تبیان، دستیار زندگی
هان این هفته : استقلال ایران باشگاه : استقلال تهران رئیس باشگاه : حسین قریب استادیوم : آزادی پیراهن باشگاه : آبی سرمربی : امیر قلعه نویی استقلال یك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی باشگاههای جهان

این هفته :

استقلال ایران

باشگاه : استقلال تهران رئیس باشگاه : حسین قریب

استادیوم :

آزادی

پیراهن باشگاه :

آبی

سرمربی :

امیر قلعه نویی

استقلال یكی از تیمهای پایتخت است . در ایران هواداران زیادی بازیهای این تیم را دنبال می كنند واز پرافتخارترین تیم های آسیاست .

تاریخچه باشگاه

باشگاه دوچرخه سواران درچهارم مهر سال 1323  در خیابان فردوسی تهران پایه ریزی شد. بنیانگذاران این باشگاه چند جوان نظامی و دانشجوی دوچرخه سواری بودند.

این باشگاه در ابتدا فقط به ورزش دوچرخه سواری اختصاص داشت، اما با گذشت زمان سایر رشته های ورزشی از جمله فوتبال در این باشگاه شروع به فعالیت كردند.

دوچرخه سواران از بازیكنان معروفی چون علی دانایی فر تشكیل شد و این تیم از همان ابتدا پیراهن آبی را برای خود برگزید، این تیم به تدریج قدرت خود را به نمایش گذاشت و رقیبان اصلی آن روز دوچرخه سواران، دارایی، سرباز و شاهین بودند كه پیش از تشكیل دوچرخه سواران، رقابت باشگاهی در انحصار این سه تیم بود.

دوچرخه سواران در سال 1328 به نام( تاج) تغییر نام داد كه موسس آن سپهبد پرویز خسروانی و مدیر باشگاه ، سروان پرویز شیخوان و اولین مربی خارجی تیم نیز رایكوف از یوگسلاوی بود.

آدرس باشگاه تاج: تهران، پارك امین الدوله

نوع لباس تاج: پیراهن آبی با آستین سفید، شورت ورزشی سفید، جوراب سفید با برگشت آبی .

تیم تاج تا بهمن ماه 1357 كه انقلاب به پیروزی رسید ، یعنی در مدت 30 سال به عنوان یكی از تیم های طراز اول ایران و آسیا شناخته شد.

پس از پیروزی انقلاب ، نام تیم( تاج) به ( استقلال) تغییر كرد.

اولین دیدار رسمی تیم دوچرخه سواران در 15 اسفند 1328 برابر شاهین و در حضور بیش از 20 هزار تماشاگر در ورزشگاه امجدیه( شیرودی) برگزار شد كه در آن تیم دوچرخه سواران اولین گل و اولین پیروزی رسمی خود را به دست آورد .

گل تیم دوچرخه سواران به این شكل بود: توپی كه توسط بیوك جدیكار، از روی نقطه كرنر بر روی دروازه شاهین فرستاده شد، وارد دروازه این تیم شد تا دوچرخه سواران اولین بازی رسمی خود را با پیروزی 1-0 پشت سر بگذارند.

اولین مربی تیم دوچرخه سواران مرحوم علی دانایی فرد بود، تیم فوتبال( تور) توسط وی تشكیل شده بود و همه بازیكنان آن تیم شاگردان وی بودند . پس از اینكه این تیم، توانست تیم قدرتمند كارگران آبادان را شكست دهد ، مورد توجه باشگاه دوچرخه سواران قرار گرفت و قرار شد از آن پس تیم تور با نام دوچرخه سواران وزیر نظر باشگاه دوچرخه سواران در مسابقات شركت كند .

اولین سفر خارجی تیم تاج در سال 1329 به كشور افغانستان بود كه این تیم توانست در یك بازی دوستانه تیم ملی افغانستان را 3-2 شكست دهد.

از نكات بسیار جالب در این سفر، خوابیدن نوبتی بازیكنان بر روی سقف اتوبوس بود، كه ( هشیار نژاد) بازیكن تاج از روی سقف اتوبوس به زمین افتاد ، اما بعد از 20 كیلومتر كه نوبت به تغییر خواب بازیكنان بر روی سقف اتوبوس شد، بازیكنان و راننده متوجه این اتفاق شدند. آنها در بازگشت این بازیكن را سالم در كنار جاده در حالی كه به خواب رفته بود ، دیدند . خاطره دیگر در این مسافرت، خرابی اتوبوس تیم تاج در دشت( دل آرام) افغانستان وگرسنگی بازیكنان این تیم دراولین سفر خارجیشان بود.

عناوین و افتخارات استقلال

دهه 20 بین سالهای 1324-1329 : تیم دوچرخه سواران در اولین حضور رسمی خود در سال 1325 دو عنوان نایب قهرمانی مسابقات باشگاه ها و جام حذفی تهران را كسب كرد، قهرمانی در جام حذفی تهران در سال 1328 اولین صدرنشینی این تیم بود. تیم تاج در سال 1328 به مقام قهرمانی باشگاه های تهران دست یافت، از آن زمان این تیم به دلیل حضور تعدادی از نظامیان در آن، بیشترمورد توجه قرار گرفت.

دهه 30 بین سالهای 1330-1339 : در این دهه تاج پس از كسب عناوین مختلف قهرمانی و نایب قهرمانی و توجه دلسوزانه مرحوم علی دانایی فر جایگاهی ویژه در دل مردم باز كرد.

تیم تاج در اوایل دهه 30 به تاسیس باشگاه هایی در شهرهای مختلف كشور و خارج از كشور اقدام كرد و تیم هایی چون: تورج افسر، دیهیم ، كوروش و اتم را تشكیل دادند.

بازیكنان برتر این دوره عبارت بودند از: بیوك جدیكار، محمد رنجبر، پرویز كوزه كنانی، برادران بیاتی، نادر افشار، ایرج كامبیز جمالی و عارف قلی زاده.

تاج در این دوره، بازیهای دوستانه ای با تیم های برزیلی، تركیه ای، عراقی، مجارستانی، ارمنستانی و كاستاریكایی انجام داد.

دهه 40 بین سالهای 1340-1349: دیدارهای دوستانه با تیم های خارجی از جمله راپیدوین اتریش، توربیدو مسكو، اسپارتاك چك، دوسلدورف آلمان، كریستال پرو و تیم های دیگری از كشورهای برزیل ، تركیه ، سویس، آذربایجان، سوئد و... تیم تاج را به تیمی مطرح و با تجربه تبدیل كرد.

كسب قهرمانی دو دوره متوالی در سالهای 1340-1341، قهرمانی در جام معتبر( میلز) هندوستان در سال های 1348 و قهرمانی در باشگاه های ایران، پیروزی 2-1 تاج برابر تیم بسیار قدرتمند هاپوئل تلاویو( هایفا) رژیم صهیونیستی ، 1349 در امجدیه و قهرمانی در جام باشگاه آسیا در سال 1349 ، از افتخارات تاج در این دوره است.

بازیكنان معروف تاج دراین دوره عبارت بودند از: ناصر حجازی، پرویز قلیچ خانی، علی جباری، فرامرز ظلی، جلال طالبی، كارو حق وردیان، اكبر كارگر جم، جواد قراب، غلامحسین مظلومی، عزت جان ملكی، ایرج دانایی فرد، منصور رشیدی، حسین فرزامی ، منصور پور حیدری  و نصرالله عبداللهی .

در این دهه رایكوف از یوگسلاوی وارد فوتبال ایران و سرمربی تاج شد و در این دهه تاج حریف جدیدی به نام پرسپولیس پیدا كرد.

دهه 50 بین سالهای 1350-1359: كسب عنوان سومی در جام باشگاه های آسیا ، فتح چهار جام باشگاه های تهران طی سالهای 50-51-52 و مقام سومی در جام باشگاه های ایران در سال 51، نایب قهرمانی در سال 52 و قهرمانی در سال 53 در جام تخت جمشید، چهارمی در سال 54 در جام تخت جمشید، قهرمانی در جام حذفی ایران از افتخارات تاج( استقلال) محسوب می شود.

بازیكنان معروف این دهه عبارت بودند از: برادران مظلومی ، ناصر حجازی، مسعود معینی، عادل خانی، حجت الله خاكسار تهرانی، آندرانیك اسكندریان، اصغر حاجیلو، علی جباری، هادی نراقی، ایرج دانایی فر، بهتاش فریبا ، حسن نظری، و حسن روشن .

لازم به ذكر است كه از بازیكنان تیم استقلال در جام جهانی 1978 آرژانتین 9 بازیكن به میدان رفتند كه ایرج دانایی فرد و حسن روشن به ترتیب برابر اسكاتلند و پرو برای تیم ملی ایران گلزنی كردند، تنها گلزنان ایران در این جام جهانی از تاج بودند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام تاج  به استقلال تغییر كرد و به علت انقلاب و جنگ تحمیلی عراق ، فوتبال ایران در اواخر این دهه انجام نشد. ناصر حجازی در این دهه بهترین دروازه بان ایران و آسیا شناخته شد و در سال 2003 نیز كه بهترین دروازه بانان قرن هر قاره ای را انتخاب كردند، ناصر حجازی پس از محمدالدعایه تنها با سه رتبه اختلاف با این دروازه بان در مكان دوم آسیا و42 درجهان شناخته شد .

دراین دوره تیم منچستر یونایتد انگلیس كه یكی از قویترین تیمهای اروپا و جهان محسوب می شد ، تلاش بسیار زیادی برای به خدمت گرفتن ناصر حجازی انجام داد، اما فوتبال ایران در آنزمان این اجازه را به بازیكنان نمی داد كه در تیم های خارج از ایران شركت كنند، ناصر حجازی پس از چند جلسه تمرین كه با تیم منچستر داشت بالاجبار به تیم استقلا ل بازگشت.

حسن روشن مهاجم تیزپای فوتبال استقلال(تاج) نیز به عنوان بهترین مهاجم تاریخ فوتبال ایران و آسیا شناخته شد، وی پس از انقلاب در حالی كه هنوز جوان و آینده بسیار درخشانی داشت ، ایران را ترك و فوتبال را درآمریكا ادامه داد و پس از چندی مربیگری  را انتخاب كرد.

دهه 60 بین سالهای 1360-1369: دوقهرمانی و دو نایب قهرمانی درباشگاه های تهران، كسب جام قهرمانی ( میلز بوردلو) هندوستان، فتح تنها جام سراسری باشگاه های ایران تحت عنوان لیگ قدس، در این دوره نیز به علت جنگ تحمیلی با عراق رقابتهای سراسری باشگاه های ایران انجام نشد.

استقلال با نفراتی چون: محمدرضا شكورزاده، مجید نامجو مطلق، امیرقلعه نویی، جواد زرینچه ، صادق ورمزیار، برادران بیانی، صمد مرفاوی كه رهبری آنان را منصور پورحیدری بر عهده داشت ، قهرمان لیگ قدس شد.

دراین دهه بازیكنانی چون احمدرضا عابدزاده، عباس سرخاب، بابازاده، عبدالعلی چنگیز و مهدی فنونی زاده به استقلال پیوستند و در سال 1369 تیم ملی ایران كه اكثریت آن را استقلالی ها تشكیل می دادند به مقام قهرمانی بازی های آسیایی پكن( چین) دست یافتند.

دهه 70 بین سالهای 1370-1379: قهرمانی جام باشگاه های آسیا با مربیگری منصور پورحیدری در سال 1370، نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا در سال 1371، مقام چهارمی جام در جام آسیا در سال 1375، نایب قهرمانی استقلال در جام باشگاه های آسیا با مربیگری ناصرحجازی ، درسال 1379 استقلال 2-1 در تهران مغلوب جوبیلو ایواتا از ژاپن شد، یك قهرمانی و چهارنایب قهرمانی در لیگ آزادگان، دو قهرمانی در جام حذفی ایران، یك قهرمانی در جام باشگاه های تهران و دو قهرمانی در جام های بین المللی قطر و تركمنستان از عناوین و افتخارات استقلال محسوب می شود.

دراواسط این دهه تغییراتی درسطح باشگاه استقلال انجام شد واولیایی مدیرعامل باشگاه جای خود را به علی فتح الله زاده داد.

بازیكنان معروف استقلال دراین دهه عبارت بودند از: علیرضا منصوریان، مهدی پاشازاده، جواد زرینچه، سیروس دین محمدی ،  ستار همدانی، پرویز برومند، محمد نوازی، محمود فكری ، علی موسوی ، فرهاد مجیدی ، علیرضا اكبرپور، رضا حسن زاده، ادموند اختر و صمد مرفاوی.

لژیونرهای استقلال

استقلال لژیونرهای زیادی داشته كه در خارج از كشور به ادامه فعالیت ورزش خود پرداخته اند كه تعدادی از این لژیونرها عبارتند از:

حسن روشن در تیمAmerican Indoor Soccer ، آندرانیك اسكندریان و ایرج دانایی فر در تیم كاسموس نیویورك ، ناصر حجازی در تیم منچستر یونایتد انگلیس، رضا احدی در تیم بوخوم آلمان.

علیرضا منصوریان در تیم های سنگاپور، اكسنسی، آپولون یونان و سن پائولی آلمان، سهراب بختیاری زاده در تیم ارزروم اسپورتركیه، سیروس دین محمدی در تیم ماینز آلمان، سرژیك تیموریان درتیم ماینز آلمان، مهدی پاشازاده در تیم های بایر لوركوزن آلمان، فورتنا كلن آلمان و راپیدوین اتریش، علی سامره در تیم پروجیا ایتالیا، فراز فاطمی در یونان، هاشمی نسب در تیم كوپداق تركمنستان، هادی طباطبایی در سنگاپور، داریوش یزدانی در تیم های لوركوزن آلمان و شارلوآ بلژیك، علی موسوی در تیم های بایرلوركوزن آلمان و فورتنا كلن آلمان، محمدرضا مهدوی در تیم شارلوآ بلژیك، فرهاد مجیدی درتیم راپیدوین اتریش و الوصل امارات، علی لطیفی در تیم آدمیرا واكر اتریش، ستارهمدانی در تیم النصر امارات ، محمد خرمگاه در سنگاپور.

افتخار آفرینان استقلال

ایرج دانایی فرد و آندرانیك اسكندریان پس از درخشش با تیم ملی در جام جهانی 1978 آرژانتین به تیم منتخب ستارگان جهان دعوت شدند.

مهدی پاشازاده نیز پس از درخشش در جام جهانی 1998 فرانسه دوبار به تیم منتخب ستارگان جهان دعوت شد كه متاسفانه بار اول با بی توجهی و كوتاهی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به این مسابقه مهم نرسید، اما در بازی دوم ستارگان جهان دراین تیم بازی كرد.

ناصر حجازی اولین بازیكن ایران بود كه در لیگ انگلستان هر چند برای مدت كوتاه در تیم منچستر یونایتد بازی كرد، در آن زمان فدراسیون فوتبال ایران به هیچ بازیكن ایرانی اجازه نمی داد كه در تیم های خارجی بازی كنند ، به همین دلیل هم ناصر حجازی كه سخت مورد توجه مسئولان منچستر بود ، نتوانست بر خلاف مقررات فدراسیون فوتبال ایران عمل كند و به ایران بازگشت .

وحید شمسایی بازیكن فوتسال باشگاه استقلال، به عنوان بهترین بازیكن آسیا شناخته شده است .

آندرانیك اسكندریان و ایرج دانایی فرد اولین بازیكنان ایرانی بودند كه در یك تیم آمریكایی با نام كاسموس بازی كردند، دراین تیم ستارگان بزرگی چون پله، بكن بائر، جرج بست، كینالیا حضور داشتند، آندرانیك پس از درخشش در این تیم به كاپیتانی تیم نیز دست پیدا كرد.

علی سامره اولین بازیكن ایرانی بود كه در لیگ ایتالیا و در تیم پروجیا بازی كرد.

لازم به ذكر است كه ازمكتب تیم آبی ، مربیان بزرگی ظهور كرده اند كه از آن جمله می توان به پرویز ابوطالب ( مدرس فیفا ومربی اسبق تیمهای ملی ایران ) ، منصور پورحیدری و ناصرحجازی اشاره نمود .

اینك حاجیلودر سمت سرپرست و قلعه نویی ، مرفاوی و بابازاده به عنوان كادر فنی تیم انجام وظیفه می كنند .