تبیان، دستیار زندگی
بزرگ جهان این هفته : پرسپولیس ایران باشگاه : پرسپولیس تهران رئیس باشگاه : اكبر غمخوار استادیوم : آزادی پیراهن باشگاه : قرمز سرمربی : وینكو بگوویچ شه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی باشگاههای بزرگ جهان

این هفته : پرسپولیس ایران

باشگاه : پرسپولیس تهران

رئیس باشگاه :اكبر غمخوار

استادیوم : آزادی

پیراهن باشگاه :قرمز

سرمربی :وینكو بگوویچ

شهر بزرگ و پرجمعیت تهران یكی از كانونهای اصلی فوتبال در آسیا به شمار می آید . مردم این شهر از پیر و جوان ، مرد و زن همواره طرفدار فوتبال هستند .

پرسپولیس یكی از تیمهای پایتخت است كه هواداران زیادی در اقصی نقاط ایران دارد .

باشگاه شاهین

شاهین باشگاهی بود كه در سال 1321 به دست معلمی به نام دكتر عباس اكرامی و با همكاری و همراهی گروهی از بهترین جوانان كشور كه عمدتا دانشجو بودند بنا نهاده شد و مفاخر بزرگی چون امیر مسعود برومند، امیر عراقی ، مرحوم پرویز دهداری ، حسینعلی كلانی ، جعفر كاشانی ، همایون بهزادی ، حمید شیرزادگان و … را تربیت كرده و به جامعه فوتبال ایران تقدیم نمود .

شاهین دارای 402 تیم جوان با 62 شعبه در سطح كشور بود كه دكتر اكرامی این تیم را بر پایه 3 اصل ( اخلاق- تحصیل و علم و ورزش ) استوار ساخته بود .

شاهین در آن روزگار تنها دفتری در ورزشگاه امجدیه ( شیرودی فعلی ) بود كه بازیكنانش برای تعلیم در آنجا گرد هم می آمدند . این باشگاه برای اولین بار آموزش فوتبال را به صورت كتابی و از روی اصول شروع كرد و نخستین جزوه آموزشی را كه در برگیرنده اصول ورزش فوتبال بود و با استفاده از منابع جهانی تهیه و تنظیم گشته بود ، جهت یادگیری در اختیار اعضای خود قرار داد . این تیم به جهت سیستم و قدرت عجیبی كه بازیكنانش در كار حمله داشتند ، به ندرت اجازه می داد حریفانش ( حتی بزرگترینشان ) خود را از شكست نجات دهند . لیكن بی درایتی و عدم دور اندیشی مدیران وقت باشگاه و كج سلیقگی و انفعال دستگاه ورزش وقت كشور دست به دست هم داد و باعث شد به دلیل پاره ای مسائل بعد از بازی این تیم با تهرانجوان در هفته دهم در تاریخ 16/4/1349 این باشگاه منحل گردد .

در این بازی ناظم گنجاپور با وارد كردن سه گل در دقایق 61 – 68 و 75 به دروازه تهرانجوان این افتخار را بدست آورد كه تمام كننده كتاب پیروزی های شاهین برای همیشه باشد .

آن روز شاهین در هفته دهم بازیها با 18 امتیاز از10 بازی در ردیف دوم بود. این بازی ، آخرین بازی شاهین بود در حالی كه در این فصل 3 هفته از بازی های این تیم مقابل شهربانی ، دیهیم وتاج  باقی مانده بود . ناگهان با اطلاعیه رسمی سازمان تربیت بدنی از تاریخ 20/4/1346 شاهین منحل گردید . پس از انحلال شاهین بازیكنان آن همچنان یكپارچگی خود را حفظ كردند و حدود یك سال محرومیت را با ادامه بازی ها و تمرینات خود در زمین های خاكی سپری نمودند تا این كه باشگاه های مطرح آن روز ، در صدد جذب این جوانان بی رقیب بر آمدند و از آن جمله باشگاه پاس خواهان كاشانی – كلانی و همایون بهزادی بود و بعضی از باشگاه های دیگر هم بقیه آنان را مد نظر قرار داده بودند .

لذا شاهینی ها به تكاپو افتادند تا از تفرق و پراكندگی مجموعه خود جلوگیری به عمل آورند ( از آن جمله مرحوم پرویز دهداری را می توان نام برد ) و بر آن شدند تا این مجموعه را در باشگاه پرسپولیس گرد هم آورند .

اما پرسپولیس

پرسپولیس باشگاهی بود كه در سال 1342 به دست "علی عبده " بنا شده بود و در آن رشته هایبولینگ ، والیبال و بسكتبال فعال بود .

عبده از آمریكا به ایران آمده بود و درجامعه ورزشی آمریكا در رشته بوكس صاحب عنوان قهرمانی بود . ( بابا بوكسور ) عبده مدت ها اندیشه ایجاد تیم فوتبال پرسپولیس رابا خودداشت و تیم فوتبالی رانیز ایجاد كرده بود كه تیمی ضعیف در رده دوم باشگاه های كشور محسوب می شد و از اعضای محبوب و ماندگار آن می توان محمود خوردبین را نام برد .

پس از انحلال شاهین با درایت امیر مسعود برومند و رایزنی های مرحوم دهداری چند تن از بازیكنان قبلی شاهین در تركیب تیم دسته دومی پرسپولیس قرار گرفته و ترتیب یك مسابقه با تیم جم آبادان ( كه در آن زمان تیم صاحب نامی بود ) را دادند و پس از آن تمامی اعضای شاهین به پرسپولیس پیوستند و محبوبیت شاهین بلند پرواز را به پرسپولیس هدیه نمودند .

پرسپولیس بهار خود را در آغازین روزهای سال 1347 با مربیگری دهداری ( كاپیتان پیشین شاهین ) و سرپرستی دكتر برومند آغاز كرد. مطابق مقررات این تیم می بایست كار خود رادر فوتبال ، از دسته سوم  و یا حداكثر از دسته دوم باشگاه ها شروع كند ، اما انحلال چند تیم در این زمان باعث گردید تا به جای مسابقات لیگ ، یكسری مسابقات رده بندی در سطح باشگاه های پایتخت برگزار شود در آن مسابقات 4 تیم پرسپولیس ، تاج  ، عقاب و پاس سرگروه گردیدند .

از آن پس پرسپولیس رسما وارد مسابقات باشگاهی ایران گردید. این تیم در سال 1347 قدرت نمایی كرد و تمام رقیبان را پشت سرگذاشت و به عنوان قهرمان باشگاه های تهران جهت شركت در مسابقات آسیایی تایلند عازم بانكوك گردید.

در سال 1348 كارخانه ایران ناسیونال كه با مدیریت خیامی ( از طرفداران تیم شاهین ) تازه تاسیس گردیده بود و تیم فوتبال ضعیفی هم داشت ( علی پروین هم از جمله بازیكنان این تیم بود )

در این زمان ( 1348 ) فكر تبلیغ محصول این شركت (پیكان ) با استفاده از محبوبیت تیم شاهین ، خیامی را بر آن داشت تا مذاكراتی با چند تن از شاهینی های سابق انجام داده و آنان را به تیم پیكان دعوت نماید.

با رفتن آنها افراد باقی مانده نیز راهی جز پیوستن به آنها ندیدند . لذا تمامی بازیكنان شاهین ( به جز عزیز اصلی – دروازه بان شاهین ) به پیكان مهاجرت كردند و در این سال عنوان قهرمانی باشگاه های ایران را از آن پیكان نمودند و در همین سال پیكان به جای تیم ملی در تورنمنت جام دوستی نیز شركت كرده و در بین 5 تیم مقام نخست را از آن خود كرد.

لازم به ذكر است كه در این زمان پیكان در برابر پرسپولیس با تك گل علی پروین و با نتیجه یك بر صفر پرسپولیس را شكست داد .

پرسپولیس در غیاب شاهینی ها با تصاحب 12 امتیاز در رده یازدهم قرار گرفتند . حضور در پیكان بیشتر از 1 سال به طول نیانجامید و مجددا بازیكنان در سال 1349 به خانه خود برگشتند و قهرمانی اولین دوره لیگ تخت جمشید در سال 1350 را از آن خود كردند . پرسپولیس در 5 دوره برگزاری لیگ تخت جمشید با كسب دو قهرمانی ( لیگ اول و سوم ) و سه نائب قهرمانی به عنوان پرافتخارترین باشگاه كشور شناخته شد .

با وقوع انقلاب اسلامی این تیم دچار بحران نفرات گردید و بازیكنانش بكلی عوض شدند و تعداد بسیار اندكی از بازیكنان قدیمی باقی ماندند. لیكن برگزاری مسابقات جام شهید اسمندی در سال 1358 و دیگر مسابقات باعث گردید تا بازیكنان مستعد و جوان كشور نگذارند این باشگاه بلند آوازه از رونق بیفتد .

باشگاه پرسپولیس در سال 1365 تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گرفت و نام آن به ( آزادی ) تغییر یافت . اما پس از مدت زمان اندكی بنیاد ازاداره این باشگاه خودداری كرد و در این زمان با توجه به موقعیت این باشگاه ، سازمان تربیت بدنی خود اداره آن را برعهده گرفت  و نامش را نیز به ( پیروزی ) تغییر دادند كه تاكنون نیز با همین نام در میادین ورزشی حضور می یابد .

البته این تیم برای هواداران پرشمار این تیم همان پرسپولیس است .

لازم به ذكر است طبق لیستی كه از سوی كنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 1999 میلادی منتشر شد ، پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین تیم آسیا انتخاب شد .

دالیان چین و الهلال عربستان هم در مكان های بعدی قرار گرفتند . از جمله ستارگان تیم می توان به پروین ،  كاشانی ، امیرآصفی ، بهزادی ، كلانی ، ایرانپاك ، اصلی ، آشتیانی ، درخشان ، پنجعلی ، عاشوری ، محمدخانی ، پیوس ، كرمانی مقام ، محرمی ، عبدی ، عابدزاده ، مایلی كهن ، دادكان ، كارگر، سبزی ، فتح آبادی ، انصاریفر و مرحوم شاهرخی اشاره نمود .

انصاریان ، رهبری فر ، فنایی ، شاهرودی و هاشمی نسب هم از بازیكنان مشهورومعروف دهه اخیر به شمار می آیند.

اینك آشتیانی به عنوان سرپرست تیم ، كاشانی و دادكان در هیئت مدیره باشگاه ، مشغول به كار هستند .

در سالهای گذشته خوردبین سرپرست و پروین سرمربی تیم بودند .

اینك تیم پرسپولیس با جذب نفراتی چون دایی ، كاویانپور، میناوند، باقری و كاظمیان ( كه همگی درخارج از كشور بازی كرده اند) و رهبری بگوویچ كروات، از مدعیان قهرمانی لیگ برتر محسوب می گردد.

مهدوی كیا و كریمی دو ستاره این باشگاه بودند كه اكنون درآلمان وامارات می درخشند .

گفتنی است جامهای قهرمانی اولین دوره مسابقات جام در جام باشگاههای آسیا و اولین دوره لیگ برتر باشگاههای كشور در كلكسیون افتخارات باشگاه دیده می شود . درحال حاضر پرسپولیس پر افتخارترین تیم ایران است .