تبیان، دستیار زندگی
در حالی سال 94 آغاز شده است که در سال گذشته شاهد اشک ها و لبخندها در ورزش ایران بودیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تـلخ و شیریـن سال 93 در یک نگاه


در حالی آخرین نفس‌های سال‌1393 به شمارش افتاده که در این سال شاهد اشک‌ها و لبخندها در ورزش ایران بودیم.‌


والیبال

برگزاری جام‌جهانی‌‌‌2014 برزیل، بازی‌های آسیایی اینچئون، جام‌ملت‌های‌ آسیا‌‌ و رقابت‌های جهانی والیبال باعث شد تا در سال‌1393 ماه‌ها و روزهای پرحادثه‌ای برای ورزش کشورمان رقم بخورد. در این ماه‌های پر‌التهاب ورزش ایران به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافت و در عین‌حال ناکامی‌هایی را هم تجربه کرد. حالا و در آخرین روزهای این سال پر‌ماجرا فرصتی به دست آمده تا نگاهی داشته باشیم به ورزش کشورمان در سال 1393.

بهترین فدراسیون

در بخش برترین فدراسیون سال‌1393 خیلی سخت می‌توان انتخابی غیر از فدراسیون والیبال داشت.‌ بدون‌شک والیبال یکی از رشته‌هایی بود که در سال ۹۳ درخشش خیره‌کننده‌ای داشت. سال 93 سالی پر کار برای والیبال ایران بود که با سربلندی این رشته همراه شد و برنامه‌های حساب شده فدراسیون با مدیریت بی‌نقص محمدرضا داورزنی نام والیبال ایران را در جهان پرآوازه کرد.

در سال 93 دنیا به تیم ملی ایران به چشم پدیده‌ای نوظهور و شگفتی‌ساز نگاه کرد و به این باور رسید که تیم ملی والیبال ایران در جمع برترین‌های جهان است. قهرمانی متین‌ورامین در رقابت‌های باشگاهی آسیا، حضور در مرحله نهایی لیگ جهانی و کسب عنوان چهارمی در این رقابت‌ها، کسب عنوان ششمی در قهرمانی جهان‌ و بازی‌های خیره‌کننده بلندقامتان کشورمان مقابل قدرت‌های بزرگ والیبال جهان همه و همه مهر تاییدی است، بر عملکرد خوب فدراسیون والیبال در سال ‌1393.

بدترین فدراسیون

اگر بخواهیم ملاک انتخاب بدترین فدراسیون در سال‌93 را بازی‌های آسیایی(به عنوان مهم‌ترین رویداد واحد برای تمام فدراسیون‌ها) قرار دهیم شاید بتوانیم به جرات جودو و شنا را در صدر ضعیف‌ترین‌ها در این سال طبقه‌بندی کنیم. فدراسیون جودو که در دوره گذشته بازی‌های آسیایی 2 مدال(یک نقره و یک برنز) به دست آورده بود، در این دوره نه تنها بی‌مدال ماند، بلکه ضعف مدیریتی این فدراسیون به جایی رسید که انتقاد مسئولان وزارت ورزش را به‌دنبال داشت. در این بین شنا که به هیچ موفقیت چشمگیری در سال 93 نرسیده بود، با نگاه حمایتی مسئولان راهی اینچئون شد تا با قرار گرفتن در رتبه آخر گروه خود آماج انتقادهای تند کارشناسان قرار بگیرد، هرچند‌ مسئولان ورزش کشور در این‌خصوص نظر موافقی با کارشناسان ندارند. وزنه‌برداری هم امسال، سال موفقی نداشت.

به نقل از خراسان، پولادمردان ایران که پیش‌تر در چین با کسب 5 مدال(یک طلا، 2 نقره و یک برنز) خوش درخشیده بودند، بعد از تغییرات عمده در کادر فنی در گوانگجو روند نزولی طی کردند تا با یک طلا و یک نقره تا حدودی از کورس قهرمانی جا بمانند. اوج ضعف عملیاتی وزنه‌برداری اما در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان مشهود بود. آن‌جا که بهداد سلیمی به نایب‌قهرمانی جهان بسنده کرد تا استارت انتقاد از عملکرد ضعیف فدراسیون وزنه‌برداری از خود ملی‌پوشان‌ این رشته شروع شود و گسترش یابد تا وزارت ورزش پس از پایان ریاست حسین رضازاده بلافاصله حسن طباطبایی را به عنوان سرپرست فدراسیون وزنه برداری انتخاب کند.

ورزش ایران علاوه بر فوتبال در تکواندو هم شاهد ظهور یک پدیده بی‌چون و چرا بود. فرزان آشورزاده در سن 18 سالگی بر روی تاتامی خوش درخشید و با شکست دادن تمامی حریفان نامدار خود در جهان، صندلی اول رنکینگ المپیکی‌های تکواندو را از آن خود کرد تا سایت فدراسیون جهانی تکواندو در گزارشی از ظهور سونامی تکواندوی جهان خبر بدهد.

بهترین تیم‌

کسب عناوینی که در تاریخ ورزش ایران برای اولین بار رقم می‌خورد، اتفاقی بود که تیم ملی والیبال در ویترین افتخاراتش ثبت کرد. افتخاراتی چون چهارمی در لیگ جهانی، ششمی در قهرمانی جهان و کسب اولین طلای بازی‌های آسیایی قطعا از والیبال تیمی ساخته که با فاصله معناداری از رشته‌های تیمی ایران، این تیم را بهترین تیم ورزشی کشورمان در سال 93 کرده است.

حمید سوریان

بهترین ورزشکار‌

حمید سوریان، نابغه کشتی فرنگی ایران در سال 93 با ثبت هفتمین طلای جهان و المپیک در کارنامه خود تاریخ‌ساز شد. او که حالا در‌کنار عبدا... موحد، بعد از جهان پهلوان تختی(2 طلا و 2 نقره جهان و یک طلا و ‌2 نقره المپیک) پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران به حساب می‌آید و صاحب رکوردی جاودانه در مسابقات جهانی شده، هرچند از سطح محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار است اما شاید محبوبیت او به پای کاپیتان تیم ملی والیبال نرسد.

عملکرد بی‌نقص سعید معروف در جریان لیگ جهانی، قهرمانی جهان و ماجرای توپ زدنش در یکی از سطح ‌بالاترین لیگ‌های دنیا در قالب تیم زنیت‌کازان روسیه حالا از پاسور سرشناس ایران یک سوپراستار تمام‌عیار ساخته؛ سوپراستاری با شهرت جهانی.

پس بی‌شک می‌توان او را به عنوان یکی از بهترین پاسورهای جهان‌ در صدر جدول بهترین ورزشکاران ایران در سال‌93 دانست.

فراموش نکنیم درخشش سیامند رحمان با شکستن رکورد جهان و فتح سکوی قهرمانی بازی‌های پاراآسیایی هم در نوع خود بی‌نظیر بود. ساره جوانمردی اما با نشاندن 2 تیر طلایی در اینچئون، به ستاره‌ای بی‌بدیل در عرصه ورزش بانوان معلول تبدیل شد. در این بین اسماعیل عبادی با ثبت اولین مدال طلای تیراندازی با کمان در کارنامه‌اش، کاری کرد کارستان.

بهترین مربی

خیلی‌ها جدایی ولاسکو از تیم ملی والیبال ایران را پایانی می‌دانستند برای روزهای طلایی والیبال ایران. کمتر کسی فکر می‌کرد کواچ جوان در اولین تجربه مربی‌گری ملی خود بتواند جای خالی آقای خاص والیبال جهان را پر کند اما در میان ناباوری همگان کواچ از همان ابتدا به بهترین شکل ممکن از پتانسیل بالای والیبالیست‌های ایران استفاده کرد. تیم ملی والیبال کشورمان زیر نظر این مربی 47 ساله پایش را فراتر از حد انتظارات گذاشت و توانست بهترین عناوین تاریخ 60 ساله خود را کسب کند.

در انتخاب بهترین مربی مسلما از کنار نام علیرضا منصوریان هم نمی‌توان به سادگی عبور کرد. مربی جوان نفتی‌ها در اولین تجربه جدی خود در لیگ برتر به‌‌ عنوان سرمربی توانست سال‌93 را با عنوان صدرنشینی به اتمام برساند و به عنوان مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی پا به سال جدید بگذارد. منصوریان با جوان‌ترین تیم لیگ نتایج قابل‌قبولی کسب کرده. بازی‌های روان و زیبای نفت در لیگ چهاردهم بخشی از قابلیت‌های بالای منصوریان را به عنوان یک مربی آینده‌دار به تصویر می‌کشد.

سردار آزمون

پدیده سال‌

سردار آزمون در سال‌ ‌‌93 به عنوان یک پدیده به فوتبال کشورمان معرفی شد. پدیده تیم ملی فوتبال ایران که قطعا در سال‌های آینده اخبار بسیار خوبی از او خواهیم شنید، یکی از مهره‌های موثر تیم ملی فوتبال بود که هرچند شانس حضور در جام‌جهانی‌ را پیدا نکرد، اما در جام‌ملت‌های آسیا نمایش درخشانی داشت و تحسین کارشناسان را برانگیخت. گل زیبایی که آزمون به قطر زد ‌بارها و بارها با حرکت دیدنی برکمپ، ستاره فوتبال هلند مقایسه شد.

ورزش ایران علاوه بر فوتبال در تکواندو هم شاهد ظهور یک پدیده بی‌چون و چرا بود. فرزان آشورزاده در سن 18 سالگی بر روی تاتامی خوش درخشید و با شکست دادن تمامی حریفان نامدار خود در جهان، صندلی اول رنکینگ المپیکی‌های تکواندو را از آن خود کرد تا سایت فدراسیون جهانی تکواندو در گزارشی از ظهور سونامی تکواندوی جهان خبر بدهد. سایت فدراسیون جهانی تکواندو با اشاره به درخشش خیره‌‌کننده این جوان ایرانی خبر از احتمال ظهور بهترین تکواندوکار تاریخ جهان داد.

تلخ‌ترین اتفاق

در تاریخ 10‌مرداد ماه بود که یک خبر همه را شوکه کرد؛ حسین معدنی، سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران که به دلیل به دلیل گرفتگی مجرای صفرا چند روزی در بیمارستان بستری بود، دار فانی را وداع گفت تا تلخ‌ترین اتفاق ورزش کشور در سال‌93 رقم بخورد. شیرینی‌های والیبال ایران با رفتن حسین معدنی تلخ شد.

بازی سال

انتخاب بازی سال، کار چندان سختی نیست. کافی است به خرداد ماه برگردید؛ بازی تاریخی و نمایش خیره‌کننده تیم ملی کشورمان مقابل آرژانتین. نمایش فوق‌العاده یوزهای ایرانی مقابل آرژانتین یکی از مقتدرترین تیم‌های جهان در جام‌جهانی‌‌۲۰۱۴ برزیل، بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت و مطمئنا مردم ایران تا سال‌های سال از آن بازی به عنوان یکی از بهترین نمایش‌های تیم ملی یاد خواهند کرد.


بخش ورزشی تبیان