تبیان، دستیار زندگی
بی تردید بزرگترین بحران درون دروازه پرسپولیس در سالهای اخیر با تصمیم اشتباه علی دایی رقم خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این پرسپولیس دروازه‌بان سوز/ دستهای لرزان!


بی‌تردید بزرگترین بحران درون دروازه پرسپولیس در سالهای اخیر با تصمیم اشتباه علی دایی رقم خورد.از قدیم می گویند سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند. وقتی شما از پدیده ای بهترینش را داری نباید دنبال مدل هم طراز آن بروی. داستان سالهای اخیر پرسپولیس هم همین است.


سوشا و نیلسون

سرخ های پایتخت از سال 87 که با افشین قطبی قهرمان لیگ برتر شدند دیگر رنگ خوشی را ندیدند. انگار این قهرمانی طلسمی به جان پرسپولیس انداخت که دوای باطل شدنش در هیچ دکانی پیدا نمی شود.

صرف نظر از همه بحرانهای اخیر پرسپولیس که این تیم را تا حد یک تیم معمولی تنزل داده به بررسی بحران قرمزها درون دروازه می پردازیم. پرسپولیس سالهاست که رنگ آرامش را درون دروازه اش ندیده است. سیاست جذب دو دروازه بان مطرح به صورت همزمان در سالهای گذشته نه به سود پرسپولیس بوده نه به نفع دروازه بانهای این تیم. این در حالی است که استقلال در 15 سال اخیر فقط 4 دروازه بان داشته و طالب لو، رحمتی، محمدی و حالا فروزان جایگاه مطمئنی در این تیم داشته اند.

از دوران عابدزاده و نکیسا شروع می کنیم. وقتی که نکیسا تاب نیاورد نیمکت نشین عقاب آسیا باشد و فنایی جایگزین او شد. سالهای اوج داود فنایی همزمان بود با سالهای خداحافظی عابدزاده. فنایی برای چند سال دروازه بان شماره یک پرسپولیس شد و در آن سالها قرمزها از دروازه خیالشان راحت بود. با جدایی فنایی کابوسی به نام ساشا ایلیچ حراست از قفس توری قرمزها را به عهده گرفت و تقریبا از آن زمان بود که دیگر دروازه پرسپولیس رنگ آرامش ندید. حضور توامان دروازه بانهای سطح اول در این تیم نه به سود خودشان شد و نه به سود پرسپولیس که در نهایت باعث سوخت شدن چند دروازه بان سطح اول فوتبال ایران شد.

در آخرین قهرمانی قرمزها در لیگ برتر حسن رودباریان و مهدی واعظی دروازه بانان این تیم بودند که هر دو در آن سالها بهترین دروازه بانان فوتبال ایران لقب گرفتند. اختلافات رودباریان و واعظی در آن سال علنی نشد اما آنها هم رابطه خوبی با یکدیگر نداشتند و تقریبا کل لیگ را با هم قهر بودند!

بعد از این قهرمانی رودباریان پرسپولیس را ترک کرد و میثاق معمارزاده و واعظی دروازه بان های پرسپولیس شدند. جالب اینکه بعد از این جدایی حسن رودباریان که سابقه فیکس بودن در تیم ملی در جام ملتهای آسیا را داشت از سطح اول فوتبال دور شد. آن سال معمارزاده در هفته دوم مصدوم شد و تقریبا واعظی دروازه بان اصلی پرسپولیس بود.

بعد از این دوره زوج های رحمان احمدی-حقیقی، حقیقی- معمارزاده و گردان- نیلسون به تناوب درون دروازه پرسپولیس قرار گرفتند که هیچکدام نیز رابطه خوبی با یکدیگر نداشتند و به خاطر تحمل نکردن رقیب مجبور به ترک پرسپولیس شدند.

سرخ های پایتخت از سال 87 که با افشین قطبی قهرمان لیگ برتر شدند دیگر رنگ خوشی را ندیدند. انگار این قهرمانی طلسمی به جان پرسپولیس انداخت که دوای باطل شدنش در هیچ دکانی پیدا نمی شود

با این وجود با حضور نیلسون برزیلی که میراث ماندگار مانوئل ژوزه مربی ناکام و عبوس پرتغالی بود، پرسپولیس بعد از چند فصل آرامش را درون قفس توری اش احساس کرد.

آمادگی و کیفیت بالای نیلسون و مهمتر از همه روحیه مثبت و رابطه مناسب او با هواداران سبب شده بود تا بعد از چند فصل پرسپولیس درون قفس توری ثبات و امنیت را تجربه کند به ویژه اینکه نیلسون از منظر کیفی گلر طراز اولی بود و به اندازه ای درون چارچوب دروازه پرسپولیس خوب عمل کرد که فصل گذشته سرخ ها با 15 گل خورده کمترین گل خورده را در لیگ ثبت کردند و رکورد بی نظیری را در این زمینه از خود خلق نمودند.

این آرامش و امنیت اما با یک تصمیم اشتباه به باد رفت. بی تردید بزرگترین بحران درون دروازه پرسپولیس با تصمیم اشتباه علی دایی رقم خورد. وقتی که پرسپولیس دروازه بان خوبی مثل نیلسون را داشت که هم عملکردش قابل قبول بود و هم محبوب هواداران، ناگهان سوشا مکانی با مبلغی نزدیک به یک میلیارد تومان به پرسپولیس آمد. در حالی که پرسپولیس می توانست با اضافه کردن این مبلغ به قرارداد سیدجلال حسینی او را نگه دارد تا این همه بابت ضعف در خط دفاع آسیب نبیند.

سوشا و نیلسون خیلی سعی کردند با انتشار عکسهای دو نفره و مهربانانه! این ذهنیت را به بقیه القا کنند که حرفه ای هستند و رابطه بسیار خوبی با هم دارند اما هنوز به میانه فصل نرسیدیم که اختلاف آنها علنی شد. نیلسون از نیمکت نشینی شاکی است و سوشا هم از اینکه هواداران رقیبش را تشویق می کنند ناراحت می شود. مکانی رسما اعلام کرده اگر نیلسون بماند از پرسپولیس می رود و نیلسون هم خواستار روشن شدن تکلیفش شده است.

اختلاف سوشا و نیلسون یکی از دغدغه های امروز درخشان است. در سالهای گذشته دروازه بانانی مثل رودباریان، واعظی و معمارزاده که به دلیل شرایط بد در پرسپولیس از این تیم جدا شده اند دیگر جایی در سطح اول فوتبال ایران نداشته اند. وقتی سوشا به پرسپولیس آمد، خیلی ها از این موضوع ابراز نگرانی کردند که نکند سرنوشت میثاق که روزی از بهترین گلرهای ایران بود در انتظار سوشا هم باشد و حالا این نگرانی تشدید شده که دوباره فوتبال ایران یکی از استعدادهای دروازه بانی اش را به دلیل مسایل حاشیه ای از دست بدهد.

پرسپولیس، تیمی که این روزها نشانی از اقتدار گذشته ندارد سالها به پایگاه دروازه بان سوزی در فوتبال ایران معروف شده است. فقط می توانیم امیدوار باشیم سرنوشت تلخ دروازه بانهای سابق قرمز برای سوشا تکرار نشود.

نیما نکیسا

نکیسا: دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند

نیما نکیسا وقتی دروازه بان پرسپولیس بود که رقیب بزرگی مثل احمدرضا عابدزاده داشت. نکیسا صحبت هایش درباره وضعیت دروازه بانی را با این جمله آغاز کرد: دو پادشاه در یک اقلیم نمی گنجند. به هر حال وقتی هر دو دروازه بان مدعی باشند طبیعی است که کمی درگیری و اختلاف بینشان پیش می آید. امسال پرسپولیس هم در جام حذفی و هم در لیگ و .... حضور دارد و شاید همین مسائل باعث شده تا به این نتیجه برسند که حضور دو دروازه بان خوب برای تیم لازم است. اما این اختلاف ها به نظر من آماتور بودن سطح ما را می رساند که بازیکنان ما نمی توانند با هم رقابت سالمی داشته باشند.

نکیسا ادامه می دهد: من همیشه از رقبای خود تشکر کرده ام و همیشه گفته ام که اگر من پیشرفتی در کارم داشته ام به خاطر حضور آنها بوده است وجود آنها همیشه باعث شده تا من سعی و تلاش خودم را بیشتر کنم تا خودم را بهتر کنم. دروازه بانان جوان هم باید یاد بگیرند تا به حضور رقبای خود به عنون یک امتیاز نگاه کنند که باعث پیشرفت آنها می شود. البته ما زمانی می توانیم شاهد روی دادن چنین اتفاقی باشیم که جو فوتبال ما جو سالمی باشد.

وی با اشاره به نوسانات مداوم در پرسپولیس می گوید: چندین سال است قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم استقلال از ثبات کاری و نقشی برخوردار است و جایگاه نسبتا محکمی در این تیم دارد، وقتی مربی پشت تیم باشد می تواند سیاست های خود را اعمال کند. اما در پرسپولیس شاهد آن هستیم که تقریبا هر فصل سرمربی عوض می شود. اما در کل این موضوع باید از رگ و ریشه آسیب شناسی شود چون این اتفاق تنها مختص یک تیم نیست.

بخش ورزشی تبیان


منبع: برنا