تبیان، دستیار زندگی
با توافقی که فدراسیون فوتبال با صداوسیما انجام داد، پخش تلویزیونی رقابت های لیگ برتر فوتبال دوباره از سر گرفته می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته چهاردهم پخش مستقیم می شود


با توافقی که فدراسیون فوتبال با صداوسیما انجام داد، پخش تلویزیونی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال دوباره از سر گرفته می‌شود.


اسپادرکم

سرانجام کفاشیان و دوستانش در فدراسیون رضایت دادند که با 24 میلیارد تومان قرارداد امضا کنند. این تنها 2 میلیارد از رقم پیشنهادی صدا و سیما بالاتر است. کفاشیان اخیرا گفته بود حق پخشی که می‌خواهند 100 میلیارد تومان است و اگر صدا و سیما پای میز مذاکره بیاید، کمی تخفیف می‌دهند. اما ظاهر منظور رئیس فدراسیون فوتبال تخفیف 76 میلیارد تومانی بود! فدراسیون در حالی اجازه پخش بازی‌ها را نداد که در این بین تنها 2 میلیارد تومان نسبت به قرارداد اولیه -22 میلیارد- اضافه‌تر خواهد گرفت اما برآورد ضررها، بیشتر از این 2 میلیارد تومان است. رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید: «به هر حال برای گرفتن حقمان باید یک ضرری هم می‌کردیم اما خدا را شکر برای سال‌های بعدی این مشکل حل شده است.» کفاشیان در پاسخ به این سوال که اگر دنبال 2 میلیارد بودند چرا از ابتدا نگفتند، می‌گوید: «نه ما دنبال این بودیم که برای سال‌های بعد حق پخش تکلیفش روشن شود که شد.» اما او هرگز نمی‌گوید چرا مقام‌های رسمی صدا و سیما پس از امضای این قرارداد در حرف‌های خود علیه فدراسیون فوتبال موضع گرفتند.

این موضع‌گیری‌ها به خوبی نشان می‌دهد آن‌ها از بالا به فدراسیون نگاه می‌کنند. بیان جملاتی چون «فدراسیون دیگر حق ندارد جلوی دوربین‌ها را بگیرد» یا «آن‌ها با افکار عمومی بازی کردند» نشان می‌دهد مسئولان صداوسیما حالا در موضع قدرت هستند. یکی از مقام‌های بلندپایه فدراسیون هم فاش کرد برای امضای این قرارداد حتی پای شورای تامین هم وسط آمد. بدین ترتیب، کفاشیان پای قرارداد 24 میلیاردی حق پخش را امضا کرد تا به قول خودش برای سال‌های آتی به حقشان برسند! به گفته کفاشیان قرار است از سال آینده، حق پخش در بودجه عمومی کشور قرار گیرد؛ یعنی دولت به صدا و سیما پول بدهد و رسانه ملی هم این پول را به عنوان حق پخش در اختیار باشگاه‌ها قرار دهد اما آیا این همان «حل شدن» مشکل است؟

این توافق در حالی صورت گرفته که هنوز ابهاماتی در مورد میزان مبلغ توافق وجود دارد. آنچه از اخبار غیر رسمی انتشار یافته و تا حدودی صحیح به نظر می”‌”¹رسد افزایش تنها 2 میلیارد تومان است و به عبارتی می‌توان افزایش 10 درصدی را بر آن متصور بود اما سازمان لیگ این خبر را تکذیب کرده است

یکی از مسئولان فدراسیون در این باره می‌گوید: «من بعید می‌دانم مشکل حل شده باشد چراکه صدا و سیما همین الان کلی مشکل مالی دارد. آن‌ها هر سال همین وضعیت را دارند. چطور ممکن است در این شرایط پول حق پخش را بدهند؟ آن‌ها پول بگیرند هزار و یک زخم دارند که این پول‌ها را به آن زخم‌ها بزنند. من که امیدوار نیستم.» به نظر می‌رسد فوتبال بازی حق پخش را باخته است. البته کفاشیان می‌گوید اینطور نیست و آن‌ها حق پخش را می‌گیرند: «نه، مطمئن باشید ما حقمان را خواهیم گرفت. صدا و سیما در این زمینه با ما توافق کرده است.» توافقی که باید منتظر ماند و دید سرانجامی دارد یا نه...

این توافق در حالی صورت گرفته که هنوز ابهاماتی در مورد میزان مبلغ توافق وجود دارد. آنچه از اخبار غیر رسمی انتشار یافته و تا حدودی صحیح به نظر می”‹رسد افزایش تنها 2 میلیارد تومان است و به عبارتی می‌توان افزایش 10 درصدی را بر آن متصور بود اما سازمان لیگ این خبر را تکذیب کرده است و مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ در گفت‌وگو با تسنیم نیز روی افزایش 30 درصدی تکیه دارد. وی در این باره می‌گوید: «در این زمینه کار خوبی انجام شد و درست است که امسال با افزایش 30 درصدی به پیشنهاد قبلی صداوسیما به توافق رسیدیم اما در عوض این مشکل حق پخش را برای سال‌های آینده از بین بردیم.» از سوی دیگر سیدرمضان شجاع”‹کیاسری دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما، قرارداد قبلی با فدراسیون را 20 میلیارد تومان عنوان می”‹کند و با افزایش 20 درصدی به 24 میلیارد رسیده است.

حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان