تبیان، دستیار زندگی
هرچند دربی پایتخت دیدارهای هفته پانزدهم را تحت تاثیر قرار می دهد اما مهمترین بازی این هفته از نظر امتیازی و جدولی، در شرق تهران برگزار می شود، جایی که نفت برای افرایش رکورد بدون باخت خود و تراکتور برای گرفتن جشن قهرمانی برابر هم صف آرایی می کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیگ دیدنی؛ پیش از "دربی پایتخت"


هرچند دربی پایتخت دیدارهای هفته پانزدهم را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما مهمترین بازی این هفته از نظر امتیازی و جدولی، در شرق تهران برگزار می‌شود، جایی که نفت برای افرایش رکورد بدون باخت خود و تراکتور برای گرفتن جشن قهرمانی برابر هم صف آرایی می‌کنند.

نفت و تراکتور

هفته پانزدهم و پایانی رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور درحالی از فردا آغاز می‌شود که دیدارهای این هفته تحت تاثیر دربی پایتخت قرار دارد. البته بازی‌های این هفته با رقابت دو تیم پائین جدولی نفت و ملوان آغاز با دیدار سنتی استقلال و پرسپولیس به پایان می‌رسد.

نفت مسجدسلیمان - ملوان بندرانزلی

این رقابتی حساس و جذاب بین دو تیم قعرجدولی است. نفت مسجدسلیمان که پس از پیروزی برابر فولاد در هفته یازدهم، دو تساوی و یک شکست را تجربه کرده، امروز در رده پانزدهم قرار دارد. آنها هرچند هفته پیش برابر سپاهان مغلوب شدند اما به خاطر باخت 3 بر یک ملوان مقابل ذوب‌آهن، قعر جدول را به این تیم شمالی سپردند و خودشان با تفاضل گل بهتر، یک پله صعود کردند.

شاگردان مکوندی در صورت پیروزی در نخستین مسابقه هفته پانزدهم، شانس خود را برای فرار از قعرجدول بیشتر می‌کنند و ملوانی‌ها که با هدایت سرمربی جدید خود، چندان توفیق نداشته و روز به روز در جدول رده‌بندی بیشتر سقوط کرده و حالا قعرنشین هستند، برای نجات از این وضعیت بحرانی به میدان می‌آیند.

سایپا البرز - سپاهان اصفهان

تقابل مجید جلالی و حسین فرکی در روز دوم از دیدارهای هفته پانزدهم، یکی از اتفاقات جالب مسابقات هفته است، از یکسو یک مربی برای نجات تیمش از بحران و در آن سوی میدان مربی دیگری به فکر رساندن تیمش به صدر جدول و قهرمانی نیم فصل است.

جلالی مردی است که باید تیمش را از بحران نتیجه‌گیری خارج کند زیرا سایپا از 5 هفته گذشته 4 شکست داشته و تنها مقابل پرسپولیس پیروز شده است. آنها درحالی برابر سپاهان رده دومی به میدان می‌روند که دو باخت متوالی را تجربه کرده و در مرز سقوط به نیمه دوم جدول هستند. در این شرایط تساوی دردی را از این تیم کرجی دوا نمی‌کند و آنها باید در این بازی پیروز شوند تا شرایط خود را از نظر نتیجه گیری و جدولی بهبود بخشند، اتفاقی که به سود سایر مدعیان است.

در سوی دیگر میدان هم حسین فرکی تیمش را برای رسیدن به صدر به میدان می‌فرستند. سپاهان پس از شکست در هفته یازدهم، در دو هفته گذشته پیروز شده تا به لطف این 6 امتیاز به رده دوم برسد. آنها در صورت پیروزی در این بازی و توقف تراکتورسازی مقابل نفت تهران، قهرمان نیم فصل نخست لیگ برتر لقب می‌گیرند اما تساوی یا باخت ممکن است این تیم اصفهانی را تا رده پنجم پائین بیاورد.

این رقابتی حساس و جذاب بین دو تیم قعرجدولی است. نفت مسجدسلیمان که پس از پیروزی برابر فولاد در هفته یازدهم، دو تساوی و یک شکست را تجربه کرده، امروز در رده پانزدهم قرار دارد. آنها هرچند هفته پیش برابر سپاهان مغلوب شدند اما به خاطر باخت 3 بر یک ملوان مقابل ذوب‌آهن، قعر جدول را به این تیم شمالی سپردند و خودشان با تفاضل گل بهتر، یک پله صعود کردند

پیکان تهران - صنعتی خوزستان

این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر کادرفنی پیکان به گوش می‌رسد و شاید این آخرین فرصت برای منصور ابراهیم‌زاده باشد تا بتواند تیمش را از بحران نتیجه‌گیری خارج کند. البته شاید بدون توجه به نتیجه این بازی، نفراتی مانند علی دایی و تونی اولی‌ویه‌را که به عنوان آلترناتیوهای ابراهیم‌زاده نام‌شان بر زبان‌ها افتاده، از بازی بعدی روی نیمکت پیکان بنشینند.

اما فارغ از این نتایج، در این بازی که نبرد دو تیم پائین جدولی است، پیکانی‌ها برای رسیدن به نیمه بالای جدول تنها باید در این مسابقه پیروز شوند و منتظر شکست یکی از دو تیم پرسپولیس و سایپا در بازی‌های این هفته باشند تا به این هدف برسند.

در سوی دیگر میدان صنعتی خوزستان قرار دارد که همچنان در بین 5 تیم پائین جدول قرار دارد و خطر بازگشت به جمع فانوس بدستان این تیم را تهدید می‌کند. پیروزی در تهران مقابل پیکان، تضمیمی است که این تیم اهوازی نیم فصل را با رسیدن به یک جایگاه امن به پایان برساند اما از دست دادن امتیاز در تهران، روزهای سخت‌تری را برای این تیم به همراه دارد.

نفت تهران - تراکتورسازی تبریز

مهمترین دیدار هفته از نظر امتیازی و جایگاه دو تیم در جدول، همین مسابقه است، هرچند از نظر حساسیت و حواشی تحت الشعاع دربی پایتخت قرار می‌گیرد. نفت تهران به عنوان میزبان این دیدار، با سه هدف مهم به میدان می‌آید اما میهمان تبریزی تنها به فکر قهرمانی در نیم فصل است.

نفت و ملوان

مردان علیرضا منصوریان در این مسابقه حساس ابتدا به فکر پیروزی و رسیدن به جایگاهی بهتر از چهارمی در جدول هستند، به شرط نتیجه نگرفتن سپاهان و فولاد در دیدارهای این هفته. هدف دوم آنها کسب سومین برد متوالی در لیگ است و سومین برنامه مهمی که در این بازی دارند، افزایش هفته‌های بدون شکست است. آنها که پس از باخت مقابل سایپا در هفته پنجم، در 9 بازی گذشته طعم شکست را نچشیده‌اند، در کنار لذت پیروزی در این مسابقه، به فکر استمرار این رکورد ارزشمند هستند.

البته تیم میهمان تبریزی که صدرنشین فعلی لیگ است، برای از دست ندادن عنوان سمبولیک قهرمانی در نیم فصل، باید در تهران امتیاز بگیرد. پیروزی قطعا شاگردان خطیبی را به این موفقیت می‌رساند اما در صورت تساوی، برد با بیش از 7 گل مقابل سایپا، این عنوان را از تراکتور می‌گیرد. شکست در این دیدار اگر با برد سپاهان (با هر نتیجه‌ای) همراه شود، قهرمانی نیم فصل از تبریز به اصفهان منتقل خواهد شد.

برنامه دیدارهای هفته پانزدهم رقابتهای لیگ برتر (گرامیداشت مقام  بسیجیان سلحشور و بزرگداشت شهدای ورزشکار) به شرح زیر است:

پنجشنبه - 29 آبان‌ماه 93

* نفت مسجدسلیمان - ملوان بندرانزلی، ساعت 15، ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجد سلیمان

جمعه - 30 آبان‌ماه 93

* سایپا البرز - سپاهان اصفهان، ساعت 15، ورزشگاه انقلاب کرج

* پیکان تهران - صنعتی خوزستان، ساعت 15، ورزشگاه دستگردی تهران

* نفت تهران - تراکتورسازی تبریز، ساعت 15، ورزشگاه تختی تهران

شنبه - اول آذرماه 93

* فولاد خوزستان - صبای قم، ساعت 15، ورزشگاه غدیر اهواز

ذوب آهن اصفهان - پدیده مشهد، ساعت 15، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

یکشنبه - 2 آذرماه 93

* گسترش فولاد تبریز - راه‌‎آهن تهران، ساعت 14، ورزشگاه اختصاصی گسترش تبریز

* استقلال تهران - پرسپولیس تهران، ساعت 15، ورزشگاه آزادی تهران

جدول آقای گل:

10 گل:

لوسیانو ادینیو (تراکتورسازی تبریز)

7 گل:

سروش رفیعی (فولاد)

6 گل:

محسن دلیر (تراکتورسازی) و سجاد شهباززاده (استقلال)

5 گل:

مهدی شریفی (سپاهان)، ایوب کلانتری(صبای قم)

4 گل:

محمد قاضی و امید ابراهیمی (استقلال)، احمد حسن‌زاده (صبای قم)، روح‌الله سیف‌اللهی و میثم مجیدی (صنعتی خوزستان)، رضا عنایتی (پدیده)، محمد عباس‌زاده (پرسپولیس)، سامان نریمان‌جهان (تراکتورسازی) و لوسیانو پریرا (سپاهان) ، لئوناردو پادوانی(نفت تهران)، محمدرضا خلعتبری (سپاهان)

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر