تبیان، دستیار زندگی
تیم فوتبال جوانان ایران در اولین گام از مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف تایلند می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران - تایلند،محک جوانان فوتبال


تیم فوتبال جوانان ایران در اولین گام از مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف تایلند می‌رود.

مسابقات فوتبال قهرمانی آسیا در سال 2014 از امروز (پنج‌شنبه) با حضور 16 تیم در میانمار آغاز می‌شود و تیم ایران در نخستین بازی این رقابت‌ها به مصاف تایلند می‌رود.

این بازی در ساعت 15:30 به وقت محلی ( 12:30 به وقت تهران) در ورزشگاه یانگون برگزار می‌شود.

گروه ایران آسان نیست
فوتبال جوانان

ملی‌پوشان ایران در گروه A بازی‌ها در کنار تیم‌های میانمار، یمن و تایلند حضور دارند. اگرچه بر حسب اعتبار تیم‌های بزرگسالان این کشورها شاید ایران در گروه نه چندان دشواری قرار گرفته‌ باشند اما وضعیت فوتبال پایه در آسیا و سرمایه‌گذاری کشورهای نه چندان صاحب‌نام در این رده، قدرت اکثر تیم‌های آسیایی را نزدیک به هم کرده است.

اما تیم ملی جوانان سال گذشته پس از موفقیت در مرحله مقدماتی این بازی‌ها که ایران میزبان مسابقات گروه خود در کرمان بود، با پیروزی دو بر صفر مقابل لبنان، شش بر یک برابر تاجیکستان و همچنین شکست یک بر صفر عربستان توانست با 9 امتیاز قاطعانه به مرحله نهایی راه یابد.

جوانان امسال با اردوهای امارات، چین و کیش آماده شدند

ملی‌پوشان جوان که کمتر از یکسال پیش کارشان را در این رده زیر نظر علی دوستی‌مهر در رده نوجوانان آغاز کردند تاکنون به صورت مداوم تمرینات و اردوهای تدارکاتی داخلی و خارجی را پشت‌سر گذاشتند.

این تیم امسال دو بازی تدارکاتی با تیم امارات در این کشور داشت و در چین هم مقابل تیم‌های مالزی، چین و مکزیک قرار گرفت. در شرایطی که با لغو چندین برنامه سفر خارجی این تیم از جمله اردوی آلمان به نظر می‌رسید ملی‌پوشان جوان بازی‌های تدارکاتی خارجی کمی داشتند اما در آخرین هفته چهار بازی تدارکاتی با قطر و عراق در کیش، شرایط آنها را از این حیث بهبود بخشید.

وقتی با بهترین‌ تیم‌های جوانان هم به جام جهانی نرفتیم!

اما رده جوانان یا همان زیر 19 سال سخت‌ترین رده سنی برای تیم‌های فوتبال ایران بوده تا جایی که ناکام‌ترین تیم در صعود به جام‌های جهانی جوانان بوده است. در دوره قبلی مسابقات قهرمانی آسیا اکبر محمدی با استعدادیابی از حدود 6000 بازیکن تیم خوبی تشکیل داده بود و مهره‌های سرشناسی چون سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در آن بازی می‌کردند اما آنها در مرحله یک‌چهارم نهایی نتوانستند از سد کره‌جنوبی بگذرند.

علی‌دوستی‌مهر هم دو دوره قبل‌تر و در سال 1389 هدایت تیم جوانان را برعهده داشت نتوانست در چین همراه با تیمی که 2سال قبل‌تر قهرمان آسیا شده و سال 1388 هم در جام جهانی نوجوانان نیجریه نتایج خوبی گرفته بود، حتی از گروهش صعود کند.

ملی‌پوشان جوان که کمتر از یکسال پیش کارشان را در این رده زیر نظر علی دوستی‌مهر در رده نوجوانان آغاز کردند تاکنون به صورت مداوم تمرینات و اردوهای تدارکاتی داخلی و خارجی را پشت‌سر گذاشتند

مسیر دشوار دوستی‌مهر در رسیدن به نیوزیلند

این نتایج بیش از پیش پرده از کار سخت‌تر ایران در رده جوانان نسبت به قبل بر می‌دارد چرا که اکنون با تیمی که شاید گذشته تیم‌های دو دوره قبلی این رده را ندارد و در عین حال کشورهای دیگر هم رشد کرده‌اند، روانه بازی‌ها شده است.

البته دوستی‌مهر که مربی باتجربه‌ای چون رحیم میرآخوری را هم کنار خود دارد و از وجود مهدی مهدوی‌کیا هم در کادر فنی بهره می‌برد، انگیزه‌اش در قیاس با گذشته کمتر نشده و به این تیمش هم امید زیادی دارد که باید دید فعلا در مرحله گروهی و در مصاف با میزبان بازی‌ها و همچنین تیم‌های نه چندان ضعیف تایلند و یمن چه عملکرد خواهد داشت.

به گزارش ایسنا برنامه مسابقات ایران در مرحله گروهی به شرح زیر است:

ایران – تایلند (پنج‌شنبه – ساعت 12:30 به وقت تهران)

ایران – یمن (شنبه – ساعت 12:30 به وقت تهران)

ایران – میانمار ( دوشنبه – ساعت 15:30 به وقت تهران)

تیم جوانان ایران در صورت راهیابی به مرحله یک‌چهارم نهایی باید با یکی از تیم‌های اول یا دوم گروه B متشکل از ازبکستان، استرالیا، امارات و اندونزی روبرو شود که تا پیش از شروع رقابت‌ها نمی‌توان هیچ پیش‌بینی از حریف بعدی ملی‌پوشان در صورت صعود داشت.

چهار تیم راه یافته به نیمه نهایی جواز حضور در جام جهانی 2015 جوانان در نیوزیلند را هم کسب می‌کنند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا