تبیان، دستیار زندگی
رقابت های هشتمین دوره لیگ برتر در حالی از روز دوشنبه با دیدار پرسپولیس و سایپا آغاز می شود که تنها پرسپولیس موفق....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه هفت دوره لیگ برتر

تاریخچه هفت دوره لیگ برتر

رقابت های هشتمین دوره لیگ برتر در حالی از روز دوشنبه با دیدار پرسپولیس و سایپا آغاز می شود که تنها پرسپولیس موفق شده است دو بار جام قهرمانی این رقابت ها را بالای سر ببرد.

به نقل از مهر، درچهارمین سال ریاست صفایی فراهانی برفدراسیون فوتبال، هیئت رئیسه سازمان لیگ برتر تصمیم به تدوین برگزاری لیگ حرفه ای درمسابقات باشگاهی ایران گرفت که درنهایت نام لیگ برتر روی آن نهاده شد.

برنامه های این لیگ با هدف پیشرفت فوتبال باشگاهی در ایران تدوین و مصوب شد اما تعدادی از آئین نامه های در نظرگرفته شده برای برگزاری این لیگ پس از گذشت هفت سال همچنان جنبه اجرایی پیدا نکرده است. دراین مدت نحوه سقوط و صعود تیم ها به این مسابقات بارها تغییر کرده است تا تنها نام این رقابت ها لیگ حرفه ای باشد ولی در اجرا درحد لیگ های آماتور است.

درسال 1379 آخرین دوره جام آزادگان با قهرمانی استقلال به پایان رسید و پرونده آن رقابت ها با این قهرمانی بسته شد تا در اولین سال از دهه 80 شاهد آغاز رسمی لیگ حرفه ای (لیگ برتر) در ایران باشیم.

براساس تصویب مسئولان اجرایی این رقابت ها، اولین دوره لیگ برتربا حضور 14 آغاز می شد، 12 تیم آخرین دوره جام آزادگان بدون سقوط 2 تیم آخر به دسته پائین تر، به اضافه دو تیم ملوان و ابومسلم که از زیرگروه صعود کرده بودند، تیم های حاضر در این مسابقات را تشکیل دادند. همچنین آن رقابت ها از روز یازدهم آبانماه سال 1380(4 نوامبرسال 2001) آغاز شد و در روز هفتم خردادماه سال 1381 (28 می سال 2002) با قهرمانی عجیب و غریب پرسپولیس به پایان رسید.

در آن مسابقه ها در حالی که استقلال تا هفته ماقبل پایانی با دو امتیاز از پرسپولیس پیش بود درهفته آخر با یک گل مغلوب میزبان خود ملوان شد تا پرسپولیس به لطف پیروزی یک برصفر در خانه برابر فجرسپاسی با 49 امتیاز قهرمان اولین دوره این رقابت ها نامیده شود.

تاریخچه هفت دوره لیگ برتر

سپاهان اصفهان شگفتی ساز دومین دوره لیگ برتر بود و توانست با هدایت مربی جوان خود فرهاد کاظمی با اختلاف هفت امتیاز نسبت به تیم دوم جدول رده بندی، پاس تهران، دومین جام قهرمانی لیگ برتر را به خانه ببرد.

جام قهرمانی سومین دوره این مسابقات به سبزپوشان تهرانی رسید. شاگردان مجید جلالی در رقابتی میلیمتری با استقلال تهران، موفق شدند با 53 امتیاز قهرمان جام سوم شوند تا باردیگر استقلالی ها به خاطر دو امتیاز جام قهرمانی را از دست بدند.

جام چهارم که با اضافه شدن 2 تیم به تعداد تیم های پیشین و 16 تیم برگزارشد، به یک تیم دیگر شهرستانی رسید تا فوتبال ایران بصورت رسمی از حالت دو قطبی خارج شود. فولاد خوزستان با هدایت نناد نیکولیچ که وارث 5 سال جوانگرایی بگوویچ و عملکرد مردانی چون مبعلی، کعبی، میرزاپور و... موفق شد با 64 امتیاز جام قهرمانی را به اهواز ببرد.

استقلالی ها که در پنج دوره لیگ برتر موفق به فتح جام این مسابقات نشده بودند، با عزمی جزم در لیگ پنجم شرکت کردند اما این بار هم برای فتح جام رقابتی سخت با پاس داشتند. البته این بار آبی پوشان موفق شدند با اختلاف یک امتیاز نسبت به پاس و در روز آخر، با 59 امتیاز قهرمانی لیگ برتر را هم به کارنامه افتخارات گذشته خود اضافه کنند.

ششمین دوره لیگ برتر، آوردگاه نبرد 4 تیم سایپا، استقلال، پرسپولیس  و استقلال اهواز برای فتح جام ششم بود. این چهار تیم تا روز پایانی لیگ برای قهرمانی رقابتی پایاپای داشتند ولی در نهایت این نارنجی پوشان تهرانی بودند که درسایه هدایت مربی جوان و پرافتخار خود علی دایی جام قهرمانی را بالای سربردند.

البته اگر اشتباه کمک داور در هفته بیست و نهم (ماقبل پایانی) رخ نمی داد استقلال اهواز در هفته آخر شانس بیشتری نسبت به سه تیم دیگر برای قهرمانی داشت اما در نهایت جام در کرج باقی ماند.

تاریخچه هفت دوره لیگ برتر

جام هفتم طبق تصمیم کمیته انتقالی که ریاست آن برعهده صفایی فراهانی بود، 18 تیمی شد. بازگشت صنعت نفت به لیگ برتر و انجام بازی های پلی آف که در نهایت با صعود پگاه گیلان، شیرین فراز و راه آهن به لیگ برتر همراه شد، تکلیف تیم های حاضر در این مسابقه ها را مشخص کرد.

الیته این جام، جامی فراموش نشدنی برای هواداران پرسپولیس بود. این تیم که با مدیریت حبیب کاشانی به بهترین شکل بسته شده بود، با هدایت افشین قطبی و جملات روحیه آور این مربی لیگ را با پیروزی های درخشان آغاز کرد و از همان ابتدای مسابقه ها صدرجدول را از آن خود کرد تا در نهایت قهرمان نیم فصل لقب بگیرد.

هواداران این تیم که با این نتایج پس از 6 سال به قهرمانی در لیگ برتر امیدوار شده بودند، ناگهان با نتایج ناامید کننده این تیم و رسیدن سپاهان به صدرجدول آرزوهای خود را بر باد رفته دیدند. البته با توجه به اینکه بازی آخر پرسپولیس برابر سپاهان در ورزشگاه آزادی بود، آنها با توجه به اختلاف 2 امتیازی بین دو تیم همچنان به قهرمانی امیدوار بودند.

این امیدواری در دقیقه 97 آن دیدار حساس و مهیج به واقعیت تعبیر شد و در ثانیه های پایانی لیگ هفتم جام قهرمانی با ضربه سر سپهر حیدری از دستان سپاهانی ها خارج و برفراز دستان کریم باقری به اهتزاز درآمد تا شبی رویایی برای همه پرسپولیسی ها رقم بخورد.

لیگ هشتم اما شرایط خاصی و غیر قابل پیش بینی دارد، پرسپولیس با افشین قطبی، استقلال با امیر قلعه نویی، سپاهان با انگین فیرات، سایپا با لیت بارسکی، مس کرمان با مظلومی، صباباتری با فیروزکریمی، پاس همدان با بگوویچ، فولاد با مجید جلالی، پیکان با مدیرروستا و ذوب آهن با ابراهیم زاده می توانند برای همه تیم ها خطرناک باشند و لیگ پرهیجانی را برای فوتبال ایران به ارمغان آورند.

البته در میان همه این تیم ها شرایط پرسپولیس متفاوت تر از سایر تیم ها است. این تیم در صورت قهرمانی در لیگ هشتم جام اصلی لیگ برتر را به موزه افتخارات خود اضافه می کند. از سوی دیگر این تیم شاید اسیر قانون نانوشته لیگ برتر شود که تمام قهرمانان ادوار گذشته آن نتوانستند از عنوان قهرمانی دوره گذشته خود دفاع کنند.

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر

تاریخچه هفت دوره لیگ برتر

روابط عمومی سازمان لیگ برتر اسامی داوران دیدارهای هفته نخست از هشتمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور را به شرح زیر اعلام کرد:

دوشنبه - 14/5/87

* سایپا کرج - پرسپولیس تهران

داور: هدایت ممبینی، کمکها: رضا سخندان ورسول فروغی، داور چهارم: فرشید افشار

سه شنبه - 15/5/87

* پاس همدان - سپاهان اصفهان

داور: محسن قهرمانی، کمکها: حسن نوشه ور و مسعود فرح نیا، داور چهارم: علیرضا اکرمی

* پیام خراسان - برق شیراز

داور: سعید بخشی زاده، کمکها: مجید ویشگاهی و حمید غمزه، داور چهارم: سید حسن زرگر

* ملوان بندرانزلی - راه آهن تهران

داور: نوید مظفری زاده، کمکها: محمد رضا ابوالفضل و محمد رضا منصوری، داور چهارم: محمد ملکی

* ذوب آهن اصفهان - مس کرمان

داور: محسن ترکی، کمکها: محسن فریمانی و حمید نظری، داور چهارم: رحیم مهر پیشه

* مقاومت سپاسی شیراز- فولا د خوزستان

داور: احمد صالحی، کمکها: علیرضا کهوری و حسن سنجری، داور چهارم: رسول احمدی

* صبا باتری قم - پیکان

داور: علیرضا فغانی، کمکها: حیدر شکور و بابک داوری، داور چهارم: جمشید محمدی

* استقلال اهواز- پگاه گیلان

داور: تورج حق وردی، کمکها: حسین خانبان و صادق نوری، داور چهارم: جمشید دانشمهر

* استقلال تهران - ابومسلم خراسان

داور: خداداد افشاریان، کمکها: داود رفعتی و مرتضی کریمی، داور چهارم: سعید فتاحی