تبیان، دستیار زندگی
بزرگ جهان این هفته: آرسنال انگلیس باشگاه : آرسنالf.c arsenal رئیس باشگاه: پیتر هولی استادیوم: هایبوری لندن سال تاسیس: 1987 میلادی www.arsenal.com سایت رسمی باشگاه: پیراهن: قرمز ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی باشگاه های بزرگ جهان

این هفته: آرسنال انگلیس


باشگاه :

آرسنالf.c arsenal

رئیس باشگاه:

پیتر هولی

استادیوم:

هایبوری لندن

سال تاسیس:

1987 میلادیwww.arsenal.comسایت رسمی باشگاه:

پیراهن:

قرمز

سرمربی:

آرسن ونگر

شهر زیبا و صنعتی لندن ، از جمله شهرهای متمدن وقدیمی اروپا به شمار می آید و مردم این شهر همواره به ورزش فوتبال علاقه فراوانی دارند از این رو تیمهای زیادی در این شهربه وجود آمدند . یكی از این تیم ها ، تیم پرافتخار آرسنال است.

با 13 قهرمانی لیگ و 9 جام حذفی آرسنال را باید یكی از نامهای بزرگ در فوتبال انگلیس به شمار آورد. در این ادعا هیچ شكی وجود ندارد.

داستان زندگی آرسنال در سال 1886 و با نام باشگاه دایال اسكوئرFCDial Square آغاز شد، تیمی متعلق به كارخانه اسلحه سازی سلطنتی در جنوب شهر لندن. از همان زمان لقب تفنگداران "The Gunners" به این تیم اطلاق شد، اما مدتی بعد نام تیم وولویچ اف سی آرسنال ، تغییر یافت. تیم در سال 1891 حرفه ای شد و 2 سال بعد به لیگ انگلیس پیوست. در سال 1904 آرسنال به دسته اول لیگ راه یافت ، اما نتوانست در این دسته باقی بماند.

در فصل 14-1913 باشگاه به حاشیه شمال رودخانه تایمز و منطقه هایبری تغییر مكان یافت و نام آن به آرسنال تغییر پیدا كرد. نامی كه امروز نیزعلاقه مندان فوتبال ، تفنگداران را به آن می شناسند. در سال 1919 آرسنال بار دیگر به دسته اول بازگشت و تاكنون موفق شده خود را حفظ كند.

این ركوردیست كه هنوز در فوتبال انگلیس دست نخورده باقی مانده است و هر سال به قدمت آن افزوده می شود. 6 سال بعد دومین اتفاق مهم پس از صعود به دسته اول برای آرسنال اتفاق افتاد. در سال 1925 هربرت چاپمن به سمت مربیگری آرسنال منصوب شد و او اولین دوره بزرگی را برای این تیم لندنی به ارمغان آورد.

چاپمن جادوئی

چاپمن كه پیش از آن تیم هادرزفیلد تاون را به 3 قهرمانی پیاپی در لیگ رسانده بود، این عملكرد درخشان را در آرسنال تكرار كرد. پس از قهرمانی درجام حذفی در سال  1930 كه با فتح لیگ در12 ماه بعد پیگیری شد، آرسنال با ركورد هادرزفیلد برابری كرد. چرا كه قهرمانی در سالهای 1933 تا 1935 نیز به دست آمد.

بجز این افتخارات چاپمن انقلابی تاكتیكی را در آرسنال و لیگ انگلیس با استفاده از سیستمW-M به وجود آورد.

مرگ این مرد بزرگ در سال 1934 آرسنال را بهت زده نمود و به هرحال جرج آلیسون جای او را پر كرد.

در زمان مربیگری آلیسون و با حضور مهاجمی چون " تد دراكی" درسالهای 1936 و 1938 به ترتیب جام حذفی و لیگ فتح شد و پس از جنگ جهانی دوم 2 عنوان دیگر در سالهای 1948 و 1953 نصیب آرسنال شد كه دومی با تفاضل گل بهتر نسبت به پرستون نورث اند به دست آمد. به علاوه جام حذفی 1950 نیز به افتخارات سرخپوشها افزوده شد.

آرسنال تاكنون 12 بار قهرمان جام قهرمانان انگلیس نیز شده است.

پس از نیم دهه سكون، بار دیگر در زمان "برتی می روند" اوج گیری آرسنال آغاز شد . لندنی ها در سال 1970(5 سال پس از انتخاب می) جام بین شهرهای فیزركاپ   كه در ابتدا جام یوفا با این نام برگزار می شد را فتح كردند . یك فصل بعد آرسنال لیگ و جام حذفی را تواماً به دست آورد ، اما دوباره دوران رخوت فرا رسید و تمام تلاش تیم تا پایان این دهه یك قهرمانی جام حذفی 1979 آن هم با پیروزی دلچسب برمنچستر یونایتد را به همراه داشت.

هایبوری و استادیوم تازه تاسیس

استادیوم اختصاصی قرمزپوشان لندنی ، هایبوری نام دارد كه با توجه به تعداد بیشمار هواداران این تیم ، این استادیوم گنجایش بسیار كمی دارد و جوابگوی هجوم تماشاگران ، جهت دیدن بازیهای آرسنال نمی باشد.

سرانجام دراوایل دهه جدید سران  و مسئولان باشگاه آرسنال با ساخت یك استادیوم بزرگتر كه دارای امكانات بیشتری نسبت به هایبوری باشد موافقت كردند و مقدمات آن را برپا نمودند. آرسنال این ورزشگاه را با مشاركت شركت هواپیمایی امارات می سازد و بخش اعظمی از این استادیوم زیبا و مجهز ساخته شده است.

گراهام طلایی

8سال انتظار دیگر آرسنالی ها، آغاز دوران طلایی دیگری را این بار به رهبری جرج گراهام به همراه داشت. قهرمانی جام اتحادیه با پیروزی بر لیورپول حاصل شد.

اما یك پیروزی احساسی تر با گل دقیقه آخر مایكل توماس درآنفیلد، پیروزی( دو بر صفر) دیگری را برای آرسنال به ارمغان آورد تا آنها در آخرین لحظه قهرمانی لیگ در سال 1989 را از لیورپول بربایند. تیم گراهام در سال 91 قهرمان لیگ، درسال 93 دو جام  و در سال 94 قهرمان جام یوفا شد.

ارتباط فرانسوی

بعد از جدایی گراهام، آرسن ونگر رهبری آرسنال را در آستانه قرن جدید پذیرفت.

مرد فرانسوی با آوردن ستارگان متعدد بین المللی و از جمله هموطنانش پاتریك ویه را و تیری آنری به هایبری ، از سال 2000 به بعد 6 قهرمانی را نصیب باشگاه كرد.

آرسنال در این سالها با درخشش ستارگان انگلیسی خود همچون دیوید سیمن (دروازه بان افسانه ای آرسنال و تیم ملی انگلیس) ، تونی آدامز( مدافع مستحكم آرسنال و انگلیس) ، دیوید پلات (گلزن بزرگ فوتبال انگلیس) ، یان رایت ( گلزن سیه چرده تیم ملی انگلیس) و ستارگان خارجی  مانند دنیس بركمپ و مارك اوورمارس (هلند) ، پاتریك ویه را، امانوئل پتی ، سیلوین ویلتورد ، تیری آنری ، نیكولاس آنلكا و رابرت پیرس(فرانسه) ، فردریك لیونبرگ ( سوئد) در میادین مختلف انگلیس و اروپایی درخشیده است .

تاكنون مردان ونگر به رغم شایستگی نتوانسته اند در رقابتهای حرفه ای اروپا موفق باشند. تیم صاحب سبك ونگر در این سالها تنها به یك فینالیست بودن جام برندگان جام اروپا در سال 2000 دلخوش كرده است.

در این فصل آرسنال با استفاده ازنامدارانی چون سول كمپل ، ینس لمان ، ویه را ، آنری و پیرس و تاكتیكهای فنی و روانی آرسن ونگر سعی در تكرار قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی انگلیس و درخشش در جام قهرمانان اروپا دارد .

توپچی های لندن در فصل 2004-2005 از مدعیان اول قهرمانی در لیگ برتر محسوب می شوند .

بازیكنان این تیم در فصل 2004-2005

استوارت تایلور

مانوئل آلمونیا

ینس لمان

تیری آنری

ادو

اشلی كول

پاتریك وی یرا

پاسكال سیگان

جرمی آلدایر

جرمین پنانت

جوستین هاس

دنیس بركمپ

رابرت پیرس

روبن ون پرس

سول كمپل

فرانسز فابرگاس

فردریك لیونبرگ

فیلیپه سندروس

كولو توره

گیل كلیچی

گیلبرتو

لوران

ماتیو فلامینی