تبیان، دستیار زندگی
سرانجام یک راز سرخ افشا شد. یک راز که 7 میلیارد و 830 میلیون تومان ارزش ریالی دارد! اواخر هفته گذشته علیرضا رحیمی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به همه گمانه زنی های چند ماه اخیر درباره مبلغ قرارداد ژوزه مانوئل سرمربی سابق و پرتغالی سرخ پوشان پایان داد و رقم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژوزه و رازی که فاش شد


سرانجام یک راز سرخ افشا شد. یک راز که 7 میلیارد و‌830 میلیون تومان ارزش ریالی دارد! اواخر هفته گذشته علیرضا رحیمی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به همه گمانه‌زنی‌های چند ماه اخیر درباره مبلغ قرارداد ژوزه مانوئل سرمربی سابق و پرتغالی سرخ‌پوشان پایان داد و رقم واقعی قرارداد این مربی ناموفق را افشا کرد.
ژوزه

به‌گفته رحیمی‌ قراردادی که با ژوزه بسته شده بالغ بر یک میلیون و‌800 هزار یورو‌‌ست که با توجه به شکایت او باشگاه دچار مشکلاتی شده است. قرارداد و شکایت ژوزه که یکی از میراث‌های دوران مدیریت محمد رویانیان در باشگاه پرسپولیس است، در حال‌حاضر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مدیریتی و مالی باشگاه است و هنوز راهکاری برای حل این مشکل بزرگ پیدا نشده‌.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در‌حالی رقم واقعی ژوزه را رسانه‌ای کرد که پیش‌تر، از این مربی به‌عنوان گران‌ترین مربی تاریخ فوتبال باشگاهی ایران یاد می‌شد و اکنون با افشای مبلغ واقعی قرارداد او، عنوان گران‌ترین به حق شایسته سرمربی سابق سرخ‌هاست! یک میلیون و‌800 هزار یورو با احتساب هر یورو‌4350 تومان مبلغ سرسام‌آور‌ 7 میلیارد و‌830 میلیون تومان می‌شود که شاید با بودجه سالانه تیم‌هایی چون صبای‌قم و فجرسپاسی‌شیراز و... برابری کند و حتی کمی هم بیشتر از آن‌ها باشد!

مسئولان باشگاه پرسپولیس که اواسط تیرماه‌91 با ژوزه مانوئل به توافق رسیدند تا او جانشین مصطفی دنیزلی مربی اهل ترکیه سرخ‌پوشان شود، همکاری کوتاهی با این مربی پرهزینه داشتند و به‌ خاطر ناکامی سرخ‌ها این مربی دی ماه‌91 از ایران رفت. همین قطع همکاری که شرایط خاصی داشت باعث شکایت ژوزه از باشگاه پرسپولیس به کمیته انضباطی فیفا شد و مسئولان باشگاه پرسپولیس هم در دفاع از خود لایحه‌ای تنظیم کرده و به فیفا فرستادند و خواهان دریافت غرامت از مربی پرتغالی به خاطر قطع همکاری شدند. ژوزه زمانی‌که ایران را ترک کرد حدود‌600 هزار یورو از مبلغ قراردادش را که شامل دستمزد خود و دستیاران خارجی‌اش می‌شد دریافت کرده بود که حدود‌2 میلیارد و‌610 میلیون تومان می‌شود. با این‌حساب و با توجه به صحبت‌های رحیمی، پرسپولیسی‌ها یک سوم طلب ژوزه را داده‌اند و حدود یک میلیون و‌200 هزار یورو آن باقی مانده که به حسابی می‌شود 5 میلیارد و‌220 میلیون تومان!

قرارداد و شکایت ژوزه که یکی از میراث‌های دوران مدیریت محمد رویانیان در باشگاه پرسپولیس است، در حال‌حاضر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مدیریتی و مالی باشگاه است و هنوز راهکاری برای حل این مشکل بزرگ پیدا نشده‌. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در‌حالی رقم واقعی ژوزه را رسانه‌ای کرد که پیش‌تر، از این مربی به‌عنوان گران‌ترین مربی تاریخ فوتبال باشگاهی ایران یاد می‌شد و اکنون با افشای مبلغ واقعی قرارداد او، عنوان گران‌ترین به حق شایسته سرمربی سابق سرخ‌هاست!

پرداخت این مبلغ گزاف در شرایطی که پرسپولیس فقط بالغ بر 40 میلیارد بدهی مالیاتی دارد و چندین میلیارد هم به بازیکنان و کادر فنی و دیگر عوامل باشگاه بدهکار است، خود چالشی بزرگ برای سرخ‌هاست اما نکته این‌جاست که اگر پرسپولیس در پرونده شکایت ژوزه محکوم شود، علاوه بر یک میلیون و‌200 هزار یوروی باقی‌مانده از مبلغ قرارداد مربی پرتغالی باید علاوه بر حق دادرسی فیفا به ازای هر سال از زمان رسیدگی به پرونده 5 درصد افزایش مبلغ اصلی را هم به عنوان غرامت بپردازد. نکته مهم‌تر این‌که در صورت محکومیت هر‌یک از طرفین دعوا، پول و غرامت و حق دادرسی در یک فرجه یک ماهه و یک‌جا باید پرداخت شود که اگر بازنده پرسپولیس باشد، باید مبلغی در حدود‌6 میلیارد تومان تهیه و به حساب فیفا و ژوزه واریز کند. البته اگر فیفا حکم به تبرئه پرسپولیس و محکومیت ژوزه بدهد، در این صورت این مربی پرتغالی باید مبلغ‌450 هزار یورو غرامت پرداخت کند و پرسپولیسی‌ها امیدوارند بازنده این پرونده ژوزه باشد نه آن‌ها!

بخش ورزشی تبیان

منبع: خراسان نیوز