تبیان، دستیار زندگی
مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران متوقف شده و با وجود برگزاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا این رشته تب و تاب زیادی ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب مجیدی یا تصفیه  حساب؟



مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران متوقف شده و با وجود برگزاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا این رشته تب و تاب زیادی ندارد.


فرهاد مجیدی

در چنین شرایطی رسم است که اصحاب رسانه بیشتر به سراغ حاشیه ها بروند و قطعا رسانه بهترین فرصت را در این باره می یابد.
در برنامه نود این هفته دو بخش حاشیه ای بیشتر از همه به چشم آمد. یکی پرداختن به مشکلات داوری و ظلمی که به این قشر از جامعه فوتبال می شود( برنامه نود با به چالش کشیدن تصمیمات داوری نقشی بارز در این اجحاف داشته) و دیگری انتخاب بازیکن برتر دو دهه اخیر استقلال(که البته بعد از انتخاب بهترین سرخپوش صورت گرفت)
بخش داوری که تاثیرات بسیاری در فوتبال ایران دارد با فرهنگ سازی این برنامه (البته محاسنی هم داشته) کاری کرده که داوری در ایران سخت ترین حرفه شده است. بدون تردید امروزه دیدن بازی بدون اعتراض و حمله و انتقاد شدید به داوری حکم کیمیا را دارد. تازه این مربوط به لیگ برتر و برخوردهای قهری گاه و بی گاه است. در دسته های پایین تر اوضاع چنان اسفناک است که اگر این نوع پرخاش ها و درگیری ها به شکل گسترده پخش می شد عوارض بدی در میان خانواده ها ایجاد می کرد.
بخش دیگر مورد توجه در برنامه 90 انتخاب بهترین بازیکن دو دهه اخیر استقلال بود. انتخابی من در آوردی که تقریبا در هیچ جای دنیا رسم نیست. این گونه انتخاب ها (با احترام به آرا مردم) فاقد وجاهت لازم است. بی گمان اگر بازیکنانی چون زرینچه و حتی جباری شرایطی مشابه امروز فرهاد مجیدی داشتن اوضاع و احوال به گونه ای دیگر بود. همانگونه که علی منصوریان با روزهای خوبی که از آن بهره می برد( صدرنشینی با نفت در لیگ برتر) از این ماجرا سود برد.
در این که مجیدی یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های استقلال در سالهای اخیر بوده و در هر شرایطی می توانست این عنوان را کسب کند شکی نیست اما نوع برگزاری این انتخاب در روزهایی که مجری برنامه با شکایت امیرقلعه نویی مواجه است به نوعی نشان از لج بازی و تصفیه خرده حساب ها دارد.
چنین انتخاب هایی اگرچه باعث نشاط نسبی در جامعه فوتبال می شود و در نوع خود قشنگ هم هست اما اگر کاری حسابشده نباشد چه بسا باعث کدورت و درگیری هم شود.
ما نیز به سهم خود مدعیان کسب این عنوان را به خویشتن داری و احترام به آرای مردم می کنیم اما در کنار آن امیدواریم از این کار تا حدودی خوب عده ای دنبال منافع شخصی و آزار روانی مخالفان خود نباشند.

فرهاد مجیدی

متاسفانه این رسم بدی است که در فوتبال ما هرکار نسبتا خوب هم با ورود برخی ذهنیات مسموم خراب می شود. خوشبختانه پیام فرهنگی و قابل توجه فرهاد مجیدی پس از این گزینش تاثیر خوبی در سرانجام خوش این انتخاب داشت. انتخابی که با برخی واکنش ها می توانست اثری مخرب در استقلال داشته باشد. از سوی دیگر رقابت و تخریبی که قبل از برگزاری این انتخاب صورت گرفته بود فارغ از فضای جالب کرکری از سوی عده ای کار را بی بیراهه می برد که خوشبختانه کم رنگ شد.
فوتبال ایران که مدتها ست شاهد تاخت و تاز بیگانه ها از فوتبال شده امروزه بیش از هرچیز نیاز به همدلی جماعت فوتبال دارد. اتفاقی که با بی توجهی عده ای از فوتبالی ها فضا را برای سوء استفاده غیرفوتبالی ها فراهم آورده است.
چند روز پیش در بازی پرسپولیس و لخویا و با حضور جمعی از قدیمی های قرمز شاهد همدلی و موفقیت پرسپولیس بودیم. این اتفاقی است که باید در استقلال و سایر تیم های ما رخ دهد. قدیمی هاو دلسوخته های تیم های فوتبال ما باید در کنار هم و با وجود اختلاف سلیقه همکاری کنند تا برخی منفعت طلبان با رخنه در میان آنها کار را خراب نکنند.
بدون تردید استقلال امروز با همراهی قلعه نویی و مجیدی و منصوریان و زرین چه و سایر قدیمی ها استقلالی به مراتب موفق تر از استقلال امروز خواهد بود. آنهایی هم که برای چنین روزی لحظه شماری می کنند باید هرچقدر توان دارند در این راه به کار بگیرند.
با نگاهی به آنچه در برخی کشورها می گذرد در می یابیم با فرهنگ سازی صورت گرفته و تدوین قوانین بازدارنده یا همه دست در دست برای منافع باشگاهی فعالیت می کنند و یا از ترس جریمه کسی به خود جرات درازکردن پا از گلیم خود را نمی دهد.

بهمن اسدی
بخش ورزشی تبیان