تبیان، دستیار زندگی
رد صلاحیت فرهنگی کرانچار برای حضور در تیم امید ایران در صورتی اتفاق می افتد که این مربی در طول همه سال هایی که در ایران فعالیت داشته، هیچ گزارشی را علیه خود ندیده است.در اینجا قطعا یک قصوری صورت پذیرفته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده رد صلاحیت اخلاقی کرانچار


رد صلاحیت فرهنگی کرانچار برای حضور در تیم امید ایران در صورتی اتفاق می افتد که این مربی در طول همه سال هایی که در ایران فعالیت داشته، هیچ گزارشی را علیه خود ندیده است.


کرانچار

در اینجا قطعا یک قصوری صورت پذیرفته است.کمیته نظارت بر مربیان خارجی که شش ماهی از تولدش در وزارت ورزش و جوانان می گذرد در نخستین اقدام خود مانع جذب زلاتکو کرانچار به تیم فوتبال امید ایران شد. دلیل عدم انتخاب این مربی کروات، نه مبلغ مالی بود و نه مسائل فنی. بنا به گفته وزارت ورزش و جوانان تنها، مسائل فرهنگی باعث شد اجازه فعالیت این مربی در تیم امید ایران صادر نشود.

اما در اینجا یک سوال بزرگ و بی جواب باقی می ماند؛ چگونه مردی که از لحاظ اخلاقی برای تیم امید ایران واجد شرایط نبود به مدت چند سال در دو تیم تمام دولتی و پرطرفدار پرسپولیس و سپاهان مربی گری کرد و در طول این همه مدت حتی یک گزارش علیه او مطرح نشد؟

اینکه دقیقا مشکل زلاتکو کرانچار چه بود، از سوی وزارت ورزش و جوانان بدون پاسخ باقی ماند آنها تنها از جمله عدم تطابق فرهنگی استفاده کردند. اما یک سرچ ساده در رسانه‌های کرواسی نشان می‌دهد این مشکل قدیمی چه چیز بوده است.

موضوعی که 5 سال قبل گزارشش را نوشتند

زلاتکو کرانچار که سابقه هدایت تیم ملی فوتبال کرواسی را هم در کارنامه اش دارد، به نوشته یکی از رسانه‌های کرواسی در چند برهه با رئیس وقت فدراسیون فوتبال این کشور دچار اختلافات کلی شد. مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های الکل دار و خارج شدن کنترل کرانچار، دلیل اصلی این درگیری ها عنوان شده است. اما این راز بزرگ و ناگفته ای نبود که اهالی فوتبال ایران، مسئولان فدراسیون فوتبال ما و حتی حبیب کاشانی از آن بی خبر باشند.

قبل از آغاز لیگ نهم و در همان برهه ای که عنوان شد قرار است باشگاه پرسپولیس این مربی کروات را جذب کند،برای نخستین بار از سوی روزنامه وطن امروز به این سو سابقه کرانچار اشاره شد.سپس چند روزنامه ورزشی هم به صورت کلی به این مسئله پرداختند تا در نهایت کرانچار یک قرارداد مشروط را با مدیرعامل پرسپولیس امضا کند. سرمربی وقت سرخ پوشان متعهد شده بود که هرگز اتفاقات زمان حضورش در کرواسی برایش در ایران تکرار نشود.

پس از اخراج زودهنگام کرانچار از پرسپولیس، دو فصل بعد باشگاه سپاهان به سراغ او آمد که روی هم رفته چند سال همکاری موفقیت آمیز بین او و این باشگاه اصفهانی شکل گرفت. در این بین هیچ گزارشی در مورد مصرف نوشیدنی های الکل دار از سوی این مربی رسانه ای نشد

پس از اخراج زودهنگام کرانچار از پرسپولیس، دو فصل بعد باشگاه سپاهان به سراغ او آمد که روی هم رفته چند سال همکاری موفقیت آمیز بین او و این باشگاه اصفهانی شکل گرفت. در این بین هیچ گزارشی در مورد مصرف نوشیدنی های الکل دار از سوی این مربی رسانه ای نشد.

اما اینک علی رغبتی فاش می سازد که کاری به آنچه کرانچار خارج از ایران انجام داده است ندارند و کمیته ارزشیابی مربیان خارجی وزارت ورزش و جوانان گزارش هایی را در مورد تخلفات او در زمان حضورش در ایران در اختیار دارد. حالا باید به صورت دقیق پرسید منبع این گزارش ها چه کسانی بوده اند؟ اگر حقیقت دارد چرا مسئولان سپاهان و مدیران عامل این تیم در دو سال اخیر این موضوع را گزارش نکردند؟

باید حقیقت را کشف کرد

همان اندازه که مربی تیم امید فوتبال ایران ولو در صورت خارجی بودن، ملزم به رعایت یکسری از اخلاقیات است مربیان تیم های بزرگی مثل پرسپولیس و سپاهان هم قطعا باید آن را رعایت کنند. اگر کرانچار در زمان حضورش در پرسپولیس و سپاهان تخلفی به این بزرگی را انجام داده است چرا مدیران عامل این دو تیم آن را لاپوشانی کردند و حتی در هر دو نوبت برای خروج او از تیم های مذکور جشن تودیع به همراه اهدای یادگاری برگزار شد؟

اگر هم واقعا کرانچار در ایران مرتکب اشتباهات گذشته اش نشده است باید از وزارت ورزش و جوانان و کمیته ارزشیابی مربیان خارجی این وزرات خانه درخواست کرد منابع گزارشات خود را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند تا مشخص شود در این بین چه کسی مقصر است.

بدون تردید یا قصوری در گذشته انجام شده که مدیران ارزشی و دولتی ما تنها به خاطر نتیجه چشم بر آن بستند و یا اینکه کرانچار به ناحق قربانی توطئه ای شد که یکسری افراد خاص آن را برای عدم حضور او در ایران طرح ریزی کردند. حالت سومی وجود ندارد و این وظیفه رسانه هاست تا پاسخ سوال را پیدا کنند.

مهدی طاهرخانی

بخش ورزشی تبیان