تبیان، دستیار زندگی
سرانجام باشگاه پرسپولیس با شرکت سرمایه گذار این تیم پس از ماه ها اختلاف نظر قطع همکاری کرد.طرفین هر دو در این پرونده پیچیده خود را محق می دانند اما بدون تردید عواملی در پشت پرده وجود داشت تا بازی را به جایی بکشاند که امروز شاهدش هستیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده اختلاف اسپانسر پرسپولیس


سرانجام باشگاه پرسپولیس با شرکت سرمایه گذار این تیم پس از ماه ها اختلاف نظر قطع همکاری کرد.طرفین هر دو در این پرونده پیچیده خود را محق می‌دانند اما بدون تردید عواملی در پشت پرده وجود داشت تا بازی را به جایی بکشاند که امروز شاهدش هستیم.

محسن بنگر ، پرسپولیس

از همان روز نخستی که با انتخاب امیررضا خادم و وزارت ورزش و جوانان ، شرکت سرمایه گذار پرسپولیس برای لیگ چهاردهم معین شد بیش از آنکه اتحاد و همدلی بین آنها دیده شود صحبت از چک‌هایی بود که پاس نمی‌شد و از این سو مدیران اسپانسر گله داشتند که آنطور که باید و شاید باشگاه پرپسولیس موفق به برکنار کردن معارضین نشده است.

با وجود اینکه مهدی خواجه‌وند همه تلاشش را به عنوان سخنگوی هیات مدیره باشگاه پرسپولیس به کار بست تا در پاسخ به سوالات پر تعداد خبرنگاران، نشان دهد هیچ مشکلی وجود ندارد و همه چیز حل شدنیست عاقبت همان اتفاقی افتاد که از روز نخست قابل حدس بود؛ فسخ قرارداد با شرکت سرمایه گذار.

اما بدون تردید اتفاقات زیادی در این جدایی موثر بود و مهمتر از آن جنجال رسانه ای متوجه باشگاه پرسپولیس می‌شود که همین موضوع آرامش نداشته آنها را بیش از پیش تهدید می‌کند. اما چه شد که این اتفاق افتاد، رازهای مگوی و اتفاقات پشت پرده چه بود، شرکت سرمایه گذار حق داشت یا اعضای هیات مدیره سرخ ها مجبور به فسخ قرارداد شدند؟ در ادامه به زوایای نادیده و ناگفته این پرونده می پردازیم.

مشکلی به اسم صدرا سیستم

محمد رویانیان ملقب به سردار سوخت با آرزوهای بزرگ پا به دفتر مدیریت باشگاه پرسپولیس گذاشت. او صحبت از در آمد سالانه بالای صد میلیارد تومان می‌کرد اما دست آخر روزی که مجبور به ترک پرسپولیس شد تقریبا چنین مبلغی را به عنوان بدهی به یادگار گذشت. البته بخشی از این رقم مربوط به بدهی انباشته از فصول قبل بود. رویانیان در نخستین اقدام شرکتی را به اسم صدرا سیستم پاسارگاد تاسیس کرد. به گفته مسولان این تیم حدود 75 و به ادعای دیگر 85 درصد سهام صدرا سیستم متعلق به باشگاه پرسپولیس بود اما در ثبت شرکت‌ها اکثر سهامش به اسم یک نفر ثبت شد؛ سعید شیرینی به عنوان سرپرست وقت قرمزها سهامدار اصلی این شرکت بود. روزی که رویانیان رفت قرار بر این شد تا سهام در یک صورتجلسه به معاون اقتصادی باشگاه واگذار شود. طبق توافق و امضای طرفین 75 درصد سهام به اسم عبدلله تفرشی شد و سه درصد هم به عنوان حق الزحمه به نام وی کردند. به عبارتی 78 درصد سهام شرکت صدرا سیستم پاسارگاد طبق یک صورت جلسه به معاون اقتصادی باشگاه واگذار شد اما این جا به جایی هرگز در هیچ جایی غیر از آن صورت جلسه ثبت نشد تا کماکان مالک اصلی سهام به صورت قانونی سعید شیرینی باشد!

معارضی که برنداشته نشد

طبق توافق نامه شفاهی بین مدیران شرکت سرمایه گذار پرسپولیس و اعضای هیات مدیره این باشگاه، در جلسه ای که در وزارت ورزش و جوانان به حکمیت امیر رضا خادم برگزار شد، قرار بر این بود تا باشگاه پرسپولیس دو مشکل را از پیش پای اسپانسر جدید بردارد؛ نخست منحل کردن شرکت صدرا سیستم و بعد از آن روشن شدن نوع همکاری با شرکت فناپ. سهم اعظم مشکل اسپانسر که بالای 12 میلیارد به پرسپولیس تزریق کرده بود همین موضوع بود. اما به بهانه پلمپ شدن صدرا سیستم در تاریخ 22 مرداد ماه، باشگاه پرسپولیس به نماینده شرکت سرمایه گذار خود اعلام کرد موضوع صدرا به خودی خود با توجه به این پلمب حل شده است. اما عبدالله تفرشی معاون اقتصادی سابق باشگاه پرسپولیس در گفتگویی ادعا کرد صدرا سیستم تنها در اسم پلمپ شد و آنها کماکان با دایورت کردن خطوط تلفن خود در حال فعالیت هستند.

طبق بند مندرج در قرارداد طرفین اگر بیش از 45 روز شرکت سرمایه گذار به تعهدات خود عمل نمی‌کرد، پرسپولیس مجاز بود قرارداد را یکطرفه فسخ کند. این اتفاق رخ داد اما حالا اسپانسر سابق باشگاه قرمزها ادعا می کند در بخش دیگری از قرارداد آمده است باشگاه پرسپولیس هم ملزم به انجام تعهداتی بود از جمله منحل کردن صدرا سیستم که این کار را نکرد و از این رو آنها محق بودند از پرداخت پول جلوگیری کنند

وقتی شرکت سرمایه گذار پرسپولیس متوجه شد صدرا سیستم و فناپ در سود اقتصادی آنها شریک هستند،چک های پرداخت شده را مسدود کرد تا با این اهرم فشار حرفش را به کرسی بنشاند. اما آنها ناخواسته وارد بازی ای شدند که گویا بعضی از اعضای هیات مدیره انظتارش را می‌کشیدند.

اسپانسر بعدی همان اسپانسر تیم ملی است؟

طبق بند مندرج در قرارداد طرفین اگر بیش از 45 روز شرکت سرمایه گذار به تعهدات خود عمل نمی‌کرد، پرسپولیس مجاز بود قرارداد را یکطرفه فسخ کند. این اتفاق رخ داد اما حالا اسپانسر سابق باشگاه قرمزها ادعا می کند در بخش دیگری از قرارداد آمده است باشگاه پرسپولیس هم ملزم به انجام تعهداتی بود از جمله منحل کردن صدرا سیستم که این کار را نکرد و از این رو آنها محق بودند از پرداخت پول جلوگیری کنند.

با این وجود شرکت سرمایه گذار پرسپولیس اعتقاد دارد دلیلی اصلی همه این تنش ها و عدم همکاری هیات مدیره با آنها موضوع دیگری است.آنها می گویند که از ابتدا حمیدرضا سیاسی با این قرارداد مخالف بود و در طول همه این مدت همه تلاش خود را به کار بست تا قرارداد را فسخ کند.از این رو گمانه زنی می‌شود اسپانسر بعدی سرخپوشان شرکت فناپ باشد.شرکتی که با تیم ملی هم قرارداد امضا کرده و گفته می شود حاضر است با پرداخت ماهانه یک میلیارد تومان قرارداد جدیدی را با پرسپولیس امضا کنند. اگر طی روزهای آینده سرخپوشان با این شرکت قرارداد بستند یا با کنسرسیومی به توافق رسیدند که فناپ یکی از آنهاست آن وقت این ادعای آنها درست از آب در می‌آید.

اینک باید منتظر بود و دید رای وزارت ورزش در انتخاب اسپانسر جدید چیست.با انتخاب این اسپانسر خیلی از سوالات به خودی خود پاسخ داده خواهند شد.

مهدی طاهرخانی

بخش ورزشی تبیان