تبیان، دستیار زندگی
هفته چهاردهم رقابت های لیگ برتر درحالی برگزار می شود که استقلال و پرسپولیس باید به مصاف تیم های تبریزی بروند و در این میان مصاف آبی پوشان و تراکتورسازی می تواند سرنوشت قهرمان نیم فصل را روشن کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال - تراکتور فینال نیم فصل


هفته چهاردهم رقابت های لیگ برتر درحالی برگزار می شود که استقلال و پرسپولیس باید به مصاف تیم‌های تبریزی بروند و در این میان مصاف آبی پوشان و تراکتورسازی می تواند سرنوشت قهرمان نیم فصل را روشن کند.


هفته چهاردهم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران با برگزاری سه دیدار در روز پنجشنبه و پنج دیدار در روز جمعه برگزار می شود.

سپاهان - نفت مسجد سلیمان

شاگردان حسین فرکی هفته گذشته در دیداری نفس گیر موفق شدند تا استقلال خوزستان را شکست دهند و با 23 امتیازه شدنشان، همچنان در جمع مدعیان قهرمانی باقی بمانند. آنها این هفته بر روی کاغذ کار دشواری پیش روی ندارند و انتظار می رود که بتوانند در اصفهان از سد نفت مسجد سلیمان بگذرند. نفتی که با حضور مکوندی کمی در نتیجه گیری وضعیتش بهتر شده اما هنوز هم فاصله زیادی با یک تیم لیگ برتری دارد.

هرچند که گرفتن سه امتیاز این دیدار از سوی نفتی ها چیزی دور از ذهن است اما اگر آنها بتوانند در اصفهان دست به این کار بزرگ بزنند، از منطقه سقوط جدا می شوند و می توانند با انگیزه بیشتری نیم فصل دوم رقابت های لیگ برتر را دنبال کنند. در سوی دیگر میدان نیز سپاهان برای باقی ماندن در کورس قهرمانی محکوم به کسب هر سه امتیاز این دیدار است و به همین دلیل می توان انتظار یک نمایش تهاجمی از این تیم را داشت.

راه آهن - پیکان

راه آهن در حالی که به روند سینوسی نتیجه گیری خود ادامه می دهد، این هفته به مصاف پیکانی می رود که نتوانسته در حد انتظارات ظاهر شود و انتظار می رود در صورت ناکامی در دو دیدار پیش روی، شاهد برکناری ابراهیم زاده از این تیم باشیم چراکه این روزها بعد از استعفای مدیرعامل این باشگاه، بیش از گذشته نام دایی را در اطراف این باشگاه می توان شنید.

یکی از نکات جالب این دیدار همسایگی دو تیم در جدول رده بندی است. پیکان درحال حاضر در رده دهم و راه آهن در رده یازدهم قرار دارند. این دو تیم که هم امتیاز هم هستند در صورت کسب پیروزی در این میدان می توانند امیدوار به صعود دو پله ای خود باشند.

از تقابل های خاص این دیدار رویارویی رحمتی و طالب لو است. دو دروازه بانی که سالها در تیم ملی و استقلال با یکدیگر رقابت داشتند و البته چندین بار هم این رقابت به اظهارات طرفین علیه یکدیگر منجر شد. همچنین این دیدار به نوعی تقابل ضعیف ترین خط دفاع لیگ با ضعیف ترین خط حمله لیگ است. پیکان با تنها 6 گل زده ضعیف ترین خط حمله لیگ و راه آهن با 21 گل خورده ضعیف ترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند.

در این دیدار امیرحسین فشنگچی از پیکان به دلیل محرومیت غایب است.

پرسپولیس - گسترش

پرسپولیس - گسترش فولاد

پرسپولیس بعد از برتری هفته گذشته اش برابر پیکان باید از سد گسترش فولادی بگذرد که با وجود تغییرات وسیع در کادرفنی اش به عنوان یکی از جدی ترین کاندیده های سقوط محسوب می شود. این دیدار از آن جهت برای سرخپوشان اهمیت دارد که در صورت موفقیت در این بازی می توانند با خیال آسوده به تعطیلات لیگ بروند و خودشان را در فضایی بدون حاشیه برای داربی آماده کنند. موفقیت در پیش در آمد داربی همواره از ملزومات تیم ها برای نمایش خوب در این مسابقه بوده است و حمید درخشان به خوبی می داند که برتری در این دیدار می تواند به تیمش برای موفقیت در داربی کمک کند.

در سوی دیگر این میدان گسترش فولاد قرار دارد که هفته گذشته داربی تبریز را باخته و نمی خواهد از تهران دست خالی باز گردد. آنها در این دیدار علیرضا نقی زاده را به دلیل محرومیت در اختیار ندارند و باید دید کمالوند بالاخره می تواند قابلیت خاصی از تیمش را نشان دهد یا نه. تیمی که او اخیرا گفته که بد بسته شده است و البته به این سوال پاسخ نداده که چطور در هنگام حضورش در این باشگاه از وضعیت تیمی آن اعلام رضایت کرده بوده است.

آنچه که از این دیدار به نظر می رسد، آن است که کفه پیروزی در این دیدار به سمت پرسپولیس گرایش بیشتری دارد و تیم حمید درخشان که درگیر مسائلی مثل وضعیت صادقیان و بی انگیزگی امثال او در تمرینات است، می تواند با این برد خودش را در جدول کمی بالا بکشد و خط نشانی برای استقلال در داربی بکشد.

پدیده - فولاد

پدیده بعد از شروع طوفانی اش در لیگ برتر چند هفته ای است که در افت به سر می برد و این هفته میزبان فولادی است که با وجود موفق بودن در نتیجه گیری، هیچ شباهتی به فولاد فصل گذشته ندارد که بازی های چشم نوازش تحسین همه کارشناسان را به همراه داشت. فولاد اسکوچیچ فاصله زیادی با تیم سال قبل دارد و آنها هفته گذشته در آخرین لحظات بازی و با یک ضربه پنالتی ملوان قعرنشین را شکست دادند و باید دید که برابر پدیده چه عملکردی خواهند داشت.

با توجه به قرارداشتن فولاد در رده دوم جدول رقابت های لیگ برتر بی شک آنها به سه امتیاز این دیدار فکر می کنند چراکه در صورت موفقیت استقلال برابر تراکتورسازی این فرصت برای صدرنشینی آنها ایجاد می شود. با این همه از سویی دیگر گرفتن یک امتیاز از پدیده در مشهد هم نتیجه بدی برای آنها به شمار نمی رود.

ملوان - ذوب آهن

مصاف دو تیمی که از کاندیده های جدی سقوط محسوب می شود، جذابیت های خاص خودش را دارد. دیداری که در انزلی برگزار می شود و طبیعتا ملوان با حضور تماشاگرانش شانس بیشتری برای موفقیت در این دیدار دارد. ملوان در صورت شکست در این دیدار همچنان قعر نشین می ماند و این چیزی نیست که مالک این باشگاه به دنبال آن باشد.

در سوی دیگر این میدان ذوب آهن قرار دارد که این روزها با فروکش کردن نام سرمربی اش به عنوان گزینه اصلی سرمربیگری تیم ملی امید، همه تلاشش را به ادامه حضورش در لیگ برتر معطوف کرده است. آنچه که مسلم است، تساوی در این دیدار به کار هیچیک از طرفین نمی آید و همین مسئله بر زیبا شدن بازی و ارائه یک بازی تهاجمی از سوی دو تیم کمک می کند.

حساس ترین دیدار این هفته را تیم های تراکتورسازی و استقلال در تبریز برگزار می کنند. دیداری که برد در آن برای تراکتورسازی می تواند به معنای قهرمانی نیم فصل باشد و برای استقلال به معنای فاصله زیاد با صدر جدول باشد و در نهایت منجر به این شود که شاگران قلعه نویی با دست و پنجه نرم کردن با انواع حاشیه ها به استقبال داربی بروند.

استقلال خوزستان - سایپا

در حالی که شنیده می شود باشگاه استقلال خوزستان به پنج بازیکنش اخطار داده تا کیفیت بهتری از خود به نمایش بگذارند، آنها به مصاف سایپایی می روند که در جام حذفی حذف شده و تنها شانس حضورش در رقابت های آسیایی را موفقیت در لیگ برتر می بیند. این دیدار برای عبدالله ویسی هم اهمیت خاصی دارد و او نمی خواهد سه امتیاز این مصاف خانگی را براحتی از دست بدهد.

از تقابل های خاص این دیدار حضور میداوودی در سایپا است. او که فصل گذشته در استقلال خوزستان بوده است، می تواند ذخیره طلایی جلالی در این دیدار محسوب شود.

مجید حیدری و روح الله سیف اللهی از استقلال خوزستان و ابراهیم صادقی از سایپا محرومان این دیدار هستند.

صبای قم - نفت تهران

دیدار صبا و نفت تهران به نوعی تقابل استاد و شاگرد است. مرفاوی سرمربی صبا، در یکی از سال های حضورش در قامت سرمربی استقلال، سرمربی منصوریان بوده و در این دیدار منصوریان به نوعی به استادش درس پس می دهد. این دیدار از طرفی دیگر مصاف دو مربی استقلالی لیگ محسوب می شود و از جذابیت های خاص خودش برخوردار است.

صبای قم هفته گذشته یک امتیاز ارزشمند را از استقلال گرفته و نفت هم هفته قبل موفق شد پدیده را شکست دهد و پیروز این دیدار همچنان در کورس سهمیه آسیایی باقی می ماند.

شاید به نوعی بتوان نام این دیدار را، مصاف دو تیمی دانست که بیشتر از حد انتظارات در این فصل ظاهر شده اند.

تراکتورسازی - استقلال

حساس ترین دیدار این هفته را تیم های تراکتورسازی و استقلال در تبریز برگزار می کنند. دیداری که برد در آن برای تراکتورسازی می تواند به معنای قهرمانی نیم فصل باشد و برای استقلال به معنای فاصله زیاد با صدر جدول باشد و در نهایت منجر به این شود که شاگران قلعه نویی با دست و پنجه نرم کردن با انواع حاشیه ها به استقبال داربی بروند. استقلالی که این روزها حال خوشی ندارد و دو تساوی پیاپی در لیگ برتر آنها را کمی در لیگ عقب انداخته است.

با این همه اگر استقلال موفق شود تراکتورسازی را شکست دهد، در فاصله یک امتیازی با تراکتورسازی قرار می گیرد و با روحیه بسیار مناسبی به سمت داربی می رود.

دیدار تراکتورسازی و استقلال یادآور بازی های جنجالی این دو تیم در سال های گذشته هم هست. دیدارهایی که با تصاویر پرتاب برف و سنگ از سوی تماشاگران تبریزی توامان شده است و دیگر نکته جالب آن حضور قلعه نویی بر روی نیمکت استقلال است. سرمربی ای که سابقه نشستن روی نیمکت تراکتورسازان را هم دارد.

از دیگر موارد جالب این دیدار، برخورد خطیبی با کادرفنی استقلال است. وی سال گذشته در کسوت سرمربی گری گسترش فولاد بعد از شکست برابر آبی پوشان اتهاماتی را علیه کادرفنی استقلال مطرح کرد و در جام شهدا هم در بین دو نیمه دیدار تیمش و استقلال میان بردارش و ستار همدانی درگیری پیش آمد.

دیدار تراکتورسازی و استقلال بی شک بدون توجه به هر نتیجه ای که در آن بدست بیاید، مصافی است که حواشی آن تا چند روز بعد از آن حضور دارد و ماحصل آن تاثیراتی بر وضعیت دو تیم خواهد گذاشت.

استقلال در این دیدار شش بازیکن دو کارته دارد که می توانند براحتی داربی را از دست بدهند و این مسئله شاید آبی پوشان را کمی محتاط کند. احتیاطی که شاید منجر به از دست دادن این دیدار و داربی از سوی استقلالی ها شود. خط حمله آتشین تراکتورسازی بی شک بزرگترین دغدغه قلعه نویی در این دیدار است و او پیش از هرچیز به حل این مسئله فکر می کند.

استقلال در این دیدار فخرالدینی و تراکتورسازی کیانی را به دلیل محرومیت در اختیار ندارند.

بخش ورزشی تبیان


منبع : ایسنا