تبیان، دستیار زندگی
وزارت ورزش این روزها درگیر چند جبهه است. اول اینکه بعد از نتایج ناامیدکننده چند رشته در بازیهای آسیایی، وزارتخانه باید فکری به حال مدیریت این چند رشته کند. دومین موضوع که این روزها حسابی وزارت ورزش را با چالش جدیدی روبه رو کرده، دیدار رییس هیات مدیره پرسپ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کفاشیان برکنار شدنی است؟


وزارت ورزش این روزها درگیر چند جبهه است. اول اینکه بعد از نتایج ناامیدکننده چند رشته در بازیهای آسیایی، وزارتخانه باید فکری به حال مدیریت این چند رشته کند. دومین موضوع که این روزها حسابی وزارت ورزش را با چالش جدیدی روبه رو کرده، دیدار رییس هیات مدیره پرسپولیس با یکی از براندازان نظام بوده؛ اتفاقی که باعث شده نهادهای امنیتی روی این قضیه حساس شوند و سومین پروژه خودساخته مدیران وزارت ورزش، زدن کلید برکناری علی کفاشیان است؛ موضوعی که بعید است با توجه به دغدغه های فعلی وزارت ورزش به این زودیها نتیجه بدهد.


علی کفاشیان

قبل از جام جهانی بود که بسیاری پیش بینی می کردند که با پایان جام جهانی، عمر مدیریت علی کفاشیان هم در فدراسیون فوتبال به پایان می رسد اما نمایش آبرومند ایران در برزیل به ویژه در دیدار برابر نیجریه و آرژانتین، باعث شد این پروژه برای چند ماهی عقب بیفتد. بازگشت تیم ملی و اصرار مردم و رسانه ها برای تمدید قرارداد کارلوس کی روش و همراهی فدراسیون فوتبال با این نظر مردمی در مقابل نظر منفی وزارت ورزش قرار گرفت تا این چنین یک بار دیگر کفاشیان و گودرزی روبه روی هم قرار گیرند. نشانه این رودرویی هم حرفهای علی کفاشیان در تاک شوی علی ضیاء بود که رییس فدراسیون فوتبال از بی پاسخ ماندن تماسهایش به وزیر گفت. در آن مصاحبه کفاشیان با لحن ساده و همیشگی اش اعتراف کرد که گودرزی دو ماهی می شود که به تماسهایش جواب نمی دهد. هر چند او این مساله را ناشی از یک "اختلاف سلیقه" عنوان کرد اما با صف آرایی این روزهای منتقدان علیه کفاشیان، می شود متوجه شد رابطه شکرآب کفاشیان و گودرزی فراتر از یک اختلاف سلیقه ساده است.

حرفهای وزیر ورزش در برنامه ورزش و مردم هفته قبل و انتقادهایش از وضعیت مدیریتی فدراسیون فوتبال نشان داد که گودرزی به صورت ویژه ای روی توانایی کفاشیان در مدیریت مهمترین فدراسیون ورزشی کشور حرف دارد و قصدش هم از بیان این حرفها نه یک اصلاح معمولی بلکه تغییر ساختار کلی است. با این حال اساس نامه فدراسیون فوتبال سد بزرگی برای وزارت ورزش است تا بتواند خواسته اش را در فدراسیون فوتبال پیاده کند.

اگر فکر می کنید که منتقدان مدیریت علی کفاشیان تنها به خارج از فدراسیون محدود می شوند، سخت در اشتباهید چرا که از داخل فدراسیون هم هستند افرادی که موافق ادامه کار کفاشیان در فوتبال نیستند. مهمترین مخالفان کفاشیان هم در همین هیات رییسه فدراسیون هستند اما تعدادشان آنقدر نیست که بتوانند کفاشیان را کنار بگذارند

آشی که پرسپولیس پخت!

در بحبوحه افزایش انتقادهای وزارت ورزش از عملکرد فدراسیون فوتبال به ویژه بعد از ناکامی تیمهای نوجوانان، جوانان و امید اتفاقی رخ داد که نتیجه اش به سود علی کفاشیان بود. حمیدرضا سیاسی که منتصب امیر خادم نماینده تام الاختیار وزیر در پرسپولیس بود با سفرش به اسپانیا و دیدار با یکی از عوامل سازمانهای جاسوسی غربی انتقادهای زیادی را متوجه وزارت ورزش کرد. نمایندگان مجلس و بسیاری از رسانه ها به این دیدار که هر چند "ناخواسته" خوانده شد واکنش نشان دادند و از گودرزی و معاونش خواستند که درباره انتصاب سیاسی به عنوان رییس هیات مدیره باشگاه مهمی چون پرسپولیس توضیح دهند. درگیری وزارت ورزش برای پاسخ گفتن به این گاف باعث شده حداقل برای چند هفته ای پروژه برکناری کفاشیان مسکوت بماند. این را به ناکامی چند رشته از جمله جودو، وزنه برداری، شنا و ... در بازیهای آسیایی و رسیدگی وزارت ورزش به وضعیت مدیریتی این چند رشته اضافه کنید، متوجه می شوید که گودرزی و همکارانش چندان نخواهند روی قضیه پر سر و صدایی همچون برگزاری مجمع فوق العاده مانور بدهند. به هر حال بعید است نمایندگان مجلس از قضیه دیدار منصوب وزارت ورزش با یکی از براندازان شناسنامه دار نظام بگذرند.

هیات رییسه دو شقه

اگر فکر می کنید که منتقدان مدیریت علی کفاشیان تنها به خارج از فدراسیون محدود می شوند، سخت در اشتباهید چرا که از داخل فدراسیون هم هستند افرادی که موافق ادامه کار کفاشیان در فوتبال نیستند. مهمترین مخالفان کفاشیان هم در همین هیات رییسه فدراسیون هستند اما تعدادشان آنقدر نیست که بتوانند کفاشیان را کنار بگذارند. در حالی که یکی از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال که علاقه زیادی به حضور در رسانه ها دارد به بعضی از سایتهای "خودی" خبر داده بود که کفاشیان با دریافت نامه ای از هیات رییسه ملزم به پاسخگویی شده دیگر اعضا از جمله فریدون اصفهانیان به طور کل منکر "استیضاح" کفاشیان شده اند. همین اختلاف نظر نشان می دهد از درون خود فدراسیون فوتبال هم نظر جمعی بر روی رفتن کفاشیان نیست و تنها بعضی از اعضای هیات رییسه که گذشته فوتبالی هم ندارند همنوا با بعضی منتقدان به دنبال تغییرات در فدراسیون فوتبال هستند. واکنش کفاشیان هم به این شبه کودتا جالب است. او با همان لحن و خنده همیشگی می گوید: آنهایی كه فكر كرده‌اند با پیش كشیدن مسائل مالی می‌توانند با این كارها وجهه من و فدراسیون را خراب كنند، سخت در اشتباه هستند. من به این كارها عادت دارم. حتماً آدم مهمی هستم كه خیلی‌ها دارند زیرآبم را می‌زنند و می‌خواهند جای من را بگیرند (می‌خندد).»

جام ملتها و جای امن کفاشیان

علی کفاشیان در همه این سالها نشان داده به خوبی بلد است که چگونه در بزنگاهها فرار کند و در این وضعیتی که اکنون برای او به وجود آمده در پیش بودن جام ملتهای آسیا بهترین دلیل است تا کسی نتواند به او و تیم مدیریتی اش دست بزند. بر اساس قانون از زمان درخواست اعضای مجمع برای برگزاری مجمع فوق العاده، فدراسیون فوتبال موظف است ظرف مدت 45 روز مقدمات برگزاری این مجمع را آماده کند. با توجه به این قانون و با یک حساب سرانگشتی اگر فرض کنیم همین امروز اعضای مجمع درخواست تشکیل جلسه فوری را بدهند، فدراسیون باید در اواسط آذر این مجمع را برگزار کند آن هم در شرایطی که اواسط دی جام ملتها آغاز می شود بنابراین بسیار دور از ذهن است که چنین اتفاقی بیفتد و یک ماه مانده به جام ملتها، فوتبالیها رییس فدراسیون فوتبال را برکنار کنند. با توجه به این وضعیت علی کفاشیان حداقل تا اواسط بهمن رییس فدراسیون فوتبال خواهد بود و شاید دوباره کارلوس کی روش و تیمش منجی کفاشیان و تیم مدیریتی اش باشند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان