تبیان، دستیار زندگی
متر از 2 هفته دیگر به پایان فصل نقل وانتقالات لیگ چهاردهم باقی مانده و نگاهی گذرا به پروسه جذب بازیکن توسط 18 تیم لیگ برتری حاکی از آن است که 4 نماینده ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا چندان در بازار نقل وانتقالات فعال و پرتحرک نبودند و این مسئله شاید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگ خطر برای تیم های آسیایی


کمتر از 2 هفته دیگر به پایان فصل نقل‌وانتقالات لیگ چهاردهم باقی مانده و نگاهی گذرا به پروسه جذب بازیکن توسط 18 تیم لیگ برتری حاکی از آن است که 4 نماینده ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا چندان در بازار نقل‌وانتقالات فعال و پرتحرک نبودند و این مسئله شاید باعث نگرانی هواداران آن‌ها از آینده تیمشان شود.
تیم‌های فولاد، پرسپولیس، نفت تهران و تراکتورسازی تبریز که به ترتیب عنوان نخست تا سوم لیگ سیزدهم و عنوان قهرمانی جام‌حذفی را به خود اختصاص داده و به عنوان نمایندگان ایران به AFC معرفی شده‌اند در مدت 45 روز گذشته از نقل‌وانتقالات چندان پرسرو صدا و فعال نبوده‌اند و حتی به زعم برخی در مقایسه با دیگر تیم‌ها دچار عقب‌ماندگی شده‌اند.

تیم های اسیایی

تراکتورسازی تیمی بدون ستاره!

در بین 4 نماینده ایران شاید وضعیت تراکتورسازی از همه نگران‌کننده‌تر باشد چراکه این تیم با وجود خروجی‌های زیاد و اسم و رسم‌دار تاکنون بازیکن شاخصی جذب نکرده و حتی در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر اعتراض رسول خطیبی به وضعیت نامناسب مالی تیم و استعفایش شنیده می‌شد. تراکتورسازی قهرمان جام‌حذفی کشور که با مربیگری تونی اولیویرای پرتغالی موفق به کسب عنوان قهرمانی شد، نتوانست با این مربی که محبوبیت زیادی بین هواداران دارد ادامه همکاری دهد و مسئولان باشگاه رسول خطیبی سرمربی جوان و فصل گذشته گسترش فولاد را به عنوان سرمربی انتخاب کردند اما این مربی جوان و بومی توفیقی در حفظ ستاره‌های تیمش نداشت و بازیکنان شاخص سرخ‌پوشان تبریزی چون فخرالدینی، علی کریمی، مرتضی اسدی، سعید دقیقی، مهدی کریمیان و محمد نصرتی از این تیم جدا شدند. با این‌که تراکتورسازان اعلام کرده بودند چند بازیکن شاخص و ملی‌پوش از جمله آندرانیک تیموریان و امیرحسین صادقی را به خدمت می‌گیرند اما تاکنون این وعده عملی نشده و جابر انصاری، سامان نریمان‌جهان، ‌هانی هاشمی و فرید کریمی شاخص‌ترین نفراتی هستند که تبریزی‌ها جذب کرده‌اند. ماندن یا رفتن کریم انصاری‌فرد، مهاجم ملی‌پوش و فرشید طالبی، مدافع باتجربه این تیم هم مشخص نیست و با این حساب شاید هواداران حق داشته باشند نگران تیمشان باشند.

فولاد هم‌درد و همنوا با تراکتور!

فولاد خوزستان قهرمان لیگ سیزدهم هم شرایطی مشابه تراکتورسازی دارد و ظاهرا قهرمانی به این 2 تیم سرخ‌پوش آمد نداشته است! فولادی‌ها نیز مثل تراکتورسازی روی نیمکتشان تغییراتی داشتند و حسین فرکی، سرمربی فصل گذشته تیم جایش را به دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات فصل گذشته ملوان انزلی داد. با رفتن فرکی عده‌ای از بازیکنان هم زمزمه جدایی سر دادند و تاکنون جدایی 10 بازیکن قطعی است. مهدی نوری، یوسفی، محمدرضایی، سالارزاده، حسن جعفری، مکانی، عبدا... کرمی، غلامرضا رضایی و لوسیانو پریرا از جمع فولادی‌ها جدا شده‌اند و وضعیت بختیار رحمانی و چاوز مشخص نیست. فولادی‌ها به تازگی 2 بازیکن به خدمت گرفته‌اند و پس از جذب چاگو و ایمان موسوی در حال مذاکره با محسن یوسفی، بازیکن سابق استقلال و ملوان هستند.

با رفتن فرکی عده‌ای از بازیکنان هم زمزمه جدایی سر دادند و تاکنون جدایی 10 بازیکن قطعی است. مهدی نوری، یوسفی، محمدرضایی، سالارزاده، حسن جعفری، مکانی، عبدا... کرمی، غلامرضا رضایی و لوسیانو پریرا از جمع فولادی‌ها جدا شده‌اند و وضعیت بختیار رحمانی و چاوز مشخص نیست

پرسپولیس ناتوان در حفظ ستاره‌ها!

پرسپولیس نایب قهرمان فصل گذشته هم وضعیت چندان مناسبی ندارد به طوری که بارها در رسانه‌ها و روزنامه‌ها عنوان شده علی دایی، سرمربی تیم از روند نقل‌وانتقالات باشگاه راضی نیست. مهم‌ترین مشکل سرخ‌پوشان حفظ ستاره‌ها و ملی‌پوشان است. بازیکنانی چون سیدجلال حسینی و مهرداد پولادی، مدافعان ملی‌پوش پرسپولیس به واسطه حضور در جام‌جهانی و درخشش‌شان در دیدارهای تیم ملی مورد توجه چند تیم خارجی قرار گرفته‌اند و تمایلی به ماندن ندارند. این در حالی است که بازیکن شاخصی هم در پست آن‌ها بیرون نمانده که پرسپولیس جذب کند و این به چالش بزرگی تبدیل شده است. البته پرسپولیسی‌ها تاکنون بازیکنانی چون دغاغله، طارمی، مکانی، رضا نوروزی و احمد نوراللهی را جذب کرده‌اند اما این برای هواداران راضی‌کننده نیست چراکه خروجی‌های سرخ‌پوشان چهره‌های شاخصی چون دهنوی و سیدصالحی بوده و احتمالا خلعتبری، پولادی و جلال حسینی هم بروند.

نفت، فراری از ستاره!

نفت تهران که موفق شد سهمیه آسیایی بگیرد نتوانست یحیی گل‌محمدی را حفظ کند و علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد. منصوریان نیز با توجه به حضورش در تیم ملی امید و زیر 23 سال بازیکنان جوانی را به نفت آورده و با توجه به جدایی وریا غفوری، رسول نویدکیا و رضا نوروزی 3 بازیکن شاخص نفت در خطوط مختلف به نظر می‌رسد تجربه تیم کم شده است. البته نفتی‌ها بازیکنان باتجربه‌ای چون مبعلی، ویکروم و غلامرضا رضایی را به خدمت گرفته‌اند اما برای تیمی که در مسابقات آسیایی بازی خواهد کرد شاید نداشتن ستاره دردسرساز شود.

بخش ورزشی تبیان


منبع : خراسان نیوز