تبیان، دستیار زندگی
چهاردهمین دوره لیگ برتر درحالی با انجام 5 دیدار به تعطیلات 53 روزه می رود که نفت در دربی تهران به فکر صدر است و استقلال و پرسپولیس در رقابت با حریفان اهوازی در اندیشه پیروزی هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نبرد سرخابی‌ها با اهوازی‌ها


چهاردهمین دوره لیگ برتر درحالی با انجام 5 دیدار به تعطیلات 53 روزه می‌رود که نفت در دربی تهران به فکر صدر است و استقلال و پرسپولیس در رقابت با حریفان اهوازی در اندیشه پیروزی هستند.

نبرد سرخابی‌ها با اهوازی‌ها

روز دوم و پایانی از هفدهمین هفته رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور درحالی فردا پنجشنبه با برگزاری 5 دیدار پیگیری می‌شود که پس از پایان این دیدارها، لیگ برتر به خاطر برگزاری اردوهای تیم ملی و انجام رقابتهای جام ملت‌های 2015 استرالیا به مدت 53 روز تعطیل می‌شود. دیدارهایی که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

پرسپولیس - فولاد خوزستان

شکست برابر نفت در لیگ و حذف از جام حذفی در پای فینال با مغلوب شدن در خانه مقابل ذوب‌آهن، تمام لذت هواداران پرسپولیس در پیروزی دربی را زیر سوال برد و تا حدودی به فراموشی سپرد. حالا شاگردان حمید درخشان در سومین مسابقه پیاپی خود با یکی از مدعیان قهرمانی، تنها به برد نیاز دارند تا به جای ورود به بحرانی نتیجه‌گیری، به آرامش نسبی برسند.

کسب پیروزی در ورزشگاه خالی از تماشاگر آنهم مقابل فولاد، برای پرسپولیسی که این روزها مدیرعاملش در زندان به سر می‌برد و نفراتی همچون امید عالیشاه و اومانیا را به دلیل محرومیت و پیام صادقیان، محمد عباس‌زاده و مهدی طارمی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد، ارزشی بیش از 3 امتیاز دارد.

البته جنگ فولادی‌ها با سرمربی پرسپولیس که پس از انتشار فایل صوتی در برنامه 90 علنی شده، هم می‌تواند در جریان این بازی اثر بگذارد و قطعا حمید درخشان برای آرامش فکری بیشتر در تعطیلات و پاسخ دادن به این اقدام فولادی‌ها، تنها به دنبال پیروزی در این بازی است.

در این مسابقه که نبرد دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا است و پیش از این بازی حریفان خود در رقابتهای باشگاهی قاره کهن را شناخته‌اند، فولاد هم برای اینکه جایگاهش از رده سوم را ارتقا بخشد، تنها به پیروزی فکر می‌کند زیرا همانند دیگر مدعیان در صورت از دست دادن امتیاز، در خطر سقوط به رده‌های پائین‌تر قرار می‌‎گیرند.

تراکتورسازی تبریز - ذوب‌آهن اصفهان

کسب یک امتیاز از 3 بازی و دو شکست متوالی در لیگ، صدر را از تراکتورسازی گرفت و این تیم را به رده سوم فرستاد، اتفاقی که به مذاق هوادارانی تبریزی خوش نیامد. حالا رسول خطیبی تیمش را بعد از دو هفته در ورزشگاه خانگی درحالی به میدان می‌فرستد که تنها پیروزی باعث رضایت و آشتی تماشاگران تبریزی با این تیم می‌شود.

تراکتورسازان که می‌دانند تساوی یا شکست باعث سقوط بیشترشان در جدول رده‌بندی لیگ برتر می‌شود، امیدوارم با کسب 3 امتیاز این مسابقه مانع ورود تیم‌شان به وضعیت بحرانی شود اما ذوب‌آهن هم این روزها تیمی نشان داده که به راحتی امتیازی در خانه و خارج از خانه امتیازی از دست نمی‌دهد.

شاگردان یحیی گل‌محمدی که پس از حذف استقلال و پرسپولیس به فینال جام حذفی رسیده‌اند، به فکر کسب چهارمین پیروزی متوالی خود در لیگ برتر هستند تا پیش از ورود به تعطیلات از یکسو به نیمه دوم جدول صعود کرده و به وضعیت خود آرامش دهند و از سوی دیگر اختلاف خود را با تیم‌های بالانشین کاهش دهند.

راه‌آهن تهران - نفت تهران

این بازی هم دربی پایتخت است اما نه به جذابیت دربی سرخابی‌ها، هرچند به خاطر شرایط دو تیم در جدول رده‌بندی لیگ برتر و هدایت این دو تیم توسط دو چهره مطرح پرسپولیس و استقلال، این مسابقه هیجان و حساسیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

در یکسوی این میدان، حمید استیلی است و تیمش که در بحران مالی، مدیریتی و نتیجه‌گیری قرار گرفته و امروز جزو سه تیم قعرنشین لیگ است. میزبان این بازی اگر بخواهد شانس خود را برای بقا در لیگ برتر افزایش دهد، حداقل باید در دیدارهای خانگی پیروز شود، آنهم برابر هر حریفی حتی نفت صدرنشین زیرا تساوی و شکست تفاوتی برای این تیم ندارد.

در سوی دیگر میدان اما علیرضا منصوریان با تیمش ایستاده‌اند، تیمی که از نفرات جوان تشکیل شده و علاوه بر صدرنشینی در لیگ برتر، امروز یکی از دو فینالیست جام حذفی نیز هست. تیمی که این روزها شرایط خوبی دارد زیرا در 11 هفته گذشته نباخته، در 4 بازی متوالی پیروز شده و در دو هفته گذشته دو تیم مدعی تراکتورسازی و پرسپولیس را از پیش رو برداشته است.

نفتی‌ها برای حفظ و افزایش این رکوردها و مهمتر از آن نگه داشتن صدر جدول که به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به سپاهان بدست آورده‌اند، در رقابت سرخابی که بین مربیان دو تیم وجود دارد، تنها به پیروزی می‌اندیشند زیرا به خاطر اختلاف اندک امتیازی بین تیم اول تا پنجم، کوچکترین اشتباه، منجر به سقوط آنها به رده‌های پائین‌تر می‌شود.

پدیده مشهد - نفت مسجدسلیمان

رقابت دو تیم پائین جدولی، دو تیمی که در این فصل به لیگ برتر صعود کردند و هر دو به فکر سهمیه خود در این رقابتها هستند. پدیده که هفته پیش از رسیده به فینال جام حذفی به خاطر شکست در ماراتن پنالتی‌ها مقابل نفت تهران، محروم شد، به فکر جبران آن ناکامی با پیروزی در این مسابقه است.

نفت مسجدسلیمان هم در صورت پیروزی در این مسابقه و ناکامی دیگر تیم‌های پائین جدول، شانس خود را برای بقا در لیگ برتر افزایش می‌دهد، همین مسائل است که اهمیت کسب این 3 امتیاز را برای هر دو تیم به مراتب افزایش داده است.

نبرد سرخابی‌ها با اهوازی‌ها

صنعتی خوزستان - استقلال تهران

رقابت دو تیم آبی‌پوش لیگ برتر که یکی برای فرار از پائین جدول و دیگری برای نزدیک شدن به صدر به میدان می‌آیند، بسیار جالب و دیدنی است. صنعتی خوزستان که با هدایت عبدالله ویسی هنوز به تیمی که هوادارانش انتظار دارند، نرسیده است، اگر در این بازی پیروز نشود، خطر سقوط به مثلث قعرنشینان و یا نزدیک شدن به این بخش جدول را بالای سر خود احساس خواهد کرد اما بردن استقلال در اهواز، هم این تیم را از نظر امتیازی و هم از نظر روحی - روانی به آرامش می‌ رساند و آنها با انگیزه بیشتری به تعطیلات نیم فصل می‌روند.

در این بازی که سیدمهدی سیدصالحی مهاجم سال‌های پیش استقلال مقابل این تیم قرار می‌گیرد، شاگردان امیر قلعه‌نویی برای دورشدن کامل از روزهای بحرانی، برای رسیدن به 3 امتیاز ارزشمند در خارج از خانه به میدان می‌روند.

اگر استقلال بتواند در این مسابقه پیروز شود، شاید خاطره عدم نتیجه گیری مطلوب در هفته‌های گذشته، باخت در دربی و حذف شدن از جام حذفی را تا حدودی از ذهن هوادارانش پاک کرده و با صعود به رده‌ای بهتری از پنجمی به تعطیلات برود اما تساوی یا باخت، حواشی موجود در این باشگاه را بیشتر می‌کند.

در روزی که استقلال آندرانیک تیموریان را در اختیار ندارد و وضعیت محمد قاضی هم برای حضور در این بازی مشخص نیست، باید دید استقلال می‌تواند مقابل دیگر آبی‌پوش لیگ به پیروزی رسیده و با آرامش به تعطیلات می‌رود و یا باز هم باید به خاطر از دست دادن امتیاز، مقابل تماشاگران شرمنده شود.

برنامه دیدارهای هفته هفدهم لیگ برتر (گرامیداشت شهادت آیت اله دستغیب) به شرح زیر تغییر کرد:

چهارشنبه - 19 آذرماه 93

* سایپا البرز - پیکان تهران، ساعت 15، ورزشگاه انقلاب کرج

* سپاهان اصفهان - گسترش فولاد تبریز، ساعت 15، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

* صبای قم - ملوان بندرانزلی، ساعت 15، ورزشگاه یادگار امام(ره) قم

پنجشنبه - 20 آذرماه 93

* پرسپولیس - فولاد خوزستان، ساعت 14:15، ورزشگاه آزادی تهران

* تراکتورسازی تبریز - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 15، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

* راه‌آهن تهران - نفت تهران، ساعت 15، ورزشگاه تختی تهران

* پدیده مشهد - نفت مسجدسلیمان، ساعت 15، ورزشگاه ثامن مشهد

* صنعتی خوزستان - استقلال تهران، ساعت 16:15، ورزشگاه غدیر اهواز

جدول گلزنان لیگ برتر:

12 گل:

لوسیانو ادینهو (تراکتورسازی)

8 گل:

سجاد شهباززاده (استقلال)

7 گل:

سروش رفیعی (فولاد)

6 گل:

محسن دلیر (تراکتورسازی تبریز) و مهدی شریفی (سپاهان)

5 گل:

مارکو اورلیو آیوبل و ایوب کلانتری (صبای قم)، میثم مجیدی (صنعتی خوزستان)، غلامرضا رضایی (نفت تهران)، محمد عباس‌زاده (پرسپولیس) و محسن یوسفی (ملوان)

4 گل:

محمد قاضی و امید ابراهیمی (استقلال)، محمدرضا خلعتبری و لوسیانو پریرا (سپاهان)، احمد حسن‌زاده (صبای قم)، لئوناردو پادوانی (نفت تهران)، روح‌الله سیف‌اللهی (صنعتی خوزستان)، سیدجلال رافخایی (ملوان)، رضا عنایتی (پدیده)، سامان نریمان جهان (تراکتورسازی)، میلاد میداوودی (سایپا) و جابر انصاری (گسترش فولاد)

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر