تبیان، دستیار زندگی
پرسپولیس بازهم 10 نفره شد! این اتفاقی بود که در زمین فوتبال رخ می داد تا گاهی دستمایه ای برای به رخ کشیدن قدرت پرسپولیس یا ناداوری هایی که علیه این تیم صورت می گرفت باشد اما حالا این 10 نفره شدن اخیر، اتفاقی تلخ بود که هیچ یک از هواداران پرسپولیس آن را با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر دوران فوتبال هادی نوروزی

پرسپولیس بازهم 10 نفره شد! این اتفاقی بود که در زمین فوتبال رخ می داد تا گاهی دستمایه ای برای به رخ کشیدن قدرت پرسپولیس یا ناداوری هایی که علیه این تیم صورت می گرفت باشد اما حالا این 10 نفره شدن اخیر، اتفاقی تلخ بود که هیچ یک از هواداران پرسپولیس آن را باور نداشتند! حالا این هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس بود که با پرواز خود به آسمان ها، تیمش را 10 نفره کرده بود. 10 نفره شدنی که بازگشتی نداشت تا سرخپوشان یکی از بهترین و با اخلاق ترین بازیکنان تاریخ خود را از دست بدهد. به همین منظور به فراز و فرودهایی از زندگی ورزشی و فوتبالی زنده یاد هادی نوروزی پرداختیم. از روزهایی که او ورزش را با کشتی شروع کرد و بعد با فوتبال و کاپیتانی پرسپولیس آن را به اتمام رساند.

بخش ورزشی تبیان
نوروزی

دوران فوتبال
این بازیکن با نام کامل هادی نوروزی پوری اول تیر 1364 در بابل متولد شد. وی فوتبالش را به صورت حرفه ای در سال 1379 با تیم جوانان پرسپولیس آغاز کرد و سپس به تیم امید این باشگاه پیوست. او پس از آن در سال 84 به عضویت پاسارگاد درآمد و سپس در فصل86- 85 برای گذراندن دوران خدمت سربازی به فجرسپاه تهران پیوست و در 10 مسابقه 11 گل برای این تیم به ثمر رساند. زنده یاد نوروزی بعد از آن به داماش ایرانیان رفت و در 22 بازی 10 گل به ثمر رساند. درخشش نوروزی در داماش باعث شد تا پرسپولیسی ها به سراغ او بیایند و او با شروع لیگ هشتم به جمع سرخپوشان پیوست و به مرور به یکی از بازیکنان ثابت تیمش تبدیل شد و به غیر از نیم فصل دوم لیگ سیزدهم که به نفت تهران پیوست تا پایان فوتبال خود در پرسپولیس ماند.
آمار باشگاهی در لیگ برتر
نوروزی در لیگ هشتم( 15 بازی در لیگ دو گل، سه بازی در جام حذفی یک گل و پنج بازی در لیگ قهرمانان آسیا یک گل)، در لیگ نهم (30 بازی در لیگ هشت گل و دو پاس گل)، در لیگ دهم(29 بازی در لیگ هفت گل، پنج بازی و در جام حذفی دو گل و هفت پاس گل)، در لیگ یازدهم (18 بازی در لیگ دو گل و یک پاس گل)، در لیگ دوازدهم (25 بازی در لیگ چهار گل، پنج بازی در جام حذفی، سه گل و چهار پاس گل)، در لیگ سیزدهم و در نیم فصل دوم برای نفت تهران (12 مسابقه سه گل)، در لیگ چهاردهم (در 20 بازی لیگ دو گل، هشت بازی در لیگ قهرمانان آسیا یک گل) و در لیگ پانزدهم (در پنج بازی لیگ یک گل) به ثمر رساند. او در مجموع 34 گل برای پرسپولیس، 29 گل در لیگ برتر، در جام حذفی 11 گل، در لیگ قهرمانان آسیا دو گل و در کل در 217 بازی از زمان حضورش در لیگ برتر 37 گل به ثمر رساند.
3 گلزنی در داربی
زنده یاد نوروزی یکی از سرخپوشانی است که سابقه سه بار گلزنی در داربی بزرگ پایتخت برابر استقلال را هم در کارنامه خود دارد. او در داربی 68 که با نتیجه دو بر یک به سود پرسپولیس به پایان رسید، گل تساوی پرسپولیس را در دقیقه 34 وارد دروازه آبی پوشان کرد. نوروزی در داربی 72 پایتخت که در جام ولایت برگزار شد هم دو بار در دقایق 7 از روی نقطه پنالتی و 46 دروازه استقلال را باز کرد تا این تورنمنت با قهرمانی پرسپولیس به پایان برسد.

زنده یاد نوروزی در دوران فوتبال خود، دو قهرمانی پشت سر هم را تجربه کرد که اولین آن قهرمانی جام حذفی فصل 89-88 و جام حذفی فصل 90 ٓ 89 با پرسپولیس بود که هر دوی آنها با مربیگری علی دایی به دست آمد.

نوروزی کاپیتان شد
نوروزی با اینکه از سال 79 سابقه بازی در پرسپولیس را در کارنامه خود داشت و از لیگ هشتم هم حضور در تیم بزرگسالان این باشگاه را تجربه کرده بود و نسبت به تعدادی از بازیکنان سابقه بیشتری هم داشت اما هرگز به دنبال کاپیتانی نبود و از لیگ دوازدهم به بعد، در تعدادی از بازی ها بازوبند کاپیتانی را به بازوی خود بست تا اینکه پس از رفتن محمد نوری به لیگ قطر، از شروع لیگ پانزدهم، رسما به عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در پنج بازی لیگ و دو بازی جام حذفی و آخرین بازی اش برای پرسپولیس مقابل ملوان، بازوبند کاپیتانی ر ابه بازوی خود بست.

دو قهرمانی جام حذفی
زنده یاد نوروزی در دوران فوتبال خود، دو قهرمانی پشت سر هم را تجربه کرد که اولین آن قهرمانی جام حذفی فصل 89-88 و جام حذفی فصل 90 ٓ 89 با پرسپولیس بود که هر دوی آنها با مربیگری علی دایی به دست آمد.
بازی های ملی
نوروزی اولین بار توسط افشین قطبی به تیم ملی دعوت شد و اولین بازی ملی خود را در مقابل بوسنی و هرزگوین در سال 1388 انجام داد که با نتیجه سه بر دو به پایان رسید و در آن بازی نوروزی در دقیقه 66 به جای فریدون زندی به میدان آمد. او در ادامه در بازی های دوستانه مقابل (بحرین 4- ایران 2)، (ایران 3- ارمنستان یک)، ( ایران یک- کره جنوبی صفر)، (ایران صفر ٓ قطر صفر) و (ایران یک ٓ روسیه صفر) به عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمد و با آمدن کارلوس کی روش در سه بازی پشت سر هم برابر (ایران یک ٓ ماداگاسکار صفر)، (ایران4- مالدیو صفر) و ( ایران یک- مالدیو صفر) در ترکیب اصلی به میدان رفت و در کل در طی سال های 88 تا 90، 9 بازی ملی انجام داد.
نقطه پایان
در نهایت این بازیکن با اخلاق که در دوران اوج فوتبال خود قرار داشت و به یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان حال حاضر پرسپولیس تبدیل شده بود، در حالی که 30 سال و سه ماه و هشت روز داشت، ساعت چهار صبح روز پنجشنبه 9 مهر 1394 بر اثر ایست قلبی درگذشت تا ورزش و فوتبال ایران و پرسپولیس در یک شوک بزرگ فرو برود. «روحش شاد و یادش برای همیشه گرامی باد.»


منبع: گل