم سپس میهمان ملوانی خواهد بود که برای بقا در لیگ در خانه خود به دنبال امتیاز است. در هفته بیست و نهم فولادی‌ها پذیرای پدیده هستند و در هفته آخر نیز در قم به مصاف صبا می‌روند.
استقلال
استقلال فقط روی کاغذ شانس قهرمانی دارد و برای این‌که این شانس در مستطیل سبز به واقعیت تبدیل شود باید در این 4 هفته منتظر چیزی شبیه به معجزه باشد.2 باخت و 2 مساوی و از دست دادن‌10 امتیاز سرنوشت‌ساز استقلال را از قهرمانی دورتر و دورتر کرده و حالا در این شرایط گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان می‌تواند بهترین دستاورد برای آبی‌پوشان تهرانی باشد. استقلال در 2 بازی آتی خود به ترتیب میزبان پدیده و میهمان صبای‌قم است. آبی‌پوشان در هفته بیست و‌نهم پذیرای تراکتورسازی مدعی هستند و در هفته سی‌ام نیز باید داربی پایتخت را برابر پرسپولیس برگزار کنند و این 2 بازی سخت کار آبی‌ها را برای گرفتن سهمیه آسیایی دشوارتر کرده.
شاید تنها کسب 12 امتیاز از 4 بازی باقی‌ مانده بتواند استقلال را به لیگ قهرمان آسیا برساند، البته به شرطی که تیم‌های بالایی جدول در هفته‌های باقی‌مانده امتیاز از دست بدهند.

ذوب‌آهن
ذوب‌آهن در نیم‌فصل دوم یکی از بهترین تیم‌های لیگ بوده اما عملکرد ضعیف این تیم در نیم‌فصل اول حالا اثرات خود را نمایان ساخته تا تیم گل‌محمدی علی‌رغم کسب اکثر امتیازات در نیم‌فصل دوم تقریبا شانسی برای کسب عنوان قهرمانی نداشته باشد.‌ بازی در خانه فولاد، میزبانی از نفت مسجدسلیمان، پذیرایی از ملوان و دیدار با پدیده در مشهد، برنامه 4 بازی آخر ذوب‌آهن در لیگ خواهد بود و کسب 12 امتیاز از این‌4 بازی باقی‌مانده فقط و فقط می‌تواند کسب سهمیه لیگ قهرمانان را برای ذوبی‌ها به دنبال داشته باشد.
البته ذوبی‌ها خودشان هم می‌دانند که با توجه به شرایط جدول بهتر است سهمیه لیگ قهرمانان را در جام حذفی جست وجو کنند.

فینال جام حذفی
در اتفاقی کم‌سابقه فینالیست‌های امسال جام‌حذفی در لیگ هم جزو مدعیان کسب سهمیه لیگ قهرمانان هستند. ذوب‌آهن و نفت تهران 35 روز بعد از اتمام لیگ در اولین روز از خرداد ماه در بازی پایانی جام حذفی به مصاف هم خواهند رفت و سرنوشت این بازی می‌تواند برای دیگر تیم‌ها هم مهم و تعیین‌کننده باشد. با توجه به برگزاری این بازی مهم و شرایط جدول رده‌بندی در لیگ می‌توان چند احتمال را در نظر گرفت:
1 . قهرمانی ذوب‌آهن در جام حذفی
الف) در صورتی که ذوب‌آهن در جام حذفی قهرمان شود اما در لیگ نتواند در جمع 3 تیم برتر قرار بگیرد، آن وقت است که فقط تیم‌های اول تا سوم لیگ برتر سهمیه لیگ قهرمانان را به دست خواهند آورد.
ب) اگر ذوب‌آهن قهرمان جام حذفی شود و در لیگ نیز حداقل رتبه سوم را به دست بیاورد، آن‌وقت است که تیم چهارم لیگ می‌تواند سهمیه آسیایی را بگیرد.
2. قهرمانی نفت در جام حذفی
الف) اگر نفت تهران در جام حذفی به عنوان قهرمانی برسد و در لیگ هم بتواند به عنوان یکی از 3 تیم اول به کارش پایان دهد، آنگاه نفت به عنوان قهرمان جام حذفی جواز حضور در لیگ قهرمانان را خواهد گرفت و تیم چهارم هم سهمیه آسیایی کسب خواهد کرد.
ب) با توجه به شرایطی که جدول دارد استقلال در صورتی که نتواند در پایان فصل بین 3 تیم اول جدول قرار بگیرد و چهارم شود آنگاه آسیایی شدن این تیم در گرو موفقیت تیم منصوریان مقابل ذوب‌آهن و قهرمانی نفت در جام حذفی خواهد بود و در نهایت حکم آسیایی شدن استقلال را یک استقلالی می‌تواند امضا کند. به این ترتیب اگر نفت قهرمان جام حذفی شود و در بین 4 تیم اول جدول هم باشد و استقلال تیم چهارم جدول باشد آبی‌ها به مدد منصوریان و نفت می‌توانند آسیایی شوند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: خراسان