تبیان، دستیار زندگی
پرسپولیسی ها در دربی، بهترین نتایج را کسب کرده اند آنها، هر چند مثل استقلال، آمار برتری ندارند اما برخلاف آبی ها سابقه زدن 4 گل و 6 گل را دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین های تاریخ پرسپولیس در داربی


پرسپولیسی ها در دربی، بهترین نتایج را کسب کرده اند آنها، هر چند مثل استقلال، آمار برتری ندارند اما برخلاف آبی ها سابقه زدن 4 گل و 6 گل را دارند.

بهترین های تاریخ سرخابی را برگزیده و متوجه شدیم که مهاجمان منتخب این تیم بسیار زیادند، چنانچه تنها 2نفر هت تریک کننده دربی در تیم دوم قرار می‌ گیرند و جالب تر اینکه ایمون زاید با کمتر از یک نیمه بازی در تیم منتخب دوم قرار می‌ گیرد.

تیم منتخب سرخپوشان:

احمدرضا عابدزاده: 8 بار مقابل آبی ها بازی کرد و هیچگاه نباخت. عابدزاده در دربی 73 و 78 و 79 گل خورد اما 5 بار برابر آبی ها کلین شیت کرد. او وقتی استقلال هم بود برابر سرخپوشان 3بار و مجموعا 8 کلین شیت در 13 بازی داشت.

پرسپولیس و عابدزاده

جعفر کاشانی: بهترین و شایسته ترین دفاع سرخپوشان در پیروزی های دهه 50 بود. در 2 برد 6 ـ صفر و 4 ـ یک مدافع آخر سرخپوشان او بود.

مهدی هاشمی نسب: ضمن ارائه بازی های محکم در نیمه دوم دهه 70، 4 گل به استقلال زد. او بعدها به استقلال رفت و به پرسپولیس هم گل زد تا بهترین دفاع ـ گلزن دربی باشد.

او را می‌توان به نوعی آقای داربی پایتخت نامید. هاشمی‌نسب چهار بار با لباس پرسپولیس دروازه استقلال را باز كرد و بنا به دلایلی در یك قدمی تبدیل شدن به اسطوره سرخپوشان، راهی استقلال شد تا در بازی معروف 9 دی 79، این بار سنگر پرسپولیس را فتح‌ كند. در كنار این ستاره جنجالی، غلام فتح‌آبادی و شاهرخ بیانی هم موفق به گلزنی به هر دو تیم در تاریخ داربی شدند!

مهدی هشمی نسب

پیروانی: بعد از همایون بهزادی و باقری بیشترین کاپیتانی را در دربی دارد. پیروانی در دربی 3 بار باخته اما 6 بار هم برنده شده است. او از بهترین و محکم ترین مردان دربی بوده است که در فینال جام‌حذفی 78 هم با گل او سرخپوشان برنده شدند.

رضا شاهرودی: فقط یک بار بازنده دربی بوده و سه بار سانترهای او در دربی منجر به گلزنی سرخ ها بوده است.

مهدی مهدوی کیا: در دربی 75 و 90، سه پاس گل داد و در دربی 76، یک گل زد، مهدوی کیا 3بار هم کاپیتان سرخ ها در دربی بود.

ركورد جوان‌ترین بازیكن داربی تهران در طول تاریخ متعلق به مهدی مهدوی‌كیاست كه با 19 سال و 356 روز در شهرآورد 20 تیر 76 پایتخت به میدان رفت. همچنین یکی از کسانی است که تاکنون شکستی مقابل استقلال نداشته است و توانسته است بیشتر بازی های خود را با پیروزی پشت سر بگذارد.

علی پروین: 2 گل در دربی زد و روی هم 6بار پاس گل داد. او یکی از بهترین های پرسپولیس در تاریخ دربی بود.ركورد بیشترین حضور در داربی‌های تهران متعلق به سلطان فوتبال ایران است. علی پروین تا قبل از داربی 67 ، در 66درصد دوئل‌های سرخابی‌ها حاضر بوده است! او با 43 حضور در داربی، در شرایطی ركورددار است كه از این تعداد 23 عنوان مربوط به دوران مربیگری و 20 عنوان متعلق به سال‌های بازیگری وی می‌شود. در عرصه بازیگری بعد از پروین، نیکبخت ، پیروانی و فكری با 19 داربی ركورددار هستند.

کریم باقری: بعد از بهزادی دومین کاپیتان تاریخ سرخ ها بوده و یکی از زیباترین گل های تاریخ دربی را در بهمن 88 زد و منجر به برد سرخپوشان شد.

علی کریمی: 2بار در سال های 79 و 87 گل دقایق پایانی او پرسپولیس را از شکست رهانید و یک بار هم در دقایق پایانی سانتر او منجر به ثبت پنالتی و نجات پرسپولیس شد.

حسین کلانی: در هر 2 برد، 4 ـ یک و 6 ـ صفر گل زد و با 6 گل مثل غلامحسین مظلومی دومین گلزن برتر تاریخ فوتبال دربی بوده است. کلانی، اولین گل بازی 6 تایی ها را هم به ثمر رساند.

صفر ایرانپاک: با زدن 7 گل هنوز بهترین گلزن دربی است او در سال 87 به رحمت خدا رفت.

ایمون زاید: یکی از به یاد ماندنی ترین افراد داربی برای پرسپولیسی ها ایمون زاید است. مهاجمی که سرخپوشان را به شکل وحشتناکی از پنجمین شکست فراری داد و باعث شد تا پرسپولیس انتقام شکست های متوالی را با یک پیروزی خاطره انگیز کسب کند.

بخش ورزشی تبیان