تبیان، دستیار زندگی
لال حرکت زیبای نیکبخت در ابتدای بازی همانطور که پیش بینی می شد واحدی نیکبخت با دسته گل به استقبال صمد مرفاوی رفت تا از مربی سابق خود برای حضور در میدان رخصت گرفته باشد .اما در آن طرف زمین نیز یک یاغی دیگر وجود داش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در حاشیه دیدار 61 پرسپولیس و استقلال



حرکت زیبای نیکبخت

در ابتدای بازی همانطور که پیش بینی می شد واحدی نیکبخت با دسته گل به استقبال صمد مرفاوی رفت تا از مربی سابق خود برای حضور در میدان رخصت گرفته باشد .اما در آن طرف زمین نیز یک یاغی دیگر وجود داشت و آن کسی نبود جز علی انصاریان و همه منتظر بودند ببینند  انصاریان برای رخصت برای حضور در میدان پیش حمید استیلی می رود یا خیر که در نهایت علی انصاریان این کار انجام نداد تا صحبت های این چند روزه مطبوعات را مبنی بر دعوای این دو تایید شود  .


توهین به نیكبخت پایان نداشت

ناكامى نیكبخت در گلزنى به تیم سابقش هم باعث نشد هواداران استقلال دست از توهین او بردارند.

او در ابتداى بازى به رغم اینكه به همراه سیدعباسى به سمت آبى ها رفت، باز هم نتوانست از شدت خشم و نفرت آنها به خود كم كند. او دیروز قبل، در حین و آخر بازى موقع ترك زمین به شدت مورد لطف دوستداران تیم قبلى اش واقع شد.


انصارى فرد و سینمایى ها

محمدحسن انصارى فرد دیروز به همراه بهروز افخمى، كارگردان باسابقه سینماى كشور به استادیوم آمد. او دیروز پس از به ثمر رسیدن گل هاى تیم اش به شدت به ابراز احساسات مى پرداخت.


تدابیر شدید ماموران

ساعتى قبل از آغاز بازى به دلیل عدم وجود حائل جداكننده تماشاگران، مأموران نیروى انتظامى براى ایجاد نظم در طبقه بالاى ورزشگاه وارد عمل شدند.

آنها ابتدا هواداران پرسپولیس را با شدت عمل خاص خود به ضلع شمالى ورزشگاه منتقل كردند و دقایقى بعد، عین همین عمل در مورد آبى ها انجام شد. دیروز طبق معمول هواداران پرسپولیس 10 الی 20 هزار نفر از تماشاگران آبى بیشتر بودند.


داوران ابتدا عكس، سپس گرم كردن

آلفونسو پرس داور اسپانیایى دربى و كمك هایش، ساعت 15:13 دقیقه با ورود به زمین مشغول ثبت خاطرات و گرفتن عكس هاى یادگارى شدند.

گویا حضور تماشاگران پرشور آنها را حسابى به وجد آورده بود. آنها به همراه مظفرى و عنایت ضمن بازدید از زمین با جو ورزشگاه دقایقى قبل از آغاز بازى آشنا شدند.


پرسپولیسى ها قدرشناس تر

به محض ورود بازیكنان اصلى استقلال به زمین چمن تماشاگران پرسپولیس به شدت انصاریان را مورد تشویق قرار دادند. یاغى، قرمزها را مجدداً مشوق خود دید تا تفاوت او در نظر سرخ دوستان با نیكبخت مشخص شود.


پرچم ها بزرگتر شدند

تعداد و اندازه پرچم ها و پلاكاردهاى نصب شده در ورزشگاه در مقایسه با قبل بیشتر شده بود. این پلاكاردها اكثرأ در حمایت از بازیكنان ویژه 2 تیم (نیكبخت و انصاریان) تهیه شده بود.


حائل طبقه بالا عریض تر شد

براى ایجاد امنیت بیشتر و ممانعت از برخوردهاى احتمالى هواداران 2 تیم، نیروى انتظامى 2 ردیف از سكوهاى طبقه بالا ورزشگاه را به صورت حائل و فاصله میان 2 دسته قرمز و آبى قرار داد و آنجا را خالى از تماشاگر گذاشت.


عكاس ها چند برابر شدند

بازى دیروز از نظر تعداد عكاس هاى اطراف زمین حائز یك ركورد جالب بود. شكارچیان لحظات زیبا و حساس در ورزشگاه بیش از همیشه حضور داشتند. با این حال از نظر نظم و سازماندهى این مسابقه از بازى قبل بهتر شده بود.


تدابیر فرهنگى قبل از دربى

همه نهادهاى مرتبط با برگزارى این بازى، تدابیر فرهنگى فراوانى براى ایجاد شرایط بهتر در ورزشگاه اندیشیده بودند.

از سوى نیروى انتظامى و سازمان مبارزه با موادمخدر بروشورهایى در اختیار تماشاگران گذاشته شده بود. مسؤولان ورزشگاه هم با پخش موسیقى و گل هاى تیم ملى در جام هاى جهانى قصد سرگرم كردن حاضران در ورزشگاه را داشتند.


خیلى ها برگشتند

عده زیادى از هواداران 2 تیم كه موفق نشدند به ورزشگاه راه بیابند بالاجبار به خانه هایشان برگشتند. به نظر مى رسد قسمتى كه از سوى مسؤولان ورزشگاه خالى نگه داشته شد تا برخوردى بین هواداران 2 تیم نباشد، مى توانست چیزى حدود 5-6 هزار نفر را در خود جاى دهد.


بازار سیاه بلیت

قبل از شروع بازى و با توجه به آنكه بلیت فروشى روز گذشته در ورزشگاه انجام نشد بازار سیاه بلیت فروشى داغ بود. در بازار سیاه بلیت هاى 500 تومانی 2000 تومان و هزار و 2 هزار تومانى از 4 هزار تا 10 هزار تومان به فروش مى رسید.


پخش تلویزیونى به سبك و سیاق آلمانى!

دیروز و در تدبیرى جالب و به موقع واحد سیار تلویزیون یك ساعت پیش از آغاز بازى گزارش هاى خود را از ورزشگاه آزادى ارسال مى كرد. مصاحبه با كاپیتان هاى 2 تیم و بحث كارشناسى و داورى از جایگاهى كه شبكه ZDF در ورزشگاه تأسیس كرد كارهاى جالبى بود كه بروبچه هاى شبكه 3 به خوبى از پس آن برآمدند.


تقدیر از سیاه جامگان پیشكسوت

قبل از آغاز بازى، طى مراسم ویژه اى با حضور كیومرث هاشمى، داریوش مصطفوى و مسعود عنایت از زحمات سعید بطحایى و فریدون اصفهانیان 2 داور بازنشسته فوتبال كشور تقدیر شد.

اصفهانیان به علت بیمارى و بطحایى پس از پایان سن داورى به جرگه كارشناسان و پیشكسوتان داورى پیوستند. هدایاى ویژه اى از طرف سازمان به آنها اهدا شد.


مدیر مجموعه آزادى: اوضاع تحت كنترل بود

ضیاء آذرى، مسؤول مجموعه ورزشى آزادى از مطلوب بودن شرایط در دربى در ورزشگاه خبر داد: با اینكه بلیت فروشى به شكل مطلوب صورت نگرفت تلاش كردیم آن دسته از افرادى هم كه موفق به پیش خرید نشده اند، به ورزشگاه وارد شوند.

برنامه ریزى تمام عوامل اجرایى و همكارى نیروى انتظامى و مردم با ما باعث شد، مشكلى در استادیوم نداشته باشیم.


پلیس زن، ناظم ورزشگاه

حدود 50 نفر از نیروهاى پلیس زن در اطراف ورزشگاه براى برقرارى نظم حاضر شده بود. این در حالى بود كه حضور فیزیكى مأموران نیروى انتظامى از نظر تعداد نفرات نسبت به بازیهاى قبل كمتر شده بود.


كیومرث هاشمى : این بازى حاصل كار 20 روزه بود

سرپرست فدراسیون فوتبال، برگزارى مناسب دربى تهران را حاصل كار 20 روزه همكارانش در فدراسیون و سایر ارگان ها دانست.

از 20 روز قبل كارمان را آغاز كرده بودیم و زحماتمان براى انجام این بازى در محیطى سالم و منظم به بار نشست. هر 2 تیم با انجام یك بازى خوب و فنى ما را یارى كردند، از تمام اعضاى 2 تیم و هواداران آنها متشكریم.


دولتى ها در ورزشگاه

غلامحسین الهام و على آبادى 2 تن از اعضاى هیأت دولت دیروز در جایگاه VIP ورزشگاه حضور داشتند و بازى را از نزدیك تماشا كردند. هاشمى معاون على آبادى هم با آغاز بازى به جمع آنها پیوست.


عابدزاده محبوب دو طرف

احمدرضا عابدزاده، مرد بى شكست دربى سرخابى با اینكه با پیراهن پرسپولیس دستكش هاى جادویى اش را آویزان كرد، دیروز به هنگام تماشاى بازى به طور متناوب از طرف هر 2 دسته تماشاگران مورد تشویق هاى زیادى قرار مى گرفت.


اعتراض عكاسان به تبلیغات نامتعارف

بازیهاى استقلال و پرسپولیس همیشه براى اغلب عكاسان بسیار جذاب است. حتى براى عكاسان اجتماعى و سیاسى ، چرا كه سوژه هاى متفاوت و خاصى در حین برگزارى این بازیها پدیدار مى شود و به قول معروف صحنه هاى خوبى براى شكار به وجود مى آید.


به هر تقدىر در بازى دیروز هم عكاسان فراوانى حضور داشتند.

اما غرض از بیان این مقدمه اتفاق جالب توجهى بود كه از طرف عكاسان رخ داد و خوشحال هستم سوژه خوبى شدند براى خودشان. عكاسان بازى دیروز قبل از شروع به اقدام نامناسب و غیر كارشناسى فدراسیون مبنى بر اینكه لباس یك شركت تبلیغاتى را بپوشند اعتراض كرده و لباس ها را برعكس پوشیدند كه البته یكى از اعضاى فدراسیون درخواست كرد عكاس ها به واسطه حساسیت بازى، حاشیه ایجاد نكنند.


آشوبى اول شد

اولین خطاى دربى را محسن یوسفى در دقیقه 2 انجام داد. بعد نیكبخت، امیرآبادى را وسط زمین زد تا اولین خطاكار قرمزها لقب بگیرد. آبى و قرمز در نیمه اول هر كدام 11 خطا انجام دادند.

در این بین نیكبخت و آشوبى از پرسپولیس با 3 خطا آمار قابل توجه ترى داشتند. در آن سو كاظمى و قربانى هر كدام 2 بار پرس اسپانیایى را وادار كردند تا در سوتش بدمد.

در نیمه دوم باز هم آشوبى بود كه 4 مرتبه به ترتیب یوسفى، علیزاده، یوسفى و انصاریان را با خطا متوقف كرد كه در بار آخر خودش به شدت مصدوم شد. در این نیمه پرسپولیسى ها 11 خطا و استقلالى ها 10 خطا انجام دادند تا قرمزها در این بازار هم 21-22 برنده باشند.


تندیس‌ حسین‌ فهمیده‌

با توجه‌ به‌ تقارن‌ امروز (شنبه) با روز دانش‌آموز، مسئولان‌ برگزارى‌ مسابقه، عکس‌ و تندیس‌ شهید حسین‌ فهمیده‌ را هم‌ به‌ ورزشگاه‌ آورده‌ بودند تا به‌نوعى‌ از زحمات‌ این‌ نوجوان‌ قهرمان‌ تجلیل‌ کنند.


محصص، دوستت‌ داریم‌

محصص‌ «دوستت‌ داریم، محصص‌ دوستت‌ داریم» این‌ شعارى‌ بود که‌ هواداران‌ استقلال‌ قبل‌ از آغاز بازى‌ بارها آن‌ را سر دادند. محصص‌ در سال‌هاى‌ گذشته، مربى‌ و مسئول‌ آنالیز استقلال‌ بود.


فردوسى‌پور ورزشگاه‌ را منفجر کرد

عادل‌ فردوسى‌پور در ساعت‌ 13 وارد استودیو ویژه‌ شبکه‌ سوم‌ سیما شد و در بدو ورود با تشویق‌ همه‌ جانبه‌ هواداران‌ استقلال‌ و پرسپولیس‌ مواجه‌ شد. این‌ مسأله‌ براى‌ خود عادل‌ هم‌ تا حدى‌ تعجب‌ برانگیز بود.


اختلاف‌ 25 دقیقه‌اى‌ آبى‌ و قرمز

بازیکنان‌ دو تیم‌ در ورود به‌ ورزشگاه‌ با یکدیگر اختلاف‌ 25 دقیقه‌اى‌ داشتند. در حالى‌ که‌ استقلالى‌ها ساعت‌ :05 13وارد ورزشگاه‌ شدند، پرسپولیسى‌ها ترجیح‌ دادند در ساعت‌ 13/30 به‌ این‌ مهم‌ جامه‌عمل‌ بپوشانند.


قربانى‌ براى‌ سرخپوشان‌

گروهى‌ از هواداران‌ پرسپولیس‌ قبل‌ از آغاز بازى‌ هنگامى‌ که‌ بازیکنان‌ این‌ تیم‌ وارد ورزشگاه‌ شدند براى‌ پیروزى‌ تیم‌ محبوبشان‌ گوسفند قربانى‌ کردند.


شایعه‌ محرومیت‌ استقلال‌

در اواخر نیمه‌ اول‌ بازى‌ که‌ موضعگیرى‌ استقلالى‌ها علیه‌ نیکبخت‌ به‌ اوج‌ خود رسیده‌ بود، در ورزشگاه‌ شایعه‌ شد که‌ احتمالاً‌ کمیته‌ انضباطى‌ این‌ باشگاه‌ را با محرومیت‌ مواجه‌ مى‌کند.


منصوریان‌ و باقری، مورد احترام‌ همه‌

علیرضا منصوریان‌ و کریم‌ باقرى‌ نفراتى‌ بودند که‌ در میان‌ هواداران‌ دو تیم‌ قابل‌ احترام‌ بودند و کمتر شاهد توهین‌ سرخابى‌ها به‌ این‌ دو نفر بودیم.


کامرونى‌ها در میان‌ استقلالى‌ها

چندتن‌ از اعضاى‌ سفارت‌ کامرون‌ براى‌ تماشاى‌ بازى‌ و زیر ذره‌بین‌ بردن‌ عملکرد الونگ‌ الونگ‌ در ورزشگاه‌ حاضر شده‌ بودند. البته‌ جالب‌ اینجاست‌ که‌ آنها نتوانستند در جایگاه‌ ویژه‌ جایى‌ براى‌ خودشان‌ پیدا کنند و کنار هواداران‌ استقلال‌ نشستند.


سردار طلایى‌ هم‌ بود

مرتضى‌ طلایى‌ فرمانده‌ سابق‌ نیروى‌ انتظامى‌ استان‌ تهران‌ که‌ به‌ تازگى‌ این‌ سمت‌ را به‌ سردار رادان‌ واگذار کرده‌ است‌ بعدازظهر دیروز در ورزشگاه‌ حاضر بود. وى‌ ترجیح‌ داد مانند تماشاگران‌ عادى‌ بازى‌ را از روى‌ سکوها تماشا کند و داخل‌ جایگاه‌ ویژه‌ نشد.


اتوبوس‌ها بازهم ‌از آسیب تماشاگرنما‌ها در امان نماندند

پس از پایان بازی نیز وسایل نقلیه عمومی ‌از آسیب تماشاگرنما‌ها در امان نماندند و در مسیرهای منتهی به میدان آزادی و شهرك اكباتان مملو از خرده شیشه‌های شكسته‌ی اتوبوس‌ها و مینی بوس‌هایی است كه هواداران را به مقصد‌های خود می‌رساند.

با این وجود شهرداری تهران، تمهیدات ویژه‌ای را در این زمینه اندیشیده است، نیروهای شهرداری به همراه تانكرهای آب، بلافاصله در مدت كوتاهی خیابان‌ها و بزرگراه‌های منتهی به ورزشگاه آزادی را از وجود زباله و خرده شیشه‌ها پاك كردند.